Er det rust

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Razzer47
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 30
Tilmeldt: 7. mar 2021, 13:03
Interesser: Halggevær
Geografisk sted: Nordjylland
Been thanked: 7 times

Er det rust

Indlæg af Razzer47 » 27. mar 2021, 17:24

Jeg er helt ny i det her rengøring af halggevær. Så sikkert et dumt spørgsmål, men skal lige være sikker. Når jeg tørrer løbet af udvendigt med olie er det brunt på kulden. Er det rust eller er det bare skidt. ?
Vedhæftede filer
20210327_171856.jpg
20210327_171845.jpg

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Er det rust

Indlæg af HR » 27. mar 2021, 18:22

Det er helt normalt. Den brunerede overflade er let porøs, og porene er fulde af skidt. Hvis du renser den i bund og smører den ind i et tynd lag ren olie bliver olien beskidt helt af sig selv i løbet af nogle få timer.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Razzer47
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 30
Tilmeldt: 7. mar 2021, 13:03
Interesser: Halggevær
Geografisk sted: Nordjylland
Been thanked: 7 times

Re: Er det rust

Indlæg af Razzer47 » 27. mar 2021, 18:27

Tak for svar. Er lidt øm over den idt endnu da det er helt nyt. Det skulle lige have den helt store tur efter og have været ud i fugtigt vejr. Hvilken olie bruger i/du til det. Fik noget berreta våben olie med er det fint nok eller kan man få noget der er bedre til og beskytte ?

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Er det rust

Indlæg af HR » 27. mar 2021, 19:44

Jeg bruger ballistol. Det er hverken bedre eller ringere end alle mulige andre olier. Det olie du har fået med er helt sikkert fint. Køb en lille dåse lithiumfedt til låseknaster og hængslingen og en højtemperaturfedt til dine chokes. Vedligehold af chokes er det der lettest går i lort. Du kan bruge industriprodukter til 100 kr/kg eller fine våbensager til 250kr/100 gram. Det gør ingen forskel.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1390
Tilmeldt: 9. apr 2008, 15:13
Interesser: WW2 våben long range shooting
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 195 times

Re: Er det rust

Indlæg af F U B A R » 27. mar 2021, 21:28

Som HR skriver
Alt (olie næsten )
Gør det samme så længe syrefri
Plus ved at undgå ballistol (som osse gør jobbet)
Er at du undgåer at lugte til 50 festivals deltageres maveindhold efter en rock
Koncert
Super produkt men fuk lugten leder tankerne derhenaf
:puke: :puke:
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 538
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: Er det rust

Indlæg af 1900 » 27. mar 2021, 22:22

fordelen ved ballistol er at den ikke skader træet

Razzer47
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 30
Tilmeldt: 7. mar 2021, 13:03
Interesser: Halggevær
Geografisk sted: Nordjylland
Been thanked: 7 times

Re: Er det rust

Indlæg af Razzer47 » 29. mar 2021, 16:49

Har lige købt det da jeg læste om den. Nu bruger jeg min ca en gang om ugen og hvor gang den bliver sat i skabet få den lige en hurtig tur medmindre det har regnet så den hele turen. Er det bedre og bruge en ikke spray olie ? Synes jeg har læst at de fordamper hvis den skal stå i længer tid

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Er det rust

Indlæg af FrederikF » 29. mar 2021, 20:27

Har hængt våben til tørre, derefter i skab efter en gang spray (enten wd40 eller våbenolie). Har gjort sådan i 30 år uden nogensinde at opleve rust (en Sako Vixen som eneste undtagelse, den ruster på de yderste 20 cm af piben uden på uanset hvad jeg gør :blink: ).

Har ikke gået på havjagt, men andetræk ved ferskvand.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Er det rust

Indlæg af HR » 29. mar 2021, 20:53

Razzer47 skrev:
29. mar 2021, 16:49
Har lige købt det da jeg læste om den. Nu bruger jeg min ca en gang om ugen og hvor gang den bliver sat i skabet få den lige en hurtig tur medmindre det har regnet så den hele turen. Er det bedre og bruge en ikke spray olie ? Synes jeg har læst at de fordamper hvis den skal stå i længer tid
Efter et par år rykker du en tand til højre. Så ryger den direkte i skabet med mindre det har regnet. Hvis regn, Så får den lige en hurtig tur.

Det er slet ikke så vanskeligt. Millioner af skydevåben gik igennem flere års verdenskrig uden andet en en lille olieflaske. Våbenlove på spray er hurtigt, dyrt og kommer godt ind i krogene. Hvis du syntes det er nemmere er det fint. Men det er ikke bedre end det på flaskerne. Hvis det er en rigtig olie fordamper den ikke hurtigere end samme olie på en flaske. WD 40 er ikke en olie men mere en rensevæske. Det fordamper og har meget ringe smørende og beskyttende egenskaber. Men da nok til at holde rusten væk så længe det står i skabet.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Er det rust

Indlæg af FrederikF » 30. mar 2021, 07:39

HR skrev:
29. mar 2021, 20:53
Razzer47 skrev:
29. mar 2021, 16:49
Har lige købt det da jeg læste om den. Nu bruger jeg min ca en gang om ugen og hvor gang den bliver sat i skabet få den lige en hurtig tur medmindre det har regnet så den hele turen. Er det bedre og bruge en ikke spray olie ? Synes jeg har læst at de fordamper hvis den skal stå i længer tid
Efter et par år rykker du en tand til højre. Så ryger den direkte i skabet med mindre det har regnet. Hvis regn, Så får den lige en hurtig tur.

Det er slet ikke så vanskeligt. Millioner af skydevåben gik igennem flere års verdenskrig uden andet en en lille olieflaske. Våbenlove på spray er hurtigt, dyrt og kommer godt ind i krogene. Hvis du syntes det er nemmere er det fint. Men det er ikke bedre end det på flaskerne. Hvis det er en rigtig olie fordamper den ikke hurtigere end samme olie på en flaske. WD 40 er ikke en olie men mere en rensevæske. Det fordamper og har meget ringe smørende og beskyttende egenskaber. Men da nok til at holde rusten væk så længe det står i skabet.
HR
Wd40 har ringe smørende egenskaber - enig.
Men til overflade beskyttelse er smøring ligegyldig.

Ingen skal bilde mig ind at diverse olier er meget bedre til at beskytte mod rust end billigt wd40.
Jeg har lavet mine egne forsøg med billigt ubehandlet jern, der fik henholdsvis et spray våbenolie og et spray wd40, når jeg lige kom forbi.
Der var ret stor forskel i resultatet (men det var ikke olien der løb af med sejren!).

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Er det rust

Indlæg af FrederikF » 30. mar 2021, 07:57

Fandt efterfølgende denne test på nettet (og alle ved jo at nettet aldrig lyver :twisted: ).

http://www.dayattherange.com/?page_id=3667

Den underbygger fuldstændigt mine erfaringer/ test.
Der afprøves +30 produkter.
Wd40 er et af de bedste rustbeskyttere. Men ikke specielt god til at smørre.
Mine repeterrifler ser jeg ingen grund til at smørre særligt meget - en tynd / aftørret oliefilm er tilstrækkelig.

Wd40 er et super godt produkt til at blæse på jagtvåben, hvis man vil undgå rust.
Det efterlader ikke voks/snask, hvis man glemmer at tørre helt af.
Og det holder længe.
Det er billigt.
Jeg har aktier i firmaet :oops: (gas :rolf: )

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Er det rust

Indlæg af HR » 30. mar 2021, 08:23

... jeg bruger det skam også. Det er en hurtig og billig måde at gøre et våben rent, samt tilføre en beskyttende film der vil holde våbnet fri for rust så længe det står i skab eller til let brug. Et godt pist og så aftørring med en klud, færdigt. Men til seriøst rustbeskyttelse kommer det til kort. Her snakker jeg ikke kvalitetsstål, så som gøjeblik eller gamle øldåser, men noget så forfærdeligt som løbet på en 870 Express. Her skal der noget til der hænger bedere ved (jeg bruger hvid vaseline, så det behøver ikke være noget dyrt).
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Besvar