Ny pibe til Sako 85

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Danø
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 19. okt 2016, 20:42
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Aalborg
Been thanked: 7 times

Ny pibe til Sako 85

Indlæg af Danø » 23. apr 2020, 09:07

Jeg har en Sako 85 Black Bear i 30.06 som jeg er meget tilfreds med. Men det nager mig lidt at piben kun er 50,8 cm hvilket jo ikke er optimalt i en 30.06. Der er jo både tab af hastighed, mundingsild og øget mundingsbrag. Jeg har set at RWS er kommet med en "short barrel" version af nogle af deres kugler som er optimeret til korte løb. Norma er også på vej med en Silencer version af deres Oryx som vist er optimeret til løb på 50 cm uden nævneværdig tab af hastighed. Men det er jo kun ganske få patroner ift hvad der ellers er på markedet og jeg er lidt bekymret for præcisionen på disse nye short barrel patroner.

Så jeg har egentlig tænkt mig at få den ompibet Sakoen til et 61-62 cm 30.06 løb, men er der nogle der kender en bøssemager der har mulighed for det? Jeg har hørt at et originalt Sako løb er frygteligt dyrt så havde tænkt mig fx et Lothar Walter løb hvis ellers præcisionen er på højde med Sakos løb. Så har jeg også mulighed for at vælge en twist rate på 1:10 ift Sakos standard som er 1:11. Ved i også om det kan lade sig gøre at lave det som et vekselløb? Så kan jeg jo stadig bruge det originale løb hvis jeg synes riflen skal være mere kompakt til den givne jagtform

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Ny pibe til Sako 85

Indlæg af 308 W » 23. apr 2020, 09:31

Jeg har fået Lothar Walther på min sako, præcisionen er i top.
Mht længden på din "nye" pibe kommer du nok også til at flytte balancen.

CFR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 116
Tilmeldt: 18. aug 2011, 09:06
Interesser: Jagt, skydning, genladning
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 58 times
Been thanked: 44 times

Re: Ny pibe til Sako 85

Indlæg af CFR » 23. apr 2020, 09:32

Hej,


Det burde være en smal sag for en kompetent bøssemager at skifte pibe på en Sako. Jeg har en Sako med en S&L pibe, og jeg har en med en LW pibe, og det er forskellige værksteder der har skiftet piberne. Begge rifler har en ok præcision med grupper på under 15 mm (4 skud), så det er ikke mit indtryk at det er ringere end standard piberne.

Jeg mener, at Henrik Gammeltoft har lavet vekselpibe system på flere Sako'er, så det burde også være en mulighed.


Med venlig hilsen

Christian

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Ny pibe til Sako 85

Indlæg af Kortmentyk » 23. apr 2020, 09:46

Hvordan er præcisionen med din nuværende pibe og hvorfor er du bekymret for præcisionen i forhold til de nye patroner fra RWS og norma?
Bruger du lyddæmper nu ?
Hvad ønsker du at opnå med den nye pibe ? Mere fart eller/og mindre egenspredning?

Danø
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 19. okt 2016, 20:42
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Aalborg
Been thanked: 7 times

Re: Ny pibe til Sako 85

Indlæg af Danø » 23. apr 2020, 10:03

Mht balancen i riflen så ved jeg godt at den vil ændres lidt med en længere pibe. Den nuværende pibe er en 18mm flutet så hvis jeg fx. vælger en 17mm flutet pibe så er det vel ikke så slemt endda? Med lyddæmper på er det selvfølgelig en anden snak fordi den jo så vil blive monteret længere ude og dermed gør den mere næsetung (vægtstangsprincippet). Det er desværre noget jeg må leve med men det er primært på anstandsjagt i Danmark lydmæmperen kommer på og der sidder man jo alligevel i et tårn eller stige med en form for fast støtte.

Mit mål er mere hastighed så jeg kan optimere mest muligt ift brug af fx blyfri kugler som jeg gerne vil have høj hastighed på. Men mindre mundingsbrag og mundingsglimt er også en prioritet da den fx. skal bruges på jagt i Polen hvor man nogle gange skyder indtil det er ret mørkt. Der vil mundingsglimt besværliggøre et hurtigt opfølgende skud fordi man kortvarigt er blændet. Da man ikke må bruge lyddæmper (som jo også vil afhjælpe mundingsglimt) så betyder braget også lidt men er dog ikke afgørende da jeg bruger høreværn.

Mht. præcisionen på de nye "short barrel" patroner så er det indtil videre ren spekulation fra min side og jeg håber jeg tager fejl. Der var dog en test af RWS Hit i Jæger for noget tid siden i en 308 Sako Varmint. Der døjede han lidt med nogle periodiske flyvere. Om det skyldes at patronen er lidt hårdt ladet eller ej vides ikke. Men man ser ofte at det går lidt udover præcisionen når ladningen bliver for hård.

Danø
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 19. okt 2016, 20:42
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Aalborg
Been thanked: 7 times

Re: Ny pibe til Sako 85

Indlæg af Danø » 23. apr 2020, 10:07

Glemte lige at svar epå præcisionen i min nuværende korte pibe. Den er ganske glimrende så det er ikke derfor jeg vil lave et pibeskift. Det er er dog relativt få kugler jeg har sendt igennem den men Norma Jagtmatch og 11,7 gram Norma Oryx kan godt lave grupper under 2,5cm. Jeg har nogle ret hårdt ladede Barnes TTSX 9,7 gram som dog har en lidt større spredning (ca. 3-4 cm på 100m). Jeg har ikke målt hastigheden men beregnet bør de ligge på 920 ms med et 57 cm løb

Brian88
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 245
Tilmeldt: 3. mar 2013, 11:21
Interesser: Jagt både med riffel og hagl
Geografisk sted: Midt/vestjylland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 48 times

Re: Ny pibe til Sako 85

Indlæg af Brian88 » 23. apr 2020, 10:44

Nu taler jeg sjældent imod at ændre på sit grej, men..

Det ser ud til TTSX bliver brugt i langt langsommere kaliber end 30.06 - Se eksempelvis 45-70 GOVT, 300 AAC BLK og 9,3x64.
Jeg har ikke umildbart kunne finde nogen minimums hastighed på ekspansion af .30 TTSX, men en 30.06 med 50 cm pibe, komme næppe under de førnævnte. Kan det lade sig at gøre at måle den?

Kan godt se problematikken mht mundingsflammen ved skud i de sene timer i Polen. Dog synes jeg det er rigtig mange penge (googlede prisen og fandt en på cirka 6000,-), hvis den eneste grund til at ompibe, er for at se et forhåbentlig dødt dyr ét sekund tidligere :what:

Mvh
Brian

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Ny pibe til Sako 85

Indlæg af 308 W » 23. apr 2020, 10:57

Min sako er med 308 pibe på 50 cm og jeg bruger de originale RWS hit 10.7 gram.

Der er ingen problemer med præcision og expansion og det må helt sikkert være det samme med 3006, så jeg ville beholde den originale pibe.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Ny pibe til Sako 85

Indlæg af 458hunter » 23. apr 2020, 11:12

Brian88 skrev:
23. apr 2020, 10:44
Nu taler jeg sjældent imod at ændre på sit grej, men..

Det ser ud til TTSX bliver brugt i langt langsommere kaliber end 30.06 - Se eksempelvis 45-70 GOVT, 300 AAC BLK og 9,3x64.
Jeg har ikke umildbart kunne finde nogen minimums hastighed på ekspansion af .30 TTSX, men en 30.06 med 50 cm pibe, komme næppe under de førnævnte. Kan det lade sig at gøre at måle den?

Kan godt se problematikken mht mundingsflammen ved skud i de sene timer i Polen. Dog synes jeg det er rigtig mange penge (googlede prisen og fandt en på cirka 6000,-), hvis den eneste grund til at ompibe, er for at se et forhåbentlig dødt dyr ét sekund tidligere :what:

Mvh
Brian
Der skal man så lige huske at Barnes kuglerne til de langsomme kalibre er designede til at lukke lettere op end deres standard kugler. Der er også så vidt jeg husker en specielt til 308win, fordi den også er lidt langsommere.

Når det er sagt, så fungerer 30-06 absolut i en 50cm pibe. Det er jo kun 5cm kortere end standard. Det ville jeg aldrig bekoste en ny pibe for hvis den eller skyder fint (og jeg er ellers hurtig på aftrækkeren med impulskøb :giggle: ). Den ekstra hastighed kommer du ikke til at mærke meget til.

Høker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 166
Tilmeldt: 10. jan 2010, 22:10
Interesser: Pistol / IPSC
Geografisk sted: Stoholm Jyll. Dk.
Has thanked: 41 times
Been thanked: 19 times

Re: Ny pibe til Sako 85

Indlæg af Høker » 23. apr 2020, 11:22

Alt andet lige burde en kort pibe også have bedre præcision hvis man sammenligner samme ydder kontur.

Danø
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 19. okt 2016, 20:42
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Aalborg
Been thanked: 7 times

Re: Ny pibe til Sako 85

Indlæg af Danø » 23. apr 2020, 12:31

Hmm ja det kan godt være at jeg prøver at løse et problem som jeg faktisk ikke har. Fordelen ved den nuværende pibe er jo en dejlig let riffel med en fremragende balance. Jeg har bare fået den ide at blyfri kugler affyret med den længde løb (ca samme hastighed som en 308 med normal længde løb) ca har en effektiv rækkevidde på 200m plus/minus alt efter hvilken kugle og mundingshastighed selvfølgelig. Den antagelse gælder for de ekspanderende kugler som er dem jeg helst vil bruge. Jeg er ikke afvisende for fragmenterende men vil helst ikke bruge dem pga kødskade og uvisheden om hvor fligene fra fx DK Bullets eller Sonic Hun havner henne.

200 meters rækkevidde rækker også til mit jagtbehov men det er nu meget rart at vide at den også ekspanderer fint på fx 250m eller endda 300m hvis man er tvunget til at lave et opfølgende skud på et anskudt dyr (det håber vi selvfølgelig ikke sker :smile: )

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Ny pibe til Sako 85

Indlæg af Kortmentyk » 23. apr 2020, 13:00

Hvor meget mere fart kommer der på en 30.06'er når man går fra 50 cm til 62 cm pibe?

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Ny pibe til Sako 85

Indlæg af 308 W » 23. apr 2020, 13:07

Danø skrev:
23. apr 2020, 12:31
Hmm ja det kan godt være at jeg prøver at løse et problem som jeg faktisk ikke har. Fordelen ved den nuværende pibe er jo en dejlig let riffel med en fremragende balance. Jeg har bare fået den ide at blyfri kugler affyret med den længde løb (ca samme hastighed som en 308 med normal længde løb) ca har en effektiv rækkevidde på 200m plus/minus alt efter hvilken kugle og mundingshastighed selvfølgelig. Den antagelse gælder for de ekspanderende kugler som er dem jeg helst vil bruge. Jeg er ikke afvisende for fragmenterende men vil helst ikke bruge dem pga kødskade og uvisheden om hvor fligene fra fx DK Bullets eller Sonic Hun havner henne.

200 meters rækkevidde rækker også til mit jagtbehov men det er nu meget rart at vide at den også ekspanderer fint på fx 250m eller endda 300m hvis man er tvunget til at lave et opfølgende skud på et anskudt dyr (det håber vi selvfølgelig ikke sker :smile: )
Her er lidt.
Vedhæftede filer
skema.jpeg

Danø
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 19. okt 2016, 20:42
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Aalborg
Been thanked: 7 times

Re: Ny pibe til Sako 85

Indlæg af Danø » 23. apr 2020, 13:13

Tak for det selvom det er lidt underligt at de tester fra 70cm til 60cm pibelængde i 308 og 30.06. Det burde vel være 60cm til 50cm?

Norma har ifb deres kommende Oryx Silencer opgivet et tab på ca 45ms fra 61cm til 50cm i en 30.06 på deres standard 11,7 gram Oryx. Dvs. 823ms til 778ms. For 308 er det ca 30ms i tab. Men det svinger nok lidt op og ned alt efter ammunition, pibe osv.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Ny pibe til Sako 85

Indlæg af Kortmentyk » 23. apr 2020, 15:27

Kal. 30 er 60-50 og 40 cm.

Efter min mening er det ikke pengene, den ringere balance eller besværet værd at skifte pibe for at vinde 20-30 m/s.
Sider skuddet som det skal, vil du stadig opleve 2 huller med et dødt dyr i mellem.

Besvar