Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af Bobo » 1. apr 2020, 16:43

PSindrup skrev:
1. apr 2020, 15:28
Bjarne41 skrev:
1. apr 2020, 14:52
PSindrup skrev:
1. apr 2020, 09:19
High Standard skrev:
1. apr 2020, 08:58
Hej Wannabe,

Nu har du så næsten din første riffel i skabet og jeg er enig med de andre om at det er et super godt sæt :smile: Næste skridt er selvfølgelig en masse træning og når du træner vil du møde folk med andre rifler f.eks. fuldskæftede eller ligefrem knækrifler. Gør dig selv en tjeneste at tage en god snak med de andre skytter, måske kan du få lov at prøve deres, men prøv først og fremmest at skabe dig et overblik over fordele og ulemper ved de forskellige set ups. Det er nemlig helt sikkert at den første riffel ikke bliver den sidste og man kan jo lige så godt begynde at tage tilløb til næste køb i god tid :blink:

Din kones ide med at undgå det "gamle lort" er naturligt, men helt i skoven. Det gamle lort er oftest i super god håndværksmæssig kvalitet, og når du får lidt erfaring og har set nogle praktiske eksempler har du en rigtig god basis for at skelne mellem skidt og kanel.

Skulle du komme forbi Viborg egnen er du velkommen til at kontakte mig, jeg har et pænt udvalg af rifler i forskellige kalibre, både fuldskæftet, kiplauf og enkeltladere - der er meget at prøve :smile:

Hilsen

High Standard
:goodpost:

Og så lige en lille advarsel. :giggle:

Når du kommer på skydebanen kan du risikerer at møde nogle gamle skytter der er så kloge at de helt kan undvære hovedet. De vil måske fortælle dig - nybegynderen - at alt hvad du foretager dig er forkert. Det kan være alt fra skydestilling, valg af riffel og ammunition til hvordan du afvikler dine serier.

Gør dig selv en tjeneste at ignorerer dem, og hvis det bliver alt for slemt, så fortæl dem venligt at du nok skal spørge hvis du ønsker deres hjælp. :razz:
Peter
Hører du til de gamle skytter, Peter ? :blink:
:Hug:

Gammel, ja!
Gammel skytte, nej!

Peter
Tjae - Peter i bund og grund er du nok meget sympatisk, det synes jeg ihvertfald du lader til at være, og derfor burde du måske også lære at tie når man ikke bliver spurgt. Og lad for guds skyld de gamle fortælle og lære fra sig, det er det sidste de har at bidrage med og det giver faktisk god livsglæde når man kan leve i en illusion om at de unge lytter efter - og der kommer ingen emoji for jeg mener det seriøst.
Bobo ------ Igen uden billeder

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af PSindrup » 1. apr 2020, 16:58

Bobo skrev:
1. apr 2020, 16:43
PSindrup skrev:
1. apr 2020, 15:28
Bjarne41 skrev:
1. apr 2020, 14:52
PSindrup skrev:
1. apr 2020, 09:19
High Standard skrev:
1. apr 2020, 08:58
Hej Wannabe,

Nu har du så næsten din første riffel i skabet og jeg er enig med de andre om at det er et super godt sæt :smile: Næste skridt er selvfølgelig en masse træning og når du træner vil du møde folk med andre rifler f.eks. fuldskæftede eller ligefrem knækrifler. Gør dig selv en tjeneste at tage en god snak med de andre skytter, måske kan du få lov at prøve deres, men prøv først og fremmest at skabe dig et overblik over fordele og ulemper ved de forskellige set ups. Det er nemlig helt sikkert at den første riffel ikke bliver den sidste og man kan jo lige så godt begynde at tage tilløb til næste køb i god tid :blink:

Din kones ide med at undgå det "gamle lort" er naturligt, men helt i skoven. Det gamle lort er oftest i super god håndværksmæssig kvalitet, og når du får lidt erfaring og har set nogle praktiske eksempler har du en rigtig god basis for at skelne mellem skidt og kanel.

Skulle du komme forbi Viborg egnen er du velkommen til at kontakte mig, jeg har et pænt udvalg af rifler i forskellige kalibre, både fuldskæftet, kiplauf og enkeltladere - der er meget at prøve :smile:

Hilsen

High Standard
:goodpost:

Og så lige en lille advarsel. :giggle:

Når du kommer på skydebanen kan du risikerer at møde nogle gamle skytter der er så kloge at de helt kan undvære hovedet. De vil måske fortælle dig - nybegynderen - at alt hvad du foretager dig er forkert. Det kan være alt fra skydestilling, valg af riffel og ammunition til hvordan du afvikler dine serier.

Gør dig selv en tjeneste at ignorerer dem, og hvis det bliver alt for slemt, så fortæl dem venligt at du nok skal spørge hvis du ønsker deres hjælp. :razz:
Peter
Hører du til de gamle skytter, Peter ? :blink:
:Hug:

Gammel, ja!
Gammel skytte, nej!

Peter
Tjae - Peter i bund og grund er du nok meget sympatisk, det synes jeg ihvertfald du lader til at være, og derfor burde du måske også lære at tie når man ikke bliver spurgt. Og lad for guds skyld de gamle fortælle og lære fra sig, det er det sidste de har at bidrage med og det giver faktisk god livsglæde når man kan leve i en illusion om at de unge lytter efter - og der kommer ingen emoji for jeg mener det seriøst.
Tak for kaffe! :shock:

Peter

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af Bjarne41 » 1. apr 2020, 17:17

FrederikF skrev:
1. apr 2020, 15:53
Ja og ja herfra.
Er måske lidt atypisk, idet jeg ikke blander mig uden at blive spurgt (og er så rusten at det sjældent sker).
Jeg er til gengæld af den opfattelse at hvis lidt flere unge skytter (uanset alder) faktisk spurgte de erfarne lidt til råds så ville de komme meget længere meget hurtigere med deres skydning.
Rigtig mange laver konsekvent fejl (og kompenserer ved at købe dyrere grej).
Jeg møder en del der gerne deler ud af viden og erfaringer (der bygger på en jagt erfaring, der strækker sig over nogle gange både 3 og fire år). Altid godt at dele erfaring, men imho bedre at være nysgerrig og ikke alt for sikker :giggle:
Vel, de skytter, som har en del erfaring med skarpladte våben har vel også en "pligt" til at hjælpe de yngre skytter i den rigtige retning uden at tage mere gas på dem end nødvendigt. vi har jo også været grønne engang.
Bevares - mange har haft deres første omgang med våben i Forsvaret, så noget grundliggende er der på plads for den gruppe.
Give gode og fornuftige råd er en god ting hvilket vi andre også satte pris på i sin tid, Ikke ? :blink:

P.S. Om "pligt" er det rigtige ord, kan der være flere og bedre meninger om :thumbup:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af PSindrup » 1. apr 2020, 17:27

FrederikF skrev:
1. apr 2020, 15:53
Ja og ja herfra.
Er måske lidt atypisk, idet jeg ikke blander mig uden at blive spurgt (og er så rusten at det sjældent sker).
Jeg er til gengæld af den opfattelse at hvis lidt flere unge skytter (uanset alder) faktisk spurgte de erfarne lidt til råds så ville de komme meget længere meget hurtigere med deres skydning.
Rigtig mange laver konsekvent fejl (og kompenserer ved at købe dyrere grej).
Jeg møder en del der gerne deler ud af viden og erfaringer (der bygger på en jagt erfaring, der strækker sig over nogle gange både 3 og fire år). Altid godt at dele erfaring, men imho bedre at være nysgerrig og ikke alt for sikker :giggle:
Så har jeg måske bare været uheldig.
Jeg har oplevet at den samme gamle nisse irettesatte mig hele tre gange den samme formiddag. Og ingen af gangene drejede det sig om sikkerhed, som vi alle selvfølgelig har både pligt til at gøre og efterleve hvis noget af det vi selv gør bliver påtalt.
Da han den tredje gang havde en mening om hvor jeg diskret havde stillet min våbenkuffert blev jeg nødt til at spørge om han havde noget specielt at udsætte på mig siden jeg havde den frækhed at gæste “hans” klub.

Peter

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af NWF » 1. apr 2020, 18:20

Må indrømme at jeg aldrig på skydebanen er blevet rettet på udover en enkelt sikkerhedsmæssig ting

Synes det er god "skytte/jæger-kollegial" skik at hjælpe hvis man kan se en anden "kæmper" med nogle ting - det er tilgangen til det som er ømfindigt. Handler som simple kommunikation og sociale færdigheder - personligt falder jeg i snak med vedkommende for at bryde isen, og tilbyder så et valg hjælp hvis der er et behov - de fleste af os er ikke for fine til få inputs, men få af os gider at blive uopfordret hardcore belært af et fremmende menneske.

Men jeg kan godt genkende billedet af "kloge hoveder" - det bedste råd jeg ville give til en "grøn jæger/skytte" er "lyt, tænk, være selektiv og test om det virker for dig" og sige "tak for hjælpen, jeg tager den selv herfra" fra hvis du føler du blive belært på en skidt måde.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af Aratan » 1. apr 2020, 18:44

Det kommer jo altså gevaldigt an på modtagerens interesse og standpunkt.

Hvis man i samarbejde med den instruktør man arbejder med er i gang med at øve sig på en konkret ting, så er det altså enormt træls med et tågehorn der uopfordret begynder at kloge sig på hvad man “bare” skal.

Jeg har personligt oplevet i forbindelse med turneringsskydning at scoreskriveren fra modstanderholdet, en nyjæger under uddannelse dvs. uden haglskydeprøve der undervejs i min serie fandt det passende at begynde at rette på min teknik...

Kan der være guld at hente? Ja, men et tilbud om hjælp starter altid med “må jeg sige noget?”, alt andet er respektløst...

(Edit: eksemplet er taget fra Flugtskydning, men princippet må stadig gælde. Selv om bilen foran på genbrugspladsen tydeligt ikke kan bakke med traileren, så river man ikke døren op og begynder at fortælle, man spørger lige først)
Senest rettet af Aratan 1. apr 2020, 18:53, rettet i alt 2 gange.
12/76
.308
6,55x55
.22lr

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af Flugteren » 1. apr 2020, 18:44

NWF skrev:
1. apr 2020, 18:20
Må indrømme at jeg aldrig på skydebanen er blevet rettet på udover en enkelt sikkerhedsmæssig ting

Synes det er god "skytte/jæger-kollegial" skik at hjælpe hvis man kan se en anden "kæmper" med nogle ting - det er tilgangen til det som er ømfindigt. Handler som simple kommunikation og sociale færdigheder - personligt falder jeg i snak med vedkommende for at bryde isen, og tilbyder så et valg hjælp hvis der er et behov - de fleste af os er ikke for fine til få inputs, men få af os gider at blive uopfordret hardcore belært af et fremmende menneske.

Men jeg kan godt genkende billedet af "kloge hoveder" - det bedste råd jeg ville give til en "grøn jæger/skytte" er "lyt, tænk, være selektiv og test om det virker for dig" og sige "tak for hjælpen, jeg tager den selv herfra" fra hvis du føler du blive belært på en skidt måde.
Enig. Ser man en skytte gøre åbenlyse fejl, som er nemme at korrigere, så er det næsten éns pligt at tilbyde sin hjælp. Nu er jeg selv en ung skytte på 22 somre m. jagttegn siden 2016, så det er ikke fordi, at jeg er gammelerfaren, men jeg kan dog sagtens se, hvis nogen rykker i riflen under aftræk, ikke justerer kikkerten korrekt eller skyder fra en håbløs stilling. Jeg ved dog også, at de fleste føler sig forlegne over ikke at skyde godt fra starten, så det er de færreste, som direkte efterspørger hjælp med det samme - en god icebreaker er netop ideel her.

Jeg kender dog selv følelsen, når nogen vælger at bryde ind med det samme og komme med "gode råd", selvom man egentlig klarer det fint selv. Det kan være rigtigt irriterende.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af Langenge » 1. apr 2020, 21:04

Aratan skrev:
1. apr 2020, 18:44
…. Selv om bilen foran på genbrugspladsen tydeligt ikke kan bakke med traileren, så river man ikke døren op og begynder at fortælle, man spørger lige først)
... :rolf:
:razz: :thumbup: :goodpost:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Wannabe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 89
Tilmeldt: 23. nov 2016, 07:36
Interesser: Hagljagt
Geografisk sted: Høj fyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 47 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af Wannabe » 26. maj 2020, 07:07

Jeg kan godt lide og afslutte hvad jeg selv har startet, da jeg selv har haft stor glæde af at rode rundt i gamle indlæg og finde info :smile:

En af de ting jeg har bekymret mig en del om er rekyl, og om jeg skulle vælge 308W eller 30-06, (eller noget helt 3.) så her er min beskrivelse af rekyl til andre newbie :smile:
Igår var jeg på skydebanen for første gang :DancingBanana: nøj det var fedt, og jeg vil beskrive rekylen sådan her: et skud med en haglbøsse, svare til at blive slået på skulderen med knyttet næve slaget vuederes til 7 på en skala fra 1-10 (det forudsætter at man har skudt med en haglbøsse selvfølgelig :mrgreen: )
Rekylet fra min rifle 308W BRNO, amo Sellier & Bellot FMJ 180gr, vudere jeg til et slag på 8-9 men med boksehandsker på, stort tungt brag, der skuber, men det slår ikke på samme måde som haglbøssen. Det var i sidende stilling (taske med stol) med riflen på en trefod (primos trigger stick 3 ben) jeg vil ikke have bekymringer om at prøve en 30-06 hvis jeg får lejlighed til det :blink:

Besvar