Køb nyt (brugt) haglgevær eller rep. af gammelt Simson Suhl? hjælp

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
mairnuskc
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 17. feb 2018, 12:57
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Køb nyt (brugt) haglgevær eller rep. af gammelt Simson Suhl? hjælp

Indlæg af mairnuskc » 23. apr 2018, 16:32

Hej
Sagen er den at jeg den at jeg sidste forår bestod jagtprøven, men da jeg først fyldte 16 i December er det først nu jeg har fået anskaffet mig jagttegn, våbenskab osv.
Jeg har dog lidt af et "dilemma" hvis man kan kalde det det.
Jeg har fået/arvet min bedstefars gamle Simson Suhl s/s 12/70 (kan ikke lige huske årstallet), men geværet har en del slør og en af løbene er 1/1 trangboring så det vil jeg gerne have boret op til stålhagl. Desuden er dette gevær højrehånds mens jeg er linksskytte...
Mit spørgsmål er så om det er det værd at få repareret dette gevær og træne op med det til haglskydeprøven, eller om det bliver for svært/for dyrt og jeg istedet skulle finde mig et ordentligt links gevær i en våbenforretning??

Da jeg pt. går på efterskole og ikke har tid til arbejde ved siden af vil mit budget til evt. køb nok ikke kommer op over 4000kr.
Jeg hælder selv lidt til Simson Suhl, men ved ikke om det kan betale sig, og geværet i sig selv er godt nok til haglskydeprøve/flugtskydning og jagt...

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Køb nyt (brugt) haglgevær eller rep. af gammelt Simson Suhl? hjælp

Indlæg af Rulab » 23. apr 2018, 16:53

Rent økonomisk kan det næsten helt sikkert ikke betale sig at sætte Simson'en i stand, men med affektionsværdien ville jeg personligt gøre det alligevel og så lade være at bruge den som primært gevær.
Mit råd ville være at finde en brugt o/u som passer dig og bruge til haglprøven. En brugt Tecni mec, Lincoln eller lign. kan findes i pæn stand til 3000-3500 kr. Så har du et gevær til haglprøven, skydebanebrug og senere til de jagtformer, hvor geværet risikere nogle knubs.
Så kan du sætte Simsonen i stand og bruge til lidt mere særlige lejligheder.
Ældre s/s er dejlige og velbyggede våben, men de har ikke samme robusthed til mange tusinde skud på lerduebanen som en o/u.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Køb nyt (brugt) haglgevær eller rep. af gammelt Simson Suhl? hjælp

Indlæg af Kleth » 23. apr 2018, 19:17

Enig med Rulab!
Med den begrænsede økonomi, ville min anbefaling også være at købe en robust men brugt O/U. De kan findes i flere forskellige prislag - jeg kan forstå du har affektion for den Gamle Simpson Suhl, men du kan risikere at den æder hele dit budget før du er kle til haglprøven og langt de fleste skyder bedre med en O/U end med S-S især med sideduerne.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

mairnuskc
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 17. feb 2018, 12:57
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Køb nyt (brugt) haglgevær eller rep. af gammelt Simson Suhl? hjælp

Indlæg af mairnuskc » 23. apr 2018, 19:41

Mange tak for hjælpen i to :)
Ser ud til jeg må finde mig et O/U gevær, og så istandsætte den gamle S/S når jeg får økonomien til det.

Lige en sidste ting, har i nogle anbefalede mærker til omkring de 3500? Og har i måske nogle mærker som man skal holde sig fra?

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Køb nyt (brugt) haglgevær eller rep. af gammelt Simson Suhl? hjælp

Indlæg af Refraktorius » 23. apr 2018, 20:02

Tyrkerne har vores medlemmer beskrevet med “blandede resultater”.

Så er en “næsten ny” tyrker sat til salg, så er der nok en grund til det.

Derudover: Kig mindre på mærket, og mere på om den “falder godt” til dig.
:razz:


FrkFejer har en lignende tråd her, hvor der også er nogen gode pointer (hvis du ikke allerede har læst den)
Emne: Nyjæger - hvilken haglbøsse skal jeg vælge?
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Køb nyt (brugt) haglgevær eller rep. af gammelt Simson Suhl? hjælp

Indlæg af Langenge » 23. apr 2018, 20:22

Enig i alt ovenstående, inklusiv det der med at finde en der passer, og se mindre på mærke.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Køb nyt (brugt) haglgevær eller rep. af gammelt Simson Suhl? hjælp

Indlæg af Rulab » 23. apr 2018, 21:16

mairnuskc skrev:
23. apr 2018, 19:41

Lige en sidste ting, har i nogle anbefalede mærker til omkring de 3500? Og har i måske nogle mærker som man skal holde sig fra?
Jeg ville personligt gå en stor bue uden om tyrkiske gevær samt nyere Baikal. Jeg nævnte tidligere Tecci mec(kaldes også FAIR) samt Lincoin, det er fornuftige italienske mellempris våben som der gennem tiden er blevet solgt rigtig mange af. De er også begge blevet blevet solgt under handelsnavne så som "Jaguar" og "Wildgame". Kammerlængden er en god indikator for alderen af førnævnte, er den "kun" med 12/70 kammer, er den mindst 15-20 år gammel og prisen bør være derefter.

Der er dog et hav af gode mærker og modeller og det er tit ved de mindre kendte kvalitetsmærker, hvor der er mulighed for en god handel. Brug forummet hvis du skulle støde på et spændende våben som du ikke kender til. Du er også velkommen til at sende en privat besked hvis det er en god handel som ikke flere tusinde brugere behøver at blive gjort opmærksom på :blink:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Køb nyt (brugt) haglgevær eller rep. af gammelt Simson Suhl? hjælp

Indlæg af Kleth » 23. apr 2018, 21:28

:goodpost: og hvis du kigger på auktioner, så kig med fingrene og få en mere kyndig til at gå våbenet efter inden for fortrydelsesretten. Ind imellem kan det være dyrt at købe billigt.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 901
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: Køb nyt (brugt) haglgevær eller rep. af gammelt Simson Suhl? hjælp

Indlæg af Bemoni1 » 23. apr 2018, 22:00

Hvis du tager ud til en forhandler og finder en O/U, så er det ret sikkert, at det er en som er vinklet til en højrehåndsskytte.
Sørg for at få lavet en aftale om at få skæftet rettet til, så det passer til DIG. Selv et ældre gevær kommer til skyde godt, når det er tilpasset korrekt, alt for mange glemmer at få det gjort.
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Køb nyt (brugt) haglgevær eller rep. af gammelt Simson Suhl? hjælp

Indlæg af HR » 23. apr 2018, 22:15

Der er ingen tvivl om at det vil koste langt mere at sætte den gamle Simson i stand end det vil koste at finde et fornuftigt alternativ. Der er formodentligt både en del cast off i skæftet og en kindpude på venstre side. Det er ikke noget der umiddeltbart kan ændres til links. Det er heller ikke billigt at ordne slør. Og til slut, så er dette fine gevær slet ikke bygget til at skyde de 2500 skud med stålhagl der skal til for at træne op til haglprøven.

Køb, som de andre siger, en ældre OU i 12/70. Det kunne fks være en italiener eller en spansk Lanber fra en gang i firserne. Det er et bedre gevær end en ny tyrker og bør ikke koste mere end 2000-4000 kroner. Der fås idag patroner i 12/70 der er rigeligt kraftige, så du kommer ikke til at mangle noget i forhold til en 12/76. Jeg skyder alt, inklusivt edderfugle, med 12/70 selvom min strandbøsse er boret magnum.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

mairnuskc
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 17. feb 2018, 12:57
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Køb nyt (brugt) haglgevær eller rep. af gammelt Simson Suhl? hjælp

Indlæg af mairnuskc » 23. apr 2018, 22:39

Bemoni1 skrev:
23. apr 2018, 22:00
Hvis du tager ud til en forhandler og finder en O/U, så er det ret sikkert, at det er en som er vinklet til en højrehåndsskytte.
Sørg for at få lavet en aftale om at få skæftet rettet til, så det passer til DIG. Selv et ældre gevær kommer til skyde godt, når det er tilpasset korrekt, alt for mange glemmer at få det gjort.
Mit budget er som sagt meget lavt (vil helst være omkring 3000) så ville lige høre hvor meget dette vil koste?
Har kun skudt med højrehåndsgevær og det var ikke fordi det føltes forkert som sådan.
Vil man ikke kunne vænne sig til og træne sig til at bruge et højrehåndsgevær som linksskytte, eller vil det være for besværligt?

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 901
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: Køb nyt (brugt) haglgevær eller rep. af gammelt Simson Suhl? hjælp

Indlæg af Bemoni1 » 23. apr 2018, 23:03

mairnuskc skrev:
23. apr 2018, 22:39
Bemoni1 skrev:
23. apr 2018, 22:00
Hvis du tager ud til en forhandler og finder en O/U, så er det ret sikkert, at det er en som er vinklet til en højrehåndsskytte.
Sørg for at få lavet en aftale om at få skæftet rettet til, så det passer til DIG. Selv et ældre gevær kommer til skyde godt, når det er tilpasset korrekt, alt for mange glemmer at få det gjort.
Mit budget er som sagt meget lavt (vil helst være omkring 3000) så ville lige høre hvor meget dette vil koste?
Har kun skudt med højrehåndsgevær og det var ikke fordi det føltes forkert som sådan.
Vil man ikke kunne vænne sig til og træne sig til at bruge et højrehåndsgevær som linksskytte, eller vil det være for besværligt?
Hvis den er vinklet til en højreskytte, så vil du være tvunget til at flytte hovedet, for at få sigtelinien til at passe og det vil uværgeligt komme til at koste nogle svipsere, både på skydebanen, men mere alvorligt, også på jagten.
Træning kan hjælpe, men et haglgevær bør passe til skytten og ikke omvendt.
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Køb nyt (brugt) haglgevær eller rep. af gammelt Simson Suhl? hjælp

Indlæg af Rulab » 23. apr 2018, 23:06

mairnuskc skrev:
23. apr 2018, 22:39
Bemoni1 skrev:
23. apr 2018, 22:00
Hvis du tager ud til en forhandler og finder en O/U, så er det ret sikkert, at det er en som er vinklet til en højrehåndsskytte.
Sørg for at få lavet en aftale om at få skæftet rettet til, så det passer til DIG. Selv et ældre gevær kommer til skyde godt, når det er tilpasset korrekt, alt for mange glemmer at få det gjort.
Mit budget er som sagt meget lavt (vil helst være omkring 3000) så ville lige høre hvor meget dette vil koste?
Har kun skudt med højrehåndsgevær og det var ikke fordi det føltes forkert som sådan.
Vil man ikke kunne vænne sig til og træne sig til at bruge et højrehåndsgevær som linksskytte, eller vil det være for besværligt?
Det korte svar er at skæftet bare skal passe til skytten. Skuldrer du geværet med lukkede øjne og ser korrekt udover sigteskinnen når du åbner øjnene, så kan du sagtens bruge geværet. Ser du skråt udover skinnen, bliver skydningen aldrig god før du får tilpasset skæftet.
Nogle højregeværer er meget lige i skæftet og kan sagtens anvendes af nogle links stykker.
Det handler om at komme ud og have nogle forskellige våben mellem hænderne og "føles" et gevær ikke rigtigt, så kommer du heller ikke nogensinde til at skyde godt med det.

mairnuskc
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 17. feb 2018, 12:57
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Køb nyt (brugt) haglgevær eller rep. af gammelt Simson Suhl? hjælp

Indlæg af mairnuskc » 23. apr 2018, 23:40

Bemoni1 skrev:
23. apr 2018, 23:03
mairnuskc skrev:
23. apr 2018, 22:39
Bemoni1 skrev:
23. apr 2018, 22:00
Hvis du tager ud til en forhandler og finder en O/U, så er det ret sikkert, at det er en som er vinklet til en højrehåndsskytte.
Sørg for at få lavet en aftale om at få skæftet rettet til, så det passer til DIG. Selv et ældre gevær kommer til skyde godt, når det er tilpasset korrekt, alt for mange glemmer at få det gjort.
Mit budget er som sagt meget lavt (vil helst være omkring 3000) så ville lige høre hvor meget dette vil koste?
Har kun skudt med højrehåndsgevær og det var ikke fordi det føltes forkert som sådan.
Vil man ikke kunne vænne sig til og træne sig til at bruge et højrehåndsgevær som linksskytte, eller vil det være for besværligt?
Hvis den er vinklet til en højreskytte, så vil du være tvunget til at flytte hovedet, for at få sigtelinien til at passe og det vil uværgeligt komme til at koste nogle svipsere, både på skydebanen, men mere alvorligt, også på jagten.
Træning kan hjælpe, men et haglgevær bør passe til skytten og ikke omvendt.
Tror bare jeg misforstod hvad du mente.
Tak for svaret

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Køb nyt (brugt) haglgevær eller rep. af gammelt Simson Suhl? hjælp

Indlæg af Kalthoff » 24. apr 2018, 01:30

mairnuskc skrev:
23. apr 2018, 16:32
Jeg hælder selv lidt til Simson Suhl, men ved ikke om det kan betale sig, og geværet i sig selv er godt nok til haglskydeprøve/flugtskydning og jagt...
En anden mulighed er at købe et Simson Suhl haglgevær brugt i god stand.

Jeg går selv på jagt med sådan et. Det er aldeles fremragende, med en god balance og et godt sving. Jeg har gået på jagt med erfarne jægere der var vendt tilbage til dem efter at have prøvet nye fancy modeller.

Eksemplarer der er i orden kan købes i privat handel for beskedne priser, fordi der blev solgt virkeligt mange af dem i Danmark i sin tid. Se f.eks. på dba

Slider du det op ved baneskydning, så kasser det og køb endnu et brugt stort set mage til.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Køb nyt (brugt) haglgevær eller rep. af gammelt Simson Suhl? hjælp

Indlæg af HR » 24. apr 2018, 07:59

...manden leder efter noget der kan skydes links. Det bliver svært med en Simson.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

mairnuskc
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 17. feb 2018, 12:57
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Køb nyt (brugt) haglgevær eller rep. af gammelt Simson Suhl? hjælp

Indlæg af mairnuskc » 24. apr 2018, 13:22

Hej alle og tak for svarene, det har hjulpet rigtig meget! :smile:
Jeg har kigget lidt (godt nok kun på nettet, men skal helt sikkert ud i nogle butikker også) og jeg er stødt over et gevær som virker som en super god handel.
Antonio Zoli, O/U, 12/70, skudt få skud (ved ikke om dette kunne hentyde til evt. skjul problem med geværet) til en meget overkommelig pris.

Så jeg ville lige høre om i derude har nogle erfaringer med dette mærke? Ved godt at i skriver at jeg skal finde noget der passer mig og være ligeglad med mærket, men samtidig bliver der sagt at jeg skal holde mig fra nogle bestemte mærker.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Køb nyt (brugt) haglgevær eller rep. af gammelt Simson Suhl? hjælp

Indlæg af Rulab » 24. apr 2018, 17:38

Antonio Zoli er et mærke som har lavet geværer i mange forskellige prisklasser, så pris og kvalitet følges ad, men det er ikke et mærke jeg ville være bange for at købe hvis prisen er rigtig og geværet er sundt.

Er den med enkelt eller dobbelt aftræk?

Generelt med forskellige mærker er at det aldrig er så simpelt, der er et hav af modeller, nogle modeller er fremstillet af andre mærker og blot stemplet med mærket. Husqvarna O/u er f. Eks ikke lavet af Husqvarna selv

Slettet bruger

Re: Køb nyt (brugt) haglgevær eller rep. af gammelt Simson Suhl? hjælp

Indlæg af Slettet bruger » 24. apr 2018, 18:34

Zoli er generelt et rigtig godt mærke ( der er selvfølgelig forskel på modeller)
Kan se du skriver “ Midtjylland” i din profil- jeg er selv fra Midtjylland og kan godt “ hjælpe med at kigge”

mairnuskc
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 17. feb 2018, 12:57
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Køb nyt (brugt) haglgevær eller rep. af gammelt Simson Suhl? hjælp

Indlæg af mairnuskc » 24. apr 2018, 18:51

Rulab skrev:
24. apr 2018, 17:38
Er den med enkelt eller dobbelt aftræk?
Den er med dobbelt aftræk, ved ikke om det siger noget

mairnuskc
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 17. feb 2018, 12:57
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Køb nyt (brugt) haglgevær eller rep. af gammelt Simson Suhl? hjælp

Indlæg af mairnuskc » 24. apr 2018, 18:54

Slettet bruger skrev:
24. apr 2018, 18:34
Zoli er generelt et rigtig godt mærke ( der er selvfølgelig forskel på modeller)
Kan se du skriver “ Midtjylland” i din profil- jeg er selv fra Midtjylland og kan godt “ hjælpe med at kigge”
Er fra mellem Randers og Viborg. Hammershøj hvis det siger dig noget.

Hvad mener du helt bestemt med at hjælpe med at kigge? :biggrin:

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Køb nyt (brugt) haglgevær eller rep. af gammelt Simson Suhl? hjælp

Indlæg af HR » 24. apr 2018, 19:32

Det siger at det er et ældre våben, at prisen skal være lav og at våbnet ikke er ideelt til decideret sportsskydning. Til jagt foretrækker jeg dobbelt aftræk. Det er i al fald ikke nogen ulæmpe. Til haglskydeprøven et det en god ide kun at tænke på skud nummer et, så her er det aldeles ligegyldigt.

Hvad vil sælger have for bøssen?
mairnuskc skrev:
24. apr 2018, 18:51
Rulab skrev:
24. apr 2018, 17:38
Er den med enkelt eller dobbelt aftræk?
Den er med dobbelt aftræk, ved ikke om det siger noget
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

mairnuskc
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 17. feb 2018, 12:57
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Køb nyt (brugt) haglgevær eller rep. af gammelt Simson Suhl? hjælp

Indlæg af mairnuskc » 24. apr 2018, 19:45

HR skrev:
24. apr 2018, 19:32
Det siger at det er et ældre våben, at prisen skal være lav og at våbnet ikke er ideelt til decideret sportsskydning. Til jagt foretrækker jeg dobbelt aftræk. Det er i al fald ikke nogen ulæmpe. Til haglskydeprøven et det en god ide kun at tænke på skud nummer et, så her er det aldeles ligegyldigt.

Hvad vil sælger have for bøssen?
mairnuskc skrev:
24. apr 2018, 18:51
Rulab skrev:
24. apr 2018, 17:38
Er den med enkelt eller dobbelt aftræk?
Den er med dobbelt aftræk, ved ikke om det siger noget
Den er til salg for 2500, men måske jeg kunne få den en smule længere ned. Sælger skriver at den er lidt stram i låsen, men ellers er der ikke nogle umiddelbare fejl.
Der er heller ikke nogle "close-up" billeder så skal ikke kunne sige om der gemmer sig noget rust derpå.

mairnuskc
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 17. feb 2018, 12:57
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Køb nyt (brugt) haglgevær eller rep. af gammelt Simson Suhl? hjælp

Indlæg af mairnuskc » 24. apr 2018, 21:44

Efter min mening ser den ikke ud til at være voldsomt meget vinklet til højre.
Ved selvfølgelig ikke så meget om det. Måske er jeg bare meget optimistisk.
Hvad synes i?
Vedhæftede filer
30784972_1951807058278233_1995926975_n.jpg
30784972_1951807058278233_1995926975_n.jpg (103.94 KiB) Vist 13611 gange

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Køb nyt (brugt) haglgevær eller rep. af gammelt Simson Suhl? hjælp

Indlæg af HR » 24. apr 2018, 22:00

Cast er lettere at se fra løbsenden. Men det ser ret typisk ud. OUere er tit meget rette. Hvis våbnet er pænt kommer en brugbar OU ikke meget under 2500. Tag løbet af og lad det hænge lodret fra en finger holdt under den dims den lukker omkring. Når du så knipser PL piberne skal de ringe som klokker. Check at der ikke er udposningers i løbene 3-5 cm fra mundingetne. Test at begge slagstifter vil falde på et sæt snap caps. Check at du ikke kan udløse et skud ved at slå bag på bagkappen. Check at sikringen virker. Check udtrækker og ejektor hvis den har disse.
HR

Edit: At den er stram i låsen er et klart plus.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Besvar