Hvad er din mening om Tikka T3X CTR med Steiner Ranger?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Maros
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26. mar 2019, 17:45
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland

Hvad er din mening om Tikka T3X CTR med Steiner Ranger?

Indlæg af Maros » 26. mar 2019, 17:52

Hej,
Jeg skal endelig have min første riffel og har kommet over et tilbud på Tikka T3X CTR med Steiner Ranger 3-12x56 optik.

https://www.grejfreak.dk/jagtshop/produ ... age-47345/

Hvad er jeres mening om denne pakke?
Riflen er jeg sikker på jeg skal have, men er mere usikker på optikken. Er det andre og bedre alternativ der ude i samme prisleje?

På forhånd tak😊

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Tikka t3x ctr med Steiner Ranger

Indlæg af C-X » 26. mar 2019, 18:12

Riflen er, IMHO, benchmarket som andre rifler skal vurderes imod, mht pris, features og funktionalitet.

Steiner optikken er sikkert fin, som all round jagtoptik, men du har ikke skrevet et kvæk om, hvad du skal bruge den til, så det er nok en start.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Tikka t3x ctr med Steiner Ranger

Indlæg af Senserazer » 26. mar 2019, 18:13

Hvis du kan komme lidt nærmere ind på hvad den skal bruges til er det nemmere at give input. Og så kan du med fordel rette overskriften så man allerede der kan se hvad du søger hjælp til, så får du nok flere svar. :razz:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

MMC
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19. sep 2017, 22:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 138 times
Been thanked: 51 times

Re: Tikka t3x ctr med Steiner Ranger

Indlæg af MMC » 26. mar 2019, 18:25

Har præcis den kombi.

Er godt tilfreds men har heller ikke den store referenceramme.

Punkter til overvejelse:
- Riflen er forholdsvis tung og bliver lidt næsetung med det store kakkelovnsrør jeg har monteret
- 10-skuds magasin virker helt rigtig på papiret men er slet ikke nødvendigt til mit brug (har endda to, så kan udruste mig til en mindre krig)
- Optik er fin, men er lidt kræsen på øjenafstanden. Sammenlignet med eksempelvis en S&B er den ikke så klar, men har på den anden side sammenlignet 1:1 med en meopta og der synes jeg Steiner vinder. Både klarhed, lys og øjenafstandsdelen
- Justeringsdimserne (teknisk korrekt term!) på Steineren virker ret upræcise. Det er rigtig svært at føle klikkene, men det kan være jeg bare har tyk hud på fingrene og hører dårligt (men tænker alle dem med de helt dyre optikker har det bedre på den front)
- Den røde prik i mit sigte virker perfekt. Både i dagslys og om natten, der er rigeligt med lysstyrker og indstillinger

Har brugt mit sæt på banen (100 og 200meter, liggende og andre mere jagtrelevante stillinger). Har brugt den på elgbanen til løbende vildt. Og har skudt gris i Sverige i skumringen plus rådyr. Den klarer jobbet MEN hvis jeg skal være helt ærlig, blev jeg nok forblændet af det lidt taktiske look på Tikkaen og de store magasiner osv. Skulle jeg vælge om, blev det nok en Sauer - men det er smag og behag.
Steineren fik jeg til en skarp pris næsten som ny, så det var et nemt valg (4500 med montage for en kikkert der så ud som ny).
Vedhæftede filer
EAD2DE9D-CD04-45FA-AA45-577D46A87826.jpeg

Maros
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26. mar 2019, 17:45
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Hvad er din mening om Tikka t3x ctr med Steiner Ranger?

Indlæg af Maros » 26. mar 2019, 19:11

Tak for svar så langt.

Riflen skal primært bruges her i Danmark til bukkejagt og ræv. På sigt håber jeg på vildsvinejagt i Sverige.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Hvad er din mening om Tikka t3x ctr med Steiner Ranger?

Indlæg af Caspian1911 » 27. mar 2019, 06:37

Generelt er Tikka bare No-nonsens skydere, der meget sjældent fejler og skyder rigtig godt. Det er hvad, jeg ser på skydebanen.
Pris kontra præcision er der ikke noget bedre i min optik. 10 skuds magasinet har jeg stor glæde af, for jeg fylder det bare op, og så behøver jeg ikke tænke på, om jeg har ammo nok med.

Min egen CTR skyder som en drøm.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Besvar