Haglgevær til junior!

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Brugeravatar
Aristoteles
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 45
Tilmeldt: 2. dec 2014, 16:44
Interesser: Jagt, Fiskeri, Natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 8 times

Haglgevær til junior!

Indlæg af Aristoteles » 22. feb 2020, 16:30

Min søn på 9 har været med på skydebanen et par gange nu hvor han har fået lov med instruktør at udøve den ædle kunst at både ramme og skyde forbi til lerduer og han er temmelig hooked. Nu overvejer jeg så om man sku investere i et gevær der kunne passe ham. Men efter en tur i våbdnbiksen er jeg i tvivl om man skal købe en halvautomat eller en o/u.
Nogen der har erfaring indenfor børne geværer?
Man skal høre meget før ørerne falder af!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Haglgevær til junior!

Indlæg af PSindrup » 22. feb 2020, 16:33

Michael Lind skrev:
22. feb 2020, 16:30
Min søn på 9 har været med på skydebanen et par gange nu hvor han har fået lov med instruktør at udøve den ædle kunst at både ramme og skyde forbi til lerduer og han er temmelig hooked. Nu overvejer jeg så om man sku investere i et gevær der kunne passe ham. Men efter en tur i våbdnbiksen er jeg i tvivl om man skal købe en halvautomat eller en o/u.
Nogen der har erfaring indenfor børne geværer?
Køb en halvautomat, så han ikke bliver blæst bagover af rekylet.

Peter

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 244 times

Re: Haglgevær til junior!

Indlæg af Epae » 22. feb 2020, 17:12

en mindre kaliber kan også gøre det, 16 eller 20 - og så bruge 21 grams patroner måske.
men halvauto har så godt som intet rekyl.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Haglgevær til junior!

Indlæg af PSindrup » 22. feb 2020, 17:18

Wengel skrev:
22. feb 2020, 17:12
en mindre kaliber kan også gøre det, 16 eller 20 - og så bruge 21 grams patroner måske.
men halvauto har så godt som intet rekyl.
En cal. 16 eller 20 giver ikke nødvendigvis mindre rekyl, da geværet er tilsvarende lettere.

Peter

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 244 times

Re: Haglgevær til junior!

Indlæg af Epae » 22. feb 2020, 17:30

PSindrup skrev:
22. feb 2020, 17:18
Wengel skrev:
22. feb 2020, 17:12
en mindre kaliber kan også gøre det, 16 eller 20 - og så bruge 21 grams patroner måske.
men halvauto har så godt som intet rekyl.
En cal. 16 eller 20 giver ikke nødvendigvis mindre rekyl, da geværet er tilsvarende lettere.

Peter
Hvis junior er 9 år så er vægten af geværet også en faktor i sig selv, rekylet kan klares med at bruge lidt svagere patroner som jeg også foreslog :)
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Haglgevær til junior!

Indlæg af Kortmentyk » 22. feb 2020, 21:40

Jeg har en enkeltløbet Baikal der er kortet godt af på løb og skæfte. Knægten skød med 21 grams patroner og rekylen er mild. Nu står den i skabet og venter på at tøserne skal i sving med den de kommende år.
Meget mild rekyl med de rette patroner og størrelsen på skyderen er meget håndterbar for et barn. Og ikke mere kostbar end at jeg ikke havde skrupler ved at skære i den med vinkelsliber og fuksvans.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Haglgevær til junior!

Indlæg af Raptor357 » 22. feb 2020, 22:17

En halvautomat bliver, lang.
En kort O/U og patroner med reduceret ladning.
Jeg har set patroner med kun 12g hagl i. Det var måske noget?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Haglgevær til junior!

Indlæg af HR » 22. feb 2020, 22:32

Det største problem for så unge skytter er våbnets vægt og det faktum at et normalt proportioneret våben har ballancepunktet for langt fremme. Det gør at de læner sig bagover for at holde balancen. Og så kan de ikke få hovedet på kolben på den rigtige måde, men står og trækker hagen ind og nakken bagud. En let bøsse er et must, men det er et absolut krav at den kombineres med de letteste og mest rekylsvage patroner der kan opspores. En beretta 686s i kaliber 20 kunne være en god mulighed. Den er meget slank i låsen. Og så er det en fin jagtbøsse til far :smile:
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Slettet bruger

Re: Haglgevær til junior!

Indlæg af Slettet bruger » 22. feb 2020, 23:01

Min den store knægt startede da han var 8 - en Franchi 500 med kort løb, kortet det ned den kunne, for bolten i skæftet - det gik fint i en del år.
For hans konfirmationspenge købte han en spritny 0/U - den beslutning var moderen ikke helt enig i.

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 21. okt 2012, 23:49
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 177 times

Re: Haglgevær til junior!

Indlæg af Kruffe » 22. feb 2020, 23:31

Wengel skrev:
22. feb 2020, 17:12
en mindre kaliber kan også gøre det, 16 eller 20 - og så bruge 21 grams patroner måske.
men halvauto har så godt som intet rekyl.
Min 20’er (Browning B525) sparker væsentligt mere end alle mine 12’er...
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 21. okt 2012, 23:49
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 177 times

Re: Haglgevær til junior!

Indlæg af Kruffe » 22. feb 2020, 23:33

Slettet bruger skrev:
22. feb 2020, 23:01
Min den store knægt startede da han var 8 - en Franchi 500 med kort løb, kortet det ned den kunne, for bolten i skæftet - det gik fint i en del år.
For hans konfirmationspenge købte han en spritny 0/U - den beslutning var moderen ikke helt enig i.
Lyder som en knægt med fornuftige interesser :10:
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Haglgevær til junior!

Indlæg af Raptor357 » 22. feb 2020, 23:34

Man kan smide en kviksølvs dæmper i kolben, den tager overraskende meget rekyl og så flytter den tyngdepunktet bagud.
Som eksempel
http://www.mercuryrecoil.com
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Haglgevær til junior!

Indlæg af LJ » 22. feb 2020, 23:52

En halvauto er noget der kan komme senere. Det er et decideret dårligt råd at starte med en sådan til lerdueskydning, hvor også nem og sikker våbenbetjening er vigtige faktorer. En o/u er lettere at håndtere og er mindre omstændig.
En kort o/u i kal. 12, alternativt 20, er så absolut den rigtige vej.
De fåes med 63 cm løb og i kombination med et korrekt tilpasset skæfte er det den bedste introduktion.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Haglgevær til junior!

Indlæg af HR » 23. feb 2020, 07:18

Pjat, en knægt kan sagtens starte med en halvauto. Jeg mødte en 10 årig så sent som i går som kom gående med sin halvauto på en måde de udstrålede 100% ro, sikkerhed og kompetance. Mon ikke han far har instrueret ham i våbensikkerhed hjemmefra :rock: .
Til en nyjæger havde sagen været en anden. Men der er nogle år til Michaels søn kan begynde på det.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Slettet bruger

Re: Haglgevær til junior!

Indlæg af Slettet bruger » 23. feb 2020, 09:11

HR skrev:
23. feb 2020, 07:18
Pjat, en knægt kan sagtens starte med en halvauto. Jeg mødte en 10 årig så sent som i går som kom gående med sin halvauto på en måde de udstrålede 100% ro, sikkerhed og kompetance. Mon ikke han far har instrueret ham i våbensikkerhed hjemmefra :rock: .
Til en nyjæger havde sagen været en anden. Men der er nogle år til Michaels søn kan begynde på det.
HR
Fuldstændig enig.
Sådan er “ nyjæger” - i fyrrene, der aldrig har haft et gevær i hænderne før, men nu har fået papir på det - fordi “ det er jo helt vild cool og hipt” ( udtalt med udpræget københavner accent) - de har jo en helt naturlig og sikker våbenbetjening :thumbdown: :wall:

Brugeravatar
Aristoteles
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 45
Tilmeldt: 2. dec 2014, 16:44
Interesser: Jagt, Fiskeri, Natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 8 times

Re: Haglgevær til junior!

Indlæg af Aristoteles » 23. feb 2020, 09:19

Havde jeg nu haft et budget der tillod det så havde sagen jo været en anden for så havde jeg helt 100 købt et nyere o/u og fået det kortet op. Men budgettet er nok mere omkring 2-3000 og det kan man jo få en billig halvautomat til. :???:
Man skal høre meget før ørerne falder af!

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Haglgevær til junior!

Indlæg af Caspian1911 » 23. feb 2020, 09:36

Slettet bruger skrev:
23. feb 2020, 09:11
HR skrev:
23. feb 2020, 07:18
Pjat, en knægt kan sagtens starte med en halvauto. Jeg mødte en 10 årig så sent som i går som kom gående med sin halvauto på en måde de udstrålede 100% ro, sikkerhed og kompetance. Mon ikke han far har instrueret ham i våbensikkerhed hjemmefra :rock: .
Til en nyjæger havde sagen været en anden. Men der er nogle år til Michaels søn kan begynde på det.
HR
Fuldstændig enig.
Sådan er “ nyjæger” - i fyrrene, der aldrig har haft et gevær i hænderne før, men nu har fået papir på det - fordi “ det er jo helt vild cool og hipt” ( udtalt med udpræget københavner accent) - de har jo en helt naturlig og sikker våbenbetjening :thumbdown: :wall:
De har ofte bedre våbenhåndtering end 70årige jyder, der fandme ved det hele.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Haglgevær til junior!

Indlæg af LJ » 23. feb 2020, 10:20

HR skrev:
23. feb 2020, 07:18
Pjat, en knægt kan sagtens starte med en halvauto. Jeg mødte en 10 årig så sent som i går som kom gående med sin halvauto på en måde de udstrålede 100% ro, sikkerhed og kompetance. Mon ikke han far har instrueret ham i våbensikkerhed hjemmefra :rock: .
Til en nyjæger havde sagen været en anden. Men der er nogle år til Michaels søn kan begynde på det.
HR
Styr lige dit ordvalg :blink: Jeg har intet imod halvautoer men de medfører bare ulemper på visse punkter. Sporting f.eks. der kan folk blive ret irriterede over hylstre der flyver ind i deres bur. Trap hvor man også står på linje og tæt gør det samme sig gældende. Så er der oprydningen, som der synes at være et stærkt varieret forhold til. Alt sammen elementer der gør det lettere med en o/u.
Om det er en knægt på 9, en kornfed bedrevidende jyde, eller en arrogant hipster københavner gør ingen forskel i de henseender.

Når Budgettet er 2-3000 kan man jo være tvunget til halvauto men det betyder ikke at det er den bedste løsning.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Haglgevær til junior!

Indlæg af HR » 23. feb 2020, 11:11

Ok, mit ordvalg var måske lige på den hårde side. Men meningen var præcis og det står jeg ved. En halvautomat er ikke et decideret dårligt valg. Der er en bedre passiv sikkerhed i en knæklås da den ikke kan skyde når den er åben. Men den sikre håndtering er det samme. En ung knægt på en skydebane kæmper med næb og klær for at passe ind, og jeg har altid oplevet dem som yderst koncentrerede og lærringsparate. Oprydning er også noget de bare gør når de får besked på det. Og hvad naboen på trap og sporting banen bliver irriteret over er hans eget problem. Hvis det er en halvauto der er til i budgettet og det er det som får junior igang, så er det løsningen. Så kan en OU komme til hans nonfirmation.
HR

LJ skrev:
23. feb 2020, 10:20
HR skrev:
23. feb 2020, 07:18
Pjat, en knægt kan sagtens starte med en halvauto. Jeg mødte en 10 årig så sent som i går som kom gående med sin halvauto på en måde de udstrålede 100% ro, sikkerhed og kompetance. Mon ikke han far har instrueret ham i våbensikkerhed hjemmefra :rock: .
Til en nyjæger havde sagen været en anden. Men der er nogle år til Michaels søn kan begynde på det.
HR
Styr lige dit ordvalg :blink: Jeg har intet imod halvautoer men de medfører bare ulemper på visse punkter. Sporting f.eks. der kan folk blive ret irriterede over hylstre der flyver ind i deres bur. Trap hvor man også står på linje og tæt gør det samme sig gældende. Så er der oprydningen, som der synes at være et stærkt varieret forhold til. Alt sammen elementer der gør det lettere med en o/u.
Om det er en knægt på 9, en kornfed bedrevidende jyde, eller en arrogant hipster københavner gør ingen forskel i de henseender.

Når Budgettet er 2-3000 kan man jo være tvunget til halvauto men det betyder ikke at det er den bedste løsning.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Haglgevær til junior!

Indlæg af LJ » 23. feb 2020, 12:17

Dobbeltpost, beklager. Denne post må gerne slettes af Mod.
HR skrev:
23. feb 2020, 11:11
Ok, mit ordvalg var måske lige på den hårde side. Men meningen var præcis og det står jeg ved. En halvautomat er ikke et decideret dårligt valg. Der er en bedre passiv sikkerhed i en knæklås da den ikke kan skyde når den er åben. Men den sikre håndtering er det samme. En ung knægt på en skydebane kæmper med næb og klær for at passe ind, og jeg har altid oplevet dem som yderst koncentrerede og lærringsparate. Oprydning er også noget de bare gør når de får besked på det. Og hvad naboen på trap og sporting banen bliver irriteret over er hans eget problem. Hvis det er en halvauto der er til i budgettet og det er det som får junior igang, så er det løsningen. Så kan en OU komme til hans nonfirmation.
HR

Ja ja, gasser dig bare lidt mht ordvalg :smile:
Den oprindelige post nævnte ikke budget og det ændrer selvfølgelig mulighederne. Hellere komme i gang med en halvautomat end ikke komme i gang.
Vi er heller ikke uenige om at de helt unge tit (ikke altid!) tager instruktion om våbenbetjening og sikkerhed rigtig godt til sig.
Til gengæld giver det som jeg nævnte nogle gange noget kedelig støj med udkast ved skydning på linje og selvom man kan mene at det er de andres problem, bliver det nogle gange skyttens problem alligevel. Det løses ved f.eks. at skyde først men det er ikke altid det kan lade sig gøre og så kommer udfordringen. Hvis der står 4 skytter og pokker sig højlydt bliver en skydning bare meget mindre sjov og hyggelig, så det er noget man skal være opmærksom på.
Senest rettet af LJ 23. feb 2020, 16:46, rettet i alt 3 gange.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Haglgevær til junior!

Indlæg af LJ » 23. feb 2020, 12:29

HR skrev:
23. feb 2020, 11:11
Ok, mit ordvalg var måske lige på den hårde side. Men meningen var præcis og det står jeg ved. En halvautomat er ikke et decideret dårligt valg. Der er en bedre passiv sikkerhed i en knæklås da den ikke kan skyde når den er åben. Men den sikre håndtering er det samme. En ung knægt på en skydebane kæmper med næb og klær for at passe ind, og jeg har altid oplevet dem som yderst koncentrerede og lærringsparate. Oprydning er også noget de bare gør når de får besked på det. Og hvad naboen på trap og sporting banen bliver irriteret over er hans eget problem. Hvis det er en halvauto der er til i budgettet og det er det som får junior igang, så er det løsningen. Så kan en OU komme til hans nonfirmation.
HR
Ja ja, gasser dig bare lidt mht ordvalg :smile:
Den oprindelige post nævnte ikke budget og det ændrer selvfølgelig mulighederne. Hellere komme i gang med en halvautomat end ikke komme i gang.
Vi er heller ikke uenige om at de helt unge tit (ikke altid!) tager instruktion om våbenbetjening og sikkerhed rigtig godt til sig.
Til gengæld giver det som jeg nævnte nogle gange noget kedelig støj med udkast ved skydning på linje og selvom man kan mene at det er de andres problem, bliver det nogle gange skyttens problem alligevel. Det løses ved f.eks. at skyde først men det er ikke altid det kan lade sig gøre og så kommer udfordringen. Hvis der står 4 skytter og brokker sig højlydt bliver en skydning bare meget mindre sjov og hyggelig, så det er noget man skal være opmærksom på.
Senest rettet af LJ 23. feb 2020, 16:46, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Aristoteles
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 45
Tilmeldt: 2. dec 2014, 16:44
Interesser: Jagt, Fiskeri, Natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 8 times

Re: Haglgevær til junior!

Indlæg af Aristoteles » 23. feb 2020, 13:46

Jeg er helt klar over at det måske ikke er første valget. Jeg vil så lige nævne at skydeinstruktøren faktisk introducerede min søn for en halvautomat og det var med den han dræbte sin første lerdue.
Man skal høre meget før ørerne falder af!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Haglgevær til junior!

Indlæg af HR » 23. feb 2020, 13:54

Det skulle vel ikke tilfeldigvis være sket på banen i Falkær :neutral:
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Aristoteles
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 45
Tilmeldt: 2. dec 2014, 16:44
Interesser: Jagt, Fiskeri, Natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 8 times

Re: Haglgevær til junior!

Indlæg af Aristoteles » 23. feb 2020, 13:58

Jo :thumbup:
Man skal høre meget før ørerne falder af!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Haglgevær til junior!

Indlæg af HR » 23. feb 2020, 15:49

Michael Lind skrev:
23. feb 2020, 13:58
Jo :thumbup:
Så kan det ikke 100% udelukkes at der kunne være et vist personsammentræf i den her tråd :giggle:
Til gengæld kan jeg sige at i er 100% velkommne med en halvautomat og en skydegal knøs på 9 på den bane. :numberone:
/Hans
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Besvar