jeg overvejer "ny" S/S bøsse

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Billythekid
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 26
Tilmeldt: 17. aug 2017, 11:28
Interesser: Jagt, hagl og riffel
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

jeg overvejer "ny" S/S bøsse

Indlæg af Billythekid » 8. okt 2018, 12:51

Jeg har efterhånden været på lidt blandet jagter og det er jo fedt :biggrin:

Jeg har dog erfaret (indset) at jeg har købt mig en bøsse som egner sig særdeles godt til flugtskydebanen. Browning 525 New sporter med langt løb.
jeg er noget øm over gevært på trods af at den jo selvfølgelig er købt til at blive brugt. Jeg synes også at geværet er noget klodset at have med i skoven og det ville selvfølgelig også være luksus hvis den vejede mindre :smile:
Geværet har ikke monteret bærerem, hvilket selvfølgelig ville hjælpe på en lang dag
På sigt er planen at der skal anskaffes en jagtegnet hund, hvor jeg også ser lidt udfordringer i forhold til min nuværende bøsse.

Jeg har derfor overvejet at investere i et nyt/brugt gevær og har lidt en forkærlighed for S/S.
Mine tanker/krav til denne investering er:
helst cal.12
kort løb
Enkelt aftræk er at foretrække

Mine spørgsmål:
trangboring/chokes? den skal bruges til skov/klapjagt og lidt ænder ved andehul.
I forbindelse med ældre bøsser, kan jeg se at der er fokus på trykprøvningen. Hvad skal jeg gå/se efter?
Hvor ser i efter brugte våben nu FB og DBA har lukket dette ned?

Jeg er selvfølgelig også åben for bud her inde :blink:
Senest rettet af Billythekid 8. okt 2018, 13:28, rettet i alt 2 gange.
Browning 525 New Sporter... men det bliver man jo ikke bedre skytte af :shock:
Husquarna 6,5-55 af ældre dato :nolisten:

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: "ny" S/S bøsse

Indlæg af ESAF » 8. okt 2018, 12:53

Du kan med fordel lave en købsannonce her på forum, under "køb, salg og bytte".

Ellers er der Gul og gratis, pisgaard og nielsen og lauritz losseplads (her skal du dog have et særligt kritisk øje og huske at regne deres røveragtige købersalær med i prisen).
De fleste våbenhandlere har også et par billige bøsser stående i skammekrogen hvis man kan leve med at den er lavet i østeuropa og måske ikke har flot graverede prins henrik køtere og sidelåse.
Hvis rørene er spejlblanke og der ikke er nævneværdigt slør skal der meget til før den ikke kan bruges, og du kan sagtens finde noget til en plovmand eller lignende som du ikke er for øm over.
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Billythekid
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 26
Tilmeldt: 17. aug 2017, 11:28
Interesser: Jagt, hagl og riffel
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: jeg overvejer "ny" S/S bøsse

Indlæg af Billythekid » 8. okt 2018, 13:31

Tak for hurtigt svar :thumbup:

Mærke og guldfugle i graveringen er underordnet, funktionaliteten er vigtigst her

Jeg prøver med et opslag i køb/salg
Browning 525 New Sporter... men det bliver man jo ikke bedre skytte af :shock:
Husquarna 6,5-55 af ældre dato :nolisten:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11090
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: jeg overvejer "ny" S/S bøsse

Indlæg af C-X » 8. okt 2018, 13:37

En hundebøsse kunne fint være i 16/70 eller, endnu bedre, 20/76 :thumbup:

Synes rem er i vejen, når man går igennem, så hellere en lettere bøsse.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: jeg overvejer "ny" S/S bøsse

Indlæg af Kleth » 8. okt 2018, 14:17

Jeg har haft og har S-S og der er et par småting du skal være opmærksom på.
En del af de ældre side-by-side bøsser især de tyske er fuldt trangboret (1/1-1/1) og en del har kammerlængde 65-70mm men er beregnet til rulle-lukning med skive og ikke stjernelukning så selv om kammeret er 12/70 så kan de godt bide ret godt i hovedbolten selv med lette 12/70 fulgtskydningspatroner.
Min kammerat har en rigtig fin Sauer & Sohn S-S i 12/65 fra 1944, med fuld trangboring på begge løb og den er virkeligt ikke glad for 12/65 flugtskydningspatroner med stjernelukning. En jagtkammerat og kollega har en finere Aya S-S i 12/70 og den er bestemt heller ikke glad for 12/70 flugtskydnings patroner; den er vist boret 3/4 - 1/1 og skyder glimrende med 12/65 og 12/67,5. Selv havde jeg en Liege 12/70 S-S fra 60'erne som virkede glimrende med ikke hårdt ladte 12/70 #3 patroner og det gør meiner Simson Suhl 12/70 S-S fra slutningen af 60'erne med fuld trangboring på begge løb også.
En anden kammerat har en Baikal 12/76 med med fuld trangboring på begge løb, når han skyder med hurtige 12/76 patroner i store haglstørrelser, så bider den også ret godt i hovedbolten, men virker glimrende med hurtige patroner i #3 og der under.

Der er flere løsninger på kammer-længde og trangboring f.eks. at skyde med Gamebore Regal 12/65 eller Bismuth patroner i 12/67,5 eller 12/65 eller at få reguleret kammer og/eller trangboringer, hvad der selvfølgeligt påvirker total cost of ownership og der er stor forskel på hvad bøssemagerene tager for sådanne opgaver. Mindre hagl-ladninger 21-32g i mindre haglstørrelser eks. #3, #4 & #5 er mere venlige ved bøssen hvis den er boret hårdt.

Skal den være billig, så kommer du ret sandsynligt til at skulle vende dig til double-trigger, hvad jeg nu ikke mener er en ulempe efter 3-4 skud på lerduebanen. På jagt giver det fordelen i at f.eks. at have en #5 i forreste løb og en #3 i bagerste løb og derfor kunne vælge om der skal være små eller større hagl alt efter om det er dobbelt-bekkasin eller and der skal skydes til.
Min Balalaika 12/76 S-S har single-trigger og her i weekenden kom jeg da til at brænde en 12/76 36g #1 af til en dobbelt-bekkasin på knapt 30m afstand uden nogen effekt overhovedet, fordi løbsvælgeren var smuttet :oops: tilsvarende var aldrig sket med min Simson Suhl med double-trigger.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Billythekid
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 26
Tilmeldt: 17. aug 2017, 11:28
Interesser: Jagt, hagl og riffel
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: jeg overvejer "ny" S/S bøsse

Indlæg af Billythekid » 8. okt 2018, 15:23

Tak for jeres svar

Enkelt eller dobbelt aftræk, giver måske anledning/undskyldning til flere ture på skydebanen.

mht trangboring, som jeg kan forstå, er det bedst at gå efter 1/4-1/2 ca på de ældre geværer i forhold til stålhagl. Eller kan 3/4 også gå an?
Browning 525 New Sporter... men det bliver man jo ikke bedre skytte af :shock:
Husquarna 6,5-55 af ældre dato :nolisten:

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: jeg overvejer "ny" S/S bøsse

Indlæg af HappyNanoq » 8. okt 2018, 15:35

Købte også en J.P.Sauer&Sohn s/s fra 1980-81 såvidt jeg har sporet mig til.

Dejligt håndværk. Godt nok ikke noget fancy og heller ikke graveret i noget synderligt omfang. Bare simpelt og ærlig.

Den er boret lidt mere end Full- og lidt mere end 3/4-trangboring (med blyhagl), så den er faktisk eminent til fuglejagt, og vil endda sige skovjagt på de lidt længere hold på relativt langsomt vildt. Den er lidt for groft trangboret til markjagt til de hurtige harer m.v. Forudsat jeg benytter miljøhagl (ikke stål), hvilket også er det jeg normalt går efter.

Pønser på at få den åbnet en smule, men så langt er jeg aldrig nået.


Der bliver også kigget anderledes på en, hvis man kommer til fællesjagten med en S/S - end hvis man kommer med en sort taktisk udseende halvauto.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: jeg overvejer "ny" S/S bøsse

Indlæg af Rulab » 8. okt 2018, 17:28

Billythekid skrev:
8. okt 2018, 15:23
Tak for jeres svar

mht trangboring, som jeg kan forstå, er det bedst at gå efter 1/4-1/2 ca på de ældre geværer i forhold til stålhagl. Eller kan 3/4 også gå an?
Det kommer fuldstændig an på hvilket gevær det er og hvor store hagl du vil skyde med. En gammel Baikal eller anden solidt bygget bøsse og en fuld trangboring holder sandsynligvis evigt til str. 1 hagl.
En finere AYA med helt tynde piber, så er halv trangboring absolut maks. og selv der ville jeg maks. bruge str. 3-4 i stål.
Og så er der alle dem midt imellem, men langt de fleste ældre hårdtborede bøsser kan holde til stålhagl, hvis du bruger maks str. 3 og bruger 28 grams patroner.

Jeg har for i øvrigt en Brno 12/70 med sidelåse til salg som du kan få for 600 kr. hvis det har interesse. Den skyder fint og har intet slør eller andre defekter, men ser kosmetisk lidt brugt ud.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: jeg overvejer "ny" S/S bøsse

Indlæg af FrederikF » 8. okt 2018, 17:49

Det er relativt billigt at åbne boringen lidt og eller forlænge kammeret en anelse.

En fin gammel Sauer fra de gode årgange i god stand fåes til 2000kr.
En lidt nyere model viii kan fåes i fin stand til under 1000kr. Det samme med østtyske simson Suhl med flere.
Det er gode geværer, der ofte skyder glimrende med jern trods lidt for stram boring - hvis den får poser og man ikke gider se på det, så kan der købes en “ny” for et meget beskedent beløb, men pas på, du kunne blive glad for den (fik min første Simson Suhl for præcist 30 år siden den er fra ‘51 og er næsten som ny trods hundredevis af ture).

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: jeg overvejer "ny" S/S bøsse

Indlæg af GåsPåGaffelen » 8. okt 2018, 20:42

Rulab skrev:
8. okt 2018, 17:28

Jeg har for i øvrigt en Brno 12/70 med sidelåse til salg som du kan få for 600 kr. hvis det har interesse. Den skyder fint og har intet slør eller andre defekter, men ser kosmetisk lidt brugt ud.
Lige præcis den bøsse (CZ Brno ZP47) er et fantastisk våben. Den skyder fint med stål i str. 1 da den har et ret lang knus (overgang) i trangboringen. Det er en ægte sidelås, hvilket gør den super simpel og stabil, rent mekanisk. Stålet i løbet er af rigtigt fin kvalitet.

De handles tit til mellem 800 og 1500 alt efter stand, og er et fund til de priser.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2149
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 593 times
Been thanked: 1035 times

Re: jeg overvejer "ny" S/S bøsse

Indlæg af HR » 8. okt 2018, 22:23

... inden du forelsker dig i ideen om en dejlig kort skovbøsse, så prøv lige at skyde med en med 62 cm løb op imod en med en mere fornuftig længde på omkring 72. Det gør valget lidt sværere, da markedet er oversvømmet med de korte bøsser der var moderne fra 50erne og frem.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Slettet bruger

Re: jeg overvejer "ny" S/S bøsse

Indlæg af Slettet bruger » 9. okt 2018, 22:15

HR skrev:
8. okt 2018, 22:23
... inden du forelsker dig i ideen om en dejlig kort skovbøsse, så prøv lige at skyde med en med 62 cm løb op imod en med en mere fornuftig længde på omkring 72. Det gør valget lidt sværere, da markedet er oversvømmet med de korte bøsser der var moderne fra 50erne og frem.
HR
Lige præcis og hvis du så finder den i cal 16 eller 20, skal du bare se løjer med hvad der pludselig sker med din skydning.

Besvar