.308W er ikke effektiv nok til jagt i Afrika?.

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 594
Tilmeldt: 12. nov 2007, 12:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 187 times

.308W er ikke effektiv nok til jagt i Afrika?.

Indlæg af 2duer » 29. mar 2020, 16:16

Lige hjemkommet fra jagt i Sydafrika vil jeg gerne dele erfaring med kalibervalg.
Min kone og jeg har altid egne våben og ammunition med. (Koster med KLM ca 750 kr for en stor pelicase).
Vi skyder med 270 wea mag og 300 wea mag.
Min kone skød zebra, golden wildebeast og warthog med ialt 3 skud
Jeg skød zebra, blue wildebeast, blesbuck og warthog med ialt 4 skud. Og en bøffel med PHens 375 h&h med 1 skud.
Vores jagtkammerater der lejede rifler i cal 308 w skød forben af 3 zebra. De 2 blev ikke fundet. Det er ærgerligt at bruge en hel jagtdag på eftersøgning af et stk anskudt vildt, og de ikke fundne lider en smertelig død
Een skød en blue wildebeast med 3 skud i hjerteregionen. Da den stadig var levende måtte PH aflive den med et pistolskud i hovedet
Vi havde desværre kun 3 jagtdage pga Corona situationen
Min opfordring til evt Afrika jægere. Tag din egen riffel med. Gerne med mere power end 308w. Savannens dyr er meget skudstærke og skal rammes præcist med første skud.
Skudafstande er op til max 300 m hvis man på skydebanen har bevist at man kan ramme.
Riffel fra .17 til .500

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Cal 308 w er ikke effektiv nok til jagt i Afrika?.

Indlæg af 458hunter » 29. mar 2020, 16:42

Skudene på Zebra havde jo været skidt ligemeget hvilken kaliber, men en 308win har ikke meget energi tilbage på 300 meter, når der står en stor antilope i den anden ende. Jeg ville også tage noget større med :)

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Cal 308 w er ikke effektiv nok til jagt i Afrika?.

Indlæg af Flugteren » 29. mar 2020, 16:50

Er det ikke efterhånden konsensus, at .308Win/6.5x55 er for klejnt i Afrika (medmindre man levede i sidste århundrede, hvor jagtetik ikke var så meget i højsædet)?

For mig at se er .30-06 minimum, .30 (magnumudgaverne) er standarden og .375 H&H er minimum til det farligere vildt på kortere afstande.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Cal 308 w er ikke effektiv nok til jagt i Afrika?.

Indlæg af Kortmentyk » 29. mar 2020, 17:35

Jeg skød engang en impala med en ph's 308'er(hans kone havde i øvrigt tapskudt den tidligere på dagen ).
Riflen var en gammel militærriffel med en aftræksvægt på ca. 4-5 kg vil jeg tro. Patronerne var surplus fmj af forskellig beskaffenhed. Jeg var stærkt i tvivl om jeg ville træffe den, men det blev heldigvis og mod alle Odds, en perfekt bladkugle. Den gik vel 150 meter med det skud og det tænker jeg havde været anderledes hvis ikke det var fmj jeg havde skudt med.
Min egen riffel havde vi desværre ikke med da vi var ude og køre den eftermiddag.
Det her var også i Sydafrika, men jeg har også i Namibia oplevet en ph med samme setup- militærriffel og gamle fmj patroner. Den røv, stang og bananskød han en oryx med, som en klient havde brækket forbenet på. Med overskudt forløb og tre fuldkappede kugler gennem kroppen gik den alligevel 700-800 meter.
Jeg er bestemt ikke ekspert på området, men jeg er sikker på at med det rette projektil ville en 308'er være tilstrækkelig til at klare opgaven.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Cal 308 w er ikke effektiv nok til jagt i Afrika?.

Indlæg af Raptor357 » 29. mar 2020, 18:03

Fmj patroner er bare ikke optimale til jagt og et hurtigt drab.

@2Duer Jeg håber at i trods alt havde en god tur.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Olsen71
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1096
Tilmeldt: 31. mar 2006, 15:18
Geografisk sted: Lolland
Been thanked: 11 times

Re: Cal 308 w er ikke effektiv nok til jagt i Afrika?.

Indlæg af Olsen71 » 29. mar 2020, 18:47

Selv en 700 nitro express hjælper jo ik meget, hvis du skyder forbenet af :???:
2 skud i samme hul er tit held, 3 er nok fordi man bruger Olsens skydestok...

Bæverjagt....... Det blir man bidt af

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Cal 308 w er ikke effektiv nok til jagt i Afrika?.

Indlæg af TheDarkSide » 29. mar 2020, 19:58

Kugleplacering, kugleplacering, kugleplacering.

Et overskudt forløb er aldrig et dræbende skud, uanset kaliber. Punkterer man hjerte eller lunger med en 308'er så skal dyret også nok forende hurtigt, så længe der bruges fornuftige, ekspanderende kugler.

Var det ikke Nielsen bullets der var i Afrika og skød bl.a. wildebeast med stor succes, også med den "alt for svage" 6,5x55?

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Cal 308 w er ikke effektiv nok til jagt i Afrika?.

Indlæg af Kortmentyk » 29. mar 2020, 20:18

Er det ikke nogenlunde det samme om et dyr bliver skudt på 75 m med en 308' eller en 30.06'er på 150 m afstand ?

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 662
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 410 times
Been thanked: 203 times

Re: Cal 308 w er ikke effektiv nok til jagt i Afrika?.

Indlæg af NWF » 29. mar 2020, 20:53

2duer skrev:
29. mar 2020, 16:16
Lige hjemkommet fra jagt i Sydafrika vil jeg gerne dele erfaring med kalibervalg.
Min kone og jeg har altid egne våben og ammunition med. (Koster med KLM ca 750 kr for en stor pelicase).
Vi skyder med 270 wea mag og 300 wea mag.
Min kone skød zebra, golden wildebeast og warthog med ialt 3 skud
Jeg skød zebra, blue wildebeast, blesbuck og warthog med ialt 4 skud. Og en bøffel med PHens 375 h&h med 1 skud.
Vores jagtkammerater der lejede rifler i cal 308 w skød forben af 3 zebra. De 2 blev ikke fundet. Det er ærgerligt at bruge en hel jagtdag på eftersøgning af et stk anskudt vildt, og de ikke fundne lider en smertelig død
Een skød en blue wildebeast med 3 skud i hjerteregionen. Da den stadig var levende måtte PH aflive den med et pistolskud i hovedet
Vi havde desværre kun 3 jagtdage pga Corona situationen
Min opfordring til evt Afrika jægere. Tag din egen riffel med. Gerne med mere power end 308w. Savannens dyr er meget skudstærke og skal rammes præcist med første skud.
Skudafstande er op til max 300 m hvis man på skydebanen har bevist at man kan ramme.
Hej 2Duer

Sikken noget rod med den tur - håber i kan få noget kompensationen af en art, og de 3 dage var det en god oplevelse trods alt, der blev da skudt lidt forskelligt - skulle selv afsted i starten af maj, men det kommer nok ikke til at ske. Lyder som en kedelig oplevelse for din jagtkammerat, en oplevelse man helst vil være foruden på sådan en tur - men lyder også som om der er en som skal hjem og træne hans skydning

Hele diskussionen om om egen rifle konta lejet riffel havde vi oppe i en anden tråd for nogle dage siden - og som der klogt blev sagt så handler det nok mest om følelser. Men nu ved jeg jo at du ikke er nybegynder ud i afrikansk jagt - så derfor undre din kaliber udmelding mig lidt, især også taget i betragtningen af at der er mange forskellige dyr at jage i Sydafrika, og i vidt forskellige str.

Dyr som f.eks. Springbok, duiker, klipspringer og mange af de mindre arter kan tages uden problemer med mindre kalibre, f.eks. en .243, da det er små dyr - så her ville en 308 bestemt ikke være i underkanten. Jeg vil mene at kommer man over Kudu str så begynder en .308 at kunne knibe - og den ville hellere ikke være mit førstevalg til hverken Zebra eller Wildebeast på afstand. På hvor lang afstand blev den Wildebeast skudt??

Af ren nysgerrighed, hvilken kalibre skød i de forskellige dyr med? (du nævner jo bare de kalibre i havde med, og ikke hvad i nedlagde dem med udover bøflen - og tillykke med den - bøflen står også på min jagt-to-do-liste)
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 662
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 410 times
Been thanked: 203 times

Re: Cal 308 w er ikke effektiv nok til jagt i Afrika?.

Indlæg af NWF » 29. mar 2020, 21:01

TheDarkSide skrev:
29. mar 2020, 19:58
Kugleplacering, kugleplacering, kugleplacering.

Et overskudt forløb er aldrig et dræbende skud, uanset kaliber. Punkterer man hjerte eller lunger med en 308'er så skal dyret også nok forende hurtigt, så længe der bruges fornuftige, ekspanderende kugler.

Var det ikke Nielsen bullets der var i Afrika og skød bl.a. wildebeast med stor succes, også med den "alt for svage" 6,5x55?
Yes -interessant artikel selv om det er et meget lille datagrundlag

https://magasin.mitjagtblad.dk/dk_DK/18 ... ad%3f.html
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 594
Tilmeldt: 12. nov 2007, 12:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 187 times

Re: Cal 308 w er ikke effektiv nok til jagt i Afrika?.

Indlæg af 2duer » 29. mar 2020, 21:47

@Nwf
Vi skød med vores egne rifler. Bøflen ville jeg gerne have taget med egen riffel, men da den stod med front imod valgte jeg at låne PHens back up riffel.
Riffel fra .17 til .500

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 662
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 410 times
Been thanked: 203 times

Re: Cal 308 w er ikke effektiv nok til jagt i Afrika?.

Indlæg af NWF » 30. mar 2020, 00:17

2duer skrev:
29. mar 2020, 21:47
@Nwf
Vi skød med vores egne rifler. Bøflen ville jeg gerne have taget med egen riffel, men da den stod med front imod valgte jeg at låne PHens back up riffel.
Fik formuleret mig lidt klodset, sorry - hvad jeg ville spørger om var hvordan de kalibre i havde med fordelte sig på det i skød. Var lidt nysgerrig om i havde skudt zebra med både 270 wea mag og 300 wea mag., og om der havde været en konkret effekt forskel på de 2,,.

Hvorfor valgte du 375? Pga en tungere kugle eller? Kender ikke alverden til 300 wea mag, men er vel en kaliber som typisk "kun bruger" 180-220 gr. kugler, så er vel i den lette ende til bøffel trods der stadig er voldsom energi i?
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 594
Tilmeldt: 12. nov 2007, 12:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 187 times

Re: Cal 308 w er ikke effektiv nok til jagt i Afrika?.

Indlæg af 2duer » 30. mar 2020, 08:40

NWF skrev:
30. mar 2020, 00:17
2duer skrev:
29. mar 2020, 21:47
@Nwf
Vi skød med vores egne rifler. Bøflen ville jeg gerne have taget med egen riffel, men da den stod med front imod valgte jeg at låne PHens back up riffel.
Fik formuleret mig lidt klodset, sorry - hvad jeg ville spørger om var hvordan de kalibre i havde med fordelte sig på det i skød. Var lidt nysgerrig om i havde skudt zebra med både 270 wea mag og 300 wea mag., og om der havde været en konkret effekt forskel på de 2,,.

Hvorfor valgte du 375? Pga en tungere kugle eller? Kender ikke alverden til 300 wea mag, men er vel en kaliber som typisk "kun bruger" 180-220 gr. kugler, så er vel i den lette ende til bøffel trods der stadig er voldsom energi i?
Min kone skød zebra , Golden wildebeast og warthog med 270 wea mag. Gennemskud på zebra med 140 grain TSX hjemmeladet.
Jeg skød mine dyr med 300 wea mag ladet med 180 grain trophy bonded bear claw fabriksammunition.Gennemskud alle dyr. Jeg plejer at anvende 180 grain TSX. Men har en del fabriksammunition.
Vedrørende bøffel aftalte jeg med PH at skyde med min riffel hvis jeg kunne få sideskud til vitale organer. Men den ville ikke vende siden til. Derfor blev det med 375 h&h. Flugt 35 m.
Riffel fra .17 til .500

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: .308W er ikke effektiv nok til jagt i Afrika?.

Indlæg af KKA » 30. mar 2020, 20:31

Det var da en træls oplevelse.
Jeg er inkarneret 308wbruger og har med dette kaliber nedlagt bjørne og asiatiske storkeilere, udover hjemligt kronvildt, ud fra devisen ,, hellere en velplaceret kugle”.
Jeg har altid insisteret på, at have min egen LINKSriffel, senest Blaser R8 med til udlandet.
En fortrolighed med våbnet modvirker anskydning.

En af Norges førende våbenskribenter, Abraham Grimstvedt, går ind for 308w.
Han er tillige storvildtjæger, og har under tests med rigtigt mange nedlagte dyr, konstateret kortere flugtafstand med 308w på afrikanske dyr til og med eland en fx 300w mag.
P.s. 308w har verdensrekorden på den olympiske disciplin 300m bane på 600points

Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 594
Tilmeldt: 12. nov 2007, 12:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 187 times

Re: .308W er ikke effektiv nok til jagt i Afrika?.

Indlæg af 2duer » 30. mar 2020, 21:18

En fortrolighed med våbnet modvirker anskydningcitat kka
Og kend din begrænsning mht skudafstand.
De rifler man kan leje er ikke af nyeste dato. Ej heller den monterede kikkert. Og et par skud på skydebanen giver ikke den fortrolighed som man har med egen riffel.
Men PH ønsker jo noget skudt, så der bliver ofte skudt på for stor afstand. Jeg kender ikke kuglefald for 308w ud til 300 m.
På savannens dyr skal der holdes noget lavere end på vores råvildt. Det giver med en langsom kugle større risiko for anskydning
Riffel fra .17 til .500

Kindpude
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13. feb 2018, 22:05
Interesser: Jagt fiskeri våben
Geografisk sted: København
Been thanked: 5 times

Re: .308W er ikke effektiv nok til jagt i Afrika?.

Indlæg af Kindpude » 30. mar 2020, 21:24

Hej venner.

For 5 år siden var jeg i RSA. For første gang.
Vi var 4 mand afsted og 3 af os havde egne våben med, fordelt på 6,5x55, 30-06 og 300 vinmag og 375H&H. De to sidste som vekselløb til samme riffel.
Jeg valgte bevidst 6,5-ern i forhold til andre større kalibre.
Den fungerede perfekt på Vortesvin, Blesbuk og Impala. Længste flugtafstand var 35 meter for grisen og skudafstandene var mellem 35 og 200 meter.
I forhold til de øvrige deltagere på turen var der ingen forskel på skudvirkning og flugtafstand.
Det der gælder er skudplacering, skudplacering og skudplacering.
Det er bedre at skyde godt med en mindre kaliber end dårligt med en større.
Mit bedste råd til kommende Afrikature vil være at bruge en kaliber, som du er vant til og som du kan håndtere i forhold til rekyl.
Brug så vidt muligt din egen riffel på trods af de besværligheder og omkostninger det medfører.
Det er trods alt efterfølgende sjovere at nusse med sin egen riffel, der har skudt div. Vildt rundt omkring i verden.
Næste gang jeg skal afsted bliver det med en 358=Norma Magnum pakket ind i en Schultz og Larsen m 68dl.
Den kan det samme som en 375H&H .
Så burde der være enough gun til de fleste forekommende vildtarter.
Vh
Kindpude.
Fordi den er klargjort og glæder sig til nye eventyr.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: .308W er ikke effektiv nok til jagt i Afrika?.

Indlæg af Kortmentyk » 30. mar 2020, 22:10

2duer skrev:
30. mar 2020, 21:18
En fortrolighed med våbnet modvirker anskydningcitat kka
Og kend din begrænsning mht skudafstand.
De rifler man kan leje er ikke af nyeste dato. Ej heller den monterede kikkert. Og et par skud på skydebanen giver ikke den fortrolighed som man har med egen riffel.
Men PH ønsker jo noget skudt, så der bliver ofte skudt på for stor afstand. Jeg kender ikke kuglefald for 308w ud til 300 m.
På savannens dyr skal der holdes noget lavere end på vores råvildt. Det giver med en langsom kugle større risiko for anskydning
Netop det udsagn om at man skal skyde langt nede på afrikanske dyr tror jeg er medvirkende til en del anskydninger.
Det er uvant (og efter min mening unødvendigt) for mange jægere og så får de skudt for lavt.

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 903
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: .308W er ikke effektiv nok til jagt i Afrika?.

Indlæg af Bemoni1 » 30. mar 2020, 22:36

Kindpude skrev:
30. mar 2020, 21:24
Hej venner.

For 5 år siden var jeg i RSA. For første gang.
Vi var 4 mand afsted og 3 af os havde egne våben med, fordelt på 6,5x55, 30-06 og 300 vinmag og 375H&H. De to sidste som vekselløb til samme riffel.
Jeg valgte bevidst 6,5-ern i forhold til andre større kalibre.
Den fungerede perfekt på Vortesvin, Blesbuk og Impala. Længste flugtafstand var 35 meter for grisen og skudafstandene var mellem 35 og 200 meter.
I forhold til de øvrige deltagere på turen var der ingen forskel på skudvirkning og flugtafstand.
Det der gælder er skudplacering, skudplacering og skudplacering.
Det er bedre at skyde godt med en mindre kaliber end dårligt med en større.
Mit bedste råd til kommende Afrikature vil være at bruge en kaliber, som du er vant til og som du kan håndtere i forhold til rekyl.
Brug så vidt muligt din egen riffel på trods af de besværligheder og omkostninger det medfører.
Det er trods alt efterfølgende sjovere at nusse med sin egen riffel, der har skudt div. Vildt rundt omkring i verden.
Næste gang jeg skal afsted bliver det med en 358=Norma Magnum pakket ind i en Schultz og Larsen m 68dl.
Den kan det samme som en 375H&H .
Så burde der være enough gun til de fleste forekommende vildtarter.
Vh
Kindpude.
Fordi den er klargjort og glæder sig til nye eventyr.
Jeg vil sige at du har truffet et godt valg, i at tage din egen riffel med og at det så er en 6,5x55, gør ikke nogen ting dårligere.
6,5'ere kan bare noget, i forhold til deres størrelse, som får dyrene til at vælte, selv om det på papiret ikke skulle være i orden.
Med en moderne bonded kugle, sendt afsted med en fornuftig hastighed, ville jeg ikke være nervøs for at tage med på storvildtjagt.
Evnen til at bruge sin riffel korrekt og dermed at sætte kuglen hvor den gør størst skade på dyret, er det afgørende i enhver jagtsituation i almindelighed og på storvildt i særdeleshed ( sidstnævnte kan skade dig slemt, hvis du kvajer dig ).

Desuden er det noget nemmere at træne med en 6,5'er end med en grovkaliber og dermed blive fortrolig med den.
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: .308W er ikke effektiv nok til jagt i Afrika?.

Indlæg af KKA » 7. apr 2020, 21:54

Test fra det nye JEGER
Producenten, Jørgen Nielsen, var selv med under testen:
7F63C906-0F4D-4B3C-9E04-AA5C55F05D33.jpeg
7F63C906-0F4D-4B3C-9E04-AA5C55F05D33.jpeg (96.51 KiB) Vist 7317 gange

Besvar