Straight pull - links

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Ratata
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 305
Tilmeldt: 12. mar 2011, 23:24
Interesser: mc kørsel
Geografisk sted: sydsjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 27 times

Re: Straight pull - links

Indlæg af Ratata » 11. nov 2017, 10:08

Hvad med noget AR-15 repeter med side cocking. Jeg ved dog ikke om du kan få dem med udkast i venstre side. Men hold nu op man kan gejle i uendeligheder
Sendt fra verdens navle Herlufmagle

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Straight pull - links

Indlæg af Flugteren » 11. nov 2017, 10:20

Ratata skrev:Hvad med noget AR-15 repeter med side cocking. Jeg ved dog ikke om du kan få dem med udkast i venstre side. Men hold nu op man kan gejle i uendeligheder
LANTAC i England laver nogle. De er satans flotte, men enormt dyre (£5000).

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Straight pull - links

Indlæg af C-X » 11. nov 2017, 10:44

Det er da en oplagt måde at begrænse sine jagtlige muligheder på, da de langt fra er velkomne i alle vores nabolande eller sågar på alle danske jagter. Herom kan man så mene hvad man vil, men det ændrer ikke udfaldet.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Straight pull - links

Indlæg af KKA » 11. nov 2017, 12:38

Chrstn_Olsen skrev:
KKA skrev:
Chrstn_Olsen skrev:
KKA skrev:Har haft Blaser R93 links, proff og
sidenhen Blaser R8, links, proff/ succes!
Begge i 308w.
Iflg våbeneksperten A Grimstvedt i “JEGER” nr 5, 2017: “Der er heller ingen våpen som funksjonerer bedre enn Blaser, med raskt ladegrep, uproblematisk mating og kamring”.

Han giver den max antal stjerner grundet præcision, hurtig repetering, opspændersikring med tydelig far(V)emarketing, kikkertmontage direkte på piben og lynhurtigt løbsbytte.
Afslutter sin anmeldelse med at skrive, at han ikke aner, hvilke minusser der er ved Blaser R8.

AG er ikke hvem som helst, er eliteskytte og sandsynligvis en af de skandinaver, der har nedlagt mest storvildt mm i Afrika, hvor det er tilladt at gå med lukket lås i Blaseren, grundet opspændersikringen.

Hvad angår kalibervalg skriver han flg.:
“For det første har jeg funnet ut, at 308’en gjør samme jobb som 300 magnum, i hvert fall på hold <300m og det samme gjelder antilopejakt i Afrika. Remfestet på framstokken sitter heldigvis i enden, så den ikke kommer i konflikt med venstrehanda under rekylen....”
Lyder lidt som om han har aktier i Blaser.. jeg er i hvert fald ikke vild med R8 magasinløsningen, hvor det sidder sammen med aftrækket. En ulempe ved montage direkte på piben er at selv meget små tollerencer gør at man skal stille på montagen når man skifter montagen mellem piberne. Jeg har haft både Blaser og Mauser - idag har jeg kun Mauseren..
Grimstvedt skyder primært med Schultz & Larsen, såeh....
Magasinet kan låses, men selvfølgelig er det træls, hvis det glemmes derhjemme..
Hvad mener du med at stille på montagen?

Prøv at flytte den samme montage mellem 3-4 forskellige piber, så finder du ud af det ;)
Jamen hov, er ideen ikke, at du kan have en kikkert incl montage til hvert løb, subsidiært flere kikkerter incl montager til samme løb?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Straight pull - links

Indlæg af C-X » 11. nov 2017, 12:48

Det gør da heller ikke noget, at man kan bruge samme optik til flere piber?

F.eks. har jeg bestilt en rail til min .45-70 Gov., så jeg kan sætte hvad som helst på den. Det er ikke sikkert jeg ligefrem vil bruge en 4-16x praktisk, men måske til når der testes ammo. Man kan jo få underlige ideer.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Straight pull - links

Indlæg af 458hunter » 11. nov 2017, 13:38

KKA skrev:

Prøv at flytte den samme montage mellem 3-4 forskellige piber, så finder du ud af det ;)
Jamen hov, er ideen ikke, at du kan have en kikkert incl montage til hvert løb, subsidiært flere kikkerter incl montager til samme løb?[/quote]

Så kan man i mine øjne lige så godt have 2-3 hele rifler med hver deres optik indskudt og klar. Hvis det ikke er for at kunne bruge samme optik til flere piber, så kan jeg slet ikke se formålet med en vekselpibe riffel..

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Straight pull - links

Indlæg af C-X » 11. nov 2017, 14:46

Vekselpibe er sikkert fedt, til den rejselystne jæger, der kan spare plads og vægt, når han f.eks. gerne vil have en 6,5x55 (med teleskop) / 9,3x62 kombo (og oversavet drivjagtsoptik) med til Afrika.
Jeg havde dog en forventning om, at Blaser havde så gode tolerancer, så det i det mindste var muligt at flytte en optik rundt på alle piberne. Prisen og hypen er i hvert fald derefter.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Straight pull - links

Indlæg af KKA » 11. nov 2017, 18:40

C-X skrev:Vekselpibe er sikkert fedt, til den rejselystne jæger, der kan spare plads og vægt, når han f.eks. gerne vil have en 6,5x55 (med teleskop) / 9,3x62 kombo (og oversavet drivjagtsoptik) med til Afrika.
Jeg havde dog en forventning om, at Blaser havde så gode tolerancer, så det i det mindste var muligt at flytte en optik rundt på alle piberne. Prisen og hypen er i hvert fald derefter.
Jeg har kun skiftet våben fra R93 til R8, begge i kaliber 308w, hvoraf førstnævnte var en semi heavy barrel:
Der gik Blasermontagen fint i hak- faktisk( selvom det er et lucky strike) uden at det var nødvendigt at ændre på indskydningen/skifte ballistikring på Swaroen.
En enkelt svale gør selvfølgelig ingen sommer; men det virker ulogisk på mig, at en kvalitetsproducent som Blaser ikke skulle være i stand til at universalharmonisere udfræsningerne til montagen ned til mindste tolerance, uanset pibens udformning.
Man kan selvfølgelig vælge at have et våben til hver optik; men en vekselpibe fylder uligt mindre i et våbenskab;)

Besvar