Blyfri alternativ til norma vulkan 308w

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Blyfri alternativ til norma vulkan 308w

Indlæg af Ingsorsi » 3. okt 2021, 14:18

Jeg bruger norma vulkan i min 308w til alt lige fra råvildt, dåvildt og kronvildt til elg og vildsvin.

Det fungere fint. De dør som regel i knaldet.
Tror kuglevægten er 11,7g.

Men nu skal vi jo snart over på blyfri. Og der er ved at være lavvande i ammoboksen. Så jeg tænker ikke at købe flere vulkan nu.

Men hvad skal jeg mon købe i blyfri som har lige så bred anvendelse og samme “stopping power” ?

Kan det overhovedet lade sig gøre eller skal jeg op i større kaliber?

Riffel er S&L classic.
Kender ikke stigning men det er nok hvad der nu er standard på disse.

Jeg har hørt noget om at blyfri skulle være bedst ved de større dyr og at det kan være tricky til råvildt. Har det noget på sig?

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9700
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1725 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Blyfri alternativ til norma vulkan 308w

Indlæg af Bofhenator » 3. okt 2021, 14:22

Ingsorsi skrev:
3. okt 2021, 14:18
Jeg bruger norma vulkan i min 308w til alt lige fra råvildt, dåvildt og kronvildt til elg og vildsvin.

Det fungere fint. De dør som regel i knaldet.
Tror kuglevægten er 11,7g.

Men nu skal vi jo snart over på blyfri. Og der er ved at være lavvande i ammoboksen. Så jeg tænker ikke at købe flere vulkan nu.

Men hvad skal jeg mon købe i blyfri som har lige så bred anvendelse og samme “stopping power” ?

Kan det overhovedet lade sig gøre eller skal jeg op i større kaliber?

Riffel er S&L classic.
Kender ikke stigning men det er nok hvad der nu er standard på disse.

Jeg har hørt noget om at blyfri skulle være bedst ved de større dyr og at det kan være tricky til råvildt. Har det noget på sig?
Jeg har brugt DK-bullets 160gr til råvildt i 308win, den virker glimrende.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Blyfri alternativ til norma vulkan 308w

Indlæg af Ingsorsi » 3. okt 2021, 14:23

Bofhenator skrev:
3. okt 2021, 14:22
Ingsorsi skrev:
3. okt 2021, 14:18
Jeg bruger norma vulkan i min 308w til alt lige fra råvildt, dåvildt og kronvildt til elg og vildsvin.

Det fungere fint. De dør som regel i knaldet.
Tror kuglevægten er 11,7g.

Men nu skal vi jo snart over på blyfri. Og der er ved at være lavvande i ammoboksen. Så jeg tænker ikke at købe flere vulkan nu.

Men hvad skal jeg mon købe i blyfri som har lige så bred anvendelse og samme “stopping power” ?

Kan det overhovedet lade sig gøre eller skal jeg op i større kaliber?

Riffel er S&L classic.
Kender ikke stigning men det er nok hvad der nu er standard på disse.

Jeg har hørt noget om at blyfri skulle være bedst ved de større dyr og at det kan være tricky til råvildt. Har det noget på sig?
Jeg har brugt DK-bullets 160gr til råvildt i 308win, den virker glimrende.
Går den også til grise og elg?

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9700
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1725 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Blyfri alternativ til norma vulkan 308w

Indlæg af Bofhenator » 3. okt 2021, 14:29

Ingsorsi skrev:
3. okt 2021, 14:23
Bofhenator skrev:
3. okt 2021, 14:22
Ingsorsi skrev:
3. okt 2021, 14:18
Jeg bruger norma vulkan i min 308w til alt lige fra råvildt, dåvildt og kronvildt til elg og vildsvin.

Det fungere fint. De dør som regel i knaldet.
Tror kuglevægten er 11,7g.

Men nu skal vi jo snart over på blyfri. Og der er ved at være lavvande i ammoboksen. Så jeg tænker ikke at købe flere vulkan nu.

Men hvad skal jeg mon købe i blyfri som har lige så bred anvendelse og samme “stopping power” ?

Kan det overhovedet lade sig gøre eller skal jeg op i større kaliber?

Riffel er S&L classic.
Kender ikke stigning men det er nok hvad der nu er standard på disse.

Jeg har hørt noget om at blyfri skulle være bedst ved de større dyr og at det kan være tricky til råvildt. Har det noget på sig?
Jeg har brugt DK-bullets 160gr til råvildt i 308win, den virker glimrende.
Går den også til grise og elg?
Det har jeg ikke selv erfaring med, jeg slæber min 45/70gov med til Sverige til den slags. Men det vil jeg tro. Designet af kuglen lægger op til at at den bagerste del af kuglen giver gennemskud, også på store dyr, men "kronbladene" laver ravage i tremmekassen.

Nogle er bekymrede for at kronbladene kan nå ned og lave ballade med maveindholdet, det har jeg dog ikke selv set, hverken ved vildt jeg har skudt eller hos de af mine jagtkammerater der bruger kuglen.

Grækeren har en del erfaring med kuglen også.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Blyfri alternativ til norma vulkan 308w

Indlæg af Ingsorsi » 3. okt 2021, 14:33

Bofhenator skrev:
3. okt 2021, 14:29
Ingsorsi skrev:
3. okt 2021, 14:23
Bofhenator skrev:
3. okt 2021, 14:22
Ingsorsi skrev:
3. okt 2021, 14:18
Jeg bruger norma vulkan i min 308w til alt lige fra råvildt, dåvildt og kronvildt til elg og vildsvin.

Det fungere fint. De dør som regel i knaldet.
Tror kuglevægten er 11,7g.

Men nu skal vi jo snart over på blyfri. Og der er ved at være lavvande i ammoboksen. Så jeg tænker ikke at købe flere vulkan nu.

Men hvad skal jeg mon købe i blyfri som har lige så bred anvendelse og samme “stopping power” ?

Kan det overhovedet lade sig gøre eller skal jeg op i større kaliber?

Riffel er S&L classic.
Kender ikke stigning men det er nok hvad der nu er standard på disse.

Jeg har hørt noget om at blyfri skulle være bedst ved de større dyr og at det kan være tricky til råvildt. Har det noget på sig?
Jeg har brugt DK-bullets 160gr til råvildt i 308win, den virker glimrende.
Går den også til grise og elg?
Det har jeg ikke selv erfaring med, jeg slæber min 45/70gov med til Sverige til den slags. Men det vil jeg tro. Designet af kuglen lægger op til at at den bagerste del af kuglen giver gennemskud, også på store dyr, men "kronbladene" laver ravage i tremmekassen.

Nogle er bekymrede for at kronbladene kan nå ned og lave ballade med maveindholdet, det har jeg dog ikke selv set, hverken ved vildt jeg har skudt eller hos de af mine jagtkammerater der bruger kuglen.

Grækeren har en del erfaring med kuglen også.
Ok. Det kan være jeg skal prøve den. Ved du hvilke forhandlere der har den på sjælland?

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9700
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1725 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Blyfri alternativ til norma vulkan 308w

Indlæg af Bofhenator » 3. okt 2021, 14:36

Ingsorsi skrev:
3. okt 2021, 14:33
...
Ok. Det kan være jeg skal prøve den. Ved du hvilke forhandlere der har den på sjælland?
Jeg køber kuglen her:
https://dkbullets.dk/
og lader den selv.

Den kan også købes som færdig patron samme sted, men jeg ved ikke om den kan findes på Sjælland eller du skal ud og betale særlig fragt (eller hente selv).
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 567 times
Been thanked: 1056 times

Re: Blyfri alternativ til norma vulkan 308w

Indlæg af Agamemnon » 3. okt 2021, 16:16

Bofhenator skrev:
3. okt 2021, 14:29
Grækeren har en del erfaring med kuglen også.
Jeg har kun gode erfaringer med 160 grains DK Bullets Hunter.
Både i forhold til præcision og virkning i vildtet.
Intet vildt som jeg har skudt med den er gået længere end 10-12m.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Modo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 167
Tilmeldt: 11. sep 2004, 21:44
Geografisk sted: Nord for KBH
Has thanked: 6 times
Been thanked: 27 times

Re: Blyfri alternativ til norma vulkan 308w

Indlæg af Modo » 3. okt 2021, 16:25

Hvad er stigningen i din pibe?
160gr Dk bullet kunne jeg ikke stabiliserer med 1:12 i min pibe. 150gr sonic hunt virker derimod, det er samme princip med en fragmenterende kugle. Har skudt råvildt med den og det er ok.

Alternativt er det jo de ekspanderende kugler, jeg har prøvet ttsx og gmx i 150gr med god præsicion og god effekt i dyret også - dog ikke knald og fald som med den gamle RWS ks. Ulempen er at hvis hastigheden kommer ned under 600m/s (og nogle siger endda 700m/s) så bliver de mere spidsskarpe end blødnæsede. Så afstanden skal man have med i betragtning. Det er du ud over med de fragmenterende.

Ellers er der kombien med feks Evolution green med fragmenterende spids og en bagende der laver gennemskud. Jeg har hørt blandet om den i 308, men bliver nok den der lades op med i 9,3x62 da den skulle leverer knald og fald hver gang- ifgl dem jeg kender der bruger den.

Jeg tager på elgjagt næste uge og det er med TTSX, hvis jeg rammer en stor knogle vil jeg gerne have den går igennem. Det er dog i 7mm rem mag.
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Blyfri alternativ til norma vulkan 308w

Indlæg af Ingsorsi » 3. okt 2021, 16:36

Modo skrev:
3. okt 2021, 16:25
Hvad er stigningen i din pibe?
160gr Dk bullet kunne jeg ikke stabiliserer med 1:12 i min pibe. 150gr sonic hunt virker derimod, det er samme princip med en fragmenterende kugle. Har skudt råvildt med den og det er ok.

Alternativt er det jo de ekspanderende kugler, jeg har prøvet ttsx og gmx i 150gr med god præsicion og god effekt i dyret også - dog ikke knald og fald som med den gamle RWS ks. Ulempen er at hvis hastigheden kommer ned under 600m/s (og nogle siger endda 700m/s) så bliver de mere spidsskarpe end blødnæsede. Så afstanden skal man have med i betragtning. Det er du ud over med de fragmenterende.

Ellers er der kombien med feks Evolution green med fragmenterende spids og en bagende der laver gennemskud. Jeg har hørt blandet om den i 308, men bliver nok den der lades op med i 9,3x62 da den skulle leverer knald og fald hver gang- ifgl dem jeg kender der bruger den.

Jeg tager på elgjagt næste uge og det er med TTSX, hvis jeg rammer en stor knogle vil jeg gerne have den går igennem. Det er dog i 7mm rem mag.
Jeg ved ikke, hvad stigning min pibe har. Det er en S&L Classic. Hvad er typisk stining på dem?
Hvordan kan jeg tjekke det? Står det på piben et sted?

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3358
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Blyfri alternativ til norma vulkan 308w

Indlæg af Flugteren » 3. okt 2021, 17:10

Ifølge https://www.greatdanerifles.com/downloa ... -rates.pdf bruger S&L 1/10" pibestigning til deres .308 piber, og det passer også med S&Ls egne informationer på hjemmesiden, så mon ikke din også er 1/10"? Så skulle du nemt kunne bruge selv de allertungeste .30 projektiler, men sweet spot er mellem 160-200 grains.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Blyfri alternativ til norma vulkan 308w

Indlæg af TheDarkSide » 3. okt 2021, 19:35

Vælger du en ekspanderende blyfri kugle som TTSX, GMX osv, så ville jeg gå med max 150 grains kugler, for at få nok fart på, så der er sikkerhed for god ekspansion.
Med de fragmenterende kugler som DK-bullets og Sonic er det nok ikke så afgørende..

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 126 times
Been thanked: 264 times

Re: Blyfri alternativ til norma vulkan 308w

Indlæg af Peter » 3. okt 2021, 19:43

Markedet til blyfri i .308 er ret stort, men jeg er godt nok ikke imponeret over performance på skud over 100 meter - ja, faktisk hælder jeg mere og mere til at mene, at .308'eren er uegnet til blyfri skud på over 100 meter pga. den lave fart og dermed ringe ekspansion, når vi taler knock down effekt. I hvert fald med de typer, jeg har prøvet; jeg har dog ikke prøvet DK Bullets eller Sonic.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9700
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1725 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Blyfri alternativ til norma vulkan 308w

Indlæg af Bofhenator » 3. okt 2021, 19:47

Peter skrev:
3. okt 2021, 19:43
Markedet til blyfri i .308 er ret stort, men jeg er godt nok ikke imponeret over performance på skud over 100 meter - ja, faktisk hælder jeg mere og mere til at mene, at .308'eren er uegnet til blyfri skud på over 100 meter pga. den lave fart og dermed ringe ekspansion, når vi taler knock down effekt. I hvert fald med de typer, jeg har prøvet; jeg har dog ikke prøvet DK Bullets eller Sonic.
DK bullets er testet her på hhv 100-200 og 300m
https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... gr-10-37g/

Der er flere mærker her:
https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... mmunition/
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3358
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Blyfri alternativ til norma vulkan 308w

Indlæg af Flugteren » 3. okt 2021, 20:03

Jæger angiver desværre ikke pibelængden for deres testforsøg, det kunne ellers have været interessant. Lapua Naturalis 11 gram har jeg opgivet at forsøge med, for hastigheden fra Lapua er angivet med et 660 mm løb, og min .308 Win riffel har et 420 mm løb. Det er ærgerligt, når nu mange jægere anvender løb mellem 40-50 cm, at producenterne ikke følger lidt mere med tiden.

Det vil nok have stor betydning for både ekspansion og kuglefald. Det er såvidt jeg kan se kun RWS, som forstår, at der findes korte rifler, for de har udviklet en ladning specifikt til løb mellem 40-50 cm, og som tilmed smider en blyfri kugle i patronen. Norma har også en “Silencer/Short-rifle” ladning i .308, men de lader den ikke med en blyfri projektil.

Jeg håber lidt, at der kommer mere pres på producenterne, så de rent faktisk bruger “real-life” løbslængder og laver ladninger med blyfri projektiler, som passer til dem.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9700
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1725 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Blyfri alternativ til norma vulkan 308w

Indlæg af Bofhenator » 3. okt 2021, 20:06

Flugteren skrev:
3. okt 2021, 20:03
Jæger angiver desværre ikke pibelængden for deres testforsøg, det kunne ellers have været interessant...
Det der er interessant er vel V0 og V100-200-300 osv.

Pibelængden er under alle omstændigheder kun en meget grov rettesnor ift hvilken V0 du kan forvente. Indtil du rent faktisk har målt den er det et semi-sølle gæt.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11090
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Blyfri alternativ til norma vulkan 308w

Indlæg af C-X » 3. okt 2021, 20:09

Flugteren skrev:
3. okt 2021, 20:03
Jæger angiver desværre ikke pibelængden for deres testforsøg, det kunne ellers have været interessant. Lapua Naturalis 11 gram har jeg opgivet at forsøge med, for hastigheden fra Lapua er angivet med et 660 mm løb, og min .308 Win riffel har et 420 mm løb. Det er ærgerligt, når nu mange jægere anvender løb mellem 40-50 cm, at producenterne ikke følger lidt mere med tiden.

Det vil nok have stor betydning for både ekspansion og kuglefald. Det er såvidt jeg kan se kun RWS, som forstår, at der findes korte rifler, for de har udviklet en ladning specifikt til løb mellem 40-50 cm, og som tilmed smider en blyfri kugle i patronen. Norma har også en “Silencer/Short-rifle” ladning i .308, men de lader den ikke med en blyfri projektil.

Jeg håber lidt, at der kommer mere pres på producenterne, så de rent faktisk bruger “real-life” løbslængder og laver ladninger med blyfri projektiler, som passer til dem.
Hvorfor skal de være så korte, at man ikke må tage dem med til Sverige?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3358
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Blyfri alternativ til norma vulkan 308w

Indlæg af Flugteren » 3. okt 2021, 20:10

Bofhenator skrev:
3. okt 2021, 20:06
Flugteren skrev:
3. okt 2021, 20:03
Jæger angiver desværre ikke pibelængden for deres testforsøg, det kunne ellers have været interessant...
Det der er interessant er vel V0 og V100-200-300 osv.

Pibelængden er under alle omstændigheder kun en meget grov rettesnor ift hvilken V0 du kan forvente. Indtil du rent faktisk har målt den er det et semi-sølle gæt.
Det er interessant for mig, for hvis de måler hastigheden med et 650 mm løb, så har hastighedsmålingen nærmest ingen relevans for mig med et 420 mm løb. En ladning tunet til en længere pibe må under alle omstændigheder levere en lavere hastighed ud af en kortere pibe, især hvis sidstnævnte er mere end 20 cm kortere.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3358
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Blyfri alternativ til norma vulkan 308w

Indlæg af Flugteren » 3. okt 2021, 20:18

C-X skrev:
3. okt 2021, 20:09

Hvorfor skal de være så korte, at man ikke må tage dem med til Sverige?
Nu blev riflen leveret med den pibelængde, så det er der ikke så meget at gøre ved. Det ville heller ikke hjælpe på noget, for riflen må med sit udseende slet ikke bruges til jagt i Sverige. Hvis jeg skal til Sverige, så bliver det med min Schultz & Larsen.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11090
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Blyfri alternativ til norma vulkan 308w

Indlæg af C-X » 3. okt 2021, 20:22

Du bliver snart nødt til, at købe en med optimal pibelængde :giggle:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3358
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Blyfri alternativ til norma vulkan 308w

Indlæg af Flugteren » 3. okt 2021, 20:32

C-X skrev:
3. okt 2021, 20:22
Du bliver snart nødt til, at købe en med optimal pibelængde :giggle:
Jeg tror, at jeg bestiller en 9,3 vekselpibe til S&L'eren på 55 cm eller deromkring, så kan den sidde på til udlandsjagten og med på selskabsjagter på kronvildt, og så må jeg lige se an med 6.5-piben, om den med eventuelt sænkede energikrav stadig kan bruges til klasse 1-vildt (med dens nuværende pibelængde), eller om den bare skal forbeholdes bukkejagten om sommeren.

Men det holder mig ikke fra at ønske, at producenterne ville holde op med at teste ladninger med 66 cm løb, når nu mange jagtrifler i Europa bliver leveret med 50-55 cm pibelængder, og endnu kortere endnu.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11090
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Blyfri alternativ til norma vulkan 308w

Indlæg af C-X » 3. okt 2021, 20:36

Vi er enige i, at det er totalt misvisende med pibelængder på 660 mm, da det næsten udelukkende er specialvåben, der markedsføres med sådanne piber. Særligt med jagtkugler.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3358
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Blyfri alternativ til norma vulkan 308w

Indlæg af Flugteren » 3. okt 2021, 20:50

RWS tester deres Short Rifle HIT-patron med 500 mm løb, så det er langt mere retvisende for "ægte" pibelængder, og især da mange korter lidt af den oprindelige pibe, så dæmperen ikke gør riflen for lang og næsetung. Selv med mit 308-løb på 42 cm skulle den gerne præstere effektivt mht. ekspansion ud til 150 m

https://RWS-ammunition.com/en/products/ ... e-hit-9-7g

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9700
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1725 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Blyfri alternativ til norma vulkan 308w

Indlæg af Bofhenator » 3. okt 2021, 20:52

Flugteren skrev:
3. okt 2021, 20:10
Bofhenator skrev:
3. okt 2021, 20:06
Flugteren skrev:
3. okt 2021, 20:03
Jæger angiver desværre ikke pibelængden for deres testforsøg, det kunne ellers have været interessant...
...
Indtil du rent faktisk har målt den er det et semi-sølle gæt.
Det er interessant for mig, for hvis de måler hastigheden med et 650 mm løb, så har hastighedsmålingen nærmest ingen relevans for mig med et 420 mm løb.
...
Du er stadig nødt til at måle hastigheden i din pibe...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3358
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Blyfri alternativ til norma vulkan 308w

Indlæg af Flugteren » 3. okt 2021, 21:18

Ja, det skal jeg nok have gjort. Er det så en Labradar, jeg skal anskaffe mig?

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9700
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1725 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Blyfri alternativ til norma vulkan 308w

Indlæg af Bofhenator » 3. okt 2021, 21:59

Flugteren skrev:
3. okt 2021, 21:18
Ja, det skal jeg nok have gjort. Er det så en Labradar, jeg skal anskaffe mig?
Det er i hvert fald godt grej.

En almindelig kronograf kan nu også gøre det, eller en magnetospeed.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Besvar