Begynderriffel? (Jeg har et budget på +/- 35.000 til riffel, montage og optik.)

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Mikkel8900
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 4. mar 2018, 13:32
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland

Begynderriffel? (Jeg har et budget på +/- 35.000 til riffel, montage og optik.)

Indlæg af Mikkel8900 » 4. mar 2018, 13:48

Hej

Jeg har ikke jagttegn endnu men tager det i efteråret. Jeg er begyndt at kigge mig efter hvad jeg skal købe som min første riffel.

Jeg har et budget på +/- 35.000 til riffel, montage og optik.

Hvad vil i råde mig til? at købe et brugt sæt eller købe fra nyt?

Jeg synes at Sauer 404 XT eller Helix Explorer ser fine ud. Og tænker godt man kan finde et brugt sæt til omkring de 35.000?

Er det overkill at bruge så mange penge på ens første sæt? Vel gerne have noget jeg ikke vil udskifte med det samme.


Tak for jeres tid :respekt: :respekt: :respekt:


Mikkel
Senest rettet af Refraktorius 4. mar 2018, 13:51, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Velkommen. Overskrift tilrettet indlæggets formål. Læs meget gerne opslaget i Small Talk

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Begynderriffel? (Jeg har et budget på +/- 35.000 til riffel, montage og optik.)

Indlæg af Refraktorius » 4. mar 2018, 13:57

:welcome:

Folk har tilsyneladende flere penge i dag, end da jeg var ung!

Jeg ville anbefale noget fornuftigt brugt til en totalpris omkring de 5000.- for det hele. (og det halve af det ved at kigge dig for)
Og så se at komme en masse på skydebanen.

Til at bestå riffelprøven er en .223, 6,5X55 eller .308W med en 4X32 kikkert rigeligt, og du gør dig selv en tjeneste ved at starte med noget der har moderat rekyl og en fornuftig ammunitionspris.

Når du så har lært at skyde, har bestået prøven (måske har skudt de første stykker vildt) så ved du måske, i hvilken retning din interesse ligger.

Så sælger du den brugte skyder for 4000.- (hvis du kan nænne det) og har nu 34.000.- til at købe det der passer dig.
:razz:


(Og konstaterer du, at du alligevel ikke gider riffeljagt, så sælger du den også til 4000.- og har stort set ikke sat nogen penge til.
En ny skyder til 35.000.- taber betydeligt i salgsværdi ved bare at blive taget i brug)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Begynderriffel? (Jeg har et budget på +/- 35.000 til riffel, montage og optik.)

Indlæg af Raptor357 » 4. mar 2018, 14:23

Du skal en masse på skydebanen, se, pille og prøve alt hvad du kan komme i nærheden af.
Er du til træ eller syntetisk, skal piben være tynd eller tyk, hvor stort skal hullet i piben være?
Har du skudt i skytteforening før?

Når alt det er sagt så er en sauer et fint mærke og de har lækre ting, men de er ikke de eneste.
En kaliber som .223R er god at have, den er billig træning, må skyde alt til og med rådyr.
En 308W og 30-06 er universal kalibrene man altid har brugt, de må skyde alt og de er steady performers. 6,5x55 er faktisk bedre, ikke alle ladninger må skyde det hele og den er hæmmet af at den ikke må skyde alt med monometal projektiler, til den anden side er .300 winchester magnum, den må skyde det hele og bortset fra at den er en smule kraftigere en .30-06 er de helt sammenlignelige, .308W kan ikke bære så tung en kugle, den stopper omkring 180gr og har det bedst omkring 155gr.

Kaliber er lidt en religionskrig. En .223R og en .308W/.30-06 er en rigtig fin combo, for en kan ikke det hele.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Begynderriffel? (Jeg har et budget på +/- 35.000 til riffel, montage og optik.)

Indlæg af Timber » 4. mar 2018, 14:43

Raptor357 skrev:Du skal en masse på skydebanen, se, pille og prøve alt hvad du kan komme i nærheden af.
Er du til træ eller syntetisk, skal piben være tynd eller tyk, hvor stort skal hullet i piben være?
Har du skudt i skytteforening før?

Når alt det er sagt så er en sauer et fint mærke og de har lækre ting, men de er ikke de eneste.
En kaliber som .223R er god at have, den er billig træning, må skyde alt til og med rådyr.
En 308W og 30-06 er universal kalibrene man altid har brugt, de må skyde alt og de er steady performers. 6,5x55 er faktisk bedre, ikke alle ladninger må skyde det hele og den er hæmmet af at den ikke må skyde alt med monometal projektiler, til den anden side er .300 winchester magnum, den må skyde det hele og bortset fra at den er en smule kraftigere en .30-06 er de helt sammenlignelige, .308W kan ikke bære så tung en kugle, den stopper omkring 180gr og har det bedst omkring 155gr.

Kaliber er lidt en religionskrig. En .223R og en .308W/.30-06 er en rigtig fin combo, for en kan ikke det hele.
Ahr, min .458 WinMag nupper da alt skydbart i verden.. Det er kun et spørgsmål om hvor meget der skal være tilbage af byttet.. :blink: :fun: :fun: :fun:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: Begynderriffel? (Jeg har et budget på +/- 35.000 til riffel, montage og optik.)

Indlæg af Fredericianer » 4. mar 2018, 15:11

Min første jagtriffel var en brugt Parker Hale med en 3-9x56 Tasco, som jeg gav 2500 for.

Jeg er enig i at det er en god ide at løbe et billigt sæt til at starte med, så du kan få noget erfaring, og finde ud af hvad du har lyst til at have på længere sigt.
Never confuse verbosity with veracity.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Begynderriffel? (Jeg har et budget på +/- 35.000 til riffel, montage og optik.)

Indlæg af Kortmentyk » 4. mar 2018, 16:54

Brug 5000,- på skyderen og resten på at tage på eventyr med den....

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Begynderriffel? (Jeg har et budget på +/- 35.000 til riffel, montage og optik.)

Indlæg af Kenned » 4. mar 2018, 17:46

Velkommen!

Jeg er enig i dem der siger start billigt, indtil du ved hvad du vil. Jeg har skiftet våben langt mere end jeg i min uendelige visdom troede jeg ville, og det er altså en dyr omgang hvis man køber nyt og sælger igen. Det gjorde jeg så heldigvis ikke :smile:

Hvis du insisterer på at brænde 35K af, så er en Mauser M03 med en Zeiss eller lignende på toppen, ikke det værste sæt du kan købe. Du behøver ikke spørge hvilken riffel jeg har :biggrin:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Begynderriffel? (Jeg har et budget på +/- 35.000 til riffel, montage og optik.)

Indlæg af HappyNanoq » 4. mar 2018, 18:26

Personligt ville jeg også starte billigt, og springe ud i noget bedre på et lidt senere tidspunkt.

Det er ikke altid lige nemt at komme til noget riffeljagt, men hvis man har det på hånden og kan komme med i noget der, så er bekymringerne selvfølgelig mindre.
Det er svært bare at gå ud og købe sig til noget jagt, da tendensen er mangeårige aftaler og at store konsortier opkøber alt de kan få hænderne i.
Så man kan opleve at jagten i de små konsortier nærmest er væk.


Men som begynderriffel ville jeg om ikke andet, så undlade at springe ud i hele pakken.

Og med det mener jeg, :
Riffel
Montager (nok helst one-piece base til picatinnyrail, og standard picatinny/weaver ringe.)
Kikkert
Støtteben
Prima ammunition

And that's it.
Hvis riffeljagt ikke er noget for dig, så vil du formodentlig være glad for at du ikke købte et dyrt våben, og slagtede det med gevind til lyddæmper - eller fik løbet kortet af uden egentlig anden grund end ... det gør alle andre eller fordi nogen sagde at nogen virkelig nød det, da det gjorde det nemmere i skoven og....

For så kan de dyrere våben være svære at komme af med.
Hvis riffeljagt viser sig at være lykken, så kan du få afkortet løbet og skåret gevind og høvle en dæmper på, på et senere tidspunkt.


Sauer, Steyr Mannlicher, Sako m.v. kan være gode steder at starte. Leica, Schmidt&Bender, Zeiss og Swarowski er også eftertragtede.
Men brug nu gode baser/ringe til at montere kikkerten med. Helst noget der ikke laver klemmærker på kikkerten, og i god kvalitet som kan bygges videre på. Hvis baser, så noget der går til weaver/picatinnysystemet. Så er det stadig nemmere at komme af med.

Så overvej at skære det så meget ind til basics som muligt. Men brug prima komponenter.
Også ammo.

En dyr riffel der er udskudt pga billig overskudsammunition med stålkappe/kerne, er intet værd i gensalg.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Begynderriffel? (Jeg har et budget på +/- 35.000 til riffel, montage og optik.)

Indlæg af LJ » 4. mar 2018, 18:45

Dit køb bliver jo først aktuelt i starten af 2019, så du har masser af tid til at spare noget mere sammen, så du kan få noget ordentligt fra start :rolf:

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Begynderriffel? (Jeg har et budget på +/- 35.000 til riffel, montage og optik.)

Indlæg af Hønsetyv » 4. mar 2018, 21:12

For nu lige at tage et citat fra filmen "Gardens Of Stone" som er kanon god: Opinions are like a**holes, everybody seems to have one.

Hvis du ikke selv er i stand til at danne dig et overblik over dit behov og dine ønsker, så er det måske bedst du venter lidt og i mellemtiden læser om emnet, indtil du ved hvad du vil?

Hvad nu hvis det var en bil?
Skal du så lytte til Brian nede på tanken og hans venner?
Hvad med Mekanikeren?
Eller hvad med din morfar?
Hvad med bilbladene?

De har alle en mening og valide råd men deres udgangspunkter er ikke ens og dermed er deres svar vidt forskellige og som sådan ubrugelige før du selv har dannet dig en ide om hvad du egentlig vil have.

Stik piben ind og læs lidt på emnet og langsomt vil du danne dig en egen mening. Ud fra den er det meget nemmere at rådgive dig på fornuftig vis, så du ender med udstyr du bliver glad for i længden.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Begynderriffel? (Jeg har et budget på +/- 35.000 til riffel, montage og optik.)

Indlæg af C-X » 4. mar 2018, 21:23

For det beløb kan man også købe flere rigtig gode og spændende rifler, som kan dække ejeren bedre ind, end blot én dyr riffel. Køber man brugt våben, til gode priser, taber man ikke rigtig noget i gensalgsværdien, hvis man passer på sine sager.

Optik behøver heller ikke koste en formue, nødvendigvis.

Jeg har selv prioriteret flere våben, til en lavere pris pr styk, end et dyrt sæt. Det giver mig mere ejerglæde og brugsværdi.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Mikkel8900
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 4. mar 2018, 13:32
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland

Re: Begynderriffel? (Jeg har et budget på +/- 35.000 til riffel, montage og optik.)

Indlæg af Mikkel8900 » 4. mar 2018, 21:25

Tak for en masse brugbart respons. Fedt med sådan et forum :smile: :smile: :smile: :smile:

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 97 times
Been thanked: 119 times

Re: Begynderriffel? (Jeg har et budget på +/- 35.000 til riffel, montage og optik.)

Indlæg af DB89 » 4. mar 2018, 22:24

Synes folk glemmer et tilbagevendende råd herinde. Køb det størst mulige våbenskab du har råd og plads til.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Begynderriffel? (Jeg har et budget på +/- 35.000 til riffel, montage og optik.)

Indlæg af Kenned » 4. mar 2018, 23:22

DB89 skrev:Synes folk glemmer et tilbagevendende råd herinde. Køb det størst mulige våbenskab du har råd og plads til.
Ikke alle er enige - jeg er gået fra 10 til et 5 stk's skab. og har mere plads ledigt i det nu, end jeg havde i det gamle :blink:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Begynderriffel? (Jeg har et budget på +/- 35.000 til riffel, montage og optik.)

Indlæg af Timber » 5. mar 2018, 00:00

Kenneth Jensen skrev:
DB89 skrev:Synes folk glemmer et tilbagevendende råd herinde. Køb det størst mulige våbenskab du har råd og plads til.
Ikke alle er enige - jeg er gået fra 10 til et 5 stk's skab. og har mere plads ledigt i det nu, end jeg havde i det gamle :blink:

Hilsen Kenneth
Troll....... Trooooolll...... :shame:



:rolf: :rolf:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Begynderriffel? (Jeg har et budget på +/- 35.000 til riffel, montage og optik.)

Indlæg af NWF » 5. mar 2018, 00:56

Mikkel8900 skrev:Hej

Jeg har ikke jagttegn endnu men tager det i efteråret. Jeg er begyndt at kigge mig efter hvad jeg skal købe som min første riffel.

Jeg har et budget på +/- 35.000 til riffel, montage og optik.
Er det 35.000 alene til kun en riffel med kikkert, eller er det hele dit budget til at kommer i gang som jæger? For 35.000 får hurtigt ben at gå på når alt det andet udstyr også skal indkøbes. Her kan nævnes medlemskab af jagtforening/skydebane; våbenskab; rensesæt; geværrem; støvler(sikkert både jagtstøvler og gummistøvler); jagttøj i ordentlig kvalitet(bukser, jakke, varmt mellemlag, sokker, gode handsker, hat/hue osv.); høreværn; lyddæmper; alm kikkert; afstandsmåler; kniv + evt. slibesæt; foderal; bipod/skydestok osv osv - du vil opdage alverdens andre småting du også synes du har brug for ;)

Og skulle der lige være lyst til en salonriffel til regulering og billig træing, og en haglbøsse + jagtleje, så er en god del af de 35.000 sgu nok ved at være brugt - og så bliver det nok svært med få råd til en af de benævnte og iøvrigt superfede rifler hvis den også skal en optik i den klasse som vil klæde den :)

Ly til Hønsetyvens gode råd. Nørd en masse det næste år, læs anmeldelser osv og få en fornemmelse for tingene - du skal danne dine egne erfaringer og ikke blot ride videre på vi andres til tider indgroet vaner for hvad vores personlige gyldne vej er.

Prøv at se om du f.eks. kan komme til at skyde med nogle forskellige rifler i en skydebiograf. Så kan du mærke lidt til forskellige kalibere og kvalitetsforskelle

Se evt denne lille film om riffel køb:
http://www.nyjaeger.dk/videoarkiv//mod- ... ste-riffel
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Mikkel8900
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 4. mar 2018, 13:32
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland

Re: Begynderriffel? (Jeg har et budget på +/- 35.000 til riffel, montage og optik.)

Indlæg af Mikkel8900 » 5. mar 2018, 06:59

Godmorgen NWF

Ja det var 35.000 til riffel, montage og kikkert. Men det lyder til at der er enighed om at det bedste er at købe et sæt til omkring 5.000 kr. Så det er det jeg gør. Ja der er en masse fedt grej man skal have, og det er jo også det fede ved det.

Jeg har kørt MTB og racercykel og er om nogen en grejfreak. Er ved at sælge lidt ud af sagerne så jeg kan retfærdiggøre den nye hobby over for kraven/kæresten. :rolf:

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Begynderriffel? (Jeg har et budget på +/- 35.000 til riffel, montage og optik.)

Indlæg af Bofhenator » 5. mar 2018, 07:24

Mikkel8900 skrev:Godmorgen NWF

Ja det var 35.000 til riffel, montage og kikkert. Men det lyder til at der er enighed om at det bedste er at købe et sæt til omkring 5.000 kr. Så det er det jeg gør. Ja der er en masse fedt grej man skal have, og det er jo også det fede ved det.

Jeg har kørt MTB og racercykel og er om nogen en grejfreak. Er ved at sælge lidt ud af sagerne så jeg kan retfærdiggøre den nye hobby over for kraven/kæresten. :rolf:
Lyt også til hønsetyven, hvis du har mulighed for det, så kom ud og prøv så meget som muligt inden du bruger penge.

Hvis du er i nærheden af Kalvebod er der uden tvivl masser af NVF'er du kan lokke til at vise deres sager frem på bane 12 så du kan få prøvet så meget forskelligt som muligt :-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Begynderriffel? (Jeg har et budget på +/- 35.000 til riffel, montage og optik.)

Indlæg af Kenned » 5. mar 2018, 09:18

Mikkel8900 skrev:Godmorgen NWF

Ja det var 35.000 til riffel, montage og kikkert. Men det lyder til at der er enighed om at det bedste er at købe et sæt til omkring 5.000 kr. Så det er det jeg gør. Ja der er en masse fedt grej man skal have, og det er jo også det fede ved det.

Jeg har kørt MTB og racercykel og er om nogen en grejfreak. Er ved at sælge lidt ud af sagerne så jeg kan retfærdiggøre den nye hobby over for kraven/kæresten. :rolf:
Jeg har også selv været seriøst grejluder på cykeludstyret, og ligesom med cykler sker der reelt ikke det store ved om man køber en riffel til 10.000, eller 100.000. På riflerne er det primært pynten til forskel, og på cyklen er det vægten og materialerne den er lavet af :smile:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Begynderriffel? (Jeg har et budget på +/- 35.000 til riffel, montage og optik.)

Indlæg af Kleth » 5. mar 2018, 09:46

Mikkel8900 skrev:Godmorgen NWF

Ja det var 35.000 til riffel, montage og kikkert. Men det lyder til at der er enighed om at det bedste er at købe et sæt til omkring 5.000 kr.:
Jeg tror nu mere de 5K var ment som et eksempel, men brugt kan få en del for 5K, bare køb en gængs kaliber og det kan du se på prisen på træningsammunitionen.
Selv ville jeg ikke være bleg for at købe et Weatherby Vanguard 2 tilbud til omkring de 5K, jeg kender nogle stykkker der er gået den vej og det er rigtig meget skydejern for pengene. Den ville så have gavn af en lyddæmper f.eks. en Sonic 45 og uanset valget af nyt, brugt og kaliber vil jeg anbefale en god lyddæmper.

Jeg ville nu også gerne købe en pakke med Mauser M18, Tikka T3x eller en anden entry-level riffel i en gængs kaliber fra en af de større producenter, selv om der nok kom nogle K oven i. Som første riffel bør det ikke være noget eksotisk.

Og jeg tilslutter mig koret om at købe det størst mulige våbenskab, især haglammunition fylder som død og helvede.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: Begynderriffel? (Jeg har et budget på +/- 35.000 til riffel, montage og optik.)

Indlæg af Lars M. L. » 5. mar 2018, 10:18

Fedt og spændende at skulle købe våben for første gang.
Ved du, hvad riflen skal bruges til?
- vildtarter?
- jagtformer?

Mvh Lars

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Begynderriffel? (Jeg har et budget på +/- 35.000 til riffel, montage og optik.)

Indlæg af C-X » 5. mar 2018, 13:59

Et helt allround skydeværktøj, der er funktionelt og færdigt ud af kassen, som kan klare næsten alt, må være; Tikka T3x CTR i .308 Win.

Den kan findes for under 10k.
Præcisionen er i top. Moderne værktøj.
Kaliberet kan klare op til brun bjørn. Leverer en moderat rekyl og leveres med gevind. Kører fint med blyfri.

Starter du med sådan en, er det aldrig riflens skyld, når du ikke kan ramme. Det er pt den riffel de fleste andre, i samme segment, bør vurderes op imod.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Begynderriffel? (Jeg har et budget på +/- 35.000 til riffel, montage og optik.)

Indlæg af T-REX » 5. mar 2018, 16:00

Et kikkertsigte, i den bedre klasse, er der også råd til.

Kik ex. på Leupold VX5 HD, i f.eks. 3-15x56 med Firedot.

Her er lidt VX5 priser, fra 2018 prislisten. (Fundet på Hauge Bueskydnings Facebook)
VX - 5 HD SERIEN 30MM RØR
171385 VX-5HD 1-5x24mm Matte FireDot 4 Fine kr. 7.799
171389 VX-5HD 2-10x42mm CDS-ZL Matte FireDot Duplex kr. 8.799
175834 VX-5HD 3-15x56mm CDS-ZL Side Focus Matte Illum. Firedot 4 kr 10.499
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Begynderriffel? (Jeg har et budget på +/- 35.000 til riffel, montage og optik.)

Indlæg af Refraktorius » 7. mar 2018, 16:56

Indimellem er der nogen vanvittige tilbud:

https://www.guloggratis.dk/sport/jagt-o ... arl-gustav


Prøv at skrive "jagtriffel" på DBA, gul & gratis og lignende steder.
(Og sæt mærke i "Privat" ellers drukner søgningen i betalte annoncer, sorter evt også efter pris)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Begynderriffel? (Jeg har et budget på +/- 35.000 til riffel, montage og optik.)

Indlæg af PSindrup » 7. mar 2018, 17:15

Køb billigt og brugt til at starte med, og også gerne i en kaliber hvor du har råd til at tage på skydebanen og brænde en masse skud af. Hellere bruge penge på ammo end riffel i starten.
Køber du en riffel til 35 klik, så risikerer du også at være så øm over den, at du ikke “tør” (nænner) at bruge den.

Peter

Besvar