Endnu en kalibertråd

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Den Lille Tykke
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 49
Tilmeldt: 3. feb 2014, 10:00
Interesser: Jagt, natur,skydning
Geografisk sted: Odense
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times

Endnu en kalibertråd

Indlæg af Den Lille Tykke » 1. sep 2021, 16:32

Hvad nu!!
Jeg har 2 stk remington 700 den 1 er en LTR i cal 308 og den bliver bare som den er. Den 2 er en varmint i cal223 men med 1/12 twist og den skal have et nyt løb. Så hvad ville i gøre hvis i stod i den situation. tænker ikke der skulle være nogle problemer i at sætte bundstykket fra 308 over i 223 låsen.?

Tanker omkring hvad den skal bruges til er der ikke rigtig noget af!
Har adgang til hjemmelader og tænker at jeg skal tage et ladekursus når nu jeg ikke mangler tøj og haglgeværer.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11100
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2637 times

Re: Endnu en kalibertråd

Indlæg af C-X » 1. sep 2021, 16:38

.223 Remington igen, så bare i en 1-8" eller 1-9". Så er du godt dækket ind.

Jeg har selv en M700 i .308 Winchester og har nu ansøgning ude på en ditto i .223 Remington, fordi det er billigt og tilgængeligt, supplerer hinanden godt og man behøver ikke genlade - med mindre man gerne vil!

Shoot more, work less. :rock:

Jeg drømmer også om eksotiske kalibre, men det mest eksotiske i skabet er en .45-70 Government. På sigt, når jeg nu er godt dækket ind, vil jeg have mere af det ufornuftige.

.204 Ruger og .338 Federal spøger i min hjerne.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Den Lille Tykke
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 49
Tilmeldt: 3. feb 2014, 10:00
Interesser: Jagt, natur,skydning
Geografisk sted: Odense
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times

Re: Endnu en kalibertråd

Indlæg af Den Lille Tykke » 1. sep 2021, 17:22

Du har nok ret... desværre. Eksotiske kalibre, lyder bare så eksotisk :fun: men det kan godt være at jeg bare skal få en 223

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11100
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2637 times

Re: Endnu en kalibertråd

Indlæg af C-X » 1. sep 2021, 18:35

Har du andet i skabet? Har du nogle jagtlige eller skydemæssige behov? En særlig kløe, der skal kløes?

Hvor mange skud skulle der til, for at den gamle skulle have ny pibe? Eller var det pga manglende muligheder med blyfri?

Mit eget behov for en .223 Remington var ikke blyfri til råvildt, det var varmint, træning og sjov. Skal jeg skyde råvildt kan jeg jo bare tage en af de større, så må man også det mere, og en .308'er er ikke overkill til ræv eller krage.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Den Lille Tykke
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 49
Tilmeldt: 3. feb 2014, 10:00
Interesser: Jagt, natur,skydning
Geografisk sted: Odense
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times

Re: Endnu en kalibertråd

Indlæg af Den Lille Tykke » 1. sep 2021, 18:59

Den har skudt 20 skud. Jeg synes det klør hele tiden. Jeg synes den skal skiftes fordi twisten er forkert. Kløen der skal stilles er nok at kunne skyde 1000m uden at jeg skal klikke 17 omgange på min kikkert og det må gerne være relevant til jagt på geder, uden det bliver FOR eksotisk mht. Løbsskifte for hver 300 skud og noget i den stil..
Det var sådan set bare lidt inspiration til kalibre i kort lås. Af en eller anden grund har jeg ikke en lang lås. Jeg har ikke andet i skabet ud over det beskrevne og så en cal22 LR

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11100
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2637 times

Re: Endnu en kalibertråd

Indlæg af C-X » 1. sep 2021, 19:02

I så fald ville jeg nok bare købe en riffel mere. 1000 meter er et stykke vej. Kig mod Bergara, de laver M700 kloner, done right, og har et spændende udvalg af relevante skyd langt kalibre.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar