Sako 85 Bavarian Carabin: Er der nogen der har erfaring med denne specifikke riffel?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Max Caysey
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 6. jan 2019, 19:36
Interesser: Jagt, Golf, Skisport
Geografisk sted: København

Sako 85 Bavarian Carabin: Er der nogen der har erfaring med denne specifikke riffel?

Indlæg af Max Caysey » 6. jan 2019, 20:19

Hej allesammen...

Jeg er en ny jæger, der står og skal til at vælge en riffel. Jeg har udset mig en Sako 85 Bavarian Carabin, som jeg synes er super lægger og alt hvad jeg har hørt og læst om Sako er godt (bortset fra måske deres ejektorsystem). Jeg kommer langt primært til at bruge denne riffel i Danmark, men jeg ville gerne kunne bruge den til svenske elge, skotske kronhjorte eller polske vildsvin (hvis jeg en dag skulle have råd til dette). Derfor står mit valg (som så mange andre med knappe ressourcer) mellem .308W eller 30.06 Spr. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål, som måske kan hjælpe lidt på et kvalificeret valg, når den tid kommer:


1) Er der nogen der har erfaring med denne specifikke riffel? Hvad er dens gode og dårlige sider, nogen skavanker eller andre ting at være opmærksomme på?

2) Denne specifikke model kommer med et kortere løb; nemlig 51cm (20"). Hvor stor en effekt har dette på udgangshastigheden på kuglen - og efterfølgende anslagsenergi på 100m, i forhold til andre rifler med omkring 60cm løb? Risikerer jeg, at en .308W der med 60cm løb bliver så meget reduceret i kraft, at den ikke er lovlig til f.eks. krondyr eller elge - eller kommer så tæt på minimumskravene at det bliver uforsvarligt?

3) Hvis jeg kun regner med at skulle skyde vildt op til maksimalt 200m, hvilken kikkert-zoom vil være godt?

4) Jeg har læst at man kan få 30.06 ladt op som .308W, så man i virkeligheden (da de anvender samme projektilstørrelse) skyder .308W. Har dette nogle negative effekter på præcision ikke at lade en 30.06 op som intenderet?

Jeg ved at det kan være svært at finde én riffel der kan den hele, og jeg er med på, at dansk vildt kommer til at stå for 90% at anvendelsen, men jeg har ikke råd til at have flere rifler i forskellige kalibre, hvorfor jeg forsøger at finde en der er alsidig nok til at jeg kan bruge den til alt nordeuropæisk vildt. Det lette valg lyder umiddelbart på at vælge 30.06, men jeg har hørt og læst flere steder, at larmen og rekylen ikke er behagelig, hvorfor jeg mest hælder til .308. Min udfordring kommer så, når jeg ønsker en riffel med kun 51cm (20") løb. De ballistiske skemaer jeg kan finde bruger 60cm (Sakos egen), eller 24". Jeg har således kunne læse mig til, ved uvidenskabelige tests, at man mister alt mellem 15 og 75 ft./sec (5-22 m/s) for hver tomme man reducerer løbslængden med. En riffel med 51cm (20") løb må alt andet lige afgive et langsommere skud, som afstedkommer lavere anslagsenergi ved 100m. Jeg er dog usikker på, hvor meget det reelt udmynter sig i, og om jeg ved køb af en Sako 85 Bavarian Carabin i .308W risikerer, grundet den kortere løbslængde, at få en riffel der netop ikke har den alsidighed jeg leder efter... Samtidig er jeg bange for at 30.06 simpelt hen bliver for voldsomt når jeg primært kommer til at skyde dansk vildt. Jeg har ikke lyst til at "være bange for skuddet" fordi riflen er ubehagelig at skyde med. Jeg ønsker ej heller støre kødskade end nødvendigt eller at slæbe flere kg rundt end nødvendigt. Så altså jeg er ikke sikker på hvad jeg her skal gå efter...

Alle former for kommentarer vil blive taget imod med kyshånd!

På forhånd tak!

Mvh

Max
Senest rettet af Refraktorius 7. jan 2019, 08:41, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift suppleret til at afspejle indlægget

Badaka
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1143
Tilmeldt: 16. apr 2012, 15:51
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 89 times
Been thanked: 163 times

Re: Sako 85 Bavarian Carabin

Indlæg af Badaka » 6. jan 2019, 20:31

Kan kun sige at min Sako 85 Finnlight i 308W er en fantastisk skyder.
Jeg kan intet negativt sige om den og jeg har immervæk har nogle stykker.

Nu leder jeg bare efter en pasende Sako i 223rem:-)

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Sako 85 Bavarian Carabin

Indlæg af Kleth » 6. jan 2019, 20:41

Max Caysey skrev:
6. jan 2019, 20:19
1) Er der nogen der har erfaring med denne specifikke riffel? Hvad er dens gode og dårlige sider, nogen skavanker eller andre ting at være opmærksomme på?
Ikke den specifikke riffel og jeg har en Sako 85 Varmint som jeg er super glad for, den skyder fantastisk og har en god låsegang.
Max Caysey skrev:
6. jan 2019, 20:19
2) Denne specifikke model kommer med et kortere løb; nemlig 51cm (20"). Hvor stor en effekt har dette på udgangshastigheden på kuglen - og efterfølgende anslagsenergi på 100m, i forhold til andre rifler med omkring 60cm løb? Risikerer jeg, at en .308W der med 60cm løb bliver så meget reduceret i kraft, at den ikke er lovlig til f.eks. krondyr eller elge - eller kommer så tæt på minimumskravene at det bliver uforsvarligt?
Skyder du med et projektil >=10g/155gr så vil nærmest alt fabriksammunition alt rigeligt nå E100>2000J. Det vil knibe mere for fabriksammunition med lavere kuglevægte at nå E100>=2700J.
Selvfølgeligt bliver V0 påvirket men for .308Win vil det ikke have den store betydning for jagt på jagtrelevante afstande. .30-06Spr vil relativt tage et noget størrere dyk i V0, men 51cm er ikke kriminelt for at levere høj nok E100 til de store hjorte.
Max Caysey skrev:
6. jan 2019, 20:19
3) Hvis jeg kun regner med at skulle skyde vildt op til maksimalt 200m, hvilken kikkert-zoom vil være godt?
Jeg har 3-9 og 4-12 og jeg har skudt vildt på >200m med 9x forstørrelse.
Max Caysey skrev:
6. jan 2019, 20:19
4) Jeg har læst at man kan få 30.06 ladt op som .308W, så man i virkeligheden (da de anvender samme projektilstørrelse) skyder .308W. Har dette nogle negative effekter på præcision ikke at lade en 30.06 op som intenderet?
Det er så mere at lade .30-06Spr ned, det kræver adgang til en genoplader eller genopladningstilladelse.
Dog vil jeg påstå at skyder man med 150gr projektiler i .30-06Spr og har lyddæmper på, vil rekylen ikke være værere end med .308Win og det giver ikke yderligere afhængigheder da man kan anvende fabriksammunition.
Senest rettet af Kleth 7. jan 2019, 06:18, rettet i alt 1 gang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: Sako 85 Bavarian Carabin

Indlæg af Lars M. L. » 6. jan 2019, 23:34

Jeg ville vælge en riffelmodel, hvor det er let at montere lyddæmper (=en halvskæftet model).
Mvh Lars

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Sako 85 Bavarian Carabin

Indlæg af Ras.Killing » 7. jan 2019, 00:12

Kleth har redegjort for at 308.W nok skal klare ærterne, så den lader vi ligge. Jeg er selv fortaler for korte rifler! Det er lækkert med en lille handy riffel, både til pürsch, men også bare ind og ud af skydetårne osv... men jo mindre/lettere/kortere riflen er, jo mere sparker den også. Det kan måske tale lidt imod 30.06 HVIS man ikke bryder sig om rekyl.

Og så er det jo hvad jeg kan se en fuldskæftet riffel.. det er jo mere er rent æstetiks valg end det er praktisk.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Sako 85 Bavarian Carabin

Indlæg af FrederikF » 7. jan 2019, 06:15

Angående kikkertvalg.
Jeg ville tage en klassisk 1.5-6x42.
Der er rigelig med firstørrelse til 200m. De 1.5x er superfine til bevægeligt mål/drivjagt.
En brugt fra de store tyske i denne forstørrelse fåes til 1500kr.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Sako 85 Bavarian Carabin

Indlæg af C-X » 7. jan 2019, 06:23

Den er dødlækker og helt fuldendt, den riffel. Jeg har også et blødt punkt for fuldskæftede... :oops:

Hvis der kun er råd til én riffel, så ville jeg dog selv foretrækker en, hvor der kunne monteres dæmper på.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Sako 85 Bavarian Carabin

Indlæg af Flugteren » 7. jan 2019, 07:28

Kan en god bøssemager/skæftemager ikke trimme lidt af den yderste del af skæftet og lave en pæn afslutning, så der bliver plads til en frontmonteret dæmper?

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Sako 85 Bavarian Carabin

Indlæg af FrederikF » 7. jan 2019, 07:33

Lidt som at købe en Carbonracer, for så at køre med gummistøvler (efter at have monteret cykelkurv og baggebærer).

Men selvfølgelig KAN man montere en dæmper på en fuldskæftet riffel.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Sako 85 Bavarian Carabin

Indlæg af Flugteren » 7. jan 2019, 07:50

FrederikF skrev:
7. jan 2019, 07:33
Lidt som at købe en Carbonracer, for så at køre med gummistøvler (efter at have monteret cykelkurv og baggebærer).

Men selvfølgelig KAN man montere en dæmper på en fuldskæftet riffel.

Jeg ser ikke rigtigt analogien her. En dæmper gør din skydning mere sikker for hørelsen og gør dig mere træfsikker grundet lavere rekyl samt fjernelse af turbulensstrømme bag projektilet.

At putte en dæmper på en(hver) fuldskæftet riffel kan gøres rigtigt pænt. At skyde uden dæmper svarer vel til at deltage i cykelløb uden hjelm. Det går nok i et stykke tid, men sandsynlighedsregning fortæller os, at udfører man noget længe nok VIL man falde/komme til skade/whatever - og når du gør det, så fortryder man ikke at have hjelmen på.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Sako 85 Bavarian Carabin

Indlæg af C-X » 7. jan 2019, 08:29

Man køber fanme ikke en flot og ny riffel, hvor afslutningen ved kronen er helt perfekt og i ædeltræ, for så at molestrere træet, så der er plads til en dæmper. Her du kigget på modellen inden du lukkede varm luft ud?

At skyde uden dæmper svarer ikke til, at køre cykel uden hjelm, så den analogi er helt i skoven. Det stiller bare nogle andre krav til beskyttelse af hørelsen, med passive og/eller aktive høreværn.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Sako 85 Bavarian Carabin: Er der nogen der har erfaring med denne specifikke riffel?

Indlæg af Refraktorius » 7. jan 2019, 08:49

Max Caysey skrev:
6. jan 2019, 20:19
En masse.
Hvor meget har du skudt riffel før og hvilke modeller/kalibre?


Hvis du er ny skytte, så ville jeg anbefale “noget kedeligt og brugt” i 6,5 eller .308 og så bruge den til at få trænet og klarlagt dine reelle præferencer og behov.
Så sælger du den kedelige efter et års tid (for det samme som du købte den for) og køber det du kom frem til ville være toppen.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Sako 85 Bavarian Carabin: Er der nogen der har erfaring med denne specifikke riffel?

Indlæg af Kleth » 7. jan 2019, 09:04

Refraktorius skrev:
7. jan 2019, 08:49
Hvis du er ny skytte, så ville jeg anbefale “noget kedeligt og brugt” i 6,5 eller .308 og så bruge den til at få trænet og klarlagt dine reelle præferencer og behov.
Så sælger du den kedelige efter et års tid (for det samme som du købte den for) og køber det du kom frem til ville være toppen.
:goodpost: jeg bliver altid lidt bekymret når nogen vil have een riffel til det hele og “for altid”. Det bliver meget hurtigt mange penge som suser ned i et hul og hvis det viser sig ikke at være lykken eller at behovet ændrer sig, så er det dyrt at komme ud af den situation igen.

Over årene har jeg mødt en del som har haft svært ved at blive gode venner med deres riffel, kikkert, kaliber m.v. så med mindre at det er en rimeligt erfaren skytte som skal ud og investere, ville jeg også ofte råde til at investere mindre og blive klogere på behov og evner.

En brugt 6,5x55 kan ofte findes til yderst beskedne beløb og brugte .308Win til lidt højere men stadig fornuftige beløb.
Jeg har så også gode erfaringer med Weatherby Vanguard (by Howa) i .308Win og sådan en pakke kan erhverves til i størrelsesordenen ~6Kkr. Sådan en er kedelig og industriel, men det er et glimrende skydejern til pengene og selv ville jeg ikke tænke længe over at få afkortet piben og snittet gevind til lydpotte i samme ombæring.
Måske er værditabet procentvis størrere på sådan en tilgang, men beløbet i Kkr er væsentligt mindre og når erfaringen og behovet er der kan der jo investeres i drømmeriflen senere :thumbup:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Sako 85 Bavarian Carabin

Indlæg af Ras.Killing » 7. jan 2019, 09:06

Flugteren skrev:
7. jan 2019, 07:50
At skyde uden dæmper svarer vel til at deltage i cykelløb uden hjelm.
Arrrh den holder altså ikke helt... nu er en lyddæmper altså ikke et livsnødvendig stykke grej. Et par gode aktive høreværn er stadig en rigtig fin løsning også :thumbup:

Køber man er fuldskæftet, så køber man den pga. æstetikken. Det vil imo derfor være helt hen i vejret, at bygge en dæmper på sådan et projekt.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Sako 85 Bavarian Carabin: Er der nogen der har erfaring med denne specifikke riffel?

Indlæg af Slettes3 » 7. jan 2019, 12:27

Lyddæmper er godt når man ligger og skyde tæt på beboelses områder. Mht til en fuldskæftet høre der jo ikke lyddæmper til. Ligeledes på dobbeltrifler heller ej. Hvis det er så vigtigt at lyddæmper er et must så vælg en halvskæftet. Havde lyddæmper været vogue så have Holland & Holland lavet det. Jeg fornemmer dog ingen af deres kunder efterspørger dette. Just a feeling...

Max Caysey
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 6. jan 2019, 19:36
Interesser: Jagt, Golf, Skisport
Geografisk sted: København

Re: Sako 85 Bavarian Carabin: Er der nogen der har erfaring med denne specifikke riffel?

Indlæg af Max Caysey » 7. jan 2019, 15:30

Mange tak for jeres respons...

Det er klart at jeg ikke køber noget før jeg har afprøvet forskellige kalibre og rifler og prøvet at skyde med dem. Samtidig er jeg klar over at én riffel for livet næppe række, men jeg ønsker samtidig at undersøge og forhøre mig omkring forskellige aspekter inden jeg søger information hos de enkelte forhandlere... hvilket jeg bl.a. gør her på dette forum.

Jeg er helt grøn riffeljæger. Det betyder at jeg ikke har taget riffeltegn endnu (men forventer at tage det i år). Jeg har haft jagttegn i 19år, men har ikke fået det brugt synderligt meget, og som sagt kun været på jagt med haglbøsse.

Derfor er min tanke helt sikkert også at købe noget brugt for at verificerer at riffeljagt er noget for meget inden jeg køber en sprit ny Sako til 20.000kr + Swarovski-kikkert til 25.000kr... Det blev pointeret her og jeg er helt enig. Dog synes jeg ikke der er noget galt i at tage en principiel diskussion om kaliber og valg af våben.

I forhold til lyddæmper vil jeg klart ikke smide en lyddæmper på den, i min optik, smukke fuldskæftet Sako... Men jeg vil da klart overveje at kigge på rifler hvor dette passer.

Ja det er for æstetiske grundet at jeg har den Sako i sigte. Jeg er nok meget konservativ hvad angår jagtudstyr og for mig er det halvdelen af det at gå på jagt for mig. Derfor er min yndlingsjagt er derfor jagt med stående engelsk hund, iført tweed og en side by side... Ja det kan måske lyde prætentiøst, men jeg synes det er super fedt...


I forhold til kaliberen, så fandt jeg dette meget nyttigt: https://rifleshooter.com/2014/12/308-wi ... 8-to-16-5/

Med det in mente, Hornady's ballistiske online beregner og Sako's ballistiske patronregistre, har jeg beregnet at den Sako riffel (med 51cm løb) mister omkring 200j på 100m afstand. Samme beregninger med en 30.06 giver omkring de samme tal som en 60cm løbet .308". Altså så en 51cm løbet 30.06 er det samme som en 60cm løbet .308W (hvis man kan stole på ovenstående undersøgelse og ballistikberegneren)

I forhold til dette, vil det så give mere mening at kigge på en 30.06 for at have mere fleksibilitet i typen af kuglevægt, mængden af krudt ladning og ballistik? Eller vurderes I at .308W stadig er helt fint til opgaven?

Igen jeg sætter stor pris på jeres hjælp, og det giver rigtig meget stof til eftertanke...

På forhånd tak

Mvh
Max

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Sako 85 Bavarian Carabin: Er der nogen der har erfaring med denne specifikke riffel?

Indlæg af Kleth » 7. jan 2019, 15:37

.308Win kan klare alt nordisk vildt, selv med 51cm pibe :thumbup:
Når du ikke skal have lyddæmper, vil jeg klart anbefale .308Win pga rekylen især hvis du kun skal have en riffel; rekylskræk kan komme snigende såvel som pludseligt.

De beregninger er vejledende lad være med at lægge andet i dem.

Den eneste umiddelbare fordel jeg ser ved .30-06Spr er at den typisk har en twistrate på 1:9,5 så i tilfælde af et blyforbud vil den lettere kunne skyde med 10,7g blyfri projektiler i fald at anslagsenergierne ikke ændres, men det kan en 1:10 .308Win også.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Sako 85 Bavarian Carabin: Er der nogen der har erfaring med denne specifikke riffel?

Indlæg af C-X » 7. jan 2019, 15:49

Om jeg ikke husker galt, så bruger Sako/Tikka normalt 1-11" twistrate, hvilket er helt godt :thumbup:

Med så kort en pibe, så .308 Win. Braget kommer tættere på og mundingsflammen bliver større. Bl.a. derfor ville jeg ikke vælge .30-06 Spr.

Der er intet galt i klare præferencer og jeg kan fuldt ud forstå dine. Denne fuldskæftede er simpelthen smuk! ... og det er vel grund nok...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Sako 85 Bavarian Carabin: Er der nogen der har erfaring med denne specifikke riffel?

Indlæg af Ras.Killing » 7. jan 2019, 16:22

Max Caysey skrev:
7. jan 2019, 15:30
Ja det er for æstetiske grundet at jeg har den Sako i sigte. Jeg er nok meget konservativ hvad angår jagtudstyr og for mig er det halvdelen af det at gå på jagt for mig. Derfor er min yndlingsjagt er derfor jagt med stående engelsk hund, iført tweed og en side by side... Ja det kan måske lyde prætentiøst, men jeg synes det er super fedt...
Det har jeg fuld respekt for :thumbup: jagt er mange ting, bla. det du også nævner ovenfor. En fuldskæftet vil passe som hånd i handske i sådan et tilfælde.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Sako 85 Bavarian Carabin: Er der nogen der har erfaring med denne specifikke riffel?

Indlæg af FrederikF » 7. jan 2019, 16:35

Smuk er klart argument nok.
Jeg erhelt enige med øvrige indlæg. En 30.06 giver altså mere “pain” end “gain” i en kort pibe.
Personligt ville jeg i en kort og let fuldskæftet riffel vælge 8x57is (har selv en sådan - min første riffel, vejer 2,9kg og skyder fantastisk). Men er rekyl en udfordring så er 308 nok en tand bedre.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Sako 85 Bavarian Carabin: Er der nogen der har erfaring med denne specifikke riffel?

Indlæg af FrederikF » 7. jan 2019, 16:46

Hvis det er æstetikken, der er i højsædet, så laves der gudeskønne knæklåsvåben.
Engelske fra 1890-1940. Tyske i samme periode.
Og faktisk også fine franske våben.
Funktionelle smukke og egentlig også til at komme i nærheden af prismæssigt (hvis det ikke er de fineste dobbeltløbede safari kalibrer). Det er lidt vanskeligere at finde eksemplarer i meget fornuftige eksemplarer, men det er ikke umuligt at finde nogen der er skåret op/ linet til 30-30wcf. Med passende ammo har man en fin klasse 1 riffel.
Just saying :oops:
Sorry for
:offtopic:

Max Caysey
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 6. jan 2019, 19:36
Interesser: Jagt, Golf, Skisport
Geografisk sted: København

Re: Sako 85 Bavarian Carabin: Er der nogen der har erfaring med denne specifikke riffel?

Indlæg af Max Caysey » 8. jan 2019, 02:28

Igen mange tak for jeres feedback...

Efter at have læst forskellige steder er det kommet frem, at 30.06 i et 51cm (20") løb, giver store mundingsflamme. Da jeg af gode grunde ikke har prøvet det, vil jeg her spørge om der er nogen der har erfaret dette? Og i så fald, hvor stor er forskellen, hvis nogen, fra .308W til 30.06, i et sådan løb?

Min plan er at skyde med aktivt høreværn, men jeg ønsker ikke for meget mundingsflamme...

Hvad er jeres erfaring på dette punkt?

På forhånd tak

Mvh
Max

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Sako 85 Bavarian Carabin: Er der nogen der har erfaring med denne specifikke riffel?

Indlæg af Kleth » 8. jan 2019, 06:51

Mundingsflamme giver væsentligt øget følt rekyl og skyldes bl.a. uforbrændt krudt og gasser.

.30-06Spr har en længere søjle af krudt og har derfor brug for længere tid og/eller mere modtryk for at nå at få fuld forbrænding. Jo langsommere krudtet, des længere tid brænder det og derfor er .30-06Spr relativt dårligere i korte piber. Det sagt; så laver Blaser så vidt jeg husker piber omkring 50cm længde til .30-06Spr, så helt slemt kan det ikke være.

Det afhænger utroligt meget af ammunitionen om hvor meget mundingsflamme der kommer, men der vil relativt komme mere fra en .30-06Spr med 51cm pibe end fra en .308Win med 51cm pibe. Da .30-06Spr har fordel ved længere piber, falder differencen på 308Win og .30-06Spr des kortere piben er.

For .308Win er tesen at krudtet skulle nå at brænde ud i en 50cm/20” pibe, for en del træningsammunition er det nu ikke tilfældet og jeg har både en 45cm og 50cm piber i .308Win. Genopladeren kan afhjælpe det selv ved at vælge krudt som er lidt hurtigere end det optimale, men det kommer med en yderligere reduktion i hastigheden.

En anden ting er at der kan være stor forskel på at skyde med en kort og let riffel og en lang tung; mine korte rifler har jeg fået over middel pibe-profiler på for at give noget mere tyngde og den helt korte bruger jeg udelukkende med en ASE Utra Northstar stål lyddæmper.

Pas på at du ikke teoretiserer for meget, kom ud og skyd og prøv :thumbup:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Sako 85 Bavarian Carabin: Er der nogen der har erfaring med denne specifikke riffel?

Indlæg af Kortmentyk » 8. jan 2019, 09:37

For mig at se er forskellen på effekten på vildt uvæsentlig og teoretisk når man sammenligner 308 og 30.06. For mig er det meget mere vigtigt med balance og håndterbarhed. Ind og ud af biler, tårne, stiger, skovbryn, krat osv.
Jeg har stort set ikke været på jagt med min 300 win. Siden det blev tilladt at bruge dæmper. Jeg skiftede med det samme til 358 win og 46 cm pibe.
Jeg ville vælge 308 win.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Sako 85 Bavarian Carabin: Er der nogen der har erfaring med denne specifikke riffel?

Indlæg af Caspian1911 » 8. jan 2019, 09:44

Max Caysey skrev:
8. jan 2019, 02:28
Igen mange tak for jeres feedback...

Efter at have læst forskellige steder er det kommet frem, at 30.06 i et 51cm (20") løb, giver store mundingsflamme. Da jeg af gode grunde ikke har prøvet det, vil jeg her spørge om der er nogen der har erfaret dette? Og i så fald, hvor stor er forskellen, hvis nogen, fra .308W til 30.06, i et sådan løb?

Min plan er at skyde med aktivt høreværn, men jeg ønsker ikke for meget mundingsflamme...

Hvad er jeres erfaring på dette punkt?

På forhånd tak

Mvh
Max
Nedkortning af piben vil give større mundingsflamme, men dit ammunitionsvalg har større betydning. Selv med standardpiber 60-62 cm, ser vi på skydebanen tit 30.06'ere, der leverer en betragtelig mundingsflamme og -knald, når der bliver skudt med S&B og PRVI Partizan. Norma og Lapua derimod opfører sig mere normalt.

Hvor stor forskellen er, er umulig at sige noget om jfr mine betragninger ovenfor.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Besvar