Nyjæger: Winchester XPR vs. Tikka T3x

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Worsaae
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 9. okt 2020, 17:59
Interesser: Hagl- og riffeljagt
Geografisk sted: København S
Been thanked: 1 time

Nyjæger: Winchester XPR vs. Tikka T3x

Indlæg af Worsaae » 1. feb 2021, 08:55

Jeg står og skal igang med at se på min første riffel. Primært kommer det nok til at handle om at skyde en smule råvildt og måske et vildsvin engang. Jeg kan umiddelbart se, at en kaliber .308 skulle kunne klare det. Så er det blot en udfordring at finde den rigtige riffel.

Indtil videre så har jeg kigget rigtigt længe på Winchester XPR i 308w som jeg kan forstå skulle være en enormt god riffel i sin prisklasse. En af mine bekendte sværger til sin Tikka T3x CTR. Winchester'n kan fås mange steder som samlet sæt inklusiv dæmper og kikkert til mellem 8-9000 kr.

Det er dog lidt sværere at finde et lignede tilbud på en Tikka T3x hvorfor, hvis jeg går med Tikka'en, at jeg sandsynligvis skal ud og købe kikkert, dæmper, montage osv. særskilt. Jeg hælder derfor mest til at købe en riffel som samlet sæt - især når det er min første. At sammensætte et velfungerende riffelsæt selv virker som en stor opgave for en nyjæger.

Så hvad er den smarteste fremgangsmåde her?

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 354 times

Re: Nyjæger: Winchester XPR vs. Tikka T3x

Indlæg af Dansken » 1. feb 2021, 09:08

Tikka er den riffel i det lavere pris segment som har jævnest kvalitet.
En Tikka skyder ALTID godt.
Et "samlet sæt" er noget som kræmeren har samlet sammen som han vil blive af med: Ofte noget "billigt skidt" for at holde prisen nede. En billig lyddæmper af udgående model, et billigt motage og en no-name kikkert.
Tag hjælp af en kammerat til at plukke noget ud som DU behøver- ikke noget som kræmeren vil blive af med.
Så tuder du kun en gang... Lidt mere og højere måske- men du fortryder ikke siden.
Jeg stemmer på Tikka'en

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Nyjæger: Winchester XPR vs. Tikka T3x

Indlæg af C-X » 1. feb 2021, 09:13

Det er måske lidt svært at sammenligne de to, da Tikkaen er omtrent dobbelt så dyr.

Tikka T3x CTR er nok den riffel jeg vil holde det meste op imod, normalt, og manglende jeg selv en riffel, i dén kategori, så købte jeg lige præcis den model.

Winchester får lavet en del af deres våben i Tyrkiet, og det kan man jo mene om hvad man vil, jeg vil dog personligt ikke støtte det skod regime. Kvaliteten af våben fra det land svinger meget i kvalitet, fra Finland ser det straks bedre ud.

Hvis du kun synes du har råd til Winchesteren, så køb hellere en god brugt riffel. Der taber du ikke så meget af anskaffelsessummen.

Har du råd til Tikkaen, så dyk ned i materien og bliv klogere på emnet, få de helt rigtige stumper, til dig, og få et fedt sæt, hvor du selv er begrænsningen.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Strangeguy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 152
Tilmeldt: 20. mar 2017, 21:38
Interesser: jagt, våben hund
Geografisk sted: Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Re: Nyjæger: Winchester XPR vs. Tikka T3x

Indlæg af Strangeguy » 1. feb 2021, 09:14

Dansken skrev:
1. feb 2021, 09:08
Tikka er den riffel i det lavere pris segment som har jævnest kvalitet.
En Tikka skyder ALTID godt.
Et "samlet sæt" er noget som kræmeren har samlet sammen som han vil blive af med: Ofte noget "billigt skidt" for at holde prisen nede. En billig lyddæmper af udgående model, et billigt motage og en no-name kikkert.
Tag hjælp af en kammerat til at plukke noget ud som DU behøver- ikke noget som kræmeren vil blive af med.
Så tuder du kun en gang... Lidt mere og højere måske- men du fortryder ikke siden.
Jeg stemmer på Tikka'en
Alt du behøver at vide står her :clap: :clap:
Oftest kommer man fint i gang med en pakkeløsning, men ender med at opgradere den senere alligevel fordi man godt liiige kunne tænke det ekstra :smile:

Mvh Søren

Worsaae
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 9. okt 2020, 17:59
Interesser: Hagl- og riffeljagt
Geografisk sted: København S
Been thanked: 1 time

Re: Nyjæger: Winchester XPR vs. Tikka T3x

Indlæg af Worsaae » 1. feb 2021, 09:19

Tak for svarene - det gik satme stærkt.

Jeg har egentlig heller ikke noget imod at opgradere løbende. Men jeg kan godt følge præmissen om, at en pakkeløsning nok bare er en fin metode for en sælger at komme af med nogle stumper.

Hvis jeg nu går med en Tikka T3x [indsæt Lite, CTR whatever] hvad ville så være et fornuftigt set-up at ligge ud med i forhold til dæmper og optik? Jeg er som sagt helt grøn mht. riffeljagt og vil gerne starte på et slags minimumsniveau i udstyr så jeg løbende kan opgradere og udbygge mit grej. Dermed ikke forstået at jeg ikke gerne vil have nogle dele af en vis kvalitet, men jeg er ikke ude på at der skal monteres Zeiss-optik eller sådan noget lige med det første.
Senest rettet af Worsaae 1. feb 2021, 09:31, rettet i alt 1 gang.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Nyjæger: Winchester XPR vs. Tikka T3x

Indlæg af C-X » 1. feb 2021, 09:22

Det kan altså også være en producent, der har lavet pakken. Billige "amerikanske" rifler sælges ofte i sæt med tvivlsomme montager og så er trenden pt. en Vortex optik, fra den billigste ende (i det mindste er garantien på dem i verdensklasse). I DK sætter grossist eller forhandler så en dæmper med i tilbuddet.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 354 times

Re: Nyjæger: Winchester XPR vs. Tikka T3x

Indlæg af Dansken » 1. feb 2021, 09:56

Jeg ved ikke hvordan priserne ligger på lidt ældre brugte Tikka'er i Danmark. Jeg ved at her i Sverige finder man dem tit på handlernes hylder- eller finder dem på "blocket.se" til fornuftige priser.
Der får du rigtigt meget riffel til næsten ingen penge. Det giver dig mere plads til at finde en god kikkert og holde dig indenfor budgettet.
Hvis du altså kan leve med at "bare" have en brugt riffel. Jeg vil igen anbefale dig at tage en kammerat som kan rifler med ud og se på den inden du køber.
Hvis det er OK for Moderator er her en link til en tråd med gamle Tikka rifler på et andet forum. Du finder bara lovsange om hvor godt de skyder: Ikke et eneste dårligt ord om disse gamle Finner.

https://www.jaktsidan.se/ipb/topic/5612 ... 95-bilder/

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Nyjæger: Winchester XPR vs. Tikka T3x

Indlæg af PSindrup » 1. feb 2021, 10:28

Jeg vil gå imod strømmen og anbefale dig at købe noget brugt som din første riffel.
(Gerne i 6,5x55 hvor træningsammunitionen er til at betale)

Du kan komme langt for 4.000,- kroner, og så er du i gang.

Når du så har været på 10 jagter og fundet din brugte riffels svagheder, så går du ud og køber din drømmeriffel og sælger den gamle med minimalt tab.

Peter

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Nyjæger: Winchester XPR vs. Tikka T3x

Indlæg af LJ » 1. feb 2021, 10:50

En umiddelbar pakke som du nævner, f.eks. denne: https://sportshuset.eu/shop/628-riffel- ... yddaemper/
...skal såmænd nok få dig igennem evt. riffelprøve og levere råvildt og gris. Sættet er nyt og der er garanti på. Eventuelle forsinkelser og ærgrelser i forbindelse med evt. rep mv. kompenseres du dog næppe for....hvis der kommer nogen.

Jeg kan sagtens forstå det forjættende i at købe et samlet sæt, optisk indskudt og klar, til meget få penge. Det er jo nemt og bekvemt.
....Men...skal det være nemt og bekvemt?
Jeg ville synes det ville være fantastisk hvis du lagde arbejdet (og pengene) i at gøre dig klogere på optik, montager og dæmper ved at læse op på emnerne, tale med andre og derfra træffe de oplyste valg, som passer bedst muligt til dine behov.
Der er ikke nogen der forventer man skal være verdensmester fra dag 1 men et solidt forarbejde belønnes ofte med et godt resultat. Jagt handler ikke om nemt og bekvemt :smile:

Sæt et maksimalt budget. Husk at en riffel af god kvalitet i .308 ofte vil være en fast bestanddel af din garderobe resten af dit jægerliv.
Måske supplerer du, måske finder du ud af at en anden kaliber er mere dig men ofte bliver en .308 i skabet, særligt hvis den er af god kvalitet.

Der findes en del mere god optik i dag end der gjorde for bare 10 år siden. Der findes også mere bras. Undgå en for høj laveste forstørrelse. Gerne 2-3 og ikke over 4. Lys kan være lækkert men er ikke bydende nødvendigt.

Montager fåes i god kvalitet i både alu og stål. Her kan man med fordel høste af andres erfaringer. Gode montager findes til rimelige penge men til 199,- er det alligevel nok at strække den. Brug lidt mere.

Til at starte med kan en Sonic 45 dæmper erhverves til 1500,- kr. incl. skæring af gevind, hvis et sådant ikke findes på riflen. Så kan man senere opgradere til A-tec, Hausken, Stalon mv. hvis behovet melder sig. En Sonic 45 gør det helt fint.

Hvis du vælger f.eks. en Tikka vil prisen blive noget højere for sættet. Hvis budgettet pt. siger nej, så køb XPR´en. Har du derimod muligheden, så synes jeg du skal gå hårdt efter en Tikka CTR. Ved samlet køb (riffel, kikkert, montager og evt. dæmper) kan der skrues på prisen på den også :smile:

Overvej at købe brugt. Ikke alle har mod på det men der er mange gode rifler til salg, som næsten ikke har skudt, grundet manglende tid, interesse og lignende. F.eks. er ældre Tikkaer og Sako´er er af virkelig god kvalitet, Ruger 77, Mauser M12/18, Sauer 100 mv er alle fine rifler også, som jævnligt er at finde på brugtmarkedet.

Knæk og bræk.

AI
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 8. sep 2018, 22:03
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Nyjæger: Winchester XPR vs. Tikka T3x

Indlæg af AI » 1. feb 2021, 15:56

PSindrup skrev:
1. feb 2021, 10:28
Jeg vil gå imod strømmen og anbefale dig at købe noget brugt som din første riffel.
(Gerne i 6,5x55 hvor træningsammunitionen er til at betale)

Du kan komme langt for 4.000,- kroner, og så er du i gang.

Når du så har været på 10 jagter og fundet din brugte riffels svagheder, så går du ud og køber din drømmeriffel og sælger den gamle med minimalt tab.

Peter
:goodpost:
Bare det at komme ud med andre riffelskytter på jagt eller bane, vil kunne forme ens drømmeriffel med tiden!

Saigon
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 9. maj 2008, 22:46
Interesser: jagt og fiskeri
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Nyjæger: Winchester XPR vs. Tikka T3x

Indlæg af Saigon » 1. feb 2021, 15:57

Ring til skov i bording, de har i december haft bud på T3 dog ikke t3x. Til 6995 for diverse med træ og ude, lite og varmint udgave. Winchester xpr er sikkert en ok riffel men langt fra tikka som i mine øjne er en langt bedre riffel!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Nyjæger: Winchester XPR vs. Tikka T3x

Indlæg af Raptor357 » 1. feb 2021, 18:54

AI skrev:
1. feb 2021, 15:56
PSindrup skrev:
1. feb 2021, 10:28
Jeg vil gå imod strømmen og anbefale dig at købe noget brugt som din første riffel.
(Gerne i 6,5x55 hvor træningsammunitionen er til at betale)

Du kan komme langt for 4.000,- kroner, og så er du i gang.

Når du så har været på 10 jagter og fundet din brugte riffels svagheder, så går du ud og køber din drømmeriffel og sælger den gamle med minimalt tab.

Peter
:goodpost:
Bare det at komme ud med andre riffelskytter på jagt eller bane, vil kunne forme ens drømmeriffel med tiden!
6,5x55 skal man ikke ud og købe nu. Kaliberen er marginal nu hvor vi må have bly i projektilerne, men om få år må vi ikke mere det og så er 6,5x55 tæt på værdiløs hvis vægt og energikravet ikke justeres.

.308W er en rigtig fin kaliber og vil også være det fremover, samtidigt så kan man få billig ammunition i meget god kvalitet til kaliberen.
en .223r er også en rigtig fin kaliber, ammunitionen er billigere, den bliver ikke særligt varm (man kan skyde uden mange lange pauser), rekylen er meget blid. ulempen, den må kun til og med rådyr men den bærer fint et moderne homogent projektil hvis twistrate i piben er mindst 1:9 1:10 er for marginalt til at jeg vil anbefale det.

En Tikka T3 Light i .308W er den eneste riffel, jeg har oplevet, som ved normal funktion har et meget ubehageligt rekyl og som jeg har skudt med. Rekyl er skarp og min krop kan ikke lide det. jeg skyder jævnligt med magnum kalibere, så jeg er ikke generelt rekyl følsom. En lyddæmper tager samtidigt meget af rekylen, så det kan anbefales, uanset mærke.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Nyjæger: Winchester XPR vs. Tikka T3x

Indlæg af Kortmentyk » 1. feb 2021, 23:35

Gør som Peter siger!
Køb en brugt riffel og brug resten af pengene på patroner og jagt. Er det ikke noget for dig kan du bare sælge igen uden det store tab.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Nyjæger: Winchester XPR vs. Tikka T3x

Indlæg af PSindrup » 2. feb 2021, 08:52

Raptor357 skrev:
1. feb 2021, 18:54
AI skrev:
1. feb 2021, 15:56
PSindrup skrev:
1. feb 2021, 10:28
Jeg vil gå imod strømmen og anbefale dig at købe noget brugt som din første riffel.
(Gerne i 6,5x55 hvor træningsammunitionen er til at betale)

Du kan komme langt for 4.000,- kroner, og så er du i gang.

Når du så har været på 10 jagter og fundet din brugte riffels svagheder, så går du ud og køber din drømmeriffel og sælger den gamle med minimalt tab.

Peter
:goodpost:
Bare det at komme ud med andre riffelskytter på jagt eller bane, vil kunne forme ens drømmeriffel med tiden!
6,5x55 skal man ikke ud og købe nu. Kaliberen er marginal nu hvor vi må have bly i projektilerne, men om få år må vi ikke mere det og så er 6,5x55 tæt på værdiløs hvis vægt og energikravet ikke justeres.
At kalde en 6,5x55 værdiløs efter blyforbuddet, er det ikke at stramme den?

Jeg er ret sikker på at den stadig vil være lovlig til (minimum) både rådyr og vildsvin.

Peter

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9651
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Nyjæger: Winchester XPR vs. Tikka T3x

Indlæg af Bofhenator » 2. feb 2021, 08:54

PSindrup skrev:
2. feb 2021, 08:52
Raptor357 skrev:
1. feb 2021, 18:54
AI skrev:
1. feb 2021, 15:56
PSindrup skrev:
1. feb 2021, 10:28
Jeg vil gå imod strømmen og anbefale dig at købe noget brugt som din første riffel.
(Gerne i 6,5x55 hvor træningsammunitionen er til at betale)

Du kan komme langt for 4.000,- kroner, og så er du i gang.

Når du så har været på 10 jagter og fundet din brugte riffels svagheder, så går du ud og køber din drømmeriffel og sælger den gamle med minimalt tab.

Peter
:goodpost:
Bare det at komme ud med andre riffelskytter på jagt eller bane, vil kunne forme ens drømmeriffel med tiden!
6,5x55 skal man ikke ud og købe nu. Kaliberen er marginal nu hvor vi må have bly i projektilerne, men om få år må vi ikke mere det og så er 6,5x55 tæt på værdiløs hvis vægt og energikravet ikke justeres.
At kalde en 6,5x55 værdiløs efter blyforbuddet, er det ikke at stramme den?

Jeg er ret sikker på at den stadig vil være lovlig til (minimum) både rådyr og vildsvin.

Peter
Vildsvin er kategori 1 vildt, så er den lovlig til vildsvin er den lovlig til alt.

(Jeg tror så helt bestemt regler om kuglevægt bliver opdateret så 6,5x55 forbliver lovlig til kat 1 vildt)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Nyjæger: Winchester XPR vs. Tikka T3x

Indlæg af PSindrup » 2. feb 2021, 09:01

Bofhenator skrev:
2. feb 2021, 08:54
PSindrup skrev:
2. feb 2021, 08:52
Raptor357 skrev:
1. feb 2021, 18:54
AI skrev:
1. feb 2021, 15:56
PSindrup skrev:
1. feb 2021, 10:28
Jeg vil gå imod strømmen og anbefale dig at købe noget brugt som din første riffel.
(Gerne i 6,5x55 hvor træningsammunitionen er til at betale)

Du kan komme langt for 4.000,- kroner, og så er du i gang.

Når du så har været på 10 jagter og fundet din brugte riffels svagheder, så går du ud og køber din drømmeriffel og sælger den gamle med minimalt tab.

Peter
:goodpost:
Bare det at komme ud med andre riffelskytter på jagt eller bane, vil kunne forme ens drømmeriffel med tiden!
6,5x55 skal man ikke ud og købe nu. Kaliberen er marginal nu hvor vi må have bly i projektilerne, men om få år må vi ikke mere det og så er 6,5x55 tæt på værdiløs hvis vægt og energikravet ikke justeres.
At kalde en 6,5x55 værdiløs efter blyforbuddet, er det ikke at stramme den?

Jeg er ret sikker på at den stadig vil være lovlig til (minimum) både rådyr og vildsvin.

Peter
Vildsvin er kategori 1 vildt, så er den lovlig til vildsvin er den lovlig til alt.

(Jeg tror så helt bestemt regler om kuglevægt bliver opdateret så 6,5x55 forbliver lovlig til kat 1 vildt)
Tak, det var jeg ikke opmærksom på. :thumbup:

Så et vildsvin sidestilles med en kronhjort når det det skal afgøres hvad de må skydes med?
Hvor finder man i øvrigt de forskellige kategorier?

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Nyjæger: Winchester XPR vs. Tikka T3x

Indlæg af C-X » 2. feb 2021, 09:02

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9651
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Nyjæger: Winchester XPR vs. Tikka T3x

Indlæg af Bofhenator » 2. feb 2021, 09:04

PSindrup skrev:
2. feb 2021, 09:01
...
Hvor finder man i øvrigt de forskellige kategorier?

Peter
Det burde have været en del af din jagttegnsundervisning?

Fra, "Bekendtgørelse om våben og ammunition der må anvendes til jagt m.v."
§ 3. Jagtammunition til riflede våben må anvendes til jagt på og regulering af de i nr. 1-5 anførte arter, når følgende minimumskrav er opfyldt, jf. også bilag 1:

1) Til kronvildt, dåvildt, sikavildt, muflon, vildsvin og spættet sæl samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 2-5, skal anvendes enten kuglevægt mindst 9 g (139 gr) og anslagsenergi E100 mindst 2700 J, eller kuglevægt mindst 10 g (154 gr) og anslagsenergi E100 mindst 2000 J.

2) Til råvildt samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 3-5, skal anvendes kuglevægt mindst 3,2 g (50 gr) og anslagsenergi E100 mindst 800 J.

3) Til ræv, mårhund, vaskebjørn, hare, sumpbæver, gæs og skarv samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 4-5, skal anvendes anslagsenergi E100 mindst 175 J.

4) Til husmår, ilder, mink, vildkanin, bisamrotte, hønsefugle, blishøne, ænder og måger samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 5, skal anvendes anslagsenergi E0 mindst 150 J.

5) Til duer, kragefugle, vadefugle og stær, skal anvendes mundingshastighed V0 mindst 200 m/sek.

Stk. 2. For så vidt angår jagtammunition til riflede våben til jagt på eller regulering af kronvildt, dåvildt, sikavildt, råvildt, muflon, vildsvin eller spættet sæl, skal projektilet være ekspanderende.

Stk. 3. Der må ikke anvendes våben, som kan anvende ammunition i kaliber ∙50 BMG.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Nyjæger: Winchester XPR vs. Tikka T3x

Indlæg af PSindrup » 2. feb 2021, 09:10

Bofhenator skrev:
2. feb 2021, 09:04
PSindrup skrev:
2. feb 2021, 09:01
...
Hvor finder man i øvrigt de forskellige kategorier?

Peter
Det burde have været en del af din jagttegnsundervisning?
Tak.

"Teorien" om anslagsenergi var. "Tabellen" var ikke.

Peter

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 354 times

Re: Nyjæger: Winchester XPR vs. Tikka T3x

Indlæg af Dansken » 11. feb 2021, 10:02

Her er et godt eksempel på meget "bang for the buck":
Note'r at prisen er i Svenske Zloty. Den ligger på blocket.se lige nu, og den er ikke langt fra broen
epbklpfhhicopghg.png

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 354 times

Re: Nyjæger: Winchester XPR vs. Tikka T3x

Indlæg af Dansken » 11. feb 2021, 10:33

Og her har du et udmærket sigte:
En Nickel 3-12X56 med tysk #4
kmokhffgloggfcle.png

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Nyjæger: Winchester XPR vs. Tikka T3x

Indlæg af TheDarkSide » 12. feb 2021, 15:15

Jeg tænker 6,5x55 er en fremragende råvildt og rævekaliber med 100 gr blyfri kugler. Meget mindre vindfølsom end fx 223 og helt andre muligheder for langdistanceskydning. Plus meget mere energioverskud til rådyr og nærmest garanteret gennemskud, uanset kuglevægt/type.
Jeg holder i hvert fald fast i min 6,5x55 :smile:

Besvar