Valg af jagtammo til min Winchester XPR

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
aurc1980
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 45
Tilmeldt: 5. maj 2019, 09:29
Interesser: Jagt og Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 65 times
Been thanked: 5 times

Valg af jagtammo til min Winchester XPR

Indlæg af aurc1980 » 2. sep 2020, 23:33

Hej

Jeg har netop bestået riffelprøven, og har en Win XPR .308. Jeg har indtil videre blot anvendt træningsammo, men nu skal jeg så vælge jagtammo til riflen. Jeg har oplevet at et mærke træningsammo var svært at skyde præcist med, mens et andet mærke gav præcise skud.

Derfor ville jeg høre om nogen har et godt bud på noget jagtammo der kunne fungere godt til en Winchester XPR riffel (.308).

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3358
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Valg af jagtammo til min Winchester XPR

Indlæg af Flugteren » 2. sep 2020, 23:50

aurc1980 skrev:
2. sep 2020, 23:33
Hej

Jeg har netop bestået riffelprøven, og har en Win XPR .308. Jeg har indtil videre blot anvendt træningsammo, men nu skal jeg så vælge jagtammo til riflen. Jeg har oplevet at et mærke træningsammo var svært at skyde præcist med, mens et andet mærke gav præcise skud.

Derfor ville jeg høre om nogen har et godt bud på noget jagtammo der kunne fungere godt til en Winchester XPR riffel (.308).
Rifler er alle forskellige. Hvad der fungerer godt én XPR fungerer ikke nødvendigvis godt i din XPR, selv ikke i samme kaliber.

Det er svært at anvise et bestemt mærke og patron, som med sikkerhed vil passe til din riffel. Det mest ligefremme råd (og det dyreste) er at købe noget Lapua, Norma og RWS jagtammunition og prøve sig frem. Det er alle premium-fabrikanter af ammunition, så det er svært at forestille sig, at det ikke skulle fungere fornuftigt i riflen.

Du kan også prøve at anvende noget amerikansk ammo, f.eks Hornady (god fabrikant), for at se, om riflen helst vil have noget amerikansk ammo :giggle:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Valg af jagtammo til min Winchester XPR

Indlæg af Kleth » 3. sep 2020, 07:01

Køb flere æsker ammunition fra f.eks. Selliber & Bellot, Remington, Hornady, Norma, RWS, Lapua, Winchester m.fl. Og prøv dem!

Et andet aspekt er at det ikke kun er mærket, et mærke som Sellier & Bellot har både f.eks. bl.a. 150gr og 180gr udgaver der ikke nødvendigvis går lige godt i den specifikke riffel, de hvor det er muligt at prøve forskellige projektilvægte ville jeg især gå efter 165gr- 185gr varianterne af blyholdige til .308Win og alt efter riflens stigning 140gr - 168gr blyfri.
På skydebanen kan jeg se at vidt forskellige rifler trives med megen forskellig ammunition, nogle gange sidder f.eks. Winchester ud over hele skiven og Remington går ~1-1/2 MOA men det kunne lige så godt havde været Sellier & Bellot der var skidt eller kanel.

Vi prøvede iøvrigt Sellier & Bellot SPCE på skydebanen forleden i et par forskellige .308Win på 100m og vi var imponerede over præcisionen i forhold til prisen men det er ingen garanti for at de går godt i din riffel.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Valg af jagtammo til min Winchester XPR

Indlæg af 308 W » 3. sep 2020, 12:18

RWS hit 10,7 gram har været suveræn i mine sako og tikka :thumbup:

Brugeravatar
JNielsen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 240
Tilmeldt: 2. nov 2015, 20:45
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Uh o æ land
Has thanked: 121 times
Been thanked: 76 times

Re: Valg af jagtammo til min Winchester XPR

Indlæg af JNielsen » 3. sep 2020, 14:33

+ 1 til at du må prøve dig frem - og finde noget, som fungerer i din riffel.

Min 308 Win jagtriffel smider rundt med RWS, men leverer fin præcision med Lapua Mega 12 grams; med træningsammunition opfører de rifler, jeg har i 308 Win, sig ret forskelligt ....

Besvar