Valg af sporting gevær: Hvilket af disse tre skal jeg købe?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
BendixHoegh
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26. feb 2017, 12:24
Interesser: jagt
Geografisk sted: djursland

Valg af sporting gevær: Hvilket af disse tre skal jeg købe?

Indlæg af BendixHoegh » 14. nov 2018, 20:01

Hejsa , skal ud og have mig et nyt gevær , det skal hovedsageligt bruges til lerduer , da jeg bruger min kaliber 20 til jagt . Jeg har indsnævret det til 3 modeller
Browning B525 Black Ghost 12/76 ( Ny) med chokes
Fabarm Elos N2 Sporting 12/76 (Ny) med chokes og justerbar skæfte .
Beretta 682 Trap 12/70 (Brugt ) fast boring 3/4 og 1/1

Jeg aner simpelthen ikke hvilke af de 3 jeg skal vælge???? De koster alle 3 ca 13 - 15000kr , de 2 nye vil helt sikkert falde i værdi , hvorimod Berettaen sikkert vil holde værdien ( Det er ihvertfald tendensen ud fra hvad jeg kan se ) De to nye ville jo også kunne bruges på jagt med de stålhagl man nu måtte komme i , hvorimod Berettaen kun egner sig til bane , ift boringen, vil panelet komme med jeres objektive vurdering af hvad der er det mest fornuftige køb ???? Martin
Senest rettet af Refraktorius 14. nov 2018, 22:53, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift tilpasset formålet. Du sparer alle andres tid ved at lave en god overskrift. Læs gerne opslaget i Small Talk

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Valg af sporting gevær.

Indlæg af HR » 14. nov 2018, 20:26

I første omgang den der ligger bedst til dig, og det er der ingen her der kan mærke ud over dig selv. Browning og beretta falder ret forskelligt, og der er også stor forskel på de forskellige modeller inden for de enkelte mærker. Fabarm har jeg ingen erfaring med.

Trap modellen vil jeg ikke anbefale med mindre du hovedsageligt skyder trap. Den er for hårdt boret til jagtbanen og sporting og den skyder formodentligt højt.

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Valg af sporting gevær.

Indlæg af Flugteren » 14. nov 2018, 20:51

Af alle tre ville jeg vælge Browningen, og det er kun lidt fordi, at jeg er Browning-ejer. :fun:

Med Browning 525 får du en kraftig lås og lukkemekanisme, der kan holde til MANGE skud på banen, i gennem mange år. Og den vil med almindelig vedligehold og påpasselighed være et våben, du kan overdrage til børnebørnene, når du stiller træskoene. Du får fordelene ved udskiftelige chokes, og Browning haglgeværer bliver bygget og håndtilpasset hos Miroku i Japan.

Jeg har i alt fald været meget glad for min B525 i de 2,5 år, jeg har haft den - og den har aldrig svigtet gennem de efterhånden 10.000 skud, der har været igennem den. Og låsen tager gladeligt imod Hypersteel.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Valg af sporting gevær.

Indlæg af LJ » 14. nov 2018, 22:32

Af de 3 nævnte var mit valg også faldet på Browningen.

Fabarm har tidligere levet noget i skyggen i DK men det lader til at de er lidt på vej frem i lyset.
De har altid tryktestet deres løb til ret høje bar, så løbene skal nok holde.
Slidstyrken på resten er sikkert ok, omend næppe helt på højde med Browning/Miroku.

En 682 er en fin skyder, særligt de helt gamle uden guld på baskylen. Hvis man faldt over et virkelig velholdt eksemplar til billige penge, kunne en stram boring åbnes hos en våbensmed til ikke ret mange penge til f.eks. 1/2 & 3/4 så den del er ikke vanskelig. En trap vil, som nævnt, have en del højskud og selvom man kan bukke og slibe ville et sporting- eller Custom-bagskæfte nok være den bedste løsning, hvis man mest skyder andre discipliner.
Sådan et skæfte koster ikke gratis :smile:
Dertil er de fleste også lidt tungere svinget, bl.a. fordi sigteskinnen oftest er noget bredere på trapmodeller som er konstrueret til at opføre sig "roligere".
Så ville man måske være bedre tjent med en sporting fra start.

Hvis du kigger brugt kunne du også kigge efter en 725 eller en Miroku Mk38/Mk70 sporting.

Slettet bruger

Re: Valg af sporting gevær: Hvilket af disse tre skal jeg købe?

Indlæg af Slettet bruger » 14. nov 2018, 23:12

Til lerduer : den af de 3 med det længste løb.

BendixHoegh
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26. feb 2017, 12:24
Interesser: jagt
Geografisk sted: djursland

Re: Valg af sporting gevær: Hvilket af disse tre skal jeg købe?

Indlæg af BendixHoegh » 15. nov 2018, 16:55

Tak for jeres input indtil videre :smile: Må også indrømme at jeg er meget tilhænger af den Browning , men har intet imod at prøve noget nyt og Fabarmen virker solid og gennemført og så med justerbar kolbe , spørgsmålet er bare om man vil bruge denne mulighed ??? Angående den Beretta ville jeg også være ked af at skulle ændre på trangboringen og dermed fjerne noget af originaliteten ved den , derimod var det måske en ide at finde en 682 Sporting i stedet og med chokes , så kunne den jo også tages med på jagt . Er der nogle af jer der ved hvor der står en sådan , og som ikke er skudt total i smadder ???? PFT Martin :smile:

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Valg af sporting gevær: Hvilket af disse tre skal jeg købe?

Indlæg af LJ » 15. nov 2018, 18:59

bendixhoegh skrev:
15. nov 2018, 16:55
Tak for jeres input indtil videre :smile: Må også indrømme at jeg er meget tilhænger af den Browning , men har intet imod at prøve noget nyt og Fabarmen virker solid og gennemført og så med justerbar kolbe , spørgsmålet er bare om man vil bruge denne mulighed ??? Angående den Beretta ville jeg også være ked af at skulle ændre på trangboringen og dermed fjerne noget af originaliteten ved den , derimod var det måske en ide at finde en 682 Sporting i stedet og med chokes , så kunne den jo også tages med på jagt . Er der nogle af jer der ved hvor der står en sådan , og som ikke er skudt total i smadder ???? PFT Martin :smile:
Om man bruger en justerbar kolbe, kommer an på bygning og præferencer. Hvis man passer en standard Browning, kunne man mene det var overflødigt. Man skal også passe på, ikke at justere sig ihjel. Hvis ens træfprocent går ned, er det vigtigt ikke at prøve at justere sig ud af det.
Man indstiller den, så tæt på perfekt man kan komme og lader den være der. Små justeringer kan forekomme indtil den står perfekt men man skal ikke justere på den fordi fordi ens skydning ikke lige går som forventet.

Det sagt er jeg absolut tilhænger af justerbar kolbe.
Hvis jeg vidste hvor der stod en rigtig fin 682 sporting til fornuftige penge, havde jeg købt den :fun:
Køb du roligt den Browning men sørg for at få sporteren med trapforskæfte!

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Valg af sporting gevær: Hvilket af disse tre skal jeg købe?

Indlæg af LJ » 15. nov 2018, 23:13

Hvad er i øvrigt din højde og drøjde?

BendixHoegh
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26. feb 2017, 12:24
Interesser: jagt
Geografisk sted: djursland

Re: Valg af sporting gevær: Hvilket af disse tre skal jeg købe?

Indlæg af BendixHoegh » 16. nov 2018, 06:30

Har også prøvet den med trapforskæfte og det er kanon godt at holde ved :numberone: , men hvad begrunder du med at jeg skal tage den med dette ??
Jeg er 191cm og 98kg på en go dag :biggrin:

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Valg af sporting gevær: Hvilket af disse tre skal jeg købe?

Indlæg af LJ » 16. nov 2018, 06:43

bendixhoegh skrev:
16. nov 2018, 06:30
Har også prøvet den med trapforskæfte og det er kanon godt at holde ved :numberone: , men hvad begrunder du med at jeg skal tage den med dette ??
Jeg er 191cm og 98kg på en go dag :biggrin:
Det ligger bedre i hånden og så irriterer kanten på et tulipanforskæfte mig :biggrin:
Med de mål skal du endelig også vælge en med 76 cm løb, det er et godt kompromis hvis du også tager den med på jagt en gang imellem :smile:

BendixHoegh
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26. feb 2017, 12:24
Interesser: jagt
Geografisk sted: djursland

Re: Valg af sporting gevær: Hvilket af disse tre skal jeg købe?

Indlæg af BendixHoegh » 17. nov 2018, 17:06

Så blev belutningen taget og det blev en ny Browning B525 Black Ghost 76cm løb og trapforskæfte :numberone: :numberone: en model der er specielt lavet til forhandlerkæden Topjagt i 100 eksemklarer og hvor jeg glæder mig til at prøve den :smile: er sikker på at vi nok skal blive venner og den kommer til at assistere min B525 Game One godt tror jeg og skulle man have lyst til at prøve noget andet er der jo altid købere til en Browning :thumbup: Go weekend derude i felten





Browning B525 Black Ghost 12/76
Browning B525 Game One 20/76
Browning X-Bolt 308W
CZ 455 17HMR & 22LR

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Valg af sporting gevær: Hvilket af disse tre skal jeg købe?

Indlæg af LJ » 17. nov 2018, 17:53

Tillykke med den, godt valg :smile:

Brugeravatar
Bino
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 617
Tilmeldt: 1. feb 2004, 22:07
Interesser: Flugtskydning,paintball,våben.
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 12 times
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Re: Valg af sporting gevær: Hvilket af disse tre skal jeg købe?

Indlæg af Bino » 18. nov 2018, 13:07

Tillykke og husk :-) :photo:
Ham som var med fra starten.

9230-Hunt
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 12. maj 2019, 02:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Svenstrup J

Re: Valg af sporting gevær: Hvilket af disse tre skal jeg købe?

Indlæg af 9230-Hunt » 12. maj 2019, 02:58

Hej.

Ved godt dit emne ikke er helt nyt længere.
Jeg kunne godt tænke mig, at høre lidt om dine erfaringer med Browning 525 Black Ghost.

Har du haft udfordringer/problemer med den.
Hvad længde løb valgte du
Har du erfaringer med den på jagt, eller har du kun brugt den på bane.
Og ellers hvad dine erfaringer er.

Jeg er nyjæger, og overvejer at købe en magen til.
Syntes den passer mig godt, modellen med det brede forskæfte tiltaler mig og tænker det er en model der både kan ledsage mig til jagt samt på de orange duer.
Håber du vil dele dine erfaringer og tanker.

Brugeravatar
Bino
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 617
Tilmeldt: 1. feb 2004, 22:07
Interesser: Flugtskydning,paintball,våben.
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 12 times
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Re: Valg af sporting gevær: Hvilket af disse tre skal jeg købe?

Indlæg af Bino » 17. maj 2019, 13:12

Tror ikke at køber ser dit indlæg , sidst der var logget på var December sidste år.
Ham som var med fra starten.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Valg af sporting gevær: Hvilket af disse tre skal jeg købe?

Indlæg af LJ » 17. maj 2019, 13:39

9230-Hunt skrev:
12. maj 2019, 02:58
Hej.

Ved godt dit emne ikke er helt nyt længere.
Jeg kunne godt tænke mig, at høre lidt om dine erfaringer med Browning 525 Black Ghost.

Har du haft udfordringer/problemer med den.
Hvad længde løb valgte du
Har du erfaringer med den på jagt, eller har du kun brugt den på bane.
Og ellers hvad dine erfaringer er.

Jeg er nyjæger, og overvejer at købe en magen til.
Syntes den passer mig godt, modellen med det brede forskæfte tiltaler mig og tænker det er en model der både kan ledsage mig til jagt samt på de orange duer.
Håber du vil dele dine erfaringer og tanker.
Kvaliteten behøver du ikke være nervøs for. Der er yderst sjældent problemer med 525'ere.
Hvis den falder godt til dig er det selvfølgelig et klart plus da mindst mulig tilpasning er det bedste udgangspunkt.

Han skriver at han valgte 76 cm løb.
Løbslængde er individuelt. Det afhænger dels af statur og dels af brug.

Besvar