Egenspredning .308 Win?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
PP85
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 23. okt 2018, 09:54
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Kgs Lyngby

Egenspredning .308 Win?

Indlæg af PP85 » 23. okt 2018, 10:49

Jeg er nu på god gammeldags nørdejagt for at finde litteratur om krudt, er der nogen der kan nogle lækre links om generel grundlæggende forståelse om patroner, så jeg kan forsøge at udvælge ammunition på et oplyst grundlag, frem for at lytte til diverse kloge sælgere.

Jeg har svært ved at få ind i mit hoved at spidsskarp ikke kan opnå samme præcision som jagtammunition, så det vil jeg gerne læse og forstå.

Ja, jeg har været i spættet tøj og skudt spidsskarp i et par dage, og vil gerne lære lidt om hvor den reelle forskel på militærammunition og spidsskarp jagt-trænings-ammunition ligger.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Egenspredning .308 Win?

Indlæg af Bofhenator » 23. okt 2018, 11:24

PP85 skrev:
23. okt 2018, 10:49
Jeg er nu på god gammeldags nørdejagt for at finde litteratur om krudt, er der nogen der kan nogle lækre links om generel grundlæggende forståelse om patroner, så jeg kan forsøge at udvælge ammunition på et oplyst grundlag, frem for at lytte til diverse kloge sælgere.

Jeg har svært ved at få ind i mit hoved at spidsskarp ikke kan opnå samme præcision som jagtammunition, så det vil jeg gerne læse og forstå.

Ja, jeg har været i spættet tøj og skudt spidsskarp i et par dage, og vil gerne lære lidt om hvor den reelle forskel på militærammunition og spidsskarp jagt-trænings-ammunition ligger.
Forskellen er hvilke tolerancer der er brugt i produktionen, AMA (militærammunition) skal leve op til en håndfuld krav, men det en soldat har brug for er ikke nødvendigvis de samme høje krav til nøjagtighed som en jæger (eller skytte) har, eller i hvert kan have.

Der kan være en lille fordel ved at bruge hulspids til lange skud, men den er akademisk for langt de fleste af os og der er ikke noget der gør at en spidsskarp kugle og en blødnæset ikke kan være lige nøjagtige, hvis de blive ladet med lige stor omhyggelighed.

Jeg kan ikke lige komme i tanke om litteratur der omhandler det, men hvis du læser i bøger om genladning, kan du blive lidt klogere på hvad der skal til for at lave nøjagtig ammunition.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Egenspredning .308 Win?

Indlæg af CO » 23. okt 2018, 11:50

Der kan være en lille fordel ved at bruge hulspids til lange skud, men den er akademisk for langt de fleste af os og der er ikke noget der gør at en spidsskarp kugle og en blødnæset ikke kan være lige nøjagtige, hvis de blive ladet med lige stor omhyggelighed.
Jo det er der faktisk.

Man bruger hollow point projektiler til match, fordi så er projektilet lukket i toppen og ikke i bunden.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Egenspredning .308 Win?

Indlæg af Bofhenator » 23. okt 2018, 12:01

CO skrev:
23. okt 2018, 11:50
Der kan være en lille fordel ved at bruge hulspids til lange skud, men den er akademisk for langt de fleste af os og der er ikke noget der gør at en spidsskarp kugle og en blødnæset ikke kan være lige nøjagtige, hvis de blive ladet med lige stor omhyggelighed.
Jo det er der faktisk.

Man bruger hollow point projektiler til match, fordi så er projektilet lukket i toppen og ikke i bunden.
Du tænker på afgasset bly? Det er klart, den tanke havde jeg ikke lige med, tænkte bare ekstern ballistik.

Men det kunne også løses med blyfri projektiler (drejede messing projektiler feks).
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Egenspredning .308 Win?

Indlæg af Kleth » 23. okt 2018, 12:06

Der kan være enorme forskelle mellem forskellige mærker ammunition også mellem forskellige rifler, så hvad der går super godt i min riffel går ikke nødvendigvis lige så godt i din riffel. Der findes civil spidsskarp ammunition som er fuldt ud lige så præcis som kvalitets jagtammunition.
Der er mange faktorer der bestemmer om ammunition er præcist bl.a.
Tolerancer på længde, diameter, vægtfordeling og vægt af projektil.
Ensartethed på projektilets kappe.
Længden af bæreflader.
Ammunitionens koncentricitet.
Ensartethed af krudt og tolerancer på ladningens størrelse.
Fyldningsgrad af hylsteret.
Hylsterets ensartethed i forhold til volumen, godstykkelse og hårdhed.
Fænghættens ensartethed.

Militær ammunition i nyere tid har andre kvalitetskrav end bane- og jagt-ammunition har i dag. Men f.eks. AMA60-62-80-82 i .30.06Spr skyder rigtig fine grupper i flere af mine kammeraters rifler.

Det er ikke så meget et spørgsmål om at spidsskarp ikke kan være præcis, men mere et spørgsmål om den generelle kvalitet af ammunition.
Jeg har god succes med at omlade billig træningsammunition og AMA med bedre projektiler og mere præcis afvejning af krudt og jeg har ladt meget præcis ammunition på militære hylstre, så der er ikke en enkelt faktor der ultimativt bestemmer præcisionen.

Nogle andre faktorer med militær ammunition er at det ofte ikke passer heelt med kammeret i jagt- og bane-våben (7,62x51/.308Win) eller at længden af projektilet ikke kan stabiliseret i den stigning riffelgangen har i jagtvåben (5,56x45/.223Rem)
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Egenspredning .308 Win?

Indlæg af 458hunter » 23. okt 2018, 12:13

CO skrev:
23. okt 2018, 11:50
Der kan være en lille fordel ved at bruge hulspids til lange skud, men den er akademisk for langt de fleste af os og der er ikke noget der gør at en spidsskarp kugle og en blødnæset ikke kan være lige nøjagtige, hvis de blive ladet med lige stor omhyggelighed.
Jo det er der faktisk.

Man bruger hollow point projektiler til match, fordi så er projektilet lukket i toppen og ikke i bunden.
Mener du ikke omvendt - et hollow point er vel lige præcis ikke lukket i toppen? Med mindre du med lukket rent faktisk mener “samlet”. Og kan du ikke forklare lidt nærmere hvordan det rent faktisk giver en forskel i præcision - det finder jeg meget interessant.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Egenspredning .308 Win?

Indlæg af Kleth » 23. okt 2018, 12:21

Der kan på basen af projektilet på en spidsskarp ses forskel på om den er affyret, da blyet rykker sig lidt i accelerationen. Det er muligvis det som der beskrives
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Egenspredning .308 Win?

Indlæg af CO » 23. okt 2018, 12:35

Mener du ikke omvendt - et hollow point er vel lige præcis ikke lukket i toppen? Med mindre du med lukket rent faktisk mener “samlet”. Og kan du ikke forklare lidt nærmere hvordan det rent faktisk giver en forskel i præcision - det finder jeg meget interessant.
Jeg kalder det at lukke hullet, men jeg mener selvfølgelig samle.
Der er jo stadig et lille hul.
Man starter med en åben kappe, som man putter bly i og lukker/samler hullet.

Blyet skal jo ind et sted, og præcisionsmæssigt har bundens ensartethed større betydning end tippens.

Bunden er det sidste som forlader piben, og bliver også overhalet af krudtgasser.

Uregelmæssigheder her har typisk negativ effekt på præcisionen.

Ligesom en uregelmæssig kroning normalt har negativ effekt.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Egenspredning .308 Win?

Indlæg af FrederikF » 23. okt 2018, 12:43

Enig i det ovenstående.
En tilføjelse. Selv den “bedste” ammunition er ikke nødvendigvis bedst i alle våben.
Projektil vægt (længde), pibens stigning og hastigheden på projektilet skal afstemmes med hinanden for at finde det bedste “sweet spot”.
Nogle af parametrene er så lettere at justere løbende end andre :giggle:

Da stigningen på riflen er nem at måle, så kan man da starte med at finde den teoretisk optimale projektilvægt/ længde til en given hastighed i ens våben.

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 360 times
Been thanked: 68 times

Re: Egenspredning .308 Win?

Indlæg af 100Radsbar » 30. okt 2018, 09:14

Faldt over denne video, jeg var af den overbevisning at Boat Tail projektiler var mere præcise end Flat Base projektiler, men det ser ud til at jeg ikke havde ret :smile:


youtu.be/oyTGoHUQG7s
7,62x54R Glory to the Mosin.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Egenspredning .308 Win?

Indlæg af Kleth » 30. okt 2018, 10:02

100Radsbar skrev:
30. okt 2018, 09:14
Faldt over denne video, jeg var af den overbevisning at Boat Tail projektiler var mere præcise end Flat Base projektiler, men det ser ud til at jeg ikke havde ret :smile:
Noget af det mest præcise jeg nogen sinde har ladt med er Speer 2211;.308 200gr HotCor, flat base med en BC på .556 :thumbup:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Egenspredning .308 Win?

Indlæg af Krung » 30. okt 2018, 10:50

100Radsbar skrev:
30. okt 2018, 09:14
Faldt over denne video, jeg var af den overbevisning at Boat Tail projektiler var mere præcise end Flat Base projektiler...
Den opfattelse kan man godt få, hvis man skyder langt. Dem med bedre BC vil have mindre påvirkning af vinden. Siden vinden ikke er konstant, så vil en gruppe med langsommere projektiler få en større spredning.

Jeg kan ikke lige se 1 times video, så om det er det han snakker om, ved jeg ikke, men hvis alle påvirkninger er konstant, så er udformningen nok ret underordnet.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Egenspredning .308 Win?

Indlæg af Raptor357 » 30. okt 2018, 11:28

Kleth skrev:
30. okt 2018, 10:02
100Radsbar skrev:
30. okt 2018, 09:14
Faldt over denne video, jeg var af den overbevisning at Boat Tail projektiler var mere præcise end Flat Base projektiler, men det ser ud til at jeg ikke havde ret :smile:
Noget af det mest præcise jeg nogen sinde har ladt med er Speer 2211;.308 200gr HotCor, flat base med en BC på .556 :thumbup:
Boat tail har den ulempe at den gør bærefladen i piben mindre, ellers er den kun en fordel, særligt hvis kroningen er god. helt galt er det hvis man har et projektil som har elliptiske bæreflader, så bliver kontaktfladen meget lille og der er mulighed for at projektilet ikke spinner om sin egen gravitations akse.
Lav vægt og stor diameter fordrer også lille bæreflade.
Jeg tror at stor bæreflade er årsagen til at rundnæsede projektiler som Norma Oryx og Lapua mega skyder godt i selv mishandlede og dårlige piber.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 360 times
Been thanked: 68 times

Re: Egenspredning .308 Win?

Indlæg af 100Radsbar » 30. okt 2018, 12:51

Krung skrev:
30. okt 2018, 10:50
100Radsbar skrev:
30. okt 2018, 09:14
Faldt over denne video, jeg var af den overbevisning at Boat Tail projektiler var mere præcise end Flat Base projektiler...
Den opfattelse kan man godt få, hvis man skyder langt. Dem med bedre BC vil have mindre påvirkning af vinden. Siden vinden ikke er konstant, så vil en gruppe med langsommere projektiler få en større spredning.

Jeg kan ikke lige se 1 times video, så om det er det han snakker om, ved jeg ikke, men hvis alle påvirkninger er konstant, så er udformningen nok ret underordnet.
Humlen i hans video er at Flat Base projektiler er mere præcise på lang afstand, med de første 2-300 meter er der ikke den store forskel.

Jeg bruger Soft Point Boat Tail til jagt, men det er så lange projektiler (7,62x54R), og på de 100-150 meter jeg ville skyde på vil det ikke gøre den store forskel om det er den ene eller anden slags projektil jeg bruger.
7,62x54R Glory to the Mosin.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Egenspredning .308 Win?

Indlæg af C-X » 30. okt 2018, 13:54

Havde man nogen idé om dette, da man startede ud med støbte blyprojektiler, i riflernes første leveår, eller var det blot en bonus man opnåede af produktionsmæssige hensyn?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Egenspredning .308 Win?

Indlæg af Krung » 30. okt 2018, 14:24

100Radsbar skrev:
30. okt 2018, 12:51
Krung skrev:
30. okt 2018, 10:50
100Radsbar skrev:
30. okt 2018, 09:14
Faldt over denne video, jeg var af den overbevisning at Boat Tail projektiler var mere præcise end Flat Base projektiler...
Den opfattelse kan man godt få, hvis man skyder langt. Dem med bedre BC vil have mindre påvirkning af vinden. Siden vinden ikke er konstant, så vil en gruppe med langsommere projektiler få en større spredning.

Jeg kan ikke lige se 1 times video, så om det er det han snakker om, ved jeg ikke, men hvis alle påvirkninger er konstant, så er udformningen nok ret underordnet.
Humlen i hans video er at Flat Base projektiler er mere præcise på lang afstand, med de første 2-300 meter er der ikke den store forskel.
Men han siger jo netop at flatbased har en fordel ud til 3-400 yds, og så giver den bedre BC i en boat tail bedre præcision pga. den klarer vinden bedre. Hans argument for at flat based er mere præcise, er at det slipper mundingen mere ensartet end hvis kronen har en 'imperfection'. Desuden ser det ud til at han mener boat tail lægger op til at gassen nemmere kan skubbe på siden af projektilet, hvilket måske er empirisk rigtigt, men jeg kan ikke se det fra et teoretisk perspektiv. Men det lyder ikke til at være et problem en ny krone ikke kan klare.

Edit: Omkring 20:25 inde i videoen.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Egenspredning .308 Win?

Indlæg af Sortseer » 30. okt 2018, 18:39

100Radsbar skrev:
30. okt 2018, 09:14
Faldt over denne video, jeg var af den overbevisning at Boat Tail projektiler var mere præcise end Flat Base projektiler, men det ser ud til at jeg ikke havde ret :smile:


youtu.be/oyTGoHUQG7s
Det er forøvrigt aldeles udmærkede videoer den gode mand producerer. Kan man abstrahere fra hans religiøse tilbøjeligheder, er der mange timers god og lærerig underholdning på hans kanal.

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: Egenspredning .308 Win?

Indlæg af Ninjakebab » 31. okt 2018, 13:11

PP85 skrev:
23. okt 2018, 10:49
Jeg er nu på god gammeldags nørdejagt for at finde litteratur om krudt, er der nogen der kan nogle lækre links om generel grundlæggende forståelse om patroner, så jeg kan forsøge at udvælge ammunition på et oplyst grundlag, frem for at lytte til diverse kloge sælgere.
...
Hvis det blot er for at udvælge ammunition, så er der ikke nogen formel der kan forudse hvordan det virker i netop DIN riffel. Der er simpelthen ikke andet for end at købe lidt forskellige mærker, forskellige projektilvægte og så teste.
F.eks. noget af det billigste du kan købe (foruden AMA) er GGG, som i nogle .308 rifler er skrald, men i andre skyder fremragende. Generelt er højere BC selvfølgelig at foretrække, og det bliver mere og mere vigtigt jo længere skudhold du er på.

Generelt skal du have styr på hvilken twist din riffel har. 308 rifler har ofte 1:12" twist, lidt afhængig af pibelængden.

Tommelfinger-regel: jo hurtigere twist du har, jo tungere projektiler kan du skyde effektivt med. Forskellige amerikanske kilder anbefaler op til 170 gr projektiler til 1:12". Min egen 308'er har 1:10" så jeg "burde" effektivt kunne bruge kugler op omkring 200 gr eller mere. Der er også teoretisk chance for at rive kappen af projektilet hvis du bruger for lette kugler til din twist rate. F.eks. er der nogle der fraråder 150 gr til 1:10" twist, som jeg ellers kan bruge ganske effektivt.

EDIT: Egentlig lidt vigtig forståelse er at det selvfølgelig ikke er twist raten der direkte bestemmer hvor stabil kuglen er.
Det er derimod rotationshastigheden (RPM) på projektilet når den forlader løbet, som er en funktion af V0 hastigheden og twist rate. V0 er yderligere en funktion af løbslængden og projektilvægt og krudtladning.
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Egenspredning .308 Win?

Indlæg af Bofhenator » 31. okt 2018, 13:32

Ninjakebab skrev:
31. okt 2018, 13:11
PP85 skrev:
23. okt 2018, 10:49
Jeg er nu på god gammeldags nørdejagt for at finde litteratur om krudt, er der nogen der kan nogle lækre links om generel grundlæggende forståelse om patroner, så jeg kan forsøge at udvælge ammunition på et oplyst grundlag, frem for at lytte til diverse kloge sælgere.
...
Hvis det blot er for at udvælge ammunition, så er der ikke nogen formel der kan forudse hvordan det virker i netop DIN riffel. Der er simpelthen ikke andet for end at købe lidt forskellige mærker, forskellige projektilvægte og så teste.
F.eks. noget af det billigste du kan købe (foruden AMA) er GGG, som i nogle .308 rifler er skrald, men i andre skyder fremragende. Generelt er højere BC selvfølgelig at foretrække, og det bliver mere og mere vigtigt jo længere skudhold du er på.

Generelt skal du have styr på hvilken twist din riffel har. 308 rifler har ofte 1:12" twist, lidt afhængig af pibelængden.

Tommelfinger-regel: jo hurtigere twist du har, jo tungere projektiler kan du skyde effektivt med. Forskellige amerikanske kilder anbefaler op til 170 gr projektiler til 1:12". Min egen 308'er har 1:10" så jeg "burde" effektivt kunne bruge kugler op omkring 200 gr eller mere. Der er også teoretisk chance for at rive kappen af projektilet hvis du bruger for lette kugler til din twist rate. F.eks. er der nogle der fraråder 150 gr til 1:10" twist, som jeg ellers kan bruge ganske effektivt.

EDIT: Egentlig lidt vigtig forståelse er at det selvfølgelig ikke er twist raten der direkte bestemmer hvor stabil kuglen er.
Det er derimod rotationshastigheden (RPM) på projektilet når den forlader løbet, som er en funktion af V0 hastigheden og twist rate. V0 er yderligere en funktion af løbslængden og projektilvægt og krudtladning.
Og så det Twist (pun) at det intet har med vægten på kuglen at gøre. Det handler derimod om længden på kuglen.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Egenspredning .308 Win?

Indlæg af FrederikF » 31. okt 2018, 14:31

Jeg ville overhovedet ikke kigge på BC med mindre jeg var ude og skyde på +300m
Hvis der er præcis jagt ammo, så har jeg skældent set våben der ikke skyder fremragende med eksempelvis Lapua Mega (og lignende projektiltyper).

Til “papirarbejde” ville jeg indkøbe forskelligt billigt og se hvad der gik bedst. I min riffel.

Besvar