Blaser R8 vs Sauer 404

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
VLangvad
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 6. maj 2020, 15:26
Interesser: Jagt
Geografisk sted: KØBENHAVN Ø
Has thanked: 71 times
Been thanked: 15 times

Blaser R8 vs Sauer 404

Indlæg af VLangvad » 16. maj 2021, 21:44

Godaften,

Håber alle har haft en god start på bukkejagten.

Jeg ved godt, at jeg starter en religionskrig nu, men er på udkig efter en ny riffel, som skal kunne det hele. Valget står mellem en Blaser R8 eller Sauer 404 - hvilken skal jeg vælge? Umiddelbart skal jeg have to forskellige løb/kalibre (eller flere med tiden ;)), da riflen skal bruges til alt fra anstands-, pürsch-, og drivjagt. Og sidst men ikke mindst, skal det være med Thumbhole-skæfte eller uden? Har ikke prøvet thumbhole, men har prøvet begge rifler. Håber i vil komme med input, så min beslutning kan blive lettere :)
Blaser K95 Black Edition G8
.270win, Z8i 1,7-13,3x42 P SR

Blaser R8 Attaché
7mm RM fluted, Z8i 2,3-18x56 P SR

Blaser R8 Professional Savanna
9,3x62 fluted, Z8i 1-8x24 P SR

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Blaser R8 vs Sauer 404

Indlæg af Flugteren » 16. maj 2021, 22:14

Tja, begge firmaer ejes af samme organisation, nemlig Lüke & Ortmeier Gruppen, så uanset hvad falder pengene ned i deres lommer :giggle:

Heads up: Det lyder vældig smart at kunne skifte kaliber og pibelængde på sin riffel, men i realiteten kommer riflen til at stå primært i én konfiguration det meste af tiden (hint, det plejer at være den, der dækker bredest) og så står de andre piber, låsehoveder/låse og kikkerter i skabet og samler støv.

Hvis du alligevel er hooked på denne løsning, så vil jeg anbefale dig at droppe Sauer og Blaser - de er nærmest blevet våbenverdenens svar på Gucci; du kan få det samme andre steder til billigere penge. Du betaler rigtig, rigtig meget for mærkerne. F.eks. kan du få en Schultz & Larsen Victory i .308 med en vekselpibe i 9,3x62 og en magnumpibe i f.eks. 300 Win Mag + magnumlås til stort set samme pris som én Blaser R8 eller en Sauer 404. Du kan også droppe magnumpiben, og få opgraderet træ og et ekstra skæfte, så du kan tage det pæne træskæfte med til anstandsjagt og komposit-tommelfingerskæftet med til pürsch.

Det er lige før, jeg hellere ville vælge en Classic-DL i .308, købe en ekstra 9,3x62 pibe og en magnumpibe + lås, og tre passende dæmpere for den samme pris som en Blaser R8 eller Sauer 404.

TILFØJELSE:

Hvis prisen er underordnet, så havde jeg nok også bare taget en Blaser og købt de relevante piber med optik på. Med Blaser får du i det mindste noget anderledes i forhold til de mange andre, almindelige rifler på markedet. Går du all in, så skal du nok lægge en 120K hos jagtforhandleren for alt, men så har du også et riffelsetup for livet, og du får nok også en kop kaffe fra forhandlerens egen stempelkande, når du svinger kortet :rolf:

Thumbholeskæfte er lækkert. Jeg synes ikke, at ergonomien på min S&L er lige så god, som den jeg ved at holde om pistolgrebet på min SIG 716.
Senest rettet af Flugteren 16. maj 2021, 22:38, rettet i alt 2 gange.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Blaser R8 vs Sauer 404

Indlæg af C-X » 16. maj 2021, 22:24

Blaser R8 kan give rigtig god mening, for den rejsende jæger.

2-3 piber, i hver sin kaliber, det samme antal optikker, som sidder på piben og er indskudt. Let hvis man skal et smut med flyveren, til f.eks. Afrika og vil på jagt efter lidt af det hele.

Det er altså imponerende og værd at overveje, hvis man kan lide systemet og priserne.

Personligt gør Blaser dog ikke noget for mig, og der hvor jeg kunne få råd til at rejse hen, skal jeg sikkert alligevel med bil. :blink:
Man kan få mange gode Tikka rifler for de samme penge.

Thumbhole eller ej, der skal du ud og prøve. Jeg har begge dele og der er fordele og ulemper ved begge typer skæfte.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Blaser R8 vs Sauer 404

Indlæg af Kortmentyk » 16. maj 2021, 22:39

Blaser og deres thumbhole-skæfte er en super løsning til mænd med små hænder :thumbup:

:getout:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Blaser R8 vs Sauer 404

Indlæg af Raptor357 » 16. maj 2021, 22:59

Blaser er lidt mere kræsen med genladt ammunition, siges der. Jeg har ikke ladet til en, så jeg ved ikke om det passer, men jeg har set folk hærge deres blaser fordi at låsen ikke vil åbne, hvis hylsteret binder i kammeret.
Thumbhole eller ej er en smags sag, jeg vil helst have et pistolgreb. Gør dig en tjeneste og prøv før du køber. Men der er ingen tvivl om at et thumbhole skæfte der passer giver bedre skydning.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Blaser R8 vs Sauer 404

Indlæg af 458hunter » 16. maj 2021, 23:08

Raptor357 skrev:
16. maj 2021, 22:59
Blaser er lidt mere kræsen med genladt ammunition, siges der. Jeg har ikke ladet til en, så jeg ved ikke om det passer, men jeg har set folk hærge deres blaser fordi at låsen ikke vil åbne, hvis hylsteret binder i kammeret.
Thumbhole eller ej er en smags sag, jeg vil helst have et pistolgreb. Gør dig en tjeneste og prøv før du køber. Men der er ingen tvivl om at et thumbhole skæfte der passer giver bedre skydning.
Kan på ingen måde genkende at Blaser skulle være kræsen en lade til. Min oplevelse er at de skyder godt med stort set alt og med meget bredt udvalgt af projektiler. Min R8 med semi profil pibe skyder lige op med AI AXMC border piber målt på egenspredning. Det eneste man skal huske er at trykke skuldrene nok tilbage så den kan kamre.

Min R8 ligger i et GRS Bifrost skæfte som ergonomisk passer som støbt til mig. Anlæg og skud foregår helt intuitivt på et niveau jeg ikke har oplevet med andre af mine setups - så det kan jeg varmt anbefale. Ved dog at GRS skæfternes form ikke er for alle.

Taby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 437
Tilmeldt: 8. dec 2006, 08:17
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 66 times
Been thanked: 39 times

Re: Blaser R8 vs Sauer 404

Indlæg af Taby » 16. maj 2021, 23:16

Af de 2 ville jeg vælge saueren. Jeg blver aldrig ven med blasers ladesystem. Synes det er tungt og klodset. Hvis du gerne vil have thumpholeskæfte (hvilket jeg også selv har) så overvej et det er åbent i toppen som feks merkel helix speedster. Det spiller bare, og er supergodt at skyde med, men er ikke sikker på om blaser og Sauer laver det.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Blaser R8 vs Sauer 404

Indlæg af LJ » 17. maj 2021, 00:25

Planlægger du at beholde din Tikka?

Hvilke kalibre ønsker du?

Skal du rejse med fly og lignende med den/dem?

VLangvad
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 6. maj 2020, 15:26
Interesser: Jagt
Geografisk sted: KØBENHAVN Ø
Has thanked: 71 times
Been thanked: 15 times

Re: Blaser R8 vs Sauer 404

Indlæg af VLangvad » 17. maj 2021, 08:40

LJ skrev:
17. maj 2021, 00:25
Planlægger du at beholde din Tikka?

Hvilke kalibre ønsker du?

Skal du rejse med fly og lignende med den/dem?
Mange tak for jeres input.

Jeg planlægger at sælge min Tikka, og så enten have 270win som all-round, 308 igen, eller noget helt tredje. Jeg er primært på jagt i Sverige, hvor der både kan komme vildsvin, rådyr osv. forbi. Er rimelig sikker på, at den "store" kaliber skal være 9,3x62 til drivjagt, elg og lign.
Jeg satser på at skulle rejse med fly til Skotland eller lign på et tidspunkt, men i nærmeste fremtid bliver det primært jagtrejser indenfor kontinental-europa. Har låst mig fast på, at det enten skal være Sauer 404 eller Blaser R8. Synes det er enormt tiltalende, at kunne skifte mellem to piber alt afhængigt af jagtform, have en praktisk kuffert, hvor det kan ligge adskilt, og så er det jo to flotte og lækre rifler.
Blaser K95 Black Edition G8
.270win, Z8i 1,7-13,3x42 P SR

Blaser R8 Attaché
7mm RM fluted, Z8i 2,3-18x56 P SR

Blaser R8 Professional Savanna
9,3x62 fluted, Z8i 1-8x24 P SR

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Blaser R8 vs Sauer 404

Indlæg af C-X » 17. maj 2021, 08:55

Hvis du også skal sydover, skal du lige være opmærksom på at .270 Winchester ikke overholder lokale krav om minimum 7 mm.

Kan Sauer 404 klare pibeskift uden kontrolskydning? Hvis ikke, så er det point til Blaser.

Af det jagt du beskriver, så er der ikke noget der diskvalificerer din .308 Winchester, som du evt. kunne supplere med en 9,3x62.
Men nu brænder pengene jo i lommen og begæret stiger. Ud og pil.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Blaser R8 vs Sauer 404

Indlæg af Flugteren » 17. maj 2021, 09:06

C-X skrev:
17. maj 2021, 08:55
Hvis du også skal sydover, skal du lige være opmærksom på at .270 Winchester ikke overholder lokale krav om minimum 7 mm.

Kan Sauer 404 klare pibeskift uden kontrolskydning? Hvis ikke, så er det point til Blaser.

Af det jagt du beskriver, så er der ikke noget der diskvalificerer din .308 Winchester, som du evt. kunne supplere med en 9,3x62.
Men nu brænder pengene jo i lommen og begæret stiger. Ud og pil.
Er .270 Win ikke i virkeligheden en .277”? For så overholder den jo 7 mm kravet.

VLangvad
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 6. maj 2020, 15:26
Interesser: Jagt
Geografisk sted: KØBENHAVN Ø
Has thanked: 71 times
Been thanked: 15 times

Re: Blaser R8 vs Sauer 404

Indlæg af VLangvad » 17. maj 2021, 09:43

C-X skrev:
17. maj 2021, 08:55
Hvis du også skal sydover, skal du lige være opmærksom på at .270 Winchester ikke overholder lokale krav om minimum 7 mm.

Kan Sauer 404 klare pibeskift uden kontrolskydning? Hvis ikke, så er det point til Blaser.

Af det jagt du beskriver, så er der ikke noget der diskvalificerer din .308 Winchester, som du evt. kunne supplere med en 9,3x62.
Men nu brænder pengene jo i lommen og begæret stiger. Ud og pil.
Nemlig. Jeg købte min Tikka brugt, for at starte "blidt" ud, og er nu blevet bidt af en gal jæger, så vil gerne opgradere mit grej og købe det fra nyt. Er selv meget glad for 308'eren, men er 308/9,3x62 en god kombi, eller bliver den ene en smule overflødig? Har du selv en Blaser?
Blaser K95 Black Edition G8
.270win, Z8i 1,7-13,3x42 P SR

Blaser R8 Attaché
7mm RM fluted, Z8i 2,3-18x56 P SR

Blaser R8 Professional Savanna
9,3x62 fluted, Z8i 1-8x24 P SR

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Blaser R8 vs Sauer 404

Indlæg af C-X » 17. maj 2021, 09:52

Flugteren skrev:
17. maj 2021, 09:06
C-X skrev:
17. maj 2021, 08:55
Hvis du også skal sydover, skal du lige være opmærksom på at .270 Winchester ikke overholder lokale krav om minimum 7 mm.
(...)
Er .270 Win ikke i virkeligheden en .277”? For så overholder den jo 7 mm kravet.
Nix, 6,86 mm.

Samme kugle bruges i .277 Fury... BTW...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: Blaser R8 vs Sauer 404

Indlæg af AHSV » 17. maj 2021, 09:55

Flugteren skrev:
17. maj 2021, 09:06
C-X skrev:
17. maj 2021, 08:55
Hvis du også skal sydover, skal du lige være opmærksom på at .270 Winchester ikke overholder lokale krav om minimum 7 mm.

Kan Sauer 404 klare pibeskift uden kontrolskydning? Hvis ikke, så er det point til Blaser.

Af det jagt du beskriver, så er der ikke noget der diskvalificerer din .308 Winchester, som du evt. kunne supplere med en 9,3x62.
Men nu brænder pengene jo i lommen og begæret stiger. Ud og pil.
Er .270 Win ikke i virkeligheden en .277”? For så overholder den jo 7 mm kravet.
Projektildiameteren er ganske rigtigt .277, men løbsdiameteren er .270 (løbsdiameteren måles på toppen af riffelgangene). 7mm kravet er ift. løbsdiameteren selvom forskellen på de to ikke er meget større end noget man rent faktisk kunne anvende til at kneppe en flue med... :blink:

Mvh.
Anders

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Blaser R8 vs Sauer 404

Indlæg af C-X » 17. maj 2021, 09:56

VLangvad skrev:
17. maj 2021, 09:43
C-X skrev:
17. maj 2021, 08:55
Hvis du også skal sydover, skal du lige være opmærksom på at .270 Winchester ikke overholder lokale krav om minimum 7 mm.

Kan Sauer 404 klare pibeskift uden kontrolskydning? Hvis ikke, så er det point til Blaser.

Af det jagt du beskriver, så er der ikke noget der diskvalificerer din .308 Winchester, som du evt. kunne supplere med en 9,3x62.
Men nu brænder pengene jo i lommen og begæret stiger. Ud og pil.
Nemlig. Jeg købte min Tikka brugt, for at starte "blidt" ud, og er nu blevet bidt af en gal jæger, så vil gerne opgradere mit grej og købe det fra nyt. Er selv meget glad for 308'eren, men er 308/9,3x62 en god kombi, eller bliver den ene en smule overflødig? Har du selv en Blaser?
Nej, jeg er ikke Blaser fan, og vil alligevel heller ikke bruge så mange penge på en skyder.

Jeg er selv meget glad for .308 Winchester, som jeg supplerer med .45/70 Government.

Skulle jeg have noget mere fornuftigt, blev det 6,5x55 + 9,3x62. De komplimenterer hinanden smukt. Samme magasin og bundstykke hoved, om jeg husker ret.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

70er drengen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 141
Tilmeldt: 30. nov 2014, 01:03
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 166 times
Been thanked: 33 times

Re: Blaser R8 vs Sauer 404

Indlæg af 70er drengen » 17. maj 2021, 10:16

Skulle jeg have noget mere fornuftigt, blev det 6,5x55 + 9,3x62. De komplimenterer hinanden smukt. Samme magasin og bundstykke hoved, om jeg husker ret.
Jeg har den kombination i en Mauser m03 og der kan jeg nemlig både bruge samme magasin og bundstykke, hvilket gør at jeg blot skal skifte pibe. Det er jeg meget tilfreds med. Ved dog ikke om det er tilsvarende på de før omtalte rifler.

Samtidig kan kalibrene skyde nærmest alt vildt både herhjemme og i udlandet. Og de dyr som en 9,3’er ikke duer til har jeg alligevel ikke råd til at gå på jagt efter.

Har du overvejet en M03?

Marmelade
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 27. jun 2018, 12:59
Interesser: Jagt, riffel, hagl og hund
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 11 times
Been thanked: 34 times

Re: Blaser R8 vs Sauer 404

Indlæg af Marmelade » 17. maj 2021, 10:19

Jeg stod præcis samme sted som dig for nogle år siden. Valget endte med en R8'er i 308w thumbhole (success skæfte)

Du skal være meget opmærksom på, at deres thumbhole er forskelligt - 404 er bygget så den passer både links og almindelige skytter, hvor Blasers kun passer én side. Hvilket for mig gjorde at ergonomien var betydelig bedre hos Blaser. Derudover syntes jeg der var overraskende stor forskel på finish; prøv at pille piben af på en 404 og en R8, dem jeg så af 404 var altså ikke særlig pæne i forskæftet, når piben var væk.

Jeg får ladet ammo til min, og den skyder hul i hul med en standard patron som min kammerat bruger til både tikka, S&L og Sauer 202. Derudover skyder den også rigtig godt med S&B spidsskarp, som faktisk passer med jagtammonitionen. Jeg har aldrig oplevet, at den skulle være kræsen - tværtimod!

Sikringen på 404 er den samme som på R8, så det er egentlig bare om du kan lide en rettrækker eller mauser lås :smile:


Begge rifler er toppen af poppen og (sikkert) produceret samme sted, da det er samme koncern.
Vil du have træ eller syntetisk skæfte?
If it flies
It dies

If it hops
It drops

VLangvad
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 6. maj 2020, 15:26
Interesser: Jagt
Geografisk sted: KØBENHAVN Ø
Has thanked: 71 times
Been thanked: 15 times

Re: Blaser R8 vs Sauer 404

Indlæg af VLangvad » 17. maj 2021, 10:34

Marmelade skrev:
17. maj 2021, 10:19
Jeg stod præcis samme sted som dig for nogle år siden. Valget endte med en R8'er i 308w thumbhole (success skæfte)

Du skal være meget opmærksom på, at deres thumbhole er forskelligt - 404 er bygget så den passer både links og almindelige skytter, hvor Blasers kun passer én side. Hvilket for mig gjorde at ergonomien var betydelig bedre hos Blaser. Derudover syntes jeg der var overraskende stor forskel på finish; prøv at pille piben af på en 404 og en R8, dem jeg så af 404 var altså ikke særlig pæne i forskæftet, når piben var væk.

Jeg får ladet ammo til min, og den skyder hul i hul med en standard patron som min kammerat bruger til både tikka, S&L og Sauer 202. Derudover skyder den også rigtig godt med S&B spidsskarp, som faktisk passer med jagtammonitionen. Jeg har aldrig oplevet, at den skulle være kræsen - tværtimod!

Sikringen på 404 er den samme som på R8, så det er egentlig bare om du kan lide en rettrækker eller mauser lås :smile:


Begge rifler er toppen af poppen og (sikkert) produceret samme sted, da det er samme koncern.
Vil du have træ eller syntetisk skæfte?
Mange tak for input - dejligt at høre fra en, der har stået i samme situation. Endte du med at købe syntet eller træ? Og hvad løb det op i, hvis jeg må spørge?

Hælder mere og mere til R8'eren. Foretrækker bestemt træ, men kan også se det praktiske i syntet (ikke mindst på prisen).
Blaser K95 Black Edition G8
.270win, Z8i 1,7-13,3x42 P SR

Blaser R8 Attaché
7mm RM fluted, Z8i 2,3-18x56 P SR

Blaser R8 Professional Savanna
9,3x62 fluted, Z8i 1-8x24 P SR

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Blaser R8 vs Sauer 404

Indlæg af LJ » 17. maj 2021, 13:51

VLangvad skrev:
17. maj 2021, 08:40
LJ skrev:
17. maj 2021, 00:25
Planlægger du at beholde din Tikka?

Hvilke kalibre ønsker du?

Skal du rejse med fly og lignende med den/dem?
Mange tak for jeres input.

Jeg planlægger at sælge min Tikka, og så enten have 270win som all-round, 308 igen, eller noget helt tredje. Jeg er primært på jagt i Sverige, hvor der både kan komme vildsvin, rådyr osv. forbi. Er rimelig sikker på, at den "store" kaliber skal være 9,3x62 til drivjagt, elg og lign.
Jeg satser på at skulle rejse med fly til Skotland eller lign på et tidspunkt, men i nærmeste fremtid bliver det primært jagtrejser indenfor kontinental-europa. Har låst mig fast på, at det enten skal være Sauer 404 eller Blaser R8. Synes det er enormt tiltalende, at kunne skifte mellem to piber alt afhængigt af jagtform, have en praktisk kuffert, hvor det kan ligge adskilt, og så er det jo to flotte og lækre rifler.
Ok :smile:

Brugeravatar
Stoffer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 725
Tilmeldt: 22. nov 2008, 13:41
Interesser: Jagt og jagthunde
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 118 times
Been thanked: 56 times

Re: Blaser R8 vs Sauer 404

Indlæg af Stoffer » 17. maj 2021, 15:55

Hej,
For mit vedkommende har jeg haft Blaser i mere end 20 år, jeg har prøvet andet, men at skyde med Blaser er for mig ligesom at komme hjem.
Hvis du vælger Sauer skal du være opmærksom på at den er med stållås, det er almindelig kendt at aluminiums udgaven revner.

Blaser er ikke kræsen med valg af ammunition. Omkring klemmere har jeg i min R8 skudt med meget hårde ladninger, det har aldrig givet problemer.

Stoffer

Marmelade
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 27. jun 2018, 12:59
Interesser: Jagt, riffel, hagl og hund
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 11 times
Been thanked: 34 times

Re: Blaser R8 vs Sauer 404

Indlæg af Marmelade » 17. maj 2021, 15:56

VLangvad skrev:
17. maj 2021, 10:34
Marmelade skrev:
17. maj 2021, 10:19
Jeg stod præcis samme sted som dig for nogle år siden. Valget endte med en R8'er i 308w thumbhole (success skæfte)

Du skal være meget opmærksom på, at deres thumbhole er forskelligt - 404 er bygget så den passer både links og almindelige skytter, hvor Blasers kun passer én side. Hvilket for mig gjorde at ergonomien var betydelig bedre hos Blaser. Derudover syntes jeg der var overraskende stor forskel på finish; prøv at pille piben af på en 404 og en R8, dem jeg så af 404 var altså ikke særlig pæne i forskæftet, når piben var væk.

Jeg får ladet ammo til min, og den skyder hul i hul med en standard patron som min kammerat bruger til både tikka, S&L og Sauer 202. Derudover skyder den også rigtig godt med S&B spidsskarp, som faktisk passer med jagtammonitionen. Jeg har aldrig oplevet, at den skulle være kræsen - tværtimod!

Sikringen på 404 er den samme som på R8, så det er egentlig bare om du kan lide en rettrækker eller mauser lås :smile:


Begge rifler er toppen af poppen og (sikkert) produceret samme sted, da det er samme koncern.
Vil du have træ eller syntetisk skæfte?
Mange tak for input - dejligt at høre fra en, der har stået i samme situation. Endte du med at købe syntet eller træ? Og hvad løb det op i, hvis jeg må spørge?

Hælder mere og mere til R8'eren. Foretrækker bestemt træ, men kan også se det praktiske i syntet (ikke mindst på prisen).
Jeg endte med at købe et træskæfte i Grade 7. Hjernen sagde klart syntetisk, men hjertet ville have pænt træ :oops: :smile:
Jeg byttede med min gamle S&L og lidt og endte omkring de 40 - du kan gøre (langt) billigere, ved ikke at købe semi-match fluted pipe. Dén tager de sig godt betalt for

Du er velkommen til at spørge hvis der er andet du gerne vil vide :blink:
If it flies
It dies

If it hops
It drops

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 126 times
Been thanked: 264 times

Re: Blaser R8 vs Sauer 404

Indlæg af Peter » 17. maj 2021, 16:19

Marmelade skrev:
17. maj 2021, 15:56
VLangvad skrev:
17. maj 2021, 10:34

Hælder mere og mere til R8'eren. Foretrækker bestemt træ, men kan også se det praktiske i syntet (ikke mindst på prisen).
Jeg endte med at købe et træskæfte i Grade 7. Hjernen sagde klart syntetisk, men hjertet ville have pænt træ :oops: :smile:
Jeg stod i samme situation ved køb af R8 - træskæfte vs. Professional. Jeg endte også med træ, og der er ingen rationel forklaring på det; det føltes bare mere rigtigt for mig med træ, og det har jeg aldrig fortrudt, selvom prisen var lidt højere.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Blaser R8 vs Sauer 404

Indlæg af C-X » 17. maj 2021, 16:25

Var der ikke noget med forskellige låsekasser på R8?

Måske også værd at undersøge og have med i de samlede overvejelser, inden man står med et impulskøb i hænderne.

Uanset hvad der bliver indkøbt, så ville jeg foreslå at beholde den Tikka, mindst et par år frem, med mindre den har en tilladelse, der snart skal fornyes. Den indbringer nok mindre end den er værd, og er noget af det mest stabile man kan opdrive.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Blaser R8 vs Sauer 404

Indlæg af Raptor357 » 17. maj 2021, 16:43

Nu er blasers træ også lavet både flot og modstandsdygtigt. så den normale årsag med at skidtet slår sig, påvirker præcisionen mm gælder ikke her.

Den med ammunitions følsomhed har ganske rigtigt noget med at skuldrene skal møves lidt mere tilbage på en Blaser, ikke fordi at det er en skidt ting, man skal bare vide det.

9.3x62mm ligner et rigtigt fint valg. vælger du så også .223R og .30-06 så er du dækket perfekt ind, til den dag hvor du vil have en magnum kaliber :biggrin:
Jeg har meget fornøjelse af .223R og så er den ikke så voldsom som .270, 6,5x55, .308W og .30-06 hvis man bare vil vælte et rådyr, en ræv eller en fugl.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Blaser R8 vs Sauer 404

Indlæg af 458hunter » 17. maj 2021, 16:53

En ting man også kan tage med i betragtningerne er at blaser ikke rigtig har aftageligt magasin i traditionel forstand, men til gengæld grundet sin konstruktion har en kortere totallængde med samme pibelængde.

Besvar