AYA trangboring og stålhagl

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
RLarsen004
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 13. maj 2014, 22:20
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Silkeborg

AYA trangboring og stålhagl

Indlæg af RLarsen004 » 11. dec 2018, 22:54

Jeg ser på en AYA:
Haglgevær AYA Sherwood s/s kal. 12/70. Våbennummer 437141. Sidelåse, doubletrigger samt ejector. PL 63,5 cm, TL 107 cm, afstand aftrækker til bagkappe 37,5 cm. Boringer ca 3/4 + 1/2

Ud fra våbennummer mener jeg at kunne se den er fra 1972-1977. Hvordan med trangboringen, kan jeg bruge stålhagl (lav hastighed, hagl 4-7) eller skal den udbores...eller er det no-go?

PFT

René

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: AYA trangboring og stålhagl

Indlæg af Rulab » 12. dec 2018, 00:23

Alder på gevær kan du også aflæse ud fra den tocifrede kode af et bogskav og et tal. Der er en oversigt nederst på denne side http://shotguns.se/html/spain.html

Om du kan anvende stålhagl med 3/4 trangboring kan der ikke gives et klart svar på. Nogle oplever udposninger, andre skyder i mange år uden problemer.
På billige våben vil man typisk tage chancen, da værditabet ved en udposning er mindre end omkostningen ved at bore den op.
Det er ikke et helt billigt gevær, så personligt ville jeg overveje at få den åbnet til 1/4 på begge løb. Særligt fordi en Sherwood kan være relativ tynd i løbsgods.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: AYA trangboring og stålhagl

Indlæg af Kortmentyk » 12. dec 2018, 06:54

Lidt offtopic, men jeg synes det er svært at træffe med så kort en bøsse. Men det kommer også an på din egen højde og drøjde. Er man høj, er det nemmere at ramme med en lang haglbøsse og er man kort skal bøssen ikke være for lang.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: AYA trangboring og stålhagl

Indlæg af HR » 12. dec 2018, 18:16

Det kan gå godt med stål og 3/4. Men når du finder ud af at det ikke gik, så er det for sent. Desuden skyder stålhaglspatroner sjældent godt i en stram blyboring. I en god bøsse som den sherwood mener jeg at det er dumt at satse på at det går. Skyd i stedet med bismuth hvis det kun er få skud, eller læg de 400 pr løb det koster at åbne løbene. En så kort skyder er alligevel ikke medicinen til lange skud (som kortmentyk skriver).
HR
Senest rettet af HR 12. dec 2018, 20:28, rettet i alt 1 gang.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: AYA trangboring og stålhagl

Indlæg af Raptor357 » 12. dec 2018, 18:23

1/4 boring fungerer nogenlunde med almindelige patroner.
1/2 boring er for stramt, jeg har kasseret en aya bøsse af den årsag.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: AYA trangboring og stålhagl

Indlæg af TheDarkSide » 20. dec 2018, 21:35

Har en Goldpoint (samme model, bare i boxlås) med 1/4 og 1/2 boring. Der er begyndende udposninger i begge løb efter at den har skudt få hundrede skud med stålhagl. Dog klart mest i bagløbet (1/2).

Jeg ville ikke skyde med mere end 1/4 og jeg vil stadig bruge "langsomme" patroner, hvis jeg var dig. 28 gram 4-5'er hagl er fint til alt vildt, også råvildt og ræv hvis man begrænser sig til moderate skudhold.

Det koster ikke meget at få den udboret og det er klart det bedste. Problemet er ikke kun boringen, men også at overgangskonus er så kort, at haglene virkelig banker i mod trangboringen. At løbene så også er papirtynde og lavet i relativt blødt jern hjælper heller ikke..

Jeg er 188 cm høj og skyder fint på jagt med 63,5 cm løb. Skyder dog mest med o/u med 66 cm løb, men AYA'en bliver da af og til luftet.
Jeg skyder væsentlig ringere med 71 cm løb eller længere.. Så en høj person kan godt skyde med en kort bøsse :blink:
Men nogen mester på skydebanen bliver man nok ikke med kortløbede våben..

Besvar