Hvilken type riffel til ny jæger?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Loxx
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 20. okt 2018, 20:42
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Hvilken type riffel til ny jæger?

Indlæg af Loxx » 23. okt 2018, 22:33

Jeg har netop fået jagttegn og vil have købt mig en jagtriffel. Nogle tips - eller måske specielle mærker jeg skal gå efter? Køber gerne brugt.
Jeg er 2 meter høj, så har lidt lange arme :-) har fået sat et stykke i skæftet på det gevær jeg har købt. Hvis det har noget at sige i forhold til valg af riffeltype.

Skal primært bruges til råvildt og dåvildt + det løse.

Jeg forestiller mig max omkring 5-6.000 kr inkl kikkert mv.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Hvilken type riffel til ny jæger?

Indlæg af Flugteren » 23. okt 2018, 22:43

loxx skrev:
23. okt 2018, 22:33
Jeg har netop fået jagttegn og vil have købt mig en jagtriffel. Nogle tips - eller måske specielle mærker jeg skal gå efter? Køber gerne brugt.
Jeg er 2 meter høj, så har lidt lange arme :-) har fået sat et stykke i skæftet på det gevær jeg har købt. Hvis det har noget at sige i forhold til valg af riffeltype.

Skal primært bruges til råvildt og dåvildt + det løse.

Jeg forestiller mig max omkring 5-6.000 kr inkl kikkert mv.
Find en brugt, velholdt Schultz & Larsen-riffel fra 80erne. Det er fremragende, danske rifler med høj præcision. Og de burde ikke overskride dit budget, hvis du kan finde en brugt én.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Hvilken type riffel til ny jæger?

Indlæg af FrederikF » 23. okt 2018, 23:14

Hvis det er budgettet, så gik jeg efter en billigere riffel (så der er lidt til en ordentlig kikkert og montage).
Det kunne være en m98 evt ombygget skytteforeningsriffel - ses som projektrifler her på fora ofte.
Du får nemt en 100% stabil, super præcis riffel indenfor budgettet.
Ps: en god brugt bedre tysk kikkert i 1.5-6x42 kan ALT til praktisk jagt og fåes brugt til ca 1500. Riflen til 3000 med en god montage og et ordentligt aftræk.
Senest rettet af FrederikF 24. okt 2018, 16:23, rettet i alt 1 gang.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hvilken type riffel til ny jæger?

Indlæg af LJ » 23. okt 2018, 23:20

Med det budget kan det blive lidt stramt at få noget rimelig optik med i købet men noget brugbart burde absolut kunne lade sig gøre.
Du kan bl.a. kigge efter: Tikka 595 m.fl, Ruger M77, Remington 700, Weatherby/Howa 1500, Voere, Heym, CZ(Brno) og måske en ældre Sako.
Til gengæld vil jeg råde dig til specifikt at kigge efter kalibre. 6,5x55 og .308 er oplagte, alsidige kalibre, der er billige i ammunition og rimelige i rekyl. 30-06 kan også gå, omend helst med en lyddæmper på til nye skytter. 270 Winchester er også rigtig fin men noget dyrere i ammunition.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvilken type riffel til ny jæger?

Indlæg af Kleth » 24. okt 2018, 06:11

Med hensyn til længden, så er det ikke en voldsom operation at tilvirke en tykkere bagkappe, hvis det skulle vise sig nødvendigt f.eks. en Guntuff fra Fleabay.
https://www.ebay.co.uk/itm/GunTuff-Vent ... OjtAZp2Iqg
Eller mere simpelt en slip-on til bagskæftet, og det kunne godt blive bøvlet, men en let måde at afprøve det på.

Kaliber anbefalingerne ovenfor er glimrende og jeg ville ikke afskrive .223Rem hvis nyjægeren ikke er erfaren med riffelskydning. Godt nok må man ikke skyde de store hjorte, sæl eller vildsvin, men rekylen er meget let selv uden lyddæmper og ammunition kan købes til lidt billigere priser.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Marmelade
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 27. jun 2018, 12:59
Interesser: Jagt, riffel, hagl og hund
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 11 times
Been thanked: 34 times

Re: Hvilken type riffel til ny jæger?

Indlæg af Marmelade » 24. okt 2018, 09:36

loxx skrev:
23. okt 2018, 22:33
Jeg har netop fået jagttegn og vil have købt mig en jagtriffel. Nogle tips - eller måske specielle mærker jeg skal gå efter? Køber gerne brugt.
Jeg er 2 meter høj, så har lidt lange arme :-) har fået sat et stykke i skæftet på det gevær jeg har købt. Hvis det har noget at sige i forhold til valg af riffeltype.

Skal primært bruges til råvildt og dåvildt + det løse.

Jeg forestiller mig max omkring 5-6.000 kr inkl kikkert mv.
Hej!
Med det beskedne budget, ville jeg gå efter en meget billig brugt riffel.
Normalt siger man, at man skal bruge 2/3 af ens budget på optik, da dette har den største betydning, når det kommer til riffelskydning.

Måske du kunne finde noget optik fra Vortex, som sagtens kunne bruges?
If it flies
It dies

If it hops
It drops

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hvilken type riffel til ny jæger?

Indlæg af PSindrup » 24. okt 2018, 10:38

En 6,5x55 kan købes brugt for en meget billig penge.
Så kan du bruge de sparede penge til træningsammunition, som også er til at betale i den kaliber

Peter

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hvilken type riffel til ny jæger?

Indlæg af T-REX » 24. okt 2018, 12:47

Jeg er selv 202cm, og skyder fint(læs middelmådigt, er en dårlig riffelskytte :oops: ), med en standard længde riffel.
Men en 5 cm længere kolbe, er nu rart. :giggle:

Jeg er en "kolbekravler" så er kolben ikke forlænget, så skal kikkerten noget længere frem, end standard. Dette er mest et problem, på små salonrifler.
På min Browning BL22, har jeg monteret kikkerten, så begge kikkertringe, sidder bagved justeringsskruerne, på kikkerten.

En "billig" måde at teste forlængelse er, at skrue bagkappen af, sætte en træklods på, der ikke går ud over kanten af bagkappen, montere bagkappen, med længere skruer, og så fylde "hullet" med Hot Glue.
Jo Kraftigere riffel, jo mere træ, er deer brug for.

Jeg er helt enig med anbefalingerne vedr. kaliber og riffelmærker, som nævnt tidligere.
En fornuftig riffel, kan ikke "skydes" ihjel, af en jæger.
Levetid, for jagtmæssig præcision tælles normalt i 10.000 skud+
Dårlig/forkert vedligeholdelse og rengøring kan derimod hurtigt ødelægge, en riffel.

Det du skal tænke over, det er, hvor meget skal du gå rundt, med riflen, så skal den være let, eller tung?
Som en stor mand, der mener jeg ikke, at det har den store betydning, om den vejer 3,5kg eller 5kg.
Men Ok. Min ombyggede skytteforenings Mauser, på 8 kg, kommer aldrig med på jagt.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 354 times

Re: Hvilken type riffel til ny jæger?

Indlæg af Dansken » 24. okt 2018, 16:33

En Tikka m65 / 658 eller 695 i kaliber 6,5X55 löser alle dine problemer og gir dig mest precision til mindst penge

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Hvilken type riffel til ny jæger?

Indlæg af Kortmentyk » 24. okt 2018, 19:39

Dansken skrev:
24. okt 2018, 16:33
En Tikka m65 / 658 eller 695 i kaliber 6,5X55 löser alle dine problemer og gir dig mest precision til mindst penge
Jeg giver dansken ret. Tikka har et super aftræk fra fabrikken. 6,5x55 er en skøn kaliber at skyde med. Den kan dog godt blive lidt lang med en dæmper på.
En 308 kan det bedre gå at korte ned. Det er smag og behag.
Jeg startede selv som 16 årig med en 30.06 og det var ingen succes. Det havde været meget bedre med en 6,5x55 de første mange år.
Der skal efter min mening ikke nødvendigvis stå zeiss eller Leica på kikkerten for at gå på jagt under danske himmelstrøg.
Som en skriver er en 1,5-6x42 super alsidig og kan fint flyttes over på en 22'er hvis du senere bliver bidt af grisejagt og ønsker en større kikkert.
Man skal passe på med at bruge så mange penge på ekvipering og udstyr at man ikke har råd til at tage på jagt.......

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Hvilken type riffel til ny jæger?

Indlæg af Rigsby » 26. okt 2018, 09:00

Jeg er fuldstændig enig i det meste af det der er skrevet i de tidligere indlæg i tråden!

Jeg synes dog at dit budget er en anelse stramt for hvis man nu deler det op i ca. 34% til riflen og 66% til montager og kikkert så bliver det ikke topdollar noget af det, jeg tror at min anbefaling ville være at vente en anelse og så hæve budgettet med 3000,- og så finde en riffel til 3000-3500 og en anstændig kikkert til resten, og dem som siger at Jagt ikke er en "gearsport" aner ikke hvad de snakker om :biggrin:

Jeg startede selv med en Parker Hale / Midland 2100 i 30-06 for 171år siden og, lad mig sige det på den måde, råvildtet lagde sig også ned når jeg skød med den.

Jeg vil i dag ikke anbefale en 30-06 som begynderriffel og især ikke i en så let riffel som Midland'en, så jeg tænker at et super godt sted at starte er ved 6,5x55, .223 eller måske .308 (i nævnte rækkefølge) i en riffel som er til at holde ud at slæbe rundt på på jagten, f.eks en Tikka, uanset hvilken model.

Med hensyn til optikken, så ville jeg kigge efter et kendt mærke (og her taler jeg ikke om Norconia) men f.eks. Meopta eller bedre og så sikre mig at den har et mindst 30mm centerrør og en frontoptik på 50mm, dette for at sikre at der kommer lys nok igennem kikkerten.

Det er noget som siger sig selv at riflen også skal ha' et skæfte af en eller anden slags, her er jeg selv lidt ambivalent, de fleste af mine rifler er med syntetiske skæfter dog med den undtagelse af mine Weatherby'er alle er med udsøgt træ, afhængig af hvad du finder praktisk, enten for dine øjne eller din tegnebog, så skal du vælge det som du synes er passende.

Når jeg slæber en Tikka med syntetisk skæfte igennem pladderet så ved jeg at en våd klud kan rette op på udseendet når jeg kommer hjem, hvis jeg behandler en af de andre på samme måde så ved jeg også at, efter at ha' tudet i et par år, så vil riflen skulle en tur på operationsbordet for at få udbedret skaderne.

Så igen Valnød eller Dupont, det kommer an på....... Klenodie eller brugsriffel...... der findes mange funktionelle rifler med et godt træskæfte som også er til at holde ud at betale.

Når jeg kigger lidt på guloggratis (og det gør jeg af og til) så ser jeg fra tid til anden rifler som helt klart er gode begynderrifler som også ligger indenfor den budgetramme og med de valg/krav/egenskaber som jeg har forsøgt at forvirre dig med ovenfor.

Jeg håber at du finder det du søger, held og lykke.

F.eks. viewtopic.php?f=73&t=74926
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvilken type riffel til ny jæger?

Indlæg af Kleth » 26. okt 2018, 09:27

+1 til ordentlige montager; når det ikke er magnum eller hård fjederskyder er der ikke så mange begrænsninger. Warne, Leupold, Vortex, Weaver, Hawke, Nikko Stirling, Kozap og Sportsmatch er udmærkede valg der kan anvendes (det gør jeg).

Man kan sagtens få glimrende optik til et stramt budget, f.eks. så kan man i dansk webshop købe Nikon Prostaff 7 2,5-10x42 til ~2200kr, den er nok ikke til LR og natjagt, men selv har jeg kun een gang måtte give fortabt på dansk jagt 30min før solnedgang, da jeg sad i højskov på en overskyet dag. Nikko Stirling, Hawke og Vortex m.fl. har også glimrende modeller af kikkerter som er fine at starte på; men 2200kr plus montager fragt og montering m.m. af et budget til 6KKR, giver ikke så mange penge til skydejern.
En fristende løsning kunne være en riffelpakke med Weatherby Vanguard og Optic Sience kikkert eller en Remington 783 med NN-kikkert - Begge ganske velskydende rifler, og kikkerten fra sådan en Remington pakke er altså ikke noget at prale med, men forhindrer ikke skytten i at skyde jagtrelevante grupper og evt. bestå riffelprøven.

Det hænder så også at der kommer god optik til salg på NVF både nyt og ældre og hvis man ikke har kunne vente på et godt køb, så kan man jo opgradere senere :biggrin:
7TCU havde også for nyligt to gode rifler til salg for absolut spotpris, så det kan betale sig at holde øjnene åbne og følge NVF køb og salg.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hvilken type riffel til ny jæger?

Indlæg af PSindrup » 26. okt 2018, 09:58

Jeg købte en brugt Husqvarna 6,5x55 med en glimrende kikkert for 3500,-, så man kan sagtens komme i gang for en billig penge ...

Peter

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Hvilken type riffel til ny jæger?

Indlæg af NWF » 26. okt 2018, 11:27

Som du skriver lyder det som du lige har bestået og derfor har intet endnu - husk der skal også være et våbenskab, rensesæt, foderal, kniv, håndkikkert, afstandsmåler, rem/rembøjler, skydestok + div beklædning som gør at det er udholdeligt at være ude i vinteren/efteråret. Her ryger hurtigt de 6.000 som dit budget er(i Biltema kan man ofte købe en del af disse ting til små penge)

Du be'r om råd om noget hvor vi alle har en helvedes masse forskellige præferencer - nogle kan lide træ, andre syntiske, nogle mener at kun top-optik kan virke, andre er er ok med der bare kan ses igennem, og så er der endelig valget imellem gl./brugt og nyt. Jeg husker selv hvor rundforvirret jeg var og hvor meget jeg havde læst op og ned omkring disse ting, og kan kun sige at den første riffel og optik jeg købte, det har jeg ikke længere da det ikke var i den "retning" jeg skulle. Der er kun en der ved hvad der er bedste for dig, og det er dig selv - og det skal du selv til at finde ud af :)

Havde jeg et begrænset budget hvor der ikke er plads til fejlkøb ville jeg nok ikke købe et gl. våben privat da jeg ikke kan vurdere om mekanikken og slidtagen inden i er på et acceptabel niveau. Og synes ikke det er fedt at få en 30 år gl. riffel som er godt slidt trods den er mekanisk i orden - jeg kan godt lide ideen om at det jeg får er nyt og der er en lang garanti på. Men igen så som meget andet indenfor jagt, så er det smag og behag.

Der findes jo en del riffelpakker rundt om i DK til 4-6.000 på amerikanske budgetrifler i syntetisk skæfte(Remington 783, Savage Axis II, Ruger American, Mossberg 4X4/Patriot og Weatherby Vanguard) - de vil alle skyde mere end godt nok til brug for jagt, så det er lækkerheds-fornemmelsen og den kikkert som følger med som reelt adskiller dem(og kikkerterne er sjældent nok som du ønsker at bruge i alt for lang tid) Typiske fås riflerne i kaliberne .308 eller 30-06, dvs at du kan skyde alt i Europa uden problemer. Jeg ville tage .308 grundet mulighed for en kort pibe som gør riflen mere handy i både tårn og på pyrschjagt, samt et mindre rekyl trods effekten på de 2 kalibere er meget tæt på hinanden.

Men du må ud og pille en masse og få fornemmelsen af tingene - at pille er en stor del af glæden ved at handle jagtudstyr :)

Se evt denne video - synes den give et fornuftig indtryk af hvordan kvaliteten er på det danske markedet p.t. - https://www.youtube.com/watch?v=gK7D_TaSRt4
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Hvilken type riffel til ny jæger?

Indlæg af NWF » 26. okt 2018, 11:35

Kleth skrev:
26. okt 2018, 09:27
En fristende løsning kunne være en riffelpakke med Weatherby Vanguard og Optic Sience kikkert eller en Remington 783 med NN-kikkert
Vedr. Remington 783'eren så fik jeg at vide hos en forhandler at de ikke anbefalede kikkerten til .30-06 da den simpelthen raslede i stykker, men til .308 skulle den være ok.

Som Kleth er jeg også glad for Weatherby Vanguard'en :) Jeg har set den inkl.Nikon 3-9x40 til 6.300 - i min lille indskrænket verden er det tilbud svært at komme uden om hvis man ønsker noget som er nyt og med en fornuftig kikkert.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvilken type riffel til ny jæger?

Indlæg af C-X » 26. okt 2018, 12:43

Godt så, så vælger jeg at gå mod strømmen.

Trådstarter er ~2 meter høj, som oplyst, og vil derfor fint kunne håndtere en længere riffel, uden større besvær. Jeg er noget lavere og finder våben med en 18-22" pibe fint og harmonisk, til mig, så her er der nok plads til 2-4" længere pibe.

Min anbefaling vil være en .30-06 Spr., ikke for let og med en god lang pibe.

Fordelene er, at den længere pibe udnytter kaliberet fuldt ud, twistraten for kaliberet er normal 1-10" så den kan skyde med tungere/længere kugler end ældre typer .308 Win. (der normalt har en 1-12"), mundingsknald og ditto flamme kommer væk fra skyttens ansigt, rekylen optages bedre i våbnets egenvægt og så er skytten ret godt dækket ind, rent jagtligt.

Find en pænt, patineret model, af bedre fabrikat og bed om at prøve den inden køb. Husk at prøve den i liggende skydestilling, da den napper værst her. Skæftets udformning er vigtig for den følte rekyl.
Glem de moderne plastikbøsser der ligger i dette prisleje i nypris, de taber ca. det halve, hvis du ombestemmer dig senere, det gør en bedre brugt ikke. Samtidig er de så lette, at de har tendenser til at nappe, i de større kalibre.
Om den har gevind til dæmper eller ikke, er ikke afgørende. Måske vil du slet ikke have dæmper (jeg har kun selv på den ene riffel) og hvis du vil, kan det klares for 1.500,- alt inkl., med en Sonic 45 dæmper (de er OK, især til prisen).

Flere har bemærket, at udmærket optik ikke behøver koste mere end en bytur og det tilslutter jeg mig. Nikon Prostaff 3-9x40 klarer jobbet, uden at være særligt prangende.

På sigt kan der så komme en hungren efter flere rifler, og så må man jo ud og supplere op. Jeg startede selv med min primære jagtriffel og har efterfølgende fyldt op med legetøj i skabet, samt suppleret op med ekstra optik og andet sjov.

Mit bud er en jagtriffel, sport og legetøj kan så komme til senere. Der er ingen lov om, at han ikke senere må købe en 6,5x55 Ska. til jagtfelt skydninger eller en .223 Rem. til regulering.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvilken type riffel til ny jæger?

Indlæg af C-X » 26. okt 2018, 12:56

Hvis du bare vil have en kedelig plastikbøsse, så er det absolut muligt, med tilbud som dette sæt ved Østjysk.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 354 times

Re: Hvilken type riffel til ny jæger?

Indlæg af Dansken » 26. okt 2018, 13:32

Her har du allt du behöver:
https://www.blocket.se/stockholm/Winche ... m?ca=8&w=3
1800 Svenske Zloty modsvarer 1233,21 Danske kroner.
Handleren kan sikkert hjälpe dig med alle papirer för at exportere til Danmark.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvilken type riffel til ny jæger?

Indlæg af C-X » 26. okt 2018, 13:40

Nøj, det er jo en fin klassiker! :numberone:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvilken type riffel til ny jæger?

Indlæg af Kleth » 26. okt 2018, 13:44

C-X skrev:
26. okt 2018, 12:56
Hvis du bare vil have en kedelig plastikbøsse, så er det absolut muligt, med tilbud som dette sæt ved Østjysk.
Det sæt er så vidt jeg ved et glimrende skydejern (Remington 783) og den kikkert som NWF taler om og erfaring taler for at man bør re-montere kikkerten hvis man vil undgå at skyde den ind to gange :giggle:

Winchester 70 er jo en klassiker :smile: og jeg ville stadig ikke anbefale .30-06Spr til en ny riffelskytte ikke uden som minimum lyddæmper.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvilken type riffel til ny jæger?

Indlæg af C-X » 26. okt 2018, 13:57

Man skal, i nogle tilfælde, være påpasselig med generaliseringer.

Jeg er selv ikke specielt rekylskræk (finder min korte .45-70 Gov. voldsomt underholdende), men jeg er voldsomt støjfølsom og har let til hovedpine og migræne, så jeg skyder ikke ret meget og træner mest med luftgevær. Indendørs skydning og skydninger med mange mennesker holder jeg mig helst fra.

Hvis trådstarter er sund og rask, bygget som man forestiller sig en nordjyde, så kan han sikkert fint klare sig med en .30-06'er, som f.eks. den Winchester 70. Han bør i hvert fald prøve.

Den riffel er så klassisk og ikonisk, at jeg godt kunne finde plads til den. :neutral:

Remington sættet bør nok opgraderes med en ordentlig montage, da den ofte er det svageste led. Et af de steder hvor jeg bestemt ikke bryder mig om at spare nogle få hundrede kroner, for at risikere ærgrelser ad libitum senere.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hvilken type riffel til ny jæger?

Indlæg af LJ » 26. okt 2018, 16:13

Den er dælme fin den Winchester... :smile:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvilken type riffel til ny jæger?

Indlæg af Raptor357 » 26. okt 2018, 22:24

Med det budget ville jeg finde enten et kompletsæt brugt eller for i omegnen af 4500kr riffel, en kikkert med f.eks. 4x forstørrelse og en montage.
Fast forstørrelse syntes jeg er undervurderet, og så får man rigtigt meget for pengene. Optisk kvalitet, og robusthed.
Kaliber, der er minimum 6,5x55, og den er rigeligt fin. .30-06 Springfield har dog overhånden og ville være mit andetvalg. Præcision og pris taler dog for 6,5x55.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: Hvilken type riffel til ny jæger?

Indlæg af Ninjakebab » 26. okt 2018, 23:33

Der er masser af svar allerede, så jeg tilslutter mig de fleste, med lidt opsummering:
  • Kaliber: hvis du har masser af naturlig affjedring i skulder-området (95 kg +?) og måske også er vant til at skyde andetsteds fra, kan 30-06 fungere. Ellers hold dig til .308 eller 6.5 så du ikke ender med rekylskræk - de kalibre er også dejligt billige og udbredte.
  • Type: Kan du lide at skrue og hygge med ting selv, så er kolbeforlængelse intet problem. Frit valg.
  • Budget: Medmindre du har det fint med plasticskæfter er du nødsaget til at købe brugt, med det budget du har - efter min mening. Fast forstørrelse på kikkerten vil hjælpe med at holde dig indenfor budgettet.
Kig eventuelt på Køb og salg siden, herinde. Den er nederst på fora oversigten.
Men husk på at det ikke er et endeligt valg. Prøv så mange rifler som muligt (andre jægere, skydebaner osv.). Køb så en riffel, øv dig til du føler dig "hjemme" bag den. Du kan altid sælge den igen og gå en anden vej (med forbehold for de 4-6 ugers ventetid der er pr tilladelse :wall: ).

Inspiration og reality-check:
Blykaster.PNG
Ruger American .308
Hvad du ser på billedet har kostet 8500,- fra ny, og det er i den MEGET billige ende. Ruger American i .308 med Athlon Argos 6-24x50 kikkert, som faktisk er lovprist optik til kun 3000,- (kan købes hjem fra England). Det er syntetskæfte, så den er ret let. Men den er i den bette ende, og jeg skal også selv have forlænget skæftet (er 190 høj).
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Loxx
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 20. okt 2018, 20:42
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Hvilken type riffel til ny jæger?

Indlæg af Loxx » 27. okt 2018, 09:42

Tak for de mange svar. Jeg tror jeg kigger efter en 6,5x55 brugt Tikka eller lignende med en nogenlunde kikkert. Så kan jeg altid opgradere til en anden senere.

Besvar