Rekylskræk, kan det trænes væk?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Rekylskræk, kan det trænes væk?

Indlæg af PSindrup » 18. dec 2020, 11:44

Kleth skrev:
18. dec 2020, 10:24
C-X skrev:
18. dec 2020, 08:37
Tråden er jo lidt misvisende, da den handler mere om første kaliber (som burde have været en .22 LR) og ikke så meget om hvilken riffel OP skulle anskaffe sig.
Ikke uenig, ud over at man hverken må aflægge det obligatoriske riffelskydeforløb eller riffelprøven med en .22LR. :razz:
Og en .22LR er et formidabel træningsredskab både p.g.a. rekyl (eller mangel på samme) og ammunitionspris; der er hurtigt sparet rigtig mange penge på at træne skydestillinger m.m. med .22LR end med selv den billigste centraltændte træningsammunition :numberone:
Jeps.
Det eneste man ikke kan træne med en .22LR er rekylskræk, hvis man skulle lide af det.

Peter

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af Flugteren » 18. dec 2020, 11:59

PSindrup skrev:
18. dec 2020, 11:44
Kleth skrev:
18. dec 2020, 10:24
C-X skrev:
18. dec 2020, 08:37
Tråden er jo lidt misvisende, da den handler mere om første kaliber (som burde have været en .22 LR) og ikke så meget om hvilken riffel OP skulle anskaffe sig.
Ikke uenig, ud over at man hverken må aflægge det obligatoriske riffelskydeforløb eller riffelprøven med en .22LR. :razz:
Og en .22LR er et formidabel træningsredskab både p.g.a. rekyl (eller mangel på samme) og ammunitionspris; der er hurtigt sparet rigtig mange penge på at træne skydestillinger m.m. med .22LR end med selv den billigste centraltændte træningsammunition :numberone:
Jeps.
Det eneste man ikke kan træne med en .22LR er rekylskræk, hvis man skulle lide af det.

Peter
Det kan man faktisk godt. Rekylskræk opstår, når man har frygt for rekylen på en riffel og man så begynder at "trække" sine skud eller på anden må lave justeringer lige inden, man tager aftræk, så skuddene sidder håbløst. Med en .22lr kan man netop træne aftræk, vejrtræk, position, præcision og meget andet, uden at skulle være bange for rekylen. Når skydeteknikken er på plads igen, så kan man ofte arbejde sig roligt op igen til den større kaliber, fordi alt andet er på plads.

Rekylskræk opstår ofte, fordi man er en utrænet skytter, som bliver sat sammen med en let jagtriffel i kal. 30-06 eller lign uden bremse eller dæmper og skyder de første skud med jagtpatroner.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af PSindrup » 18. dec 2020, 12:07

Flugteren skrev:
18. dec 2020, 11:59
PSindrup skrev:
18. dec 2020, 11:44
Kleth skrev:
18. dec 2020, 10:24
C-X skrev:
18. dec 2020, 08:37
Tråden er jo lidt misvisende, da den handler mere om første kaliber (som burde have været en .22 LR) og ikke så meget om hvilken riffel OP skulle anskaffe sig.
Ikke uenig, ud over at man hverken må aflægge det obligatoriske riffelskydeforløb eller riffelprøven med en .22LR. :razz:
Og en .22LR er et formidabel træningsredskab både p.g.a. rekyl (eller mangel på samme) og ammunitionspris; der er hurtigt sparet rigtig mange penge på at træne skydestillinger m.m. med .22LR end med selv den billigste centraltændte træningsammunition :numberone:
Jeps.
Det eneste man ikke kan træne med en .22LR er rekylskræk, hvis man skulle lide af det.

Peter
Det kan man faktisk godt. Rekylskræk opstår, når man har frygt for rekylen på en riffel og man så begynder at "trække" sine skud eller på anden må lave justeringer lige inden, man tager aftræk, så skuddene sidder håbløst. Med en .22LR kan man netop træne aftræk, vejrtræk, position, præcision og meget andet, uden at skulle være bange for rekylen. Når skydeteknikken er på plads igen, så kan man ofte arbejde sig roligt op igen til den større kaliber, fordi alt andet er på plads.

Rekylskræk opstår ofte, fordi man er en utrænet skytter, som bliver sat sammen med en let jagtriffel i kal. 30-06 eller lign uden bremse eller dæmper og skyder de første skud med jagtpatroner.
Med fare for nu at bleve beskyldt for at kvæulerer, så mener jeg stadig ikke man kan træne rekylskræk med en .22LR, alene af den indlysende grund at den ingen rekyl har.

Man kan selvfølgelig træne aftræksteknik, skydestilling, vejrtræning og alle de andre elementer der indgår i et perfekt afgivet skud.

Når alt dette så er på plads, så er det muligt at man nemmere kan komme over rekylskræk med en centraltændt riffel der rent faktisk giver et rekyl der kan forskrække.

Peter

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af Bjarne41 » 18. dec 2020, 12:21

OscarKureKrogh skrev:
16. dec 2020, 16:42
Kære garvede jægere

Som forholdsvis ny i felten mht riffel jagt, på baggrund af snakke med riffel jægere i min lokale jagtforening og time vis på nettet. Tænker jeg at vælge enten 7mm Mauser (7,92x57, .375 HH eller 9,2x62.
De faktorer jeg har ser i spil mht at vælge din første riffel er: prisen på riflen, prisen på ammunition og hvilke slags vildt de egner sig til.

I forhold til mine behov, skal prisen på våben og patron være lav. Mht til hvilke jagtformer er begrænsningen penge, så ingen Safari jagter i foreløbig, men næsten ekslusivt råvildt. Når det er sagt er en 308W bedre egnet?

Alt input er velkommen.

Vh
Oscar
.375 HH er en voksen kaliber og mindste kaliber du kan nedlægge elefant med syd for Middelhavet. Kan også nedlægge alt andet som står over for dig :blink: . Incl. Danske råbukke-
Rimelig udvalg af fabrikspatroner. Kan anbefale lyddæmper p.g.a. rekylen.
Dog kan hjemmeladning holde prisen pr. patron langt nede :smile: ..... hvilket også gælder andre kaliber
Og vil kalde kaliberen for .................. EKSOTISK :mrgreen:

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af FrederikF » 18. dec 2020, 17:13

PSindrup skrev:
18. dec 2020, 12:07
Flugteren skrev:
18. dec 2020, 11:59
PSindrup skrev:
18. dec 2020, 11:44
Kleth skrev:
18. dec 2020, 10:24
C-X skrev:
18. dec 2020, 08:37
Tråden er jo lidt misvisende, da den handler mere om første kaliber (som burde have været en .22 LR) og ikke så meget om hvilken riffel OP skulle anskaffe sig.
Ikke uenig, ud over at man hverken må aflægge det obligatoriske riffelskydeforløb eller riffelprøven med en .22LR. :razz:
Og en .22LR er et formidabel træningsredskab både p.g.a. rekyl (eller mangel på samme) og ammunitionspris; der er hurtigt sparet rigtig mange penge på at træne skydestillinger m.m. med .22LR end med selv den billigste centraltændte træningsammunition :numberone:
Jeps.
Det eneste man ikke kan træne med en .22LR er rekylskræk, hvis man skulle lide af det.

Peter
Det kan man faktisk godt. Rekylskræk opstår, når man har frygt for rekylen på en riffel og man så begynder at "trække" sine skud eller på anden må lave justeringer lige inden, man tager aftræk, så skuddene sidder håbløst. Med en .22LR kan man netop træne aftræk, vejrtræk, position, præcision og meget andet, uden at skulle være bange for rekylen. Når skydeteknikken er på plads igen, så kan man ofte arbejde sig roligt op igen til den større kaliber, fordi alt andet er på plads.

Rekylskræk opstår ofte, fordi man er en utrænet skytter, som bliver sat sammen med en let jagtriffel i kal. 30-06 eller lign uden bremse eller dæmper og skyder de første skud med jagtpatroner.
Med fare for nu at bleve beskyldt for at kvæulerer, så mener jeg stadig ikke man kan træne rekylskræk med en .22LR, alene af den indlysende grund at den ingen rekyl har.

Man kan selvfølgelig træne aftræksteknik, skydestilling, vejrtræning og alle de andre elementer der indgår i et perfekt afgivet skud.

Når alt dette så er på plads, så er det muligt at man nemmere kan komme over rekylskræk med en centraltændt riffel der rent faktisk giver et rekyl der kan forskrække.

Peter


Ved ikke om det er kværuleren - men imho direkte forkert.
.22lr har rekyl omend moderat.
Rekylskræk trænes ikke effektivt med våvem med stærk rekyl. Tværtimod.
Har man først rekylskræk, så skal rekylen minimeres. Det kan være med tung riffel, dæmper, gode høreværn, lette projektiler - eller mange skud med salonriffel og efterfølgende langsom optrapning.
På min nr 1 liste over redskaber til at træne rekylskræk står der en .22lr.
Senest rettet af FrederikF 21. dec 2020, 13:47, rettet i alt 1 gang.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af PSindrup » 18. dec 2020, 23:26

FrederikF skrev:
18. dec 2020, 17:13
Ved ikke om det er kværuleren - men imho direkte forkert.
.22LR har rekyl omend moderat.
Rekylskræk trænes ikke effektivt med våvem med stærk rekyl. Tværtimod.
Har man først rekylskræk, så skal rekylen minimeres. Det kan være med tung riffel, dæmper, gode høreværn, lette projektiler - eller mange skud med salonriffel og efterfølgende langsom optrapning.
På min nr 1 liste over redskaber til at træne rekylskræk står der en .22LR.
Mener du helt seriøst at du kan føle rekyl på en .22LR der er så “kraftigt” at det på nogen måde kan bruges til at træne mod rekylskræk?

Peter

Brugeravatar
Philips
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 219
Tilmeldt: 12. maj 2014, 21:40
Interesser: Jagt og Våben
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 11 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af Philips » 19. dec 2020, 01:05

PSindrup skrev:
18. dec 2020, 23:26
FrederikF skrev:
18. dec 2020, 17:13
Ved ikke om det er kværuleren - men imho direkte forkert.
.22LR har rekyl omend moderat.
Rekylskræk trænes ikke effektivt med våvem med stærk rekyl. Tværtimod.
Har man først rekylskræk, så skal rekylen minimeres. Det kan være med tung riffel, dæmper, gode høreværn, lette projektiler - eller mange skud med salonriffel og efterfølgende langsom optrapning.
På min nr 1 liste over redskaber til at træne rekylskræk står der en .22LR.
Mener du helt seriøst at du kan føle rekyl på en .22LR der er så “kraftigt” at det på nogen måde kan bruges til at træne mod rekylskræk?

Peter
Rekyl behøver ikke at være kraftig for at træne rekylskræk. Jeg har selv døjet med det og trænet det væk med en kammerats gamle slidte .22LR..?? så hvorfor kan man ikke det??
Mvh Philip

Legends never die, they reload.
Live for nothing or die for something.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af PSindrup » 19. dec 2020, 07:37

Philips skrev:
19. dec 2020, 01:05
PSindrup skrev:
18. dec 2020, 23:26
FrederikF skrev:
18. dec 2020, 17:13
Ved ikke om det er kværuleren - men imho direkte forkert.
.22LR har rekyl omend moderat.
Rekylskræk trænes ikke effektivt med våvem med stærk rekyl. Tværtimod.
Har man først rekylskræk, så skal rekylen minimeres. Det kan være med tung riffel, dæmper, gode høreværn, lette projektiler - eller mange skud med salonriffel og efterfølgende langsom optrapning.
På min nr 1 liste over redskaber til at træne rekylskræk står der en .22LR.
Mener du helt seriøst at du kan føle rekyl på en .22LR der er så “kraftigt” at det på nogen måde kan bruges til at træne mod rekylskræk?

Peter
Rekyl behøver ikke at være kraftig for at træne rekylskræk. Jeg har selv døjet med det og trænet det væk med en kammerats gamle slidte .22LR..?? så hvorfor kan man ikke det??
Jeg må ud og skyde et par skud med mine salonrifler, for inden denne snak var jeg faktisk overbevist om at der slet ikke var noget rekyl i dem. Jeg må lige ud og "mærke efter" igen. :giggle:

Peter

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af FrederikF » 19. dec 2020, 08:33

PSindrup skrev:
19. dec 2020, 07:37
Philips skrev:
19. dec 2020, 01:05
PSindrup skrev:
18. dec 2020, 23:26
FrederikF skrev:
18. dec 2020, 17:13
Ved ikke om det er kværuleren - men imho direkte forkert.
.22LR har rekyl omend moderat.
Rekylskræk trænes ikke effektivt med våvem med stærk rekyl. Tværtimod.
Har man først rekylskræk, så skal rekylen minimeres. Det kan være med tung riffel, dæmper, gode høreværn, lette projektiler - eller mange skud med salonriffel og efterfølgende langsom optrapning.
På min nr 1 liste over redskaber til at træne rekylskræk står der en .22LR.
Mener du helt seriøst at du kan føle rekyl på en .22LR der er så “kraftigt” at det på nogen måde kan bruges til at træne mod rekylskræk?

Peter
Rekyl behøver ikke at være kraftig for at træne rekylskræk. Jeg har selv døjet med det og trænet det væk med en kammerats gamle slidte .22LR..?? så hvorfor kan man ikke det??
Jeg må ud og skyde et par skud med mine salonrifler, for inden denne snak var jeg faktisk overbevist om at der slet ikke var noget rekyl i dem. Jeg må lige ud og "mærke efter" igen. :giggle:

Peter
Peter, selv en elefantriffel rekylerer ikke videre hårdt (altså, den skader på ingen måde kroppen, højst et par blå mærker, intet ved siden af en fodboldkamp). “Problemet” er inde i hovedet på skytten.
En stor del af problemet er “braget”.
Kroppen/hovedet bliver bange for brag/rekyl og kroppen “spænder op” umiddelbart inden skuddet falder.
Det giver dårlig skydning.
En .22lr har så svag rekyl/brah at man med et antal skud kan indlære sig selv at det er ganske ufarligt. Det ville man sikkert kunne gøre på helt tilsvarende vis såfremt en 22lr var 100% rekylfri. Jeg tænker dog det vil være svært helt uden “brag” (selvom tørtræning helt sikkert er gavnligt)

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af Slettes3 » 19. dec 2020, 09:25

FrederikF skrev:
19. dec 2020, 08:33
PSindrup skrev:
19. dec 2020, 07:37
Philips skrev:
19. dec 2020, 01:05
PSindrup skrev:
18. dec 2020, 23:26
FrederikF skrev:
18. dec 2020, 17:13
Ved ikke om det er kværuleren - men imho direkte forkert.
.22LR har rekyl omend moderat.
Rekylskræk trænes ikke effektivt med våvem med stærk rekyl. Tværtimod.
Har man først rekylskræk, så skal rekylen minimeres. Det kan være med tung riffel, dæmper, gode høreværn, lette projektiler - eller mange skud med salonriffel og efterfølgende langsom optrapning.
På min nr 1 liste over redskaber til at træne rekylskræk står der en .22LR.
Mener du helt seriøst at du kan føle rekyl på en .22LR der er så “kraftigt” at det på nogen måde kan bruges til at træne mod rekylskræk?

Peter
Rekyl behøver ikke at være kraftig for at træne rekylskræk. Jeg har selv døjet med det og trænet det væk med en kammerats gamle slidte .22LR..?? så hvorfor kan man ikke det??
Jeg må ud og skyde et par skud med mine salonrifler, for inden denne snak var jeg faktisk overbevist om at der slet ikke var noget rekyl i dem. Jeg må lige ud og "mærke efter" igen. :giggle:

Peter
Peter, selv en elefantriffel rekylerer ikke videre hårdt (altså, den skader på ingen måde kroppen, højst et par blå mærker, intet ved siden af en fodboldkamp). “Problemet” er inde i hovedet på skytten.
En stor del af problemet er “braget”.
Kroppen/hovedet bliver bange for brag/rekyl og kroppen “spænder op” umiddelbart inden skuddet falder.
Det giver dårlig skydning.
En .22LR har så svag rekyl/brah at man med et antal skud kan indlære sig selv at det er ganske ufarligt. Det ville man sikkert kunne gøre på helt tilsvarende vis såfremt en 22LR var 100% rekylfri. Jeg tænker dog det vil være svært helt uden “brag” (selvom tørtræning helt sikkert er gavnligt)
Jeg siger at skyde med en .500nitro e rekyl mæssigt at blive slået af en 8 årige dreng på skulderen. Langt de fleste kvinder kan klare dette.
Det er som Fredrik skriver...det hele foregår oppe i hovedet.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af Slettes3 » 19. dec 2020, 09:46

Philips skrev:
19. dec 2020, 01:05
PSindrup skrev:
18. dec 2020, 23:26
FrederikF skrev:
18. dec 2020, 17:13
Ved ikke om det er kværuleren - men imho direkte forkert.
.22LR har rekyl omend moderat.
Rekylskræk trænes ikke effektivt med våvem med stærk rekyl. Tværtimod.
Har man først rekylskræk, så skal rekylen minimeres. Det kan være med tung riffel, dæmper, gode høreværn, lette projektiler - eller mange skud med salonriffel og efterfølgende langsom optrapning.
På min nr 1 liste over redskaber til at træne rekylskræk står der en .22LR.
Mener du helt seriøst at du kan føle rekyl på en .22LR der er så “kraftigt” at det på nogen måde kan bruges til at træne mod rekylskræk?

Peter
Rekyl behøver ikke at være kraftig for at træne rekylskræk. Jeg har selv døjet med det og trænet det væk med en kammerats gamle slidte .22LR..?? så hvorfor kan man ikke det??
Jeg har skudt med alle mulige kraftige kaliberenigennem tiden. En måde at genoptræne ens skydeevmer efter man er blevet “hammeret” godt igennem er ved netop at starte fra bunden af...en .22lr f.eks.

Jg plejer at sige det er ligesom langbueskydning. Træner man med en tung bue konstant bliver man stærkere, men det er svært at finetune ens skydeegenskaber. Træn med en let bue og man kan igen fintune de små tekniker....og pludselig opdager man at man rammer. Nogle bueskytter kan sagtens være habile med 60ibs træk og endda mere, men langt de fleste er bare bedre med en 40ibs bue.
Jeg træner min skydeteknik med luftgevær og engang imellem hiver jeg en af de tungere drenge frem for at stadig være bekendt med håndteringen. Min bedste skydning fritstående med en .450nitro(dobbeltriffel) var 4 skud i den for en halv pengeseddel på 50m. Det er godt nok til en jagtsituation hvor 2 skud ville være alt rigeligt.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af Sierra13 » 19. dec 2020, 12:09

Rigbymauser skrev:
19. dec 2020, 09:46
Philips skrev:
19. dec 2020, 01:05
PSindrup skrev:
18. dec 2020, 23:26
FrederikF skrev:
18. dec 2020, 17:13
Ved ikke om det er kværuleren - men imho direkte forkert.
.22LR har rekyl omend moderat.
Rekylskræk trænes ikke effektivt med våvem med stærk rekyl. Tværtimod.
Har man først rekylskræk, så skal rekylen minimeres. Det kan være med tung riffel, dæmper, gode høreværn, lette projektiler - eller mange skud med salonriffel og efterfølgende langsom optrapning.
På min nr 1 liste over redskaber til at træne rekylskræk står der en .22LR.
Mener du helt seriøst at du kan føle rekyl på en .22LR der er så “kraftigt” at det på nogen måde kan bruges til at træne mod rekylskræk?

Peter
Rekyl behøver ikke at være kraftig for at træne rekylskræk. Jeg har selv døjet med det og trænet det væk med en kammerats gamle slidte .22LR..?? så hvorfor kan man ikke det??
Jeg har skudt med alle mulige kraftige kaliberenigennem tiden. En måde at genoptræne ens skydeevmer efter man er blevet “hammeret” godt igennem er ved netop at starte fra bunden af...en .22LR f.eks.

Jg plejer at sige det er ligesom langbueskydning. Træner man med en tung bue konstant bliver man stærkere, men det er svært at finetune ens skydeegenskaber. Træn med en let bue og man kan igen fintune de små tekniker....og pludselig opdager man at man rammer. Nogle bueskytter kan sagtens være habile med 60ibs træk og endda mere, men langt de fleste er bare bedre med en 40ibs bue.
Jeg træner min skydeteknik med luftgevær og engang imellem hiver jeg en af de tungere drenge frem for at stadig være bekendt med håndteringen. Min bedste skydning fritstående med en .450nitro(dobbeltriffel) var 4 skud i den for en halv pengeseddel på 50m. Det er godt nok til en jagtsituation hvor 2 skud ville være alt rigeligt.
Da jeg skød meget pistol synes jeg også den allerbedste måde at fintune ens teknik og fejl på var netop ved at hoppe over på luftpistolen. Minimal larm, minimal rekyl, men en utrolig hård straf for selv de mindste fejl. Det er kæmpe sjovt at skyde med et stort brag, men personligt synes jeg begge dele har deres plads både lav rekyl træning og træn som du kæmper... :biggrin:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af Kleth » 19. dec 2020, 16:36

Nu da vi alligevel går all-out på rekyl!
Rekyl gør ikke noget godt for nogens skydning - Det kan være sjovt med følelsen og braget, og det gavner ikke ligefrem præcisionen!

En måde at se om en skytte lider af rekylskræk er at lade for vedkommende og lade dem trække af selv, det kan være nødvendigt at aflede skytten for at de ikke hører eller føler, at der ikke lades med en skarp patron. Når de så trykker af, så er det let at se på mundingen om de imødeser eller kompenserer for rekylen.
Personligt er jeg lidt træt af jargongen på skydebanerne, hvor rekyl er "macho" og hvis man lider under rekyl, så er man en "rekylling"; det gavner ingen at man lider i stilhed, i stedet for at søge løsninger og hjælp. Nogle gange har jeg på skydebanen taget kammerater gennem et program af kalibre samt rifler, før de har skulle vælge kaliber og riffel. Selv oplevelsen af rekyl inden for den samme kaliber, men forskellig vægt af riffel og udformning af skæfte kan være meget forskellig for den samme person. Noget er nok også koblet til smertetærskel og kropsvægt :oops:

Træning af teknik bl.a. med netop .22lr eller andre milde kalibre er super til at afhjælpe rekylproblemer; for det er mindfulness at koncentrere sig om vejrtrækning, nulpunkt og sigte og stille klemmer aftrækkeren. Min hustru fik også pludseligt problemer med rekyl fra .308Win, før riffelprøven for mange år siden. Hun havde ellers konsekvent skudt rigtig pæne grupper, primært begrænset af riffel og ammunitions egenspredning. Derfor anskaffede vi en .22lr og .223Rem - Og så en .223Rem mere, som hun anvendte til at komme tilbage igen og skyder nu rigtig godt med .308Win igen, undervejs fandt vi også nogle problemer hun oplevede med nogle kikkerter.
Min kortpibede Parker Hale blev meget sjovere at skyde med, da jeg hev den over i et Hogue Skæfte med dejlig blød bagkappe og den har ikke engang fået lyddæmper på endnu. Men når den får, skal den tilbage i træskæftet :thumbup:
For os der lader selv, er det også godt at for rekylen at anvende krudt, der for projektilvægten og pibelængden når at brænde ud; det reducerer i hvert fald brag og mundingsflamme. Der kan også være stor forskel på brag og mundingsflamme for fabriksammunition, så det kan også betale sig at prøve lidt forskelligt her.

Lider man af problemer med rekyl skal man også overveje at skyde fra bænk eller bare siddende, for så optager kroppen meget bedre rekylen. En lyddæmper er også en vældig dejlig ting og det samme er tunge rifler.

Og som nævnt ovenfor, er pistol super god til at forstærke synligheden af alle aftræksfejl :thumbup:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af Ras.Killing » 20. dec 2020, 00:22

Kleth skrev:
19. dec 2020, 16:36
Nu da vi alligevel går all-out på rekyl!
Rekyl gør ikke noget godt for nogens skydning - Det kan være sjovt med følelsen og braget, og det gavner ikke ligefrem præcisionen!
Er det nu også sådan?

Jeg kan gå med til at rekylen kan/vil påvirke skytten, men en kraftigere patron/kaliber i sig selv foringer vel næppe præcisionen, hvis skytten kan håndtere det?

Nogle af de bedste grupper jeg har skudt er med 357.Mag i en revolver.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af FrederikF » 20. dec 2020, 08:10

Ras.Killing skrev:
20. dec 2020, 00:22
Kleth skrev:
19. dec 2020, 16:36
Nu da vi alligevel går all-out på rekyl!
Rekyl gør ikke noget godt for nogens skydning - Det kan være sjovt med følelsen og braget, og det gavner ikke ligefrem præcisionen!
Er det nu også sådan?

Jeg kan gå med til at rekylen kan/vil påvirke skytten, men en kraftigere patron/kaliber i sig selv foringer vel næppe præcisionen, hvis skytten kan håndtere det?



Nogle af de bedste grupper jeg har skudt er med 357.Mag i en revolver.
Hvis skytten kan håndtere det.
Nøgleordet er “hvis”.
Jeg har til gode at se nogen lave de samme point med en 458 lott som de gør med min Vixen i 222rem.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9651
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Valg af første riffel

Indlæg af Bofhenator » 20. dec 2020, 12:14

Ras.Killing skrev:
20. dec 2020, 00:22
Kleth skrev:
19. dec 2020, 16:36
Nu da vi alligevel går all-out på rekyl!
Rekyl gør ikke noget godt for nogens skydning - Det kan være sjovt med følelsen og braget, og det gavner ikke ligefrem præcisionen!
Er det nu også sådan?

Jeg kan gå med til at rekylen kan/vil påvirke skytten, men en kraftigere patron/kaliber i sig selv foringer vel næppe præcisionen, hvis skytten kan håndtere det?
...
Enig, men det er vel også det Kleth skriver, at rekyl ikke gør folks skydning bedre, ikke at rekylet i sig selv gør et våben mindre nøjagtigt?
Det var i hvert fald sådan jeg læste det han skrev, at det netop handler om hvordan rekylen påvirker skytten mentalt. Ikke at en 357Mag pr definition rammer ringere end en 22lr.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Rekylskræk

Indlæg af Sierra13 » 20. dec 2020, 12:58

Hvis man tænker på sin præcision som en sum af 1
Hvor 1/1 altid er 100% som præcisionen skal være.

Derefter kan man trække fra

1 minus.....
-Ammunition
-Våben
-Kikkert
-tilpasning
-Psykisk være på dagen
- vind & vejr
- Tilføj flere faktorer selv
(Giv selv ovenstående passende værdier af 0,xxx)

Alle ting påvirker præcisionen i mere eller mindre grad, tænker at de fleste herinde fra godt vil være enig med mig i at det er nemmere at få gode resultater med god ammunition end lorte ammunition
Så værdien ammunition trækker fra vores "1" er altså forskelligt alt efter hvad du skyder med i hvilken riffel.

Det er det samme med rekyl, den giver aldrig noget plus til kontoen, den kan i bedste fald give "minus 0" Men i langt flere tilfælde giver den måske et større eller mindre minus, som således fratrækkes vores "1"
Jeg kan godt trykke en 338LM af og ramme, men jeg er slet ikke i tvivl om jeg vil være bedre med den, hvis den på magisk vis havde samme rekyl som en 22LR

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Rekylskræk

Indlæg af Kleth » 20. dec 2020, 13:01

Det er korrekt forstået at jeg ikke oplever, at rekyl forbedrer skyttens præstationer, og dermed ikke sagt at rekyl i normal forstand nødvendigvis forringer alle skytters formåen.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Buffalo
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 437
Tilmeldt: 12. okt 2007, 14:12
Interesser: Jagt, Fiskeri og Foto.
Geografisk sted: NNW for Thisted
Has thanked: 15 times
Been thanked: 21 times

Re: Rekylskræk

Indlæg af Buffalo » 20. dec 2020, 13:29

jeg har trænet rykyl skræk med haglbøssen , liggene skydning med kraftigt ladede patroner , den er sgu værre end min Titan 6 9,3 x 62 der vejer 2,9 kg , det hjælper lidt , men giver blå mærker
Led mig ikke i fristelse , jeg kan godt selv finde vej

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af Bjarne41 » 20. dec 2020, 13:41

FrederikF skrev:
20. dec 2020, 08:10
Ras.Killing skrev:
20. dec 2020, 00:22
Kleth skrev:
19. dec 2020, 16:36
Nu da vi alligevel går all-out på rekyl!
Rekyl gør ikke noget godt for nogens skydning - Det kan være sjovt med følelsen og braget, og det gavner ikke ligefrem præcisionen!
Er det nu også sådan?

Jeg kan gå med til at rekylen kan/vil påvirke skytten, men en kraftigere patron/kaliber i sig selv foringer vel næppe præcisionen, hvis skytten kan håndtere det?



Nogle af de bedste grupper jeg har skudt er med 357.Mag i en revolver.
Hvis skytten kan håndtere det.
Nøgleordet er “hvis”.
Jeg har til gode at se nogen lave de samme point med en 458 lott som de gør med min Vixen i 222rem.
Folk har nok også mere respekt for en forhammer på 6 kg end en slatten plastikhammer på 200 gram :popkorn:
Størrelsen gør noget :mrgreen:

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af Slettes3 » 20. dec 2020, 13:56

Bjarne41 skrev:
20. dec 2020, 13:41
FrederikF skrev:
20. dec 2020, 08:10
Ras.Killing skrev:
20. dec 2020, 00:22
Kleth skrev:
19. dec 2020, 16:36
Nu da vi alligevel går all-out på rekyl!
Rekyl gør ikke noget godt for nogens skydning - Det kan være sjovt med følelsen og braget, og det gavner ikke ligefrem præcisionen!
Er det nu også sådan?

Jeg kan gå med til at rekylen kan/vil påvirke skytten, men en kraftigere patron/kaliber i sig selv foringer vel næppe præcisionen, hvis skytten kan håndtere det?



Nogle af de bedste grupper jeg har skudt er med 357.Mag i en revolver.
Hvis skytten kan håndtere det.
Nøgleordet er “hvis”.
Jeg har til gode at se nogen lave de samme point med en 458 lott som de gør med min Vixen i 222rem.
Folk har nok også mere respekt for en forhammer på 6 kg end en slatten plastikhammer på 200 gram :popkorn:
Størrelsen gør noget :mrgreen:
Man behøver heller ikke at kunne lave den samme præcision med en .458 et-eller-andet som med en .222.
Hellere gå på elefant og bøffeljagt med en .458kal man ikke rammer lige så godt end med ens .222 man rammer perfekt med.
Kaliber betyder noget.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af Ras.Killing » 20. dec 2020, 23:21

Bofhenator skrev:
20. dec 2020, 12:14
Ras.Killing skrev:
20. dec 2020, 00:22
Kleth skrev:
19. dec 2020, 16:36
Nu da vi alligevel går all-out på rekyl!
Rekyl gør ikke noget godt for nogens skydning - Det kan være sjovt med følelsen og braget, og det gavner ikke ligefrem præcisionen!
Er det nu også sådan?

Jeg kan gå med til at rekylen kan/vil påvirke skytten, men en kraftigere patron/kaliber i sig selv foringer vel næppe præcisionen, hvis skytten kan håndtere det?
...
Enig, men det er vel også det Kleth skriver, at rekyl ikke gør folks skydning bedre, ikke at rekylet i sig selv gør et våben mindre nøjagtigt?
Det var i hvert fald sådan jeg læste det han skrev, at det netop handler om hvordan rekylen påvirker skytten mentalt. Ikke at en 357Mag pr definition rammer ringere end en 22LR.
Så læser jeg det muligvis forkert :thumbup: for jeg læste det som, at rekyl (kraftige patroner) ikke gavner præcisionen.

Men så længe vi kan blive enige om at det handler om det mentale, så er jeg helt med på vognen. Projektilet har forladt piben inden man får knaldet at føle. Ergo er og bliver det skyttens forventning om rekylet, og ikke rekylet i sig selv, der er problemet.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af CO » 21. dec 2020, 01:01

Men så længe vi kan blive enige om at det handler om det mentale, så er jeg helt med på vognen. Projektilet har forladt piben inden man får knaldet at føle. Ergo er og bliver det skyttens forventning om rekylet, og ikke rekylet i sig selv, der er problemet.
Det er det mentale vi diskuterer her ja, men ovennævnte er ikke korrekt.

Når projektilet begynder at bevæge sig fremad, vil riflen også være på vej bagud, dog grundet vægtforskellen ikke lige så hurtigt.

Når man taler præcisionsskydning er rekyloptag en vigtig faktor.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Rekylskræk

Indlæg af Scooterskytten » 16. nov 2021, 23:10

Flugteren skrev:
18. dec 2020, 11:59
Rekylskræk opstår ofte, fordi man er en utrænet skytter, som bliver sat sammen med en let jagtriffel i kal. 30-06 eller lign uden bremse eller dæmper og skyder de første skud med jagtpatroner.
Første gang jeg læser dette indlæg. Virkelig spændende læsning, syntes jeg. Dengang jeg skød med min 30.06er for første gang, var der flere der nævnte rekylskræk da jeg forsøgte at forklare hvordan den oplevelse var.

For mig, er det ikke rekylskræk. Det var nærmere et adrenalin rush jeg fik efter første skud. For mig, var det faktisk nærmere rekylglæde hver gang jeg skyder med den riffel. Det rush... selv nu her, sidder jeg og smiler fra øre til øre, alene ved tanken på at skyde med den riffel igen.

Er godt klar over at det helt sikkert ikke gør det store ved præcisionen, men hold da helt op, det gør en noget for ens skydeglæde. Og skydeglæden er jo også en del af det der gør at folk skyder mere og mere.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Valg af første riffel

Indlæg af Mapzter » 17. nov 2021, 09:40

Kleth skrev:
19. dec 2020, 16:36
Træning af teknik bl.a. med netop .22LR eller andre milde kalibre er super til at afhjælpe rekylproblemer; for det er mindfulness at koncentrere sig om vejrtrækning, nulpunkt og sigte og stille klemmer aftrækkeren. Min hustru fik også pludseligt problemer med rekyl fra .308Win, før riffelprøven for mange år siden. Hun havde ellers konsekvent skudt rigtig pæne grupper, primært begrænset af riffel og ammunitions egenspredning. Derfor anskaffede vi en .22LR og .223Rem - Og så en .223Rem mere, som hun anvendte til at komme tilbage igen og skyder nu rigtig godt med .308Win igen, undervejs fandt vi også nogle problemer hun oplevede med nogle kikkerter.
Jeg havde en lignende oplevelse. Som ung rekrut fik jeg opbygget en solid gang problemer i at skyde med GV M/75 (7,62x51), nok mest pga. dens udformning. Jeg fik i hvert fald en solid omgang "rekrutkind" af at skyde med den, og det var ikke befordrende for præcisionen. Så spoler vi et år eller to frem, min enhed får udleveret GV M/95 (5,56x45), og den er jo en drøm at skyde med. Jeg slipper hurtigt af med mine problemer, og kan senere skyde fint med GV M/75 - nu har jeg jo lært at man kan skyde uden at det skal gøre ondt.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Besvar