"Manual cocking system" på riffel - any good??

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 21. okt 2012, 23:49
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 177 times

"Manual cocking system" på riffel - any good??

Indlæg af Kruffe » 5. dec 2017, 16:07

Hey... Jeg er ved at kigge på en ny jagtriffel (Mauser M12). Der kan tilkøbes mulighed for et "manual cocking system" eller Handspanner på tysk. Sådan som jeg forstår det, så betyder det, at slagstiften først bliver spændt, når man fremfører sikringen?

Hvad er der er fordele (udover et par sikkerhedsmæssige) og ikke mindst ulemper ved dette system?

Eller skal jeg blot holde mig til den almindelige type sikring, som vi alle kender?

På forhånd tak for input!
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: "Manual cocking system" på riffel - any good??

Indlæg af KKA » 5. dec 2017, 19:14

Er bruger af BlaserR8, det også er med spændsikring, så min erfaring er flg.

Fordel:
Selv Stevie Wonder kan se, når riflen er afsikret, idet der visualiseres en rød cirkel på str med Bornholm, når sikringen skubbes frem.

Du kan tabe riflen fra et tårn, uden at den går af.
I nogle områder er det tilladt at gå med lukket lås, hvis du har separat kuglespænde.
Du får et uforligneligt aftræk( som hvis en tynd glasstang knækkes)

Ulemper: Spændsikringen er hård at betjene( har en bekendt, der er gået tilbage til en Sauer 202, fordi det var for langsommeligt og krævende, især hvis man har slidgigt i tommelfingerens rodled.
Kræver lidt øvelse, modsat traditionel sikring.
Det kan vel teoretisk koste en skudchance på en drivjagt for en uøvet bruger.
Konklusion:
Prøv om det er noget for dig!!

CFR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 116
Tilmeldt: 18. aug 2011, 09:06
Interesser: Jagt, skydning, genladning
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 58 times
Been thanked: 44 times

Re: "Manual cocking system" på riffel - any good??

Indlæg af CFR » 6. dec 2017, 15:54

Separat opspænding af slagstiften har været standard på stort set alle rifler (jeg har haft et par salonrifler uden denne feature) fra 1898 hvor de første M98 låse kom i handel. Det foregår på en lidt mere omstændelig måde en alle f.eks. Blaser R8, Sauer 404, Mauser M03 mfl. Men det er muligt på langt de fleste repeterrifler af mauser typen. Du lader riflen som normalt, og så holder du aftrækkeren inde mens du lukker låsen. Nu har du en ladt riffel, dog ikke med spændt slagstift. Det eneste du skal gøre, er at løfte ladegrebet og lukke igen, så spænder du fjederen/slagstiften. Men eftersom du har patron i kammeret og lukket lås, så er dit våben stadig at betragte som ladt og farligt, også selvom det hedder Blaser R8. Til kommentaren omkring at man kan tabe ens riffel med patron i kammeret og alt er i den skønneste orden, så vil jeg ikke sætte mit liv på det. Det er baseret på simpel mekanik og ikke mindst inerti inde i våbnet. Og så skal man også huske på den hændelse der skete med Michael fra "Michaels Jagt og Fiskeri", hvor hans Blaser R93 gik af mens han stod og kiggede ned i løbet. Hans liv stod ikke til at rede, og selvom der måske nok var flere omstændigheder der var indtruffet forud, så er et våben at betragte som farligt indtil det er tomt og med åben lås.

Trods ovenstående in mente, så er der ikke tvivl om, at opspænding af slagstiften i skudøjeblikket, giver en øget sikkerhed overordnet set.

Men jeg kan ikke lade være med at sammenligne med haglgeværer. Selvom hanegeværer oplever en øget popularitet i disse år, så er det trods alt hovedparten af os, der stadig har det ok med at gå på jagt med en moderne hammerless. Der går man ligeledes rundt med spændte slagstifter hele tiden, indtil vi knækker bøssen og fjerner patronerne og signalerer til vores medjægere at våbnet er ufarligt.

Christian

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: "Manual cocking system" på riffel - any good??

Indlæg af 458hunter » 6. dec 2017, 16:54

Jeg er vildt glad for det på min M03

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: "Manual cocking system" på riffel - any good??

Indlæg af Langenge » 6. dec 2017, 17:04

Og selvom jeg er en af dem, der ynder at gå på jagt med hanebøsse, så er jeg vel vidende om, at andre sgu er ligeglade med om mine haner er spændt eller ej. Jeg knækker selvfølgelig bøssen, som alle andre.....
Og selv min gamle S&L jagtriffel, bygget på en lås fra 1889, kan lades med aftrækkeren inde, og dermed med ikke-spændt slagstift. Men derfor kunne jeg da ikke drømme om at gå rundt blandt andre jægere med lukket bundstykke, bare fordi jeg ved, at slagstiften ikke er spændt.....
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Slettet bruger

Re: "Manual cocking system" på riffel - any good??

Indlæg af Slettet bruger » 6. dec 2017, 20:36

CFR skrev:Separat opspænding af slagstiften har været standard på stort set alle rifler (jeg har haft et par salonrifler uden denne feature) fra 1898 hvor de første M98 låse kom i handel. Det foregår på en lidt mere omstændelig måde en alle f.eks. Blaser R8, Sauer 404, Mauser M03 mfl. Men det er muligt på langt de fleste repeterrifler af mauser typen. Du lader riflen som normalt, og så holder du aftrækkeren inde mens du lukker låsen. Nu har du en ladt riffel, dog ikke med spændt slagstift. Det eneste du skal gøre, er at løfte ladegrebet og lukke igen, så spænder du fjederen/slagstiften. Men eftersom du har patron i kammeret og lukket lås, så er dit våben stadig at betragte som ladt og farligt, også selvom det hedder Blaser R8. Til kommentaren omkring at man kan tabe ens riffel med patron i kammeret og alt er i den skønneste orden, så vil jeg ikke sætte mit liv på det. Det er baseret på simpel mekanik og ikke mindst inerti inde i våbnet. Og så skal man også huske på den hændelse der skete med Michael fra "Michaels Jagt og Fiskeri", hvor hans Blaser R93 gik af mens han stod og kiggede ned i løbet. Hans liv stod ikke til at rede, og selvom der måske nok var flere omstændigheder der var indtruffet forud, så er et våben at betragte som farligt indtil det er tomt og med åben lås.

Trods ovenstående in mente, så er der ikke tvivl om, at opspænding af slagstiften i skudøjeblikket, giver en øget sikkerhed overordnet set.

Men jeg kan ikke lade være med at sammenligne med haglgeværer. Selvom hanegeværer oplever en øget popularitet i disse år, så er det trods alt hovedparten af os, der stadig har det ok med at gå på jagt med en moderne hammerless. Der går man ligeledes rundt med spændte slagstifter hele tiden, indtil vi knækker bøssen og fjerner patronerne og signalerer til vores medjægere at våbnet er ufarligt.

Christian
Meget er det rimeligt at give Blaser skylden for, men ikke ulykken med Michael i Tyskland.
Riflen i det tilfælde var noget så ordinært som en Remington.
Riflen havde klikket et par gange i løbet af dagen og om aftenen stod de på hotelværelset og prøvede at finde årsagen.

CFR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 116
Tilmeldt: 18. aug 2011, 09:06
Interesser: Jagt, skydning, genladning
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 58 times
Been thanked: 44 times

Re: "Manual cocking system" på riffel - any good??

Indlæg af CFR » 7. dec 2017, 00:09

Slettet bruger skrev: Meget er det rimeligt at give Blaser skylden for, men ikke ulykken med Michael i Tyskland.
Riflen i det tilfælde var noget så ordinært som en Remington.
Riflen havde klikket et par gange i løbet af dagen og om aftenen stod de på hotelværelset og prøvede at finde årsagen.
Du er tydeligvis anderledes informeret end jeg er. Jeg havde fået fortalt, at det var hans egen riffel, men jeg kan ærligt talt ikke længere huske hvem der fortalte det til mig. Så jeg vil ikke lægge hovedet på blokken og fastholde min ret :blink:

Men jeg vil gerne fastholde, at jeg mener at et våben med lukket lås og patron i kammeret, er farligt uanset hvad model det er.


Christian

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: "Manual cocking system" på riffel - any good??

Indlæg af Flugteren » 7. dec 2017, 00:29

CFR skrev:
Slettet bruger skrev: Meget er det rimeligt at give Blaser skylden for, men ikke ulykken med Michael i Tyskland.
Riflen i det tilfælde var noget så ordinært som en Remington.
Riflen havde klikket et par gange i løbet af dagen og om aftenen stod de på hotelværelset og prøvede at finde årsagen.
Du er tydeligvis anderledes informeret end jeg er. Jeg havde fået fortalt, at det var hans egen riffel, men jeg kan ærligt talt ikke længere huske hvem der fortalte det til mig. Så jeg vil ikke lægge hovedet på blokken og fastholde min ret :blink:

Men jeg vil gerne fastholde, at jeg mener at et våben med lukket lås og patron i kammeret, er farligt uanset hvad model det er.


Christian
Et våben er altid farligt, uanset om man to sekunder før har tjekket, at det er tomt.

Det betyder dog ikke, at man skal være bange for at bevæge sig rundt på jagten med en låst og ladt riffel/haglgevær. Der skal meget til, før et skud går af. Vi er kommet langt siden 1850'erne. Jeg har ikke hørt om et våben i god kvalitet, som er gået af ved at blive tabt. Et moderne våben kræver et vist tryk på aftrækkeren i én retning, før det kan gå af.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: "Manual cocking system" på riffel - any good??

Indlæg af KKA » 7. dec 2017, 20:51

Er lidt nysgerrig:
Er det overhovedet muligt at få en Blaser R8 til at gå af, selv hvis den er AFSIKRET, MEN aftrækkerhuset/magasinet er i lommen?!?
( har ikke tænkt mig at teste min egen!!!)

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1902
Tilmeldt: 21. feb 2011, 11:29
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 222 times

Re: "Manual cocking system" på riffel - any good??

Indlæg af Robse » 7. dec 2017, 21:51

Slettet bruger skrev: Riflen i det tilfælde var noget så ordinært som en Remington.
Riflen havde klikket et par gange i løbet af dagen og om aftenen stod de på hotelværelset og prøvede at finde årsagen.
Til almindelig info:
https://www.fyens.dk/svendborg/Draebt-f ... el/1167258
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Midskov
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 8. maj 2017, 17:59
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: "Manual cocking system" på riffel - any good??

Indlæg af Midskov » 7. dec 2017, 23:37

KKA skrev:Er lidt nysgerrig:
Er det overhovedet muligt at få en Blaser R8 til at gå af, selv hvis den er AFSIKRET, MEN aftrækkerhuset/magasinet er i lommen?!?
( har ikke tænkt mig at teste min egen!!!)
Hvis du har spændt slagstift og tager magasinet ud, så afspænder riflen automatisk.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: "Manual cocking system" på riffel - any good??

Indlæg af KKA » 8. dec 2017, 06:19

Midskov skrev:
KKA skrev:Er lidt nysgerrig:
Er det overhovedet muligt at få en Blaser R8 til at gå af, selv hvis den er AFSIKRET, MEN aftrækkerhuset/magasinet er i lommen?!?
( har ikke tænkt mig at teste min egen!!!)
Hvis du har spændt slagstift og tager magasinet ud, så afspænder riflen automatisk.
Med andre ord: Det er umuligt at udløse et skud på en Blaser R8 med lukket lås og patron i kammeret med magasinet fjernet fra våbnet. Ergo skulle man vel mene, at en spændsikring er en mere idiotsikker foranstaltning end på en gammeldags boltriffelsikring?

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: "Manual cocking system" på riffel - any good??

Indlæg af ReneKJ » 8. dec 2017, 06:34

Idiot sikring?
Det er et farligt ord, for idioter er forbistrede opfindsomme.

Er der slet ikke nogen måde hvorpå sådan en riffel kan være skudklar uden magasin?

Spændt slagstiften igen, ladt manuelt fra toppen, hvad man nu kan finde på?

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: "Manual cocking system" på riffel - any good??

Indlæg af 458hunter » 8. dec 2017, 10:15

ReneKJ skrev:Idiot sikring?
Det er et farligt ord, for idioter er forbistrede opfindsomme.

Er der slet ikke nogen måde hvorpå sådan en riffel kan være skudklar uden magasin?

Spændt slagstiften igen, ladt manuelt fra toppen, hvad man nu kan finde på?
Ligemeget hvad så efterlader man jo aldrig kanonen med en bønne i kammeret. Hvis man glemmer den er der, kunne man forestille sig at nogen sætter et tomt magasin i og spænder tangenten overbevist om den er tom.

Brugeravatar
Evil-Honda
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 296
Tilmeldt: 4. mar 2006, 23:19
Interesser: Longrange Dodo hunting
Geografisk sted: Heløen Sjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 17 times

Re: "Manual cocking system" på riffel - any good??

Indlæg af Evil-Honda » 8. dec 2017, 10:34

En blaser med en bønne i kammeret er sikre en en mausertype hvor der er taget aftræk så slagstiften ikke er spændt, Blaseren låser nemlig slagstiften så slag ikke kan komme til at støde den frem i fænghætten.
hvorimod mauseren er der intet der holder slagstiften fra at blive banket frem og lade skuddet gå, og jeg kender til 2 vådskuds hvor dette er sket i en bil der bremsede og riflen gled frem, ramte en forhindring og skudet gik, heldigvis begge gange uden der kom nogen alvorligt tilskade (tinitus).

Jeg aflader altid så ingen er i tvivl om at mit våben er sikkert.
Mvh BS

AirArms TDR-R .22
Röhm Twinmaster .177

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: "Manual cocking system" på riffel - any good??

Indlæg af 458hunter » 8. dec 2017, 11:24

Evil-Honda skrev:En blaser med en bønne i kammeret er sikre en en mausertype hvor der er taget aftræk så slagstiften ikke er spændt, Blaseren låser nemlig slagstiften så slag ikke kan komme til at støde den frem i fænghætten.
hvorimod mauseren er der intet der holder slagstiften fra at blive banket frem og lade skuddet gå, og jeg kender til 2 vådskuds hvor dette er sket i en bil der bremsede og riflen gled frem, ramte en forhindring og skudet gik, heldigvis begge gange uden der kom nogen alvorligt tilskade (tinitus).

Jeg aflader altid så ingen er i tvivl om at mit våben er sikkert.
Patron i kammeret i bilen? :alcohol:
Det er lige til en Darwin award..

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: "Manual cocking system" på riffel - any good??

Indlæg af Flugteren » 8. dec 2017, 11:44

Evil-Honda skrev:En blaser med en bønne i kammeret er sikre en en mausertype hvor der er taget aftræk så slagstiften ikke er spændt, Blaseren låser nemlig slagstiften så slag ikke kan komme til at støde den frem i fænghætten.
hvorimod mauseren er der intet der holder slagstiften fra at blive banket frem og lade skuddet gå, og jeg kender til 2 vådskuds hvor dette er sket i en bil der bremsede og riflen gled frem, ramte en forhindring og skudet gik, heldigvis begge gange uden der kom nogen alvorligt tilskade (tinitus).

Jeg aflader altid så ingen er i tvivl om at mit våben er sikkert.
Var det i Danmark?

Nogle gange kan jeg altså godt blive forundret over andre jægere. Alle kan komme til at lave fejl under en jagt, og så lærer man af det, men at direkte udsætte sig selv for fare ved ikke at aflade riflen mellem såterne, det forstår jeg ikke.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: "Manual cocking system" på riffel - any good??

Indlæg af LJ » 8. dec 2017, 11:46

Chrstn_Olsen skrev:
Evil-Honda skrev:En blaser med en bønne i kammeret er sikre en en mausertype hvor der er taget aftræk så slagstiften ikke er spændt, Blaseren låser nemlig slagstiften så slag ikke kan komme til at støde den frem i fænghætten.
hvorimod mauseren er der intet der holder slagstiften fra at blive banket frem og lade skuddet gå, og jeg kender til 2 vådskuds hvor dette er sket i en bil der bremsede og riflen gled frem, ramte en forhindring og skudet gik, heldigvis begge gange uden der kom nogen alvorligt tilskade (tinitus).

Jeg aflader altid så ingen er i tvivl om at mit våben er sikkert.
Patron i kammeret i bilen? :alcohol:
Det er lige til en Darwin award..
Det må man sige, så udviser man da et aldeles horribelt
niveau af dumhed!

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: "Manual cocking system" på riffel - any good??

Indlæg af KKA » 8. dec 2017, 17:04

Vi er alle enige om det uansvarlige i at efterlade en patron i kammeret!
Mit spørgsmål gik på, om det overhovedet er muligt at få skuddet til at gå af i selv en afsikret Blaser R8, når magasinet/aftrækkerhuset er udløst/ eksternt, og det tolker jeg som et nej!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: "Manual cocking system" på riffel - any good??

Indlæg af ReneKJ » 8. dec 2017, 17:17

KKA skrev:Vi er alle enige om det uansvarlige i at efterlade en patron i kammeret!
Mit spørgsmål gik på, om det overhovedet er muligt at få skuddet til at gå af i selv en afsikret Blaser R8, når magasinet/aftrækkerhuset er udløst/ eksternt, og det tolker jeg som et nej!
Det kommer vel an på hvor pålidelig den "automatsikring" er. Hvis det er et eller andet fjederpåvirket plimmer som kan blokeres af lidt skidt, så er svaret ikke altid "Nej". Og dermed bliver det automatisk et "ja". :???:

Brugeravatar
Evil-Honda
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 296
Tilmeldt: 4. mar 2006, 23:19
Interesser: Longrange Dodo hunting
Geografisk sted: Heløen Sjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 17 times

Re: "Manual cocking system" på riffel - any good??

Indlæg af Evil-Honda » 8. dec 2017, 20:13

Flugteren skrev:
Evil-Honda skrev:En blaser med en bønne i kammeret er sikre en en mausertype hvor der er taget aftræk så slagstiften ikke er spændt, Blaseren låser nemlig slagstiften så slag ikke kan komme til at støde den frem i fænghætten.
hvorimod mauseren er der intet der holder slagstiften fra at blive banket frem og lade skuddet gå, og jeg kender til 2 vådskuds hvor dette er sket i en bil der bremsede og riflen gled frem, ramte en forhindring og skudet gik, heldigvis begge gange uden der kom nogen alvorligt tilskade (tinitus).

Jeg aflader altid så ingen er i tvivl om at mit våben er sikkert.
Var det i Danmark?

Nogle gange kan jeg altså godt blive forundret over andre jægere. Alle kan komme til at lave fejl under en jagt, og så lærer man af det, men at direkte udsætte sig selv for fare ved ikke at aflade riflen mellem såterne, det forstår jeg ikke.
ja den ene var i DK men for nok 20år siden .
Mvh BS

AirArms TDR-R .22
Röhm Twinmaster .177

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: "Manual cocking system" på riffel - any good??

Indlæg af TheDarkSide » 8. dec 2017, 21:00

Flugteren skrev:
Var det i Danmark?

Nogle gange kan jeg altså godt blive forundret over andre jægere. Alle kan komme til at lave fejl under en jagt, og så lærer man af det, men at direkte udsætte sig selv for fare ved ikke at aflade riflen mellem såterne, det forstår jeg ikke.
Jeg er selv rimelig hysterisk med at aflade mine våben. Jeg plejer at kigge flere gange for at være sikker. Men alligevel er det alligevel en enkelt gang lykkedes mig at komme hjem, åbne foderalet og opdage at låsen var lukket. Jeg åbnede låsen og ud fra kammeret kom det tomme hylstre, som havde båret den kugle jeg skød et stykke vildt med, 45 minutter tidligere. Ved eftertanke havde jeg lige efter skuddet noteret at vildtet var forendt. (kan ikke huske om det var ræv eller dyr :oops: ) og så gået frem til byttet.
Jeg foretrækker at have bolten lukket når jeg går alene med min riffel, så jeg havde bare sikret mig at der var taget aftræk og at der dermed blot sad et tomt hylster i kammeret. Planen var jo så bare at åbne bundstykket ved bilen, men det havde jeg jo så glemt.

Så det der med at glemme at aflade kan sagtens lade sig gøre selvom man ellers er meget grundig. Men med det sagt så er jeg nok særligt forsigtig når der er andre tilstede.
Jeg har jo nok våben ude af mit våbenskab 100 gange om året og så sandsynligheden for at der på et eller andet tidspunkt vil ske en fejl er betydelig. Det går galt når rutinen tager lidt for meget over.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: "Manual cocking system" på riffel - any good??

Indlæg af Sierra13 » 22. dec 2017, 15:40

KKA skrev:Er bruger af BlaserR8, det også er med spændsikring, så min erfaring er flg.

Fordel:
Selv Stevie Wonder kan se, når riflen er afsikret, idet der visualiseres en rød cirkel på str med Bornholm, når sikringen skubbes frem.

Du kan tabe riflen fra et tårn, uden at den går af.
I nogle områder er det tilladt at gå med lukket lås, hvis du har separat kuglespænde.
Du får et uforligneligt aftræk( som hvis en tynd glasstang knækkes)

Ulemper: Spændsikringen er hård at betjene( har en bekendt, der er gået tilbage til en Sauer 202, fordi det var for langsommeligt og krævende, især hvis man har slidgigt i tommelfingerens rodled.
Kræver lidt øvelse, modsat traditionel sikring.
Det kan vel teoretisk koste en skudchance på en drivjagt for en uøvet bruger.
Konklusion:
Prøv om det er noget for dig!!
Måske et dumt spørgsmål, men hvilken korrelation er der mellem aftræk, og måden slagstiften spændes på?

Selvfølgelig intet bang uden spændt slagstift (som udgangspunkt) men tænker ikke hvordan den spændes, har en påvirkning på hvordan selve aftrækket føles?

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: "Manual cocking system" på riffel - any good??

Indlæg af KKA » 23. dec 2017, 08:15

Riflens slagmekanisme spændes først, når man "afsikrer” på en Blaser fx

Besvar