Trang boring ?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Wannabe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 89
Tilmeldt: 23. nov 2016, 07:36
Interesser: Hagljagt
Geografisk sted: Høj fyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 47 times

Trang boring ?

Indlæg af Wannabe » 4. nov 2017, 21:07

Min kamerat har en Simson Suhl s/s fra 1956 stående som skal blive mit første jagtgevær ( jeg er vild med den gamle boltsprøjte :eek: ) jeg har forsøgt og tyde stemplerne for at finde trang boringen, men uden held, hvilket nok også er lidt ligegyldigt da den kan være blevet ændret.

Fra min arbejdsplads har jeg lånt en tre punkt måler, som jeg har prøvet og måle løb diameter med, (jeg er IKKE ekspert i at måle med det instrument) og det yderste af trangboringen, trukket talene fra hinanden, og tjekket i et skema, men jeg syntes ikke det ligger lige til højrebenet hvilken boring det er, men mere midt imellem 2 ? Når instrumentet indføres i løbet kommer det dog kun 55mm ind, inden målepunkterne starter, jeg er i tvivl om det er langt nok inde for at nå ned forbi trangboringen, og derved kun måle løb dia ??

Metoden til målingen har jeg fra forskelige indlæg her på siden. Betjenning af tre punkt måler, har jeg fået instruktion fra kollega, og en skriftlig vejledning til kalibrering ( dejlig praktisk når firmaet er iso certificeret :biggrin: så ligger det klart til udprint ) skemaet jeg har brugt er fra en våbensmed, i kan se link og måleresultat her under.

Tre punkt måler = http://store.gaging.com/54-567-010-0-fo ... m-full-set . 15-20mm
Våbensmeden.dk = https://vaabensmeden.dk/jagt/priser/tra ... staalhagl/

Mine mål : Højre løb = 18.358 Højre yderst = 18.010 == 0.348 Venstra løb = 18.399 Venstre yderst = 17.829 == 0.57

Er der nogen der har et bud på boringen, eller om det er målingerne den er gal med ?

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Trang boring ?

Indlæg af Boerge » 4. nov 2017, 23:16

Der er jo ingen, der kan svare på, om din opmåling er korrekt. Hvis dine mål er korrekte, så svarer det jo til, at højre løb ligger omkring 3/8 boring, og venstre et sted mellem 1/2 og 3/4 boring - Jfr. skemaet fra Våbensmeden.

Min erfaring med Simson Suhl fra 50-erne og 60.erne er, at de oftest var boret 1/2 og 1/1.
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Trang boring ?

Indlæg af Bobo » 5. nov 2017, 01:28

Hvad betyder det ?
Hvis der er fonuftig skudbilledde er det vel ligegyldig ned eksakt boring
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Trang boring ?

Indlæg af BentxBetjent » 5. nov 2017, 09:36

Bobo skrev:Hvad betyder det ?
Hvis der er fonuftig skudbilledde er det vel ligegyldig ned eksakt boring
Jeg vil også foreslå at bruge tiden på at tælle huller i et stykke pap.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Trang boring ?

Indlæg af Flugteren » 5. nov 2017, 10:41

Bobo skrev:Hvad betyder det ?
Hvis der er fonuftig skudbilledde er det vel ligegyldig ned eksakt boring
De gamle geværer var udstyret med trangboring egnet til blyhagl. Blyhagl = "tættere" trangboring. Men det duer jo ikke til stålhagl, så der foretrækker man en mere åben boring, der ikke skaber udposninger på enden af løbet.

Hvis man vil skyde stålhagl i et haglgevær egnet til blyhagl er det fornuftigt at få reguleret geværets trangboring op.

Browning425
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 189
Tilmeldt: 1. maj 2011, 16:24
Interesser: Jagt med hagl
Geografisk sted: Færøerne
Has thanked: 18 times
Been thanked: 35 times

Re: Trang boring ?

Indlæg af Browning425 » 5. nov 2017, 11:27

jeg tror ikke 55 mm er langt nok inde , når du ikke ved hvor lang trangboringen er . du skal nok længere ind for at være sikker på dine resultater .
hvad sker der hvis du måler fra fronten , i 5 mm interval ind til 55 ? hvis de sidste mål ikke er de samme , så er du ikke fri af
din forcing cone :smile:
Molot vepr 12
Browning 425
Browning auto 5 kal. 16
Mossberg 500 slugster
Greener EG
2 x J P sauer s/s Cal 16
Javier arana "La Sorda" s/s Cal 28
belgisk no name s/s cal 12
Aya Cosmos
Toz T03
Baikal ij27
Remington 11-87

Wannabe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 89
Tilmeldt: 23. nov 2016, 07:36
Interesser: Hagljagt
Geografisk sted: Høj fyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 47 times

Re: Trang boring ?

Indlæg af Wannabe » 5. nov 2017, 14:54

Jeg har ikke prøvet og måle med 5mm interval, det kunne være man skulle prøve det. Jeg har det desvære ikke hjemme endnu, da jeg først bestod jagtprøven her sidst i sep. så jeg venter med at betale til næste sæson, hvor flugtskydnings banerne åbner igen.
Jeg kan selvfølgelig også vendte og så prøve det i praksis på papir som andre foreslår.

Besvar