Køb af første riffel - ny jæger

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
VLangvad
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 6. maj 2020, 15:26
Interesser: Jagt
Geografisk sted: KØBENHAVN Ø
Has thanked: 71 times
Been thanked: 15 times

Køb af første riffel - ny jæger

Indlæg af VLangvad » 6. maj 2020, 15:32

Hej,

Jeg skal ud og købe min første riffel, som primært skal bruges til jagt i Skandinavien (råvildt, elg, svin etc.), og jeg hælder mest til en kaliber 30-06.

Jeg har følgende pakke i kikkerten (men med tilkøb af træskæfte):
https://www.huntinglife.net/webshop/191 ... r-kikkert/

Men jeg har svært ved at vurdere om det er et godt tilbud mht. value for money, og har generelt bare svært ved at gennemskue markedet.

Generelt er mit budget omkring de 10.000-14.000 kr, men gerne tættere på 10 end 14. Og det er inklusiv kikkert, montage og lyddæmper.

Venlig hilsen
Valdemar
Blaser K95 Black Edition G8
.270win, Z8i 2,3-18x56 P SR

Blaser R8 Attaché
9,3x62 fluted, Z8i 1-8x24 P SR

Blaser R8 Professional Savanna
.375 H&H

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Køb af første riffel - ny jæger

Indlæg af NWF » 6. maj 2020, 16:17

Sauer 100 riflen fejler bestemt ingenting - har 2 i .308 og 300WM, begge med træskæfte, og de skyder meget præcist og er behagelige at skyde med. Min .308 har aldrig været kræsen med forskellige ammo på nær noget GGG ammo.

Lyddæmperen er som jeg ser den et standardprodukt, den ville jeg ikke være så bekymret for. Har desværre ingen ide om hvordan Sig Sauer kikkerten er, men den er helt sikkert fint nok til en start og kan opfylde alle danske jagtbehov

Synes pakken til prisen er ok hvis kikkerten er af rimelig kvalitet. Kikkerten kan du altid optimere senere hen, men riffel og lyddæmper skal nok virker 100%
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Køb af første riffel - ny jæger

Indlæg af Sierra13 » 6. maj 2020, 16:47

Jeg vil blot komme med et par betragtninger fra et fuldstændig subjektivt synspunkt.

Kaliber:
Vælg en af de 3 "store" altså 6,5x55, 308win eller 3006.
Begrundelsen er at de alle tre må skyde klasse 1 vildt i Norden, samtidig med de er fornuftige set i relation til både prisen på ammunitionen men også holbarheden af piben. Derudover så er ammunition udover at være til at betale, bestemt også til at skaffe til disse kalibre, både i ind og udland.

Var det til mig selv ville jeg hælde mod 6,5x55, men det er grundet de ballistiske egenskaber, og prisen på træningsammunition. Derudover har den en behagelig rekyl, som de fleste kan håndtere.
I min optik er 3006 intressant fremfor noget som 308win, hvis man flueknepper og vil udnytte det sidste potentiale (ja jeg er flueknepper) så lang pibe 26" ish eller måske længere.

Personligt har jeg en 308win, jack of all trades, master of none. Lidt som de andre kalibre.

Du vil sikkert høre mange have en stærk holdning både indenfor riffel/optik, men især indenfor kaliber. Min personlige holdning er kaliber er ikke nær så vigtigt som en god skytte, der kender sit grej, og har valgt den rette ammunition til formålet.


Riffel + optik:
Jeg ville gøre op med mig selv:
Skal det være nyt eller må det være brugt?
Skal det være en starter pakke, som jeg har et par år og så sælger, eller skal den beholdes længere?
Skal det være en kompromis riffel, som kan lidt af det hele, eller skal der investeres i flere rifler, hver til sin opgave?

Jeg ville personligt holde lidt øje med hvad der kom til salg af komplette sæt rundt omkring
Der kommer sommetider en fin Tikka 595/695, T3 hunter/light, Sauer 101, browning X-bolt, Mauser 98 eller Carl gustav 96 eller lignende til salg med en udemærket kikkert i enten 1,5x6-42; 3-9x42; 3-12x56. Alle tre kikkerter størrelser er noget jeg fint ville kunne bruge både til nordisk jagt, men også på banen. og 0-300m er bestemt muligt med dem alle.

Om det lige blev den ene eller den anden af de førnævnte kalibre, ville jeg blot vælge udfra hvor jeg fik det bedste tilbud samlet set.

Jeg vil dertil sige at den Sauer 101 umiddelbart kunne være et fint bud, på en no bullshit pakke. Og så er der jo forhandler garanti, så risikerer du ikke at stå med en gammel sur mauser 98 i hånden, som ikke kan ramme inden for 100x100mm på bukkeskiven.
Kikkerten må jeg indrømme at jeg ikke kender, andet end jeg har set dem være lidt upcoming på det sidste.

Brugeravatar
JNielsen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 2. nov 2015, 20:45
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Uh o æ land
Has thanked: 118 times
Been thanked: 72 times

Re: Køb af første riffel - ny jæger

Indlæg af JNielsen » 6. maj 2020, 17:38

Du kan få et bedre indtryk af en sigtekikkert ved at søge på anmeldelser/reviews: https://www.google.com/search?q=review+Sig+Sauer+3-9x50

- og priser udenfor DK.

Så vil du også selv kunne danne dig et indtryk af, hvor en forhandlers primære avance kommer fra :biggrin:

F.eks. her:

https://www.handladigitalt.se
https://www.opticswarehouse.co.uk

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Køb af første riffel - ny jæger

Indlæg af Bjarne41 » 6. maj 2020, 18:22

vlangvad skrev:
6. maj 2020, 15:32
Hej,

Jeg skal ud og købe min første riffel, som primært skal bruges til jagt i Skandinavien (råvildt, elg, svin etc.), og jeg hælder mest til en kaliber 30-06.

Jeg har følgende pakke i kikkerten (men med tilkøb af træskæfte):
https://www.huntinglife.net/webshop/191 ... r-kikkert/

Men jeg har svært ved at vurdere om det er et godt tilbud mht. value for money, og har generelt bare svært ved at gennemskue markedet.

Generelt er mit budget omkring de 10.000-14.000 kr, men gerne tættere på 10 end 14. Og det er inklusiv kikkert, montage og lyddæmper.

Venlig hilsen
Valdemar
Ser fornuftigt ud - du kunne e.v.t. prøve at få nogle æsker ammo med i købet :thumbup:

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Køb af første riffel - ny jæger

Indlæg af FrederikF » 6. maj 2020, 19:47

Alt det Sierra13 siger lidt længere oppe:))
Jeg ville også kige efter et brugt kvalitetssæt - særligt i 6,5x55 fåes der virkelig meget kvalitet for pengene.
Jeg ville personligt aldrig købe nyt - et velholdt våben kan holde i en menneskealder (skyder det for meget i første levetid kan piben skiftes, men der er langt mellem gode brugte kvalitets jagtrifler med udskudte piber).

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Køb af første riffel - ny jæger

Indlæg af Kortmentyk » 6. maj 2020, 20:37

Nu så jeg lige i bunden af linket at der var en riffelrem (godt nok udsolgt) til 999,- :shock:
Der kan spares en hel del penge (som kan bruges på patroner i stedet) ved at købe rem, foderal og andre småtterier i Biltema. Deres rem koster f.eks. 75,-.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Køb af første riffel - ny jæger

Indlæg af LJ » 6. maj 2020, 23:05

vlangvad skrev:
6. maj 2020, 15:32
Hej,

Jeg skal ud og købe min første riffel, som primært skal bruges til jagt i Skandinavien (råvildt, elg, svin etc.), og jeg hælder mest til en kaliber 30-06.

Jeg har følgende pakke i kikkerten (men med tilkøb af træskæfte):
https://www.huntinglife.net/webshop/191 ... r-kikkert/

Men jeg har svært ved at vurdere om det er et godt tilbud mht. value for money, og har generelt bare svært ved at gennemskue markedet.

Generelt er mit budget omkring de 10.000-14.000 kr, men gerne tættere på 10 end 14. Og det er inklusiv kikkert, montage og lyddæmper.

Venlig hilsen
Valdemar
Til nærmere 10 får du budget riffel, budget kikkert, budget montage og budget dæmper. Nogle trives fint med det, andre havde været bedre tjent med at ofre noget mere fra start og fået noget de var gladere for.

Det er virkelig vanskeligt at råde, hvad det angår.
Det aktuelle sæt du linker til er udemærket. Riflen er en entry level af de bedre. Kikkerten er det samme men til prisen kan man få bedre. Blot ikke i sæt. Dæmperen ligeså, en ny Sonic 45 koster ca 1500 incl. Gevind, så det er ikke noget der behøver vælte budgettet.

Havde jeg selv købt det sæt? Nej. Jeg havde hellere plukket de dele jeg ville have og sat dem sammen selv.

Jeg har dog fuld forståelse for at det er en stor verden der åbner sig når man er ny og det kræver tid og til dels evner at blive "selvkørende"
Jeg ville altid mene det var investeringen i tid og læring værd men det er det ikke for alle.

Den første riffel du køber er ikke nødvendigvis den sidste, behov og krav kan ændre sig.
Sættet ville være mere interessant hvis kikkerten blev skiftet til noget billigere men stadig funktionelt. Set ud fra det perspektiv at det alligevel er det første der skal skiftes til noget bedre. Uanset om det er en Sig eller en lidt billigere no name. (Hvis det virker som om jeg ikke tillægger Sig kikkerter noget som helst er det helt rigtigt. De er for opreklamerede og dyre i forhold til hvad man ellers kan få.)

Knæk og bræk.

VLangvad
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 6. maj 2020, 15:26
Interesser: Jagt
Geografisk sted: KØBENHAVN Ø
Has thanked: 71 times
Been thanked: 15 times

Re: Køb af første riffel - ny jæger

Indlæg af VLangvad » 7. maj 2020, 08:36

Tak for alle de gode svar og råd.

Jeg er faktisk faldet over en brugt Tikka (en 308, og ikke 30-06, men tænker det er en god kaliber), som jeg håber på at kunne få for 5.000-6.000 kr. og så tilkøbe en god kikkert, og så på sigt på lavet gevind og sat en dæmper på. Anbefaler i at lave gevind og sætte en dæmper på med det samme?

Er gået en anelse væk fra pakketilbuddet, og er nu mere på jagt efter en god, flot brugt riffel hos en forhandler (i træ).
Blaser K95 Black Edition G8
.270win, Z8i 2,3-18x56 P SR

Blaser R8 Attaché
9,3x62 fluted, Z8i 1-8x24 P SR

Blaser R8 Professional Savanna
.375 H&H

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Køb af første riffel - ny jæger

Indlæg af Bofhenator » 7. maj 2020, 08:52

vlangvad skrev:
7. maj 2020, 08:36
Tak for alle de gode svar og råd.

Jeg er faktisk faldet over en brugt Tikka (en 308, og ikke 30-06, men tænker det er en god kaliber), som jeg håber på at kunne få for 5.000-6.000 kr. og så tilkøbe en god kikkert, og så på sigt på lavet gevind og sat en dæmper på. Anbefaler i at lave gevind og sætte en dæmper på med det samme?

Er gået en anelse væk fra pakketilbuddet, og er nu mere på jagt efter en god, flot brugt riffel hos en forhandler (i træ).
308 er en glimrende kaliber!

Ja, dæmper og gevind med det samme, det gør kun gode ting for din skydning, især som ny jæger. Du skal alligevel vente på tilladelsen, den tid kan en bøssemager bruge til at snitte gevind.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 244 times

Re: Køb af første riffel - ny jæger

Indlæg af Epae » 7. maj 2020, 08:57

Bofhenator skrev:
7. maj 2020, 08:52
vlangvad skrev:
7. maj 2020, 08:36
Tak for alle de gode svar og råd.

Jeg er faktisk faldet over en brugt Tikka (en 308, og ikke 30-06, men tænker det er en god kaliber), som jeg håber på at kunne få for 5.000-6.000 kr. og så tilkøbe en god kikkert, og så på sigt på lavet gevind og sat en dæmper på. Anbefaler i at lave gevind og sætte en dæmper på med det samme?

Er gået en anelse væk fra pakketilbuddet, og er nu mere på jagt efter en god, flot brugt riffel hos en forhandler (i træ).
308 er en glimrende kaliber!

Ja, dæmper og gevind med det samme, det gør kun gode ting for din skydning, især som ny jæger. Du skal alligevel vente på tilladelsen, den tid kan en bøssemager bruge til at snitte gevind.
Som andre har sagt herinde også - du går i hvert fald ikke galt i byen med en 308'er. Det er nok det sikre valg i starten og kan bruges til det hele her i norden. Udvalget af brugte 308'ere burde også være ret godt (læs: gode priser) og så kan du få en kikkert på som økonomien tillader.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

VLangvad
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 6. maj 2020, 15:26
Interesser: Jagt
Geografisk sted: KØBENHAVN Ø
Has thanked: 71 times
Been thanked: 15 times

Re: Køb af første riffel - ny jæger

Indlæg af VLangvad » 7. maj 2020, 09:12

Hvilken optik på kikkerten ville i lede efter? (Skal primært bruges i Skandinavien til elg, råvildt, svin etc.)
Var nede i en butik i går, hvor han tilbød mig en 3-12x56 til 5500 inkl. god montage ved køb af riffel, men har jeg i grunden brug for 3-12x56? Synes umiddelbart, det er meget at smide efter en kikkert, men kan også godt se argumentet i at købe noget rigtigt og godt fra starten.
Blaser K95 Black Edition G8
.270win, Z8i 2,3-18x56 P SR

Blaser R8 Attaché
9,3x62 fluted, Z8i 1-8x24 P SR

Blaser R8 Professional Savanna
.375 H&H

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Re: Køb af første riffel - ny jæger

Indlæg af ABjerre » 7. maj 2020, 09:18

Jeg skyder selv med en Sauer, godt nok den udgåede 202, men dog stadig en Sauer. De laver top kvalitet, så dem går du ikke galt i byen med.

Angående optik, så er jeg stødt på et par stykker med Sig kikkerter. De virker ok, men så heller ikke mere end dét. Der sidder en 2.5-15x56 på min jagtriffel og den er jeg rigtig glad for. Den går langt nok ned i forstørrelse til at kunne bruges til bevægelige mål, og langt nok op til at man kan se sprosser på en buk uden at skulle have håndkikkerten frem. Samtidig gør det store objektiv den ganske effektiv ved lavt lys - særligt relevant de mørke morgener og til svin. I praksis har jeg den dog sjældent skruet op til mere end 5 eller 7 gange forstørrelse på jagt.

Med hensyn til kaliber, så er 6.5x55, 308W eller 30-06 de absolut bedste startere: Effektive og billige at skyde med. Jeg ser mange nyjægere med 30-06'ere men personligt ville jeg foretrække en 308'er alene fordi den er lidt mildere, men stadig dræber alt i norden ganske effektivt inden for 300 meter.

... og i forlængelse af dét, hvis du skal på jagt efter noget hvor en 308'er ikke er nok, så vil en riffel i større kaliber være den sidste af dine (økonomiske) bekymringer.
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Køb af første riffel - ny jæger

Indlæg af Sierra13 » 7. maj 2020, 09:50

vlangvad skrev:
7. maj 2020, 09:12
Hvilken optik på kikkerten ville i lede efter? (Skal primært bruges i Skandinavien til elg, råvildt, svin etc.)
Var nede i en butik i går, hvor han tilbød mig en 3-12x56 til 5500 inkl. god montage ved køb af riffel, men har jeg i grunden brug for 3-12x56? Synes umiddelbart, det er meget at smide efter en kikkert, men kan også godt se argumentet i at købe noget rigtigt og godt fra starten.
Nu kan jeg ikke lige slå dine to indlæg sammen. Men vil blot sige at brugt Tikka (T3?) slet ikke er noget dumt bud, intet fancy over den, men den gør hvad den skal til fornuftige penge.
På en T3 er der lidt flere plaststumper end på de gamle modeller, shroud, aftrækkerbøjle og magasinet. Det har ikke den store betydning medmindre vi går ind på flueknepper stadiet igen :giggle: Men du vil helt sikkert høre nogle kommentere det, især hvis de selv har en af de gamle modeller med alt i stål, men så spørg dem lige hvad deres riffel vejer :twisted:

308win - fin kaliber, igen, den gør hvad den skal, uden at være fancy og dyr. Vælter fint 300-400kg elg ude på 150 meter, hvis blot man vælger den rette ammunition.


Om du skal op i en 3-12x56 kikkert, er lidt en smagssag, førhen var det "standarden" for lækre kikkerter. Jeg har selv en 2,5x10-56 og synes den føles stor/tung/uhandy. Og kunne snildt klare mig med mindre.

Grunden til nogle hvertfald førhen var meget ivrige for at få de store 56mm objektiver, var for at få så stort lysindfald i kikkerten når de var på natjagt i udlandet.
Så det skal man gøre op med sig selv, hvad grejet skal bruges til.
Skal du blot jage i DK/SE hvor det eneste natjagt bliver svin i sverige, Så kan man typisk sagtens klare sig med mindre end de helt store kikkerter.

Brands jeg ville kigge efter ville umiddelbare være:
Zeiss
Swarovski
Schmidt Bender
Leica
Kahles
Doctor
Meopta
Leupold

Hvor de 4 første så enten ville blive en lidt ældre model eller Zeiss som kører med en masse "discount" modeller, der er til at betale

I praksis ville jeg nok ende med enten en Zeiss eller en Leupold. Der er langt flere mærker der er værd at kigge efter, men det er umiddelbart dem jeg på stående fod ville gå efter.


Jeg kender ikke sælger eller har på anden måde noget med denne at gøre men synes det er et fint setup. Man betaler lidt for det er en Sako 75, men det er også en lækker riffel, og kikkerten er umiddelbart en Leupold VX3
https://www.guloggratis.dk/sport/jagt-o ... -211741648

Men ellers på G&G og søg lidt efter, Tikka, Sako, eller blot søg på kalibrene så dukker der sikkert også en masse rifler op

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Køb af første riffel - ny jæger

Indlæg af LJ » 7. maj 2020, 09:51

Har du skudt før?
Umiddelbart er .308 for mange et bedre valg end 30.06.
Dæmper på med det samme, som jeg skrev længere oppe fåes f.eks. en Sonic 45 til 1500,- inkl. gevind.
Andre mærker fåes og der er variationer i dæmpningen og priserne!
vlangvad skrev:
7. maj 2020, 09:12
Hvilken optik på kikkerten ville i lede efter? (Skal primært bruges i Skandinavien til elg, råvildt, svin etc.)
Var nede i en butik i går, hvor han tilbød mig en 3-12x56 til 5500 inkl. god montage ved køb af riffel, men har jeg i grunden brug for 3-12x56? Synes umiddelbart, det er meget at smide efter en kikkert, men kan også godt se argumentet i at købe noget rigtigt og godt fra starten.
Se, hvis du synes 5500,- for kikkert og montage er meget, så skal du nok forberede dig på udgifterne til jagt generelt.
Hvilken kikkert og montage var det? (Fabrikat og model)
Har du adgang til jagt pt.? Har du forbindelser (holdbare!) til jagt på gris og elg?
Eller er det den jagt du forventer at skulle bruge riflen til?

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Køb af første riffel - ny jæger

Indlæg af Sierra13 » 7. maj 2020, 09:57

LJ skrev:
7. maj 2020, 09:51
Har du skudt før?
Umiddelbart er .308 for mange et bedre valg end 30.06.
Dæmper på med det samme, som jeg skrev længere oppe fåes f.eks. en Sonic 45 til 1500,- inkl. gevind.
Andre mærker fåes og der er variationer i dæmpningen og priserne!
vlangvad skrev:
7. maj 2020, 09:12
Hvilken optik på kikkerten ville i lede efter? (Skal primært bruges i Skandinavien til elg, råvildt, svin etc.)
Var nede i en butik i går, hvor han tilbød mig en 3-12x56 til 5500 inkl. god montage ved køb af riffel, men har jeg i grunden brug for 3-12x56? Synes umiddelbart, det er meget at smide efter en kikkert, men kan også godt se argumentet i at købe noget rigtigt og godt fra starten.
Se, hvis du synes 5500,- for kikkert og montage er meget, så skal du nok forberede dig på udgifterne til jagt generelt.
Hvilken kikkert og montage var det? (Fabrikat og model)
Har du adgang til jagt pt.? Har du forbindelser (holdbare!) til jagt på gris og elg?
Eller er det den jagt du forventer at skulle bruge riflen til?
Var det i jægerbladet de engang skrev at det første stykke råvildt godt kunne have en pris på op mod 100.000kr hvis man tog alle omkostninger med?
Uagtet om det er sand eller ej, så giver det et prej om det ikke er en billig hobby.

Fabriksproduceret ammunition koster hurtigt 20kr/stykket eller mere
Træningsammuntion ligger hurtigt mellem 5-10kr/stykket
Så selv når man har alle inversteringsdelene som riffel og dertilherøende grej på plads. Så er de løbende omkostninger da bestemt også til at se.
Så der jagtlejen, som man jo heldigvis selv kan være med at styre.

Men ting som fodder, kørsel til og fra, værtindegave hvis man er invteret med et sted. Det sniger sig op!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Køb af første riffel - ny jæger

Indlæg af Bofhenator » 7. maj 2020, 10:03

vlangvad skrev:
7. maj 2020, 09:12
Hvilken optik på kikkerten ville i lede efter? (Skal primært bruges i Skandinavien til elg, råvildt, svin etc.)
Var nede i en butik i går, hvor han tilbød mig en 3-12x56 til 5500 inkl. god montage ved køb af riffel, men har jeg i grunden brug for 3-12x56? Synes umiddelbart, det er meget at smide efter en kikkert, men kan også godt se argumentet i at købe noget rigtigt og godt fra starten.
Hvis det er jagt i dagslys er x56 overkill, jeg kan desuden godt lide at en kikkert kan komme langt ned i forstørrelse. Min yndlingsoptik lige nu sidder på min AR-10 (i 308win) og er en en Strike eagle fra Vortex 1-8x24, den er let og handy, der er lys i, hvilket er rent fjant til mit brug, men kan godt li fjant :-)

1 gange forstørrelse til de hurtige skud når bukken lige hopper frem fra grantykningen på 25m og 8 gange forstørrelse til når jeg jeg skal sætte et skud med god tid på 155m. Desuden er den til at betale.
Første hit på google giver en pris på 3.699,- med livstidsgaranti (og uden montage)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

VLangvad
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 6. maj 2020, 15:26
Interesser: Jagt
Geografisk sted: KØBENHAVN Ø
Has thanked: 71 times
Been thanked: 15 times

Re: Køb af første riffel - ny jæger

Indlæg af VLangvad » 7. maj 2020, 10:04

Den riffel jeg har i kikkerten er en brugt Tikka M590 - er det en fornuftig model? Og hvad ville jeres max-pris være? Der er ikke nogen noterede skader eller lign. Og den er vurderet til 4800 af korsholm.
Jeg har skudt nogle gange med min fars 308 og synes, jeg er komfortabel med rekylen. Har aldrig skudt med en 30-06.

Jeg er såmænd godt klar over de store udgifter, der er forbundet med jagt, men vil også gerne have mest værdi for pengene, og ikke give ekstra for noget lidt “unødvendigt” i starten. Men synes, at 3-12x56 er fornuftigt, da jeg også kommer til at jage gris i Sverige - mener mærker var Nordhunt, kan godt have været 3-18x56.

Jeg har adgang til jagt af alle typer i Sverige, da min familie ejer en stor ødegård med jord i Sverige, så selve adgangen til jagt er der styr på.

Igen, mange tak for jeres input!
Blaser K95 Black Edition G8
.270win, Z8i 2,3-18x56 P SR

Blaser R8 Attaché
9,3x62 fluted, Z8i 1-8x24 P SR

Blaser R8 Professional Savanna
.375 H&H

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Køb af første riffel - ny jæger

Indlæg af LJ » 7. maj 2020, 10:24

vlangvad skrev:
7. maj 2020, 10:04
Den riffel jeg har i kikkerten er en brugt Tikka M590 - er det en fornuftig model? Og hvad ville jeres max-pris være? Der er ikke nogen noterede skader eller lign. Og den er vurderet til 4800 af korsholm.
Jeg har skudt nogle gange med min fars 308 og synes, jeg er komfortabel med rekylen. Har aldrig skudt med en 30-06.

Jeg er såmænd godt klar over de store udgifter, der er forbundet med jagt, men vil også gerne have mest værdi for pengene, og ikke give ekstra for noget lidt “unødvendigt” i starten. Men synes, at 3-12x56 er fornuftigt, da jeg også kommer til at jage gris i Sverige - mener mærker var Nordhunt, kan godt have været 3-18x56.

Jeg har adgang til jagt af alle typer i Sverige, da min familie ejer en stor ødegård med jord i Sverige, så selve adgangen til jagt er der styr på.

Igen, mange tak for jeres input!
Ok, så er du godt kørende mht jagt! :smile: Hvis du sætter dæmper på fra start, tager den det værste fra en 30.06 men du vil stadig mærke rekylen mere end fra en .308 med dæmper.

En Tikka M590 er en fin riffel, så forudsat at den ikke er alt for medtaget kan den være et fint køb. Det er sjældent at den type rifler har fået skudt piben ud og en .308 er en ikke en kaliber der slider ret meget på piben.

Hvis træet er nogenlunde og der ikke er rust ville jeg vurdere den til ca. 4500,-

Det har været en 3-18x56 han har tilbudt dig og de er pt på tilbud til 3999,-. uden montage. Jeg kan godt lide spændet 3-18 men jeg kommer aldrig til at montere en kikkert med 56 objektiv på en jagtriffel af mere æstetiske årsager. Mit absolutte max er 50...men det er stærkt subjektivt hvad man foretrækker.
Senest rettet af LJ 7. maj 2020, 10:33, rettet i alt 1 gang.

VLangvad
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 6. maj 2020, 15:26
Interesser: Jagt
Geografisk sted: KØBENHAVN Ø
Has thanked: 71 times
Been thanked: 15 times

Re: Køb af første riffel - ny jæger

Indlæg af VLangvad » 7. maj 2020, 10:31

Tak for svaret @LJ.

Har du mulighed for at linke til det tilbud på 3-18x56? Jeg kan nemlig ikke selv finde det.

Hvordan er TIkka m590 sammenlignet med eksempelvis en Sako75, alt andet lige?
Blaser K95 Black Edition G8
.270win, Z8i 2,3-18x56 P SR

Blaser R8 Attaché
9,3x62 fluted, Z8i 1-8x24 P SR

Blaser R8 Professional Savanna
.375 H&H

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Køb af første riffel - ny jæger

Indlæg af LJ » 7. maj 2020, 10:45

vlangvad skrev:
7. maj 2020, 10:31
Tak for svaret @LJ.

Har du mulighed for at linke til det tilbud på 3-18x56? Jeg kan nemlig ikke selv finde det.

Hvordan er TIkka m590 sammenlignet med eksempelvis en Sako75, alt andet lige?
Her:
https://jaguargruppen.dk/produkt/sigtek ... 3-18x56ir/

Jeg har ikke skudt med en Sako 75 men ville betegne den som værende over en M590 i kvalitet. Jeg tror f.eks. aftrækket er bedre. Magasinet er double stack på Sako´en og i .308 rummer det 5 skud mod 3 i Tikkaen. Låsen kører måske lidt bedre og der kan være en låseknast eller to mere på Sakoen også. Små forskelle som vægter forskelligt hos folk.

Jeg kommer f.eks. aldrig til at eje en riffel med under 5 skud i magasinet og jeg vil ikke have en kikkert der ikke har parallaxejustering med mindre det er en udpræget drivjagtskikkert. Sådan er man så forskellige :smile:

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Køb af første riffel - ny jæger

Indlæg af Flugteren » 7. maj 2020, 10:55

Spar på forstørrelsesspændet i den første kikkert og gå hellere efter noget 3-9x50 i starten, f.eks. denne her https://www.korsholm.dk/leupold-vx-r-3- ... d-lys.html. Det er en fin kikkert, der nok skal få dig gennem al almindelig jagt de første par sæsoner. I starten ville jeg afholde mig fra de store forstørrelsesspænd, for det forekommer ofte, at sigtet bliver "uklart" ved forstørrelse 15-18 i de lidt billigere mærker - og så er den høje forstørrelse jo ligegyldig. Og x56 okular er også spildt i dit tilfælde, for hvis du virkelig skal have en kikkert, der kan udnytte det større lysindtag de sidste par minutter inden mørket falder helt på, så skal du øge dit budget ret så meget.

Køb en kikkert, der får dig gennem almindelig jagt de første par år. Man får alligevel en hurtig trang til at opgradere alt, hvad man har efter relativt kort tid :giggle:

Da jeg var på jagt sidste efterår i Sverige havde jeg bare sat min kikkert på forstørrelse 5 hele tiden, og det var mere end fint nok.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Køb af første riffel - ny jæger

Indlæg af LJ » 7. maj 2020, 11:14

Tjae, du kan jo køre op til Gamefair og se på Tikkaen.

Der kan findes gode ting på auktioner men man skal virkelig se sig godt for...ofte er der en grund til at de er på auktion.

VLangvad
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 6. maj 2020, 15:26
Interesser: Jagt
Geografisk sted: KØBENHAVN Ø
Has thanked: 71 times
Been thanked: 15 times

Re: Køb af første riffel - ny jæger

Indlæg af VLangvad » 7. maj 2020, 11:21

Så umiddelbart ville en Sako 75 med en Leupold kikkert 3,5-10x50 for 10.500 være et bedre køb end en TIkka M590 til 5500 uden optik, så det skulle tilkøbes?
Mit store problem med at købe rent privat er, at jeg ikke er helt grøn, så jeg ved ikke, hvad jeg skal kigge efter af brugsmærker etc. Derfor er der noget betryggende ved at købe en brugt riffel af en forhandler, der har gennemgået den, og kan stå inde for produktet.

@LJ tænker du, at det er overvejende negative årsager, der ligger bag, at den er endt på auktion? Jeg var deroppe i går, og den så flot og velholdt ud, og faldt egentlig for den, men synes det er svært at vurdere eksempelvis aftræk, når jeg ikke har skudt med den.
Blaser K95 Black Edition G8
.270win, Z8i 2,3-18x56 P SR

Blaser R8 Attaché
9,3x62 fluted, Z8i 1-8x24 P SR

Blaser R8 Professional Savanna
.375 H&H

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Køb af første riffel - ny jæger

Indlæg af LJ » 7. maj 2020, 11:28

vlangvad skrev:
7. maj 2020, 11:21
Så umiddelbart ville en Sako 75 med en Leupold kikkert 3,5-10x50 for 10.500 være et bedre køb end en TIkka M590 til 5500 uden optik, så det skulle tilkøbes?
Mit store problem med at købe rent privat er, at jeg ikke er helt grøn, så jeg ved ikke, hvad jeg skal kigge efter af brugsmærker etc. Derfor er der noget betryggende ved at købe en brugt riffel af en forhandler, der har gennemgået den, og kan stå inde for produktet.

@LJ tænker du, at det er overvejende negative årsager, der ligger bag, at den er endt på auktion? Jeg var deroppe i går, og den så flot og velholdt ud, og faldt egentlig for den, men synes det er svært at vurdere eksempelvis aftræk, når jeg ikke har skudt med den.
Hvis du køber på auktion er der ingen reklamationsret. Der kan være mange årsager til at våben og andet kommer på auktion, ikke nødvendigvis negative men man skal se sig godt for. Der kan komme overraskelser.
Kender du ikke nogen der har erfaring med våben som kan tage med ud og kigge?
Kikkerten på den Sako har ingen værdi for mig, så det er jeg ikke den rigtige at spørge om. Selve riflen synes jeg er et kig værd.

Besvar