Valg af første riffel! Træ eller plast?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Benjamin1
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 5. dec 2018, 21:23
Interesser: Jagt/fiskeri
Geografisk sted: Ringkøbing
Has thanked: 8 times

Valg af første riffel! Træ eller plast?

Indlæg af Benjamin1 » 5. dec 2018, 21:38

Hej alle

Jeg står og skal til at købe min første jagtriffel, og jeg har udset min en favorit. Browning X-bolt SF/SM.
Dilemmaet kommer bare, når jeg skal vælge mellem den syntetiske version eller træskæftet. Jeg har forelsket mig i dem begge, men har fundet svage sider ved dem begge to.
Ved det syntetiske skæfte har de tilføjet skæftet det de kalder en "dura-touch armor coating". Det er et lag af at gummi-agtigt materiale, som gør at skæftet føles mere premium, og at man har bedre fat i skæftet. Her kommer svagheden/min bekymring bare. Jeg har været inde og se anmeldelser af denne "coating", hvor mange af dem siger, at det slides af efter lidt brugstid lige der hvor man holder på det, og at det degrerer ved at det bliver helt klistret så man har skullet vaske fingre efter at have brugt riflen. Er der nogen der har erfaring med dette skæfte, eller kender i til noget lignende?
Træskæftet til gengæld, er jo af træ, hvilket jeg syntes er dejligt da det jo er klassisk. Jeg syntes bare ikke kvaliteten af træet føltes super godt, da jeg havde den i hånden og kiggede på den. Der hvor magasinet sidder, var der stadig træstumper og flager i kanterne efter fabrikken. Browning har også selv kategoriseret kvaliteten til 1 på deres skala, hvilket er det "dårligste". Så jeg tænker at det nemt kan slå sig/give sig, da det er noget jeg hører meget om.
De ligger begge i prisklassen 8000,-

Håber i kan hjælpe

Hilsen en kommende grøn riffeljæger:)
Senest rettet af Refraktorius 15. dec 2018, 17:07, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift tilrettet formålet

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af Raptor357 » 5. dec 2018, 22:17

Velkommen til
Det er en hel fin riffel du har valgt. Og dit valg nu er svært.
Men kolben er ikke svær at skifte hvis du skulle få lyst og så husk på dine 2 års reklamationsret hvis coatingen falder skilt ad.
Jeg ville gå efter lyd og følelse.
Af kaliber vil jeg anbefale .30-06 hvis du får lyddæmper på, ellers 6,5x55 eller .223r hvis du ikke har behov for kattegori 1 vildt. Billig ammo og mulighed for at skyde mere og lære at ramme hurtigt.
Jeg har skudt med riflen i 300 win mag, dejlig præcis riffel.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af KKA » 5. dec 2018, 23:00

Ang syntetisk skæfte: De sidste 2 rifler, jeg har haft i universalkaliberen 308w, hhv Blaser R93 og senest Blaser R8 har været med syntetskæfte, den sidste tillige med thumb hole(Succés).
De har fået tæsk af vejr, sand, schweiss og vegetation( jeg er støvermand) og det har INTET betydet for gummibelægningen, der fungerer upåklageligt!
Har tidligere haft rifler med træskæfte, og det er smukt, men upraktisk til aktiv jagt, i min optik.

Brugeravatar
Halvautomat
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 567
Tilmeldt: 19. nov 2004, 20:35
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 42 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af Halvautomat » 5. dec 2018, 23:49

Den her er bedre... Super riffel med bedste aftræk og magasinsystem
Det er ikke min!
https://www.guloggratis.dk/sport/jagt-o ... er-65-x-55

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af Ras.Killing » 6. dec 2018, 00:48

Det du i virkrligheden skal gøre op med dig selv, er hvordan du ser dit våben :thumbup:

Altså om du sætter pris på det æstetiske eller om det bare er et stykke værktøj til opgaven.

Jeg selv befinder mig nok i sidste gruppe, og jeg ville altid vælge et syntetisk frem for træ.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af Kleth » 6. dec 2018, 06:15

Træ er overraskende modstandsdygtigt når det har fået lidt olie og træ kan forholdsvist let repareres. Med træ kan et hak eller skramme slibes ned og en revne kan limes.
Composit kræver lidt mindre vedligehold og er sværere at reparere hvis der skulle ske uheld. Overmouldede (gummierede) skæfter og bløde rekylkapper kan være ret sårbare over for olie og organiske opløsningsmidler og så kan de begynde at klæbe og/eller smuldre.

Jeg har et par Hogue overmoulded skæfter, som jeg er vældig glad for - et af dem har jeg haft i over 6 år hvor det er blevet udsat for sne, frost, mudder, regn, sweiss og sol og det er hverken blevet klistret eller begyndt at skalle.

Som allerede nævnt så er det normalt rimeligt enkelt at skifte skæfte og en del vælger at skifte til forbedrede skæfter Hogue, GRS m.fl. når de har haft en riffel et stykke tid og ved hvad der kan gavne deres skydning. Der er også flere som vælger at “stabilisere” deres compositskæfter for både at skyde bedre men også for at komme af med følelsen af hul plastik.

Skulle du vælge et træskæfte, så kan du jo pudse det efter og give det olie et par gange og så vil det både være pænere og holde godt.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af AHSV » 6. dec 2018, 08:20

Halvautomat skrev:
5. dec 2018, 23:49
Den her er bedre... Super riffel med bedste aftræk og magasinsystem
Det er ikke min!
https://www.guloggratis.dk/sport/jagt-o ... er-65-x-55
Meget enig, det er en helt anden kategori og det er heller ikke min :smile: Når det så er sagt så var min første riffel en Browning A-Bolt og det var altså en rigtig god riffel, med mange af de samme dyder som en Sako.

Mvh.
Anders

Benjamin1
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 5. dec 2018, 21:23
Interesser: Jagt/fiskeri
Geografisk sted: Ringkøbing
Has thanked: 8 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af Benjamin1 » 6. dec 2018, 23:20

Mange tak for de gode besvarelser, de kan helt sikkert bruges:)

SKBHunter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 31. okt 2007, 23:03
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 41 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af SKBHunter » 8. dec 2018, 14:18

Hej Benjamin
Jeg har nævnte riffel i 308w med træskæfte. Jeg er super glad for funktionalitet og præcision! Jeg ville gå efter syntetisk skæfte, hvis jeg skulle købe den i dag. Jeg bruger mine skydevåben som værktøj og de får ind imellem et stød på skæftet. Det bliver meget hurtigt synligt på et lakeret træskæfte!

Benjamin1
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 5. dec 2018, 21:23
Interesser: Jagt/fiskeri
Geografisk sted: Ringkøbing
Has thanked: 8 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af Benjamin1 » 15. dec 2018, 15:18

Hvad skulle folk give for deres riffel med kikkert?

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af KKA » 15. dec 2018, 18:32

Benjamin1 skrev:
15. dec 2018, 15:18
Hvad skulle folk give for deres riffel med kikkert?
1.Blaser R8, proff succes LINKS med omløber forberedt til evt lyddæmper(køber jeg alligevel aldrig!) rekylbolt i kolben
2.Swarovski Z6i 2,5-15 x56 med individuelt fremstillet ballistiktårn ab fabrik til RWS Evolution:
58.000kr
En pæn udskrivning, ja....men har ikke planer om at skifte riflen foreløbig, da det er den suverænt bedste til mit brug, efter at have ejet Varberger, Sauer, Mauser og Blaser R93 inden.

Brno
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 13. feb 2014, 12:45
Interesser: Jagt fiskeri
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 18 times

Re: Valg af første riffel! Træ eller plast?

Indlæg af Brno » 22. dec 2018, 19:49

Hej. Har selv en x-bolt composite i kal.308.
Er i gang med tredje jagt år med den, og ligger ikke efter anden riffel indu. :blink: Der kan lige være 4 bønner i magasinet, men den sidste er stram(Har som regel kun 3 der i). Ellers kan jeg ikke sige noget negativt om dens funktioner.
Man har ikke følelsen af at stå med et legetøjs gevær, som jeg syntes nogle plastik skæfter kan give. Og som stort plus, larmer det ikke så meget, når man sidder i en alu stige, eller lign. og skrumler rundt.
Jakob

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Valg af første riffel! Træ eller plast?

Indlæg af C-X » 22. dec 2018, 20:05

Jeg foretrækker selv laminatskæfter. De har det bedste fra både træ og syntetisk, både mht udseende og funktionalitet.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar