Problem med kort løb i .308Win?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Danø
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 19. okt 2016, 20:42
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Aalborg
Been thanked: 7 times

Problem med kort løb i .308Win?

Indlæg af Danø » 2. maj 2020, 10:23

Jeg sidder og nørder lidt med ballistikken fordi jeg overvejer at korte lidt af mit .308 løb fra 56cm ned til 50cm (eller måske mere?). Men mit problem er at når jeg regner på det så bliver nogle 9,7 grams kugler ulovlige til vildt større end råvildt da E100 jo skal være minimum 2700 joule.

Her er et eksempel. Lapua mega 9,7 gram har en V0 på 850ms som typisk er målt i en 61cm pibe fra producenten. Hvis vi går ud fra et tab på 3ms pr cm (ved godt det svinger lidt op og ned) så havner vi på 817ms. Det giver ca en E100 på 2600 joule og den er dermed ulovlig til kronvildt. Andre kugler med højere V0 eller højere BC klarer den dog lige med nød og næppe. Men korter man yderligere ned til 45cm så går det også galt for dem...eller de fleste af dem i hvert fald.

Helt galt går det med de nye moderne Silencer rifler fra Blaser og Sauer til +40k som kun har 42cm løb. Der er man vel tvunget til at bruge kugler på minimum 10gram. Det fortæller sælgeren næppe til en.

Er jeg helt galt på den eller er der er reelt problem her?

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 539
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: Problem med kort løb i 308

Indlæg af 1900 » 2. maj 2020, 10:32

om det er et problem er i min opfattelse et spørgsmål om ens egen holdning:
der mangler nok lidt i teorien, men med de nye blyfrie kugler er det ikke unormalt at ligge under lovens krav, og det er min faste overbevisning at kravene ændres inden længe for at redde en del gamle løb med lang stigning
min .308 er knap 48 cm og det trives jeg fint med

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Problem med kort løb i 308

Indlæg af FrederikF » 2. maj 2020, 10:38

Med købe ammo så er der et reelt problem ift lovgivning.
Vildtet dør ikke mere eller mindre af om der er 2600 eller 2701joule til stede.
Men, lov er lov.
Jeg tvivler på at der kan blive en sag ud af det “når der står e100 2700+ joule på pakken, så kan man vel hævde at være i god tro.
Men, hvis du ved at du bryder loven er du så tilfreds med det?

Jeg har et “tilsvarende problem” min 6,5-06 skyder rigtig godt med 130grs blyfri - de må ikke bruges til kronvildt i dk grundet vægtkrav. Der er ingen “fornuft” i det, men loven er klar. Derfor har jeg i mange år benyttet 140grs BarnesX (der ikke laves mer, er nogle sataner til at svine piben, men lovlige omend mindre effektive end nyere 130grs varianter).

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Problem med kort løb i 308

Indlæg af FrederikF » 2. maj 2020, 10:45

1900 skrev:
2. maj 2020, 10:32
om det er et problem er i min opfattelse et spørgsmål om ens egen holdning:
der mangler nok lidt i teorien, men med de nye blyfrie kugler er det ikke unormalt at ligge under lovens krav, og det er min faste overbevisning at kravene ændres inden længe for at redde en del gamle løb med lang stigning
min .308 er knap 48 cm og det trives jeg fint med
Tjaah “mangler lidt i teorien” - loven ændres sikkert snart = jeg bryder bevidst loven, fordi jeg vil skyde blyfri og min riffel skal have en kort pibe.
Det synes jeg ikke er den fedeste holdning i et åbent forum.

Er loven ude af trit med virkeligheden - ja
Er der et hysterisk fokus på blyfri - ja
Er der tåbelige love ift ditten og datten omkring våbenlov etc - ja
Skal vi overholde loven og opfordre andre til samme herinde - ja (synes jeg).

Boggieman
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 208
Tilmeldt: 4. jul 2006, 18:34
Interesser: Skydning generelt
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 48 times
Been thanked: 11 times

Re: Problem med kort løb i 308

Indlæg af Boggieman » 2. maj 2020, 10:47

Så smid en 12 grams mega i .
Har set dem gå fint i de fleste 308 rifler
Ved siden af er også at ramme.
Der er altid mest plads uden om midten

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Problem med kort løb i 308

Indlæg af 458hunter » 2. maj 2020, 11:33

Brug kugler over 10 gram? Det er ikke noget problem i 308win. Det er jo en del af gamet med en kort 308win.

Hvis du ikke lige har nogen, så har jeg en masse flat base 180grains til salg - de kan stabiliseres i stort set alle 308win ligemeget hvilket tvist de har fordi de er korte :)

Ellers er 12gram Mega et super godt forslag - de fås også ret billigt genladt fra Sonos.dk

Og så lige en reminder - husk at minimum pibelængde i Sverige er 45cm. Det er værd at overveje inden man korter i vildskab eller køber en smart suppressor pibe, hvis man påtænker ture efter gris eller lignende.

Strangeguy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 152
Tilmeldt: 20. mar 2017, 21:38
Interesser: jagt, våben hund
Geografisk sted: Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Re: Problem med kort løb i 308

Indlæg af Strangeguy » 2. maj 2020, 13:08

jeg tænker at hvis producenten angiver en joule på 100 meter, vil det være den der gælder. ellers vil det være vildledende. det er vist også de færreste 308 der har så lange piber som producenterne angiver. desuden må du jo også skyde efter kronvildt på 600m afstand med samme mega 9,7g, selvom kuglen kommer under 2700joule efter måske 115meter.

mvh søren

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Problem med kort løb i 308

Indlæg af Flugteren » 2. maj 2020, 13:15

Strangeguy skrev:
2. maj 2020, 13:08
jeg tænker at hvis producenten angiver en joule på 100 meter, vil det være den der gælder. ellers vil det være vildledende. det er vist også de færreste 308 der har så lange piber som producenterne angiver. desuden må du jo også skyde efter kronvildt på 600m afstand med samme mega 9,7g, selvom kuglen kommer under 2700joule efter måske 115meter.

mvh søren
Enig. For den almindelige jæger med fabriksammunition må det være tallene på pakken, som gælder. Det er jo de færreste rifler, som bliver leveret med 70 cm pibe, som ofte ses, når producenterne skal teste deres produkter.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Problem med kort løb i 308

Indlæg af FrederikF » 2. maj 2020, 13:20

Producenten angiver en pibelængde og deraf følgende data. Hvis disse opgivne data er tæt på grænsen for lovlig anvendelse, og man så vælger at benytte denne ammunition i et våben hvis pibe er væsentligt under dette mål så må man være vidende om at man benytter et våben til sin jagt, der ikke lever op til lovgivningens krav.
Det er sikkert sådan at risikoen for at blive opdaget er meget lille og det er svært at bevise hvad man skød et dyr med. Men det ændrer ikke på lovligheden.
Man kan argumentere lige så længe man vil, loven er altså ret klar på dette område.

Er loven fornuftig - sikkert ikke
Skader det nogen/noget at man bryder loven - sikkert ikke
Er det smart at argumentere for at det er ok at bryde loven fordi at .... - det synes jeg ikke :oops:

Er det et godt argument at “den er altså lovlig ud til 60m” - nej - for loven er ret klar på dette område.
Jeg kan lade ammo til min 9,3x72r der gør den lovlig til kronvildt, hvis det er i en laang pibe. Det kan jeg sagtens printe ud fra QuickLoad og klistre på mine hjemmekrøl. Gør det min gamle drilling lovlig til kronvildt?
Sådan en har skudt mange krondyr og gjort det godt - gør det argumentet bedre?

I min verden må folk gøre som deres samvittighed byder dem - men fordi man allerede har valgt at købe et marginalt kaliber til blyfrit klasse 1 og tilmed med en usædvanlig kort pibe fordi... det gør imho ikke argumentet om lovlighed mere validt.

At nogle så kan være i tvivl - eller rettere ikke en gang er i tvivl, fordi de ved så lidt som gennemsnittet om våben og ammo, det er på sin vis en formildende omstændighed.
Men, når man ved det man har gang i bryder loven og man forsøger sig med tynde argumenter som “det står på på pakken at ...” (og så glemmer at der også står i en 70cm pibe. ) Så handler man bevidst mod gældende lov.
Det sker der som sagt sikkert ikke det store ved, men trådstarter spørger jo til lovligheden, så skal han vel også have et svar der henholder sig hertil.

Danø
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 19. okt 2016, 20:42
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Aalborg
Been thanked: 7 times

Re: Problem med kort løb i 308

Indlæg af Danø » 2. maj 2020, 19:19

Ingen tvivl om at problemet er løst hvis man vælger kugler over 10 gram men problemet er bare at mange blyfri kugler kun bliver fabriksladet i en 9,7 gram kugle og så har man måske et problem med sin korte 308 pibe ift lovgivning. Der er selvfølgelig flere blyfri kugler der fås over 10 gram men det er jo ikke sikkert at det er en af dem man vil have fordi man gerne vil have lidt hastighed på kuglen. Det kunne jo også være de ikke går godt i netop din pibe eller at de er fragmenterende og man måske mere er til ekspanderende.

Så ja lovgivningsmæssigt kan vi faktisk godt komme ud i at 308 er et marginalt kaliber under de forudsætninger. Selvfølgelig ikke på samme niveau som en 6.5x55 hvor Wolf og DRT vist pt er de eneste lovlige.

Et andet problem er den praktiske rækkevidde med blyfri i en 308. Der er flere kugler som jeg ikke vil bruge længere end 200m pga expansionsfølsomheden. Det er måske nok til dansk jagt men med en firbenet Skydestok eller fast anlæg fra fx tårn så oplever jeg det ikke som utopi at nogle kan skyde på netop denne afstand. Hvis din pibe så lige pludselig er kortet ned til 48cm så hedder det måske 160m og ikke 200m. Måske rigeligt til de fleste men alligevel lige på grænsen af det acceptable da det nu er meget rart at have lidt margin at gøre godt med. Måske fordi man har anskudt dyret og man nu er tvunget til at afgive skud på 250m?

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1070
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 215 times

Re: Problem med kort løb i 308

Indlæg af FBN » 2. maj 2020, 19:40

Man kunne bruge den her fra RWS udviklet til kort pibe
46-51 cm

https://RWS-ammunition.com/en/products/ ... e-hit-9-7g
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Problem med kort løb i 308

Indlæg af Sila0079 » 2. maj 2020, 20:32

Boggieman skrev:
2. maj 2020, 10:47
Så smid en 12 grams mega i .
Har set dem gå fint i de fleste 308 rifler
Og i andre går de dårligt..
I min vens Steyr Tactical Elite, spreder de over dobbelt af noget lettere S&B FMJ.. Og den har ellers fin stigning til det; 1:10
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Problem med kort løb i 308

Indlæg af 458hunter » 2. maj 2020, 20:57

Danø skrev:
2. maj 2020, 19:19
Ingen tvivl om at problemet er løst hvis man vælger kugler over 10 gram men problemet er bare at mange blyfri kugler kun bliver fabriksladet i en 9,7 gram kugle og så har man måske et problem med sin korte 308 pibe ift lovgivning. Der er selvfølgelig flere blyfri kugler der fås over 10 gram men det er jo ikke sikkert at det er en af dem man vil have fordi man gerne vil have lidt hastighed på kuglen. Det kunne jo også være de ikke går godt i netop din pibe eller at de er fragmenterende og man måske mere er til ekspanderende.

Så ja lovgivningsmæssigt kan vi faktisk godt komme ud i at 308 er et marginalt kaliber under de forudsætninger. Selvfølgelig ikke på samme niveau som en 6.5x55 hvor Wolf og DRT vist pt er de eneste lovlige.

Et andet problem er den praktiske rækkevidde med blyfri i en 308. Der er flere kugler som jeg ikke vil bruge længere end 200m pga expansionsfølsomheden. Det er måske nok til dansk jagt men med en firbenet Skydestok eller fast anlæg fra fx tårn så oplever jeg det ikke som utopi at nogle kan skyde på netop denne afstand. Hvis din pibe så lige pludselig er kortet ned til 48cm så hedder det måske 160m og ikke 200m. Måske rigeligt til de fleste men alligevel lige på grænsen af det acceptable da det nu er meget rart at have lidt margin at gøre godt med. Måske fordi man har anskudt dyret og man nu er tvunget til at afgive skud på 250m?
Så er svaret nok nærmere at hvis man vil skyde langt med sin 308, så skal man lade være at korte den ned :)

Eller lade være at skyde med blyfri..

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Problem med kort løb i 308

Indlæg af 308 W » 2. maj 2020, 22:08

FBN skrev:
2. maj 2020, 19:40
Man kunne bruge den her fra RWS udviklet til kort pibe
46-51 cm

https://RWS-ammunition.com/en/products/ ... e-hit-9-7g
Den almindelige hit virker fremragende i 50 cm piber :thumbup:

Danø
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 19. okt 2016, 20:42
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Aalborg
Been thanked: 7 times

Re: Problem med kort løb i 308

Indlæg af Danø » 3. maj 2020, 07:59

Tak for jeres svar og meninger. Det giver lidt at tænke over. Specielt de nye patroner fra RWS (Hit og Evo Green) som der bliver nævnt ser da ud til i den grad at vende op og ned på det hele og løse problemerne. Jeg kender godt til dem men pt er de desværre de eneste på markedet men mon ikke de andre producenter følger med?

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Problem med kort løb i 308

Indlæg af TheDarkSide » 3. maj 2020, 09:21

Norma laver også en serie til korte piber. Mener den hedder "Silencer". Dog er det kun med Oryx (blyholdig), men mon ikke de kommer med en blyfri kugle på et tidspunkt?

Men ellers må man jo nok bare erkende at med de nuværende krav til kuglevægt og energi, så er 308 win nok ikke lige det mest velegnede kaliber til blyfri, hvis man gerne vil skyde på længere hold..

Jeg har selv valgt 30-06 for at få lidt mere fart til blyfri kugler, som jeg planlægger at anvende til efteråret til særligt kronvildt og dåvildt. Jeg vil dog stadig holde mig til 150-165 grains kugler for at få god fart på.

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Problem med kort løb i 308

Indlæg af Bjarne41 » 3. maj 2020, 14:06

Danø skrev:
2. maj 2020, 10:23
Jeg sidder og nørder lidt med ballistikken fordi jeg overvejer at korte lidt af mit 308 løb fra 56cm ned til 50cm (eller måske mere?). Men mit problem er at når jeg regner på det så bliver nogle 9,7 grams kugler ulovlige til vildt større end råvildt da E100 jo skal være minimum 2700 joule.
Men, hvorfor korte nogle cm af løbet ? :???:
Skal du bevæge dig rundt i tæt skov eller lignende ?
Det bliver ikke mange gram din riffel bliver lettere

Danø
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 19. okt 2016, 20:42
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Aalborg
Been thanked: 7 times

Re: Problem med kort løb i 308

Indlæg af Danø » 3. maj 2020, 18:07

Det er ikke så meget for at spare de gram men mere for at have et mere kompakt våben når der kommer lyddæmper på. Den bliver også lidt næsetung med dæmper og jo længere løbet er des mere næsetung jvf. vægtstangsprincippet

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Problem med kort løb i 308

Indlæg af Bjarne41 » 3. maj 2020, 21:24

Du er endnu en jæger, som har været for lidt i et fitnesscenter :smile:
I bund og grund handler det stadig ikke om mange gram.
.
.
Lyddæmperne kan variere i længde og vægt uanset længde på løbet og den kikkert, som kan se bag månen er nok den genstand, som vejer mest

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Problem med kort løb i 308

Indlæg af Kortmentyk » 3. maj 2020, 21:37

Bjarne41 skrev:
3. maj 2020, 21:24
Du er endnu en jæger, som har været for lidt i et fitnesscenter :smile:
I bund og grund handler det stadig ikke om mange gram.
.
.
Lyddæmperne kan variere i længde og vægt uanset længde på løbet og den kikkert, som kan se bag månen er nok den genstand, som vejer mest
Bjarne41:Jeg kan engang imellem blive usikker på om du læser de indlæg folk skriver.... :???:
Der bliver skrevet om balancen og ikke om vægten. Det er to forskellige ting.

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Problem med kort løb i .308Win?

Indlæg af Bjarne41 » 3. maj 2020, 21:45

Tak - det ved jeg
Og alle indlæg bliver læst mindst én gang :blink:
Men, det er stadig ikke mange gram det handler om - vægtstangsprincip eller ej.
Men, nu er det ikke min riffel det handler om og hvad andre gør med deres riffel er deres valg.
Men fortrydes en afkortning af løbet, er det bøvlet at ændre det hvis det er muligt ..... men det ved du vel i forvejen
.
Og balance og vægt har noget med hinanden at gøre

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Problem med kort løb i .308Win?

Indlæg af TheDarkSide » 3. maj 2020, 23:26

En løsning på balancen kunne også være at lægge 2-300 gram bly i bagskæftet. Riflen bliver ganske vidst det tungere, men det kan jo også være en fordel ift. præcision.

Jeg har selv lagt 5-600 gram vægt i et skæfte på en meget næsetung salonriffel. Det virkede ganske fint og den ekstra vægt var kun en fordel for mig.

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Problem med kort løb i .308Win?

Indlæg af Bjarne41 » 4. maj 2020, 12:14

Det er vel kun muligt med syntetisk skæfte, ikke ?

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Problem med kort løb i .308Win?

Indlæg af Flugteren » 4. maj 2020, 12:51

Bjarne41 skrev:
4. maj 2020, 12:14
Det er vel kun muligt med syntetisk skæfte, ikke ?
Det er vel også muligt med træskæfter.

Doole
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 260
Tilmeldt: 6. apr 2015, 21:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Faxe
Has thanked: 56 times
Been thanked: 55 times

Re: Problem med kort løb i .308Win?

Indlæg af Doole » 4. maj 2020, 21:46

jeg bruger 168 grains nosler bt i min .308 med 48cm pibe. Flyver stadig lidt over 800 m/s hvilket er mere end rigeligt med et blødt projektil
Hvis det skal være blyfrit kan jeg ikke set at det skulle vær et problem at få nok fart i et blyfrit af samme vægt.

Besvar