Hvilken kaliber skal jeg vælge til min riffel?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
AI
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 8. sep 2018, 22:03
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Hvilken kaliber skal jeg vælge til min riffel?

Indlæg af AI » 29. feb 2020, 11:21

Frede1999 skrev:
24. feb 2020, 17:10
Hej.
Jeg har en S&L Victory i et grade 5 skæfte. Så det bliver ikke byttet ud med syntetisk el. GRS skæfte. Overvejer dog at få lavet en justerbar kindpude.
Til spørgsmålet.
Hvilken kaliber skal jeg vælge.
Jeg kan godt lide ideen om at min kaliber kan skyde det meste af verdens vildt, selvom jeg måske ikke kommer til det. (Op til Bjørn/elg)
Jeg ønsker en kaliber, der som udgangspunkt kan drives jagt med på op til 5-600 meter (selvom jeg helt sikkert aldrig kommer til det, dog drømmer jeg lidt om at komme på noget bjergjagt engang, selvom det ikke er ensbetydende med et skud på den distance.
På skydebanen kommer jeg maksimalt ud på 1000 meter, nok mest 600 m.

Beklager hvis jeg lyder uerfaren og uvidende, men spørgsmålet er reelt, og er spændt på at høre nogle synspunkter eller meninger.
Mvh Frede
Som de fleste andre ting i livet er valg af en patron til det hele også er kompromis!!!!!
For mere end 30 år siden var min situation næsten ens med din , dog havde jeg ingen riffel endnu!

Mine drømme var også udenlandsjagtture af forskellig art. Men hvilken kaliber?
Lyttede til de "garvede" som anbefalede 30.06 med alle dets fordele og nemme tilgængelighed i hele verden!
Det blev en 3006er som den første. Det blev ikke til så mange jagtture, men mange skud på banen

Idag og mange tusinde skud senere er det en 6,5x55 der står i skabet
Nogle foretrækker 2 ens rifler i en let og grov kaliber, andre foretrækker vekselpibe som du har mulighed for.
For at aflive kompromis dilemmaet vil jeg mene:

Pibe 1: 6,5x55 til bane/træning og medium vildt

Pibe 2: 30.06 /35Whelen / 9,3x62 samme bundstykke eller 300 WM /338 WM med magnum bundstykke

webby
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 49
Tilmeldt: 10. nov 2013, 14:45
Interesser: Jagt, genladning.
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Nordjyllland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: Hvilken kaliber skal jeg vælge til min riffel?

Indlæg af webby » 29. feb 2020, 11:50

Absolut enig med AI...

Tjek lige dette lidt ældre (men stadig aktuelle) indlæg: viewtopic.php?f=14&t=38467

Brugeravatar
Turbo9
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 8. mar 2015, 15:01
Interesser: jæger
Geografisk sted: odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 4 times

Re: Hvilken kaliber?

Indlæg af Turbo9 » 18. mar 2020, 18:53

Bobo skrev:
25. feb 2020, 15:06
Jakob skrev:
25. feb 2020, 13:55
280 Rem hvis du selv lader
7x64 hvis du ikke lader
ja :smile:

og 7x57 hvis du er en gammel nostalgisk idiot som mig, så drop den - den er lidt svag pisse ag-tig- og hvis du vil have et kaliber til det hele, så skal du ikke have 7x57, for dem der har denne kaliber har sandsynligvis mange andre kalibre, og der vil du måske en dag forstå hvorfor.
:smile:
Et lille citat om en berømt kaliber 7X57 Mauser

Verdens mest berømte .275 Rigby

Af John Mattera

The floorplate is engraved WDMB, the initials of the Rigby’s first owner, Walter Daryl Maitland Bell.

Bell was a great believer of the bead front sight, writing that is should be held well into the notched “V” of the rear sight for proper elevation.

Bell will forever be inextricably tied to this rifle and cartridge for the most startling of reasons—he used it to hunt elephants! A practice he was so successful at, that his exploits became legend.

Produced by the John Rigby & Sons Company, the Rigby .275 is a takedown rifle: simply lift on the shotgun-style forward release, and the little rifle falls away in two pieces for easy travel.

Built on a K98 Mauser action, the .275 Rigby cartridge was the British designation for the German 7×57.

The days of hunting elephants with a small-caliber rifle are forever far behind us, and, for good measure, besides being illegal, no ethical hunter would do so, despite Bell’s remarkable success.

To judge ammunition expenditure and his own shooting, he calculated an average of 1.5 shots per elephant taken with the .275.

The Rigby is believed to have taken somewhere in the neighborhood of 800 of Bell’s total of 1011 elephants taken.

Tag fra dette link: https://www.africanhuntinggazette.com/275-rigby/ :10:
Don't Worry Be Happy

Besvar