Køb af gammel 6,5x55 - råd/vejledning søges

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Ivanovich
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 7. okt 2019, 23:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Brønderslev

Køb af gammel 6,5x55 - råd/vejledning søges

Indlæg af Ivanovich » 3. okt 2020, 11:16

Hej med alle jer kloge hoveder. Jeg har trevlet mange emner igennem herinde og er mere eller mindre blevet overbevist om at jeg vil købe mig en gammel billig 6,5x55 og nok opgradere med en god kikkert.
Men hvad skal man se efter på sådan en gammel svend? Er en prøveskydning den eneste måde at vurdere den på?

Jeg har umiddelbart denne for øje: https://www.guloggratis.dk/sport/jagt-o ... g131074046

Men er det et stort no-go, eller kan den være ligeså fin til riffelprøve og den første halve snes bukke som en væsentlig dyrere, men stadig budgetriffel?
Jeg er klar over at optikken nok ikke er noget at råbe hurra for, men hvordan ser monteringen ud? Er det muligt bare at købe en nyere bedre optik og montere på disse beslag, eller er det noget værre skrammel som jeg bare bør holde mig væk fra?

På forhånd tak for hjælpen!

Bygork
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 23. dec 2012, 20:15
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 25 times

Re: Køb af gammel 6,5x55 - råd/vejledning søges

Indlæg af Bygork » 3. okt 2020, 13:06

Hej

Den indre grejluder kender de fleste her på forummet ;-) Men skal jeg være helt ærlig, så kan du komme langt med en brugt riffel i 6,5x55. Det kunne sagtens være en Husqvarna, BRNO, eller ombygget Carl Gustav/Mauser riffel. Ofte kan du finde dem i god stand med en fin præcision til få penge. Jeg ville dog se om det var muligt med nogle prøveskud eller i det mindste have tillid til sælgeren når jeg var forbi og se riflen. Se efter rust og stand generelt, det kan indikere standen af hele riflen. Jeg ville prøve at finde en der har fået en ny pibe eller ikke har skudt meget.

Hvis du leder efter Mauser rifler, så vælg gerne en der er bygget på 98 låsen. Så er det nemt at skaffe reservedele eller et nyt skæfte hvis du skulle få behov for det.

Note. Det første stykke vildt jeg skød med riffel, var med min fars gamle ombyggede Mauser riffel. De andre jægere havde lagt mange penge i udstyret til turen, men det var anyway mig der fik en fin elgtyr på tasken ;-)

Et godt bud på en billig og god kikkert kunne være en lidt ældre Meopta, Swarovski eller Zeiss. Kan købes brugt til ok pris, specielt hvis du kan undvære belyst sigte.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Køb af gammel 6,5x55 - råd/vejledning søges

Indlæg af Rulab » 3. okt 2020, 18:15

Ivanovich skrev:
3. okt 2020, 11:16
Men er det et stort no-go, eller kan den være ligeså fin til riffelprøve og den første halve snes bukke som en væsentlig dyrere, men stadig budgetriffel?
Jeg er klar over at optikken nok ikke er noget at råbe hurra for, men hvordan ser monteringen ud? Er det muligt bare at købe en nyere bedre optik og montere på disse beslag, eller er det noget værre skrammel som jeg bare bør holde mig væk fra?

På forhånd tak for hjælpen!
Jeg har en tilsvarende ombygget Mauser 96, også med original "trappetrins" pibe, købt som første riffel da jeg begyndte at gå på jagt. Riflen i linket synes jeg ser fornuftig ud, pæn stand og meget rimelig pris. Montagerne ser også kraftige ud(ligner Hawke aluminium montager, men jo også være kina kopi) og bør kunne genbruges til næste kikkert, men ellers koster et nyt sæt omkring 400 kr. Jeg anvender selv disse Hawke montager på den nævnte jagtriffel og er tilfreds, de er stabile og jeg har ikke oplevet træfpunktsændringer ved stød af kikkerten.

Præcisionen i min riffel er ganske fornuftig ( ca. 2/3 MOA), såfremt piben på denne ikke er skudt ud, ville jeg forvente sub MOA.
Største minus på riflen er den originale aftrækker, med 3 kg aftrækkervægt. Personlig har jeg vendet mig til det, men det er det punkt, hvor den er længst bagefter en nyere riffel.

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Køb af gammel 6,5x55 - råd/vejledning søges

Indlæg af Rigsby » 3. okt 2020, 19:01

Ja jeg tænker jo at det er meget begrænset hvormeget man kan komme til skade ved at købe en riffel i en gængs kaliber med optik til 1000,-

Hvis jeg stod og skulle ha' en ekstra riffel som skulle kunne tåle lidt af hvert så ville jeg ikke betænke mig et sekund.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

FraBjerget
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12. mar 2016, 20:32
Interesser: Historisk skydning
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 67 times
Been thanked: 170 times

Re: Køb af gammel 6,5x55 - råd/vejledning søges

Indlæg af FraBjerget » 3. okt 2020, 19:36

Tag ud og se på den.
Bare husk, du kigger nok på en riffel der har 100 år på bagen.
Så tjek løbet godt, Og bed ham om at gøre løbet godt rent før du kommer.
Den skal være fri for olie og støv når du kigger igennem Løbet.
hvis løbet Så ser ok ud, ville Jeg nok bare købe den.

Du vil højst sikkert alligevel købe noget andet om 2-3 år.
Og du kan altid få pengene hjem igen på den.
Jeg er godt tilfreds med en pilsner i snor

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 126 times
Been thanked: 264 times

Re: Køb af gammel 6,5x55 - råd/vejledning søges

Indlæg af Peter » 4. okt 2020, 07:24

Rulab skrev:
3. okt 2020, 18:15
Største minus på riflen er den originale aftrækker, med 3 kg aftrækkervægt. Personlig har jeg vendet mig til det, men det er det punkt, hvor den er længst bagefter en nyere riffel.
Alene derfor ville jeg fravælge den.

Jeg er sikker på, at selve riflen skyder ganske glimrende, optikken kan man skifte ud, men i en snæver vending, kan den der sidder på sikkert bruges. Jeg mener bare, at til ganske få penge mere, kan man få noget, der er meget bedre.
Alternativt kunne man også selv skifte aftrækket, evt. et nyt Timney-aftræk, men spørgsmålet er, om det kan betale sig.

Op gennem 90'erne blev der solgt et hav af renoverede Carl Gustav 96'ere. Der var typisk 2 modeller - den med det originale aftræk og den med nyt Timney-aftræk. De skød begge lige godt, men der skulle godt nok klemmes igennem med det originale aftræk (som elev i en af landets førende jagtforretninger, var det altid mig der blev sendt på skydebanen for at indskyde rifler). Man kan muligvis vænne sig til det, men i min optik er det et parameter alt for mange ser gennem fingre med.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Køb af gammel 6,5x55 - råd/vejledning søges

Indlæg af Lassescout » 4. okt 2020, 12:10

Jeg er helt enig Peter. Aftrækket skal man lige overveje.

Min første riffel var en CG 96 fra 1941 med det originale militæraftræk. Det kunne jeg ikke vænne mig til, så jeg fik skiftet til et Timney.

Skulle jeg gøre noget lignende i dag ville jeg finde en ombygget banerifffel M69 i stedet for. Det er en god stærk Mauser M98 lås med S&L pibe og sandsynligvis S&L matchaftræk. Det er en riffel der oftest skyder med fantastisk præcision, og meget af det du skal have lavet på en militær M96 er allerede lavet. De findes endda ombygget med jagtskæfte og gevind til lyddæmper. Jeg har set priser på omkring 2.500 for sådan en, og der får du lige det mere for pengene, som du ellers selv skal ud og skaffe senere.

Til gengæld er du spot on med kaliberen Ivanovich. Den kan nedlægge alt nord for ækvator, den har en tålelig rekyl og det er nemt at finde billig træningsammunition. What´s not to like?
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Ivanovich
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 7. okt 2019, 23:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Brønderslev

Re: Køb af gammel 6,5x55 - råd/vejledning søges

Indlæg af Ivanovich » 4. okt 2020, 22:14

Hold da op en masse gode svar, tusind tak fordi i tager jer tid.
Jeg synes det kunne være lidt sjovt at starte ud med sådan en ældre svend, fordi der er noget historie bag den og folk siger jo de skyder fortræffeligt :)

Så til anden spørgerunde ;) :
Hvis du leder efter Mauser rifler, så vælg gerne en der er bygget på 98 låsen. Så er det nemt at skaffe reservedele eller et nyt skæfte hvis du skulle få behov for det.
Hvordan ved jeg om det er en 98? Er den pågældende Husqvarna det?
Største minus på riflen er den originale aftrækker, med 3 kg aftrækkervægt. Personlig har jeg vendet mig til det, men det er det punkt, hvor den er længst bagefter en nyere riffel.
Hvordan ved man om det er det originale aftræk, eller et opgraderet hvis ikke manden selv ved det? Min eneste erfaring er diverse af forsvarets våben, primært m95/96.
hvis løbet Så ser ok ud, ville Jeg nok bare købe den.
Hvad er det jeg kigger efter mere specifikt? Skal jeg bare kunne se riffelgangene og at der ikke er aflejringer/misfarvning/rust?
Skulle jeg gøre noget lignende i dag ville jeg finde en ombygget banerifffel M69 i stedet for.

Ivanovich
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 7. okt 2019, 23:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Brønderslev

Re: Køb af gammel 6,5x55 - råd/vejledning søges

Indlæg af Ivanovich » 4. okt 2020, 23:13

Edit edit edit: jeg har lavet en ny tråd til nedenstående (viewtopic.php?f=70&t=83888)

Hov,

Nu sidder jeg lige og kigger på lauritz.com, jeg har indtil nu kun kigget her og på gulgratis. Se lige her: https://m.lauritz.com/da/auktion/jagtri ... n/i5792292
Det er godt nok en anden kaliber, men nok også den jeg ville vælge hvis jeg skulle ud og købe ny riffel. Og så er det en sako! Men jeg har hørt flere herinde sige man skal passe på med lauritz.com og deres beskrivelser. Jeg ved heller ikke hvor gammel sådan en er? Hvad er en fornuftig pris for den, jeg synes vurderingen på 3400 virker lidt lav?

Edit: jeg blev vist ramt af auktionsfeber 🤣 Jeg forstår nu at der kommer et ikke helt beskedent salær oveni hammerslagsprisen. Det betyder selvfølgelig ikke man ikke kan gøre en god handel på den, men alligevel...
Og så kan jeg læse mig til at netop den model og det serienr. er en 70’er model.
Men der er også fx en baneriffel som præcis som en af jer andre beskrev: https://m.lauritz.com/da/auktion/otteru ... t/i5696337
Bortset fra at man vist selv skal lave det hele? 🤣
Jeg kender heller ikke optikken og der er vist ikke montage? Og hvad med alle de klistermærker på skæfte og kolbe, er den til at få pæn igen?

Besvar