Haglgevær til junior!

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Brugeravatar
Aristoteles
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 45
Tilmeldt: 2. dec 2014, 16:44
Interesser: Jagt, Fiskeri, Natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 8 times

Re: Haglgevær til junior!

Indlæg af Aristoteles » 23. feb 2020, 16:42

Super. Vi har været super glade for at skyde i falkær. Og det er super at I gider selv at tage hånd om de unge, og selv kaster bolden første gang som jeg husker at der blev gjort. :numberone:
Man skal høre meget før ørerne falder af!

Brugeravatar
Zoli
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 273
Tilmeldt: 20. apr 2005, 14:52
Geografisk sted: Kbh
Has thanked: 17 times
Been thanked: 17 times

Re: Haglgevær til junior!

Indlæg af Zoli » 23. feb 2020, 18:07

Jeg var også ind over s/s, halvauto, o/u og cal 12 & 20 da min knægt skulle starte, han var også omkring 9 år.

Det der virkede for ham var en kortløbet o/u i cal 12 som vi kortede skæftet ned på, så det passede. Det afskårne stykke beholdt jeg og satte det på medens han voksede. Han brugte den til omkring 15 år hvor han købte en selv. Børnebøssen blev solgt videre til en herinde :smile:
PS. Brugte 21g flugtskydnings patroner.
Mvh

Zoli

Brugeravatar
Aristoteles
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 45
Tilmeldt: 2. dec 2014, 16:44
Interesser: Jagt, Fiskeri, Natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 8 times

Re: Haglgevær til junior!

Indlæg af Aristoteles » 23. feb 2020, 18:19

Det har jeg også været indepå, men risikere man ikke at ødelægge “balancen” i bøssen så det bliver træls at skyde med den?
Man skal høre meget før ørerne falder af!

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Haglgevær til junior!

Indlæg af LJ » 23. feb 2020, 18:41

Man kan kompensere ret meget ved at komme vægt i skæftet. Har gjort det på nogle stykker :smile:

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Haglgevær til junior!

Indlæg af LJ » 23. feb 2020, 19:00

Zoli skrev:
23. feb 2020, 18:07
Jeg var også ind over s/s, halvauto, o/u og cal 12 & 20 da min knægt skulle starte, han var også omkring 9 år.

Det der virkede for ham var en kortløbet o/u i cal 12 som vi kortede skæftet ned på, så det passede. Det afskårne stykke beholdt jeg og satte det på medens han voksede. Han brugte den til omkring 15 år hvor han købte en selv. Børnebøssen blev solgt videre til en herinde :smile:
PS. Brugte 21g flugtskydnings patroner.
Hvilket fabrikat var det?

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 126 times
Been thanked: 264 times

Re: Haglgevær til junior!

Indlæg af Peter » 23. feb 2020, 22:17

Zoli skrev:
23. feb 2020, 18:07
Jeg var også ind over s/s, halvauto, o/u og cal 12 & 20 da min knægt skulle starte, han var også omkring 9 år.

Det der virkede for ham var en kortløbet o/u i cal 12 som vi kortede skæftet ned på, så det passede. Det afskårne stykke beholdt jeg og satte det på medens han voksede. Han brugte den til omkring 15 år hvor han købte en selv. Børnebøssen blev solgt videre til en herinde :smile:
PS. Brugte 21g flugtskydnings patroner.
Interessant - limede du blot et stykke skæfte på ad gangen efterhånden som han voksede?

Slettet bruger

Re: Haglgevær til junior!

Indlæg af Slettet bruger » 23. feb 2020, 23:21

Peter skrev:
23. feb 2020, 22:17
Zoli skrev:
23. feb 2020, 18:07
Jeg var også ind over s/s, halvauto, o/u og cal 12 & 20 da min knægt skulle starte, han var også omkring 9 år.

Det der virkede for ham var en kortløbet o/u i cal 12 som vi kortede skæftet ned på, så det passede. Det afskårne stykke beholdt jeg og satte det på medens han voksede. Han brugte den til omkring 15 år hvor han købte en selv. Børnebøssen blev solgt videre til en herinde :smile:
PS. Brugte 21g flugtskydnings patroner.
Interessant - limede du blot et stykke skæfte på ad gangen efterhånden som han voksede?
Sådan gjorde vi også med Franchi’en.
Jeg er sgu i tvivl om vi har den i familien endnu.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Haglgevær til junior!

Indlæg af HR » 24. feb 2020, 00:05

En Yildiz Model P 71 er af forbløffende god kvalitet og koster 3.495,- ved KO Skov i Bording (listepris). Det var sådan en trådstarterens søn skød sin første lerdue med. Eneste anke er at "bolt release" på den vi har går meget stramt. Jeg kan, i øvrigt, se at de også laver en halvauto i kaliber 20. Den har jeg så aldrig set og jeg ved ikke hvad den koster. Og nu vi er ved Yildiz, så er deres 410ere zøde :Hug:. Stort set rekylfri og de knuser sideduer stort set som en 12er. Men til 7 kroner per skrald er det nok ikke den vej man skal gå hvis man er på et budget.
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Zoli
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 273
Tilmeldt: 20. apr 2005, 14:52
Geografisk sted: Kbh
Has thanked: 17 times
Been thanked: 17 times

Re: Haglgevær til junior!

Indlæg af Zoli » 24. feb 2020, 20:56

Svar til lidt forskellige :biggrin:

Balancen er ikke optimal, men absolut brugbar, mener piberne kun var 65cm.

Der gik lidt nørd/ingeniør/skæftesnitter i projektet. Forlængelsen blev lavet med mahogni indlæg og styre stifter så det kunne tages af og på efter behov, bare ved at skrue bagkappen af, skrue forlængeren af og skrue bagkappen på kolben.

Husker ikke mærket, men det var en billig italiener.
Mvh

Zoli

Besvar