Blaser R8 vs Sauer 404

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3363
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Blaser R8 vs Sauer 404

Indlæg af Flugteren » 18. maj 2021, 22:53

Hvis jeg var dig, OP, så havde jeg også taget et kig på Titan16-riflerne fra Rossler i Tyskland. De fås til ganske overkommelige priser i DK, og du kan få en Eksklusiv-udgave med pibe og en ekstra pibe i .300 Win Mag til de lange skud for under 25K! De er også straight pull.

https://vaabensmeden.dk/jagt/rifler/titan-16/

Det er noget andet end Blaser, og prisen er noget anderledes.

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 639
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 316 times
Been thanked: 175 times

Re: Blaser R8 vs Sauer 404

Indlæg af Lars M. L. » 19. maj 2021, 08:16

Hvis valget er kogt ned til Blaser R8 eller Sauer 404, er der reelt set kun tilbage at tage ud til en velassorteret forhandler og mærke efter, hvilken riffel, som føles bedst for dig.
Derefter må man lave et realitetscheck i fht økonomi. Det er vel trods alt de færreste, som køber flere komplette rifler med optik og kufferter på een gang.
Knæk og bræk
Vh Lars

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4209
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Blaser R8 vs Sauer 404

Indlæg af 458hunter » 19. maj 2021, 08:47

Sierra - hvis jeg købte riffel incl kikkert og kuffert, dæmper mv, så ville minimum 20% rabat være forventningen. Jeg får 10% på enkeltstumper hos min faste forhandler.

Der er kæmpe avancer på optik og udstyr - ikke så meget på selve våbnene.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Blaser R8 vs Sauer 404

Indlæg af KKA » 20. maj 2021, 18:47

Lars M. L. skrev:
19. maj 2021, 08:16
Hvis valget er kogt ned til Blaser R8 eller Sauer 404, er der reelt set kun tilbage at tage ud til en velassorteret forhandler og mærke efter, hvilken riffel, som føles bedst for dig.
Derefter må man lave et realitetscheck i fht økonomi. Det er vel trods alt de færreste, som køber flere komplette rifler med optik og kufferter på een gang.
Knæk og bræk
Vh Lars
Går ud fra, at det økonomiske fundament er i orden, inden man investerer. Der skal så holdes op mod, at det eneste middel mod besættelse er...... besiddelse;-)

Danø
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 19. okt 2016, 20:42
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Aalborg
Been thanked: 7 times

Re: Blaser R8 vs Sauer 404

Indlæg af Danø » 23. maj 2021, 08:51

Jeg har en R8 Pro Success i 30.06 med syntetisk skæfte og er meget glad for den selv jeg skammer mig lidt over at give så mange penge for den🙁. Skulle jeg gøre det om ville jeg overveje en Steel Action. Men den har ikke vekselpibe og dumper nok som en mulighed her.

Et par knap så åbenlyse læringen fra min side er

1. LOP er en anelse for kort til mig. Kan dog nemt løses med en tykkere bagkappe eller spacers
2. Afstanden fra håndflade til aftrækker er til den korte side for mig da jeg har lidt store hænder. Det kan man intet gøre ved så husk at vurdere på det. Det kan man faktisk på en Sauer 404. Man skal ikke undervurdere hvor vigtigt det er at det passer.
3. Aftrækket kan ikke justeres i vægten men kan bestilles med den vægt man ønsker op til 1,1 kg (mener jeg). Det er meget vigtigt fordi nogle blasere kommer med et ekstremt let aftræk som ikke alle bryder sig om.
4. Skal man bruge den til drivjagt så skal man gøre op med sig selv om en success er den rette. Det kræver en del tørtræning at kunne afsikre i en fart. Specielt med handsker. En Sauer 404 kan fås med 8 skuds magasiner så den er nok mere hensigtsmæssig til drivjagt uden thumbhole skæfte
5. Nogle kalibre (fx 30.06) kan være lidt svær at lade fra oven fordi man skal bruge en del kræfter på at trykke patronen ned i magasinet. Det har jeg dog løst ved at file en anelse på læberne på magasinindsatsen. Så nu er den på niveau med fx Sako 85

Derudover er den utrolig god til at optage rekyl og måske den eneste riffel jeg nogensinde har prøvet hvor jeg ikke føler behov for kolbeforhøjer. Alt i alt en fed riffel hvis man gider at betale prisen

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Blaser R8 vs Sauer 404

Indlæg af KKA » 23. maj 2021, 23:07

Danø skrev:
23. maj 2021, 08:51
Jeg har en R8 Pro Success i 30.06 med syntetisk skæfte og er meget glad for den selv jeg skammer mig lidt over at give så mange penge for den🙁. Skulle jeg gøre det om ville jeg overveje en Steel Action. Men den har ikke vekselpibe og dumper nok som en mulighed her.

Et par knap så åbenlyse læringen fra min side er

1. LOP er en anelse for kort til mig. Kan dog nemt løses med en tykkere bagkappe eller spacers
2. Afstanden fra håndflade til aftrækker er til den korte side for mig da jeg har lidt store hænder. Det kan man intet gøre ved så husk at vurdere på det. Det kan man faktisk på en Sauer 404. Man skal ikke undervurdere hvor vigtigt det er at det passer.
3. Aftrækket kan ikke justeres i vægten men kan bestilles med den vægt man ønsker op til 1,1 kg (mener jeg). Det er meget vigtigt fordi nogle blasere kommer med et ekstremt let aftræk som ikke alle bryder sig om.
4. Skal man bruge den til drivjagt så skal man gøre op med sig selv om en success er den rette. Det kræver en del tørtræning at kunne afsikre i en fart. Specielt med handsker. En Sauer 404 kan fås med 8 skuds magasiner så den er nok mere hensigtsmæssig til drivjagt uden thumbhole skæfte
5. Nogle kalibre (fx 30.06) kan være lidt svær at lade fra oven fordi man skal bruge en del kræfter på at trykke patronen ned i magasinet. Det har jeg dog løst ved at file en anelse på læberne på magasinindsatsen. Så nu er den på niveau med fx Sako 85

Derudover er den utrolig god til at optage rekyl og måske den eneste riffel jeg nogensinde har prøvet hvor jeg ikke føler behov for kolbeforhøjer. Alt i alt en fed riffel hvis man gider at betale prisen
Har nøjagtig samme Blaser R8 variant, bare i linksudgave og i 308w, og der går det hurtigt med at repetere selv med thumb hole, nok også fordi 308w er en en kortere patron end 30.06, men stort set med samme anslagsenergi.

Har haft Sauer, Mauser og sågar Varberger og intet slår en Blaser imho. Haft en R93 før, som jeg skiftede til R8…af sikkerhedsgrunde ift gardenatappene i bundstykket - men også et yderst velfungerende våben.
Mener at der kan tilkøbes et ATZLaftræk, der kan justeres?

Danø:
Hvis man har hænder som et lokumsbræt, er det vel muligt at lægge lidt xtra gummibelægning på wundhammerbulen hos en bøssemager.
Hvorfor vil du lade den ,,oppefra”, når magasinet nemt kan tages ud?

Danø
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 19. okt 2016, 20:42
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Aalborg
Been thanked: 7 times

Re: Blaser R8 vs Sauer 404

Indlæg af Danø » 24. maj 2021, 07:32

KKA skrev:
23. maj 2021, 23:07
Danø skrev:
23. maj 2021, 08:51
Jeg har en R8 Pro Success i 30.06 med syntetisk skæfte og er meget glad for den selv jeg skammer mig lidt over at give så mange penge for den🙁. Skulle jeg gøre det om ville jeg overveje en Steel Action. Men den har ikke vekselpibe og dumper nok som en mulighed her.

Et par knap så åbenlyse læringen fra min side er

1. LOP er en anelse for kort til mig. Kan dog nemt løses med en tykkere bagkappe eller spacers
2. Afstanden fra håndflade til aftrækker er til den korte side for mig da jeg har lidt store hænder. Det kan man intet gøre ved så husk at vurdere på det. Det kan man faktisk på en Sauer 404. Man skal ikke undervurdere hvor vigtigt det er at det passer.
3. Aftrækket kan ikke justeres i vægten men kan bestilles med den vægt man ønsker op til 1,1 kg (mener jeg). Det er meget vigtigt fordi nogle blasere kommer med et ekstremt let aftræk som ikke alle bryder sig om.
4. Skal man bruge den til drivjagt så skal man gøre op med sig selv om en success er den rette. Det kræver en del tørtræning at kunne afsikre i en fart. Specielt med handsker. En Sauer 404 kan fås med 8 skuds magasiner så den er nok mere hensigtsmæssig til drivjagt uden thumbhole skæfte
5. Nogle kalibre (fx 30.06) kan være lidt svær at lade fra oven fordi man skal bruge en del kræfter på at trykke patronen ned i magasinet. Det har jeg dog løst ved at file en anelse på læberne på magasinindsatsen. Så nu er den på niveau med fx Sako 85

Derudover er den utrolig god til at optage rekyl og måske den eneste riffel jeg nogensinde har prøvet hvor jeg ikke føler behov for kolbeforhøjer. Alt i alt en fed riffel hvis man gider at betale prisen
Har nøjagtig samme Blaser R8 variant, bare i linksudgave og i 308w, og der går det hurtigt med at repetere selv med thumb hole, nok også fordi 308w er en en kortere patron end 30.06, men stort set med samme anslagsenergi.

Har haft Sauer, Mauser og sågar Varberger og intet slår en Blaser imho. Haft en R93 før, som jeg skiftede til R8…af sikkerhedsgrunde ift gardenatappene i bundstykket - men også et yderst velfungerende våben.
Mener at der kan tilkøbes et ATZLaftræk, der kan justeres?

Danø:
Hvis man har hænder som et lokumsbræt, er det vel muligt at lægge lidt xtra gummibelægning på wundhammerbulen hos en bøssemager.
Hvorfor vil du lade den ,,oppefra”, når magasinet nemt kan tages ud?
Jeg synes nu ikke hastighedsforskellen på at repetere med en 308 vs 30.06 gør nogle praktisk forskel. Den ekstra cm betyder ingenting i hastighed. Men det betyder dog i en 30.06 at bundstykket kommer tættere på øjet når man repeterer med riflen i anslag. Det skal man lige træne lidt så mam kan gøre det uden instinktivt at lukke øjet eller flytte ansigtet lidt tilbage eller til siden.

Jeg kunne da godt høre en bøssemager om han kunne lave en løsning med at fylde wundhannerbulen lidt ud. Har bare svært ved at tro at det kan gøres pænt. Men måske? Mht. at lade fra oven så er det jo rart hvis man fx er på drivjagt og gerne vil toppe op efter at have sendt 3 skud afsted. Der er det træls at bøvle med at tage magasinet ud først. Tror det eller ej men det er faktisk sket for mig før i Polen hvor jeg netop havde sendt nogle skud afsted til nogle vildsvin. Jeg tog magasinet ud og ville fylde på og pludselig kom der et vildsvin mere. Det nåede jeg ikke at skyde til. Hvis jeg i stedet var i gang med at toppe op så ville jeg jo lynhurtigt kunne lukket bundstykket og være klar.

Der er jo også nogle der er meget bange for at miste magasinet (eller aftrækkerhuset som det vist korrekt hedder). Så er det også meget rart at kunne lade fra oven. Man kan faktisk låse det fast med en knap indeni hvis man tager magasinindsatsen ud.

Det er og bliver en fed riffel pga det innovative design. Men den deler vandene netop pga det.

Besvar