Nyjæger: valg af riffel hjælp

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Thobiam
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 17. nov 2021, 14:16
Interesser: Nyjæger
Geografisk sted: Helsingør
Has thanked: 5 times

Nyjæger: valg af riffel hjælp

Indlæg af Thobiam » 18. nov 2021, 13:42

Hej,

Jeg har igennem en længere periode nu, været i tvivl omkring hvilken riffel jeg skal vælge. Når jeg endelig er ved at tage en beslutning dukker der en ny riffel op som også er spændende. Jeg har kigget i retningen af .308 samt 30.06, og er nogenlunde fast besluttet på at det skal være en 30.06.

De forskellige riffler jeg har kigget på har henholdsvis været noget | Ruger American | Ruger M77 hawkeye | eller en | Winchester Xpr Stealth|
Den sidst nævnte er den jeg kan finde mindst om på nettet(går ud fra fordi den er nyest).

Min spørgsmål lyder så på hvad ville i gøre i min situation. Har et budget på max 7000kr KUN til riffel. Det skal lige tilføjes at jeg også har været på udkig efter brugte, dog uden held.



tak på forhånd.-

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4083
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 565 times
Been thanked: 369 times

Re: Nyjæger: valg af riffel hjælp

Indlæg af Caspian1911 » 18. nov 2021, 13:53

:welcome:

Køb en brugt Tikka T3 .308 og sæt en brugt men god kikkert med stærke montager på, så er du kørende. Sigt efter en, der allerede har gevind i piben til lyddæmper.

Hvis du i søgefeltet skriver "valg af riffel", kommer der mange tråde op lige til at blive klogere på.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Nyjæger: valg af riffel hjælp

Indlæg af C-X » 18. nov 2021, 13:53

Vælg en .308 Winchester og køb noget kraftigere senere hen, hvis det ikke er nok. Lette rifler i .30-06 Spr. er opskriften på dårlig skydning.

Ruger M77 Hawkeye er fine rifler. Du burde også kunne finde en brugt Tikka til de penge. Remington M700 er også en oplagt mulighed, jeg er glad for mine.
Howa/Weatherby er også rigtig fine.

Brug nu de penge det koster, på en god montage.
Senest rettet af C-X 18. nov 2021, 13:55, rettet i alt 1 gang.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Nyjæger: valg af riffel hjælp

Indlæg af Ras.Killing » 18. nov 2021, 13:54

Det er fornuftige rifler i en fornuftig kaliber, jeg var dog nok gået med en 308.W.

Tag den der føles bedst :thumbup:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Thobiam
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 17. nov 2021, 14:16
Interesser: Nyjæger
Geografisk sted: Helsingør
Has thanked: 5 times

Re: Nyjæger: valg af riffel hjælp

Indlæg af Thobiam » 18. nov 2021, 13:58

C-X skrev:
18. nov 2021, 13:53
Vælg en .308 Winchester og køb noget kraftigere senere hen, hvis det ikke er nok. Lette rifler i .30-06 Spr. er opskriften på dårlig skydning.

Ruger M77 Hawkeye er fine rifler. Du burde også kunne finde en brugt Tikka til de penge. Remington M700 er også en oplagt mulighed, jeg er glad for mine.
Howa/Weatherby er også rigtig fine.

Brug nu de penge det koster, på en god montage.
Ja, har fået "studeret" mig frem til montagen er super vigtigt. De 7000,- er derfor også udelukkende kun til riffel og ikke kikkert mm.
Tak for forslaget :)
Senest rettet af Thobiam 18. nov 2021, 13:58, rettet i alt 1 gang.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Nyjæger: valg af riffel hjælp

Indlæg af C-X » 18. nov 2021, 13:58

Hvad med sådan en her; https://www.guloggratis.dk/sport/jagt-o ... lyddaemper
Satme meget gun til pengene :inspect:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Nyjæger: valg af riffel hjælp

Indlæg af HR » 18. nov 2021, 14:12

Der er 4 super gode råd før mig, så jeg er ikke uenig i noget der.

Ruger American og Winchesteren er to rifler i samme segment; nye våben produceret “costeffective” med udbredt brug af plastik. Det er der nogen der tænder på, men jeg ville nok foretrække lidt bedre kvalitet i en brugt riffel til samme pris. Fks en Ruger 77, hvilket er et nydeligt våben. Som de andre vil jeg foreslå dig at starte i 308 frem for 30-06. Der er kun marginal forskel på de to, men twist og ammunitionsudvalg skubber i retning af lidt lettere projektiler og dermed lettere rekyl i 308.

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
RasKrog
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 510
Tilmeldt: 12. nov 2012, 23:02
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Skanderborg'ish
Has thanked: 58 times
Been thanked: 108 times

Re: Nyjæger: valg af riffel hjælp

Indlæg af RasKrog » 18. nov 2021, 14:26

Her er også et bud i cal. 30-06.

Mit bud er langt fra dit budget, så er der plads/budget til meget træning på banen.
Til riflen kommer også en dæmper og de kan købes ink. gevind for ca. 15-1600 hos sonic.

Voere er østrigsk og kvalitetsvåben.
Kikkerten er fra Bushnell og er bestemt også anvendelig.

https://www.guloggratis.dk/sport/jagt-o ... iber-30-06

Det behøver ikke være dyrt for at være godt og velkommen til :blink:
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Nyjæger: valg af riffel hjælp

Indlæg af C-X » 18. nov 2021, 14:33

Men langt sværere at få stumper til, fra after marked supply.

At den Weatherby ikke er hapset, forstår jeg ikke.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
RasKrog
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 510
Tilmeldt: 12. nov 2012, 23:02
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Skanderborg'ish
Has thanked: 58 times
Been thanked: 108 times

Re: Nyjæger: valg af riffel hjælp

Indlæg af RasKrog » 18. nov 2021, 14:44

C-X skrev:
18. nov 2021, 14:33
Men langt sværere at få stumper til, fra after marked supply.

At den Weatherby ikke er hapset, forstår jeg ikke.
Det er også et fornuftigt bud, men nu er det jo ikke alle, der køber våben efter hvor lette de er at pimpe..
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Nyjæger: valg af riffel hjælp

Indlæg af Flugteren » 18. nov 2021, 14:52

C-X skrev:
18. nov 2021, 14:33
Men langt sværere at få stumper til, fra after marked supply.
Nu er det jo også langt fra de fleste, som pimper deres første riffel - her handler det om at få en riffel, som man er glad for og som kan bruges til alt nordisk jagt. Så kan man senere købe en projektriffel eller en platform, som åbner op for at personliggøre den med div. dele og stumper.

Jeg kan dog sagtens forstå, hvorfor du anbefaler noget med mulighed for at opgradere og udskifte, for det er også lækkert at bygge noget op på den måde. I min optik er det dog som sagt noget, der er godt ved en nr. 2 riffel - ikke den første.

Min S&L er heller ikke oplagt til at personliggøre med nyt bundmetal, løb, skæfte og så meget andet, men den er også designet til at være bygget færdigt fra fabrikken med udskifteligt magasin, kvalitetspibe, en herlig lås og et fint og brugbart træ/syntetskæfte.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Nyjæger: valg af riffel hjælp

Indlæg af C-X » 18. nov 2021, 14:55

Pimpe og pimpe... Jeg mener alle bør få sig våben, der passer til dem, og at der er tilgængelige reservedele er også et stort plus.

Går man i værkstedet kan man også få en gammel Voere til at se helt anderledes ud, og bruger man vinkelsliberen, kan man fixe sit ansigt samtid.

Jeg har bestemt tilpasset mine skydere, med nødvendige stumper. Pimpede og gejlede er de nu ikke, men de passer mig ret godt, efterhånden.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Nyjæger: valg af riffel hjælp

Indlæg af C-X » 18. nov 2021, 14:59

Min M700, første riffel, fik en Picatinny Rail fra HG Firearms og en KRG Bolt Lift. En butt pack blev det også til, så den fik rette kindhøjde. That's it.

Men jeg kan da let skifte skæfte, bundmetal mv., det var bare ikke nødvendigt for mig.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Nyjæger: valg af riffel hjælp

Indlæg af Flugteren » 18. nov 2021, 15:01

C-X skrev:
18. nov 2021, 14:55
Pimpe og pimpe... Jeg mener alle bør få sig våben, der passer til dem, og at der er tilgængelige reservedele er også et stort plus.
Korrekt, men som nyjæger tænker man sjældent over, om et våben nu også passer én 100%. Hvis bare LOP, kikkerthøjde og vægt passer nogenlunde, så er der vigtigere ting at være opmærksom på, når man står på såten en oktoberdag med bankende hjerte. :biggrin:

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Re: Nyjæger: valg af riffel hjælp

Indlæg af ABjerre » 19. nov 2021, 09:46

Thobiam skrev:
18. nov 2021, 13:42
Jeg har kigget i retningen af .308 samt 30.06, og er nogenlunde fast besluttet på at det skal være en 30.06.
Jeg tror det er en overvejelse, som snart sagt alle nyjægere går igennem, når de vælger deres første riffel.

Du skal dog være opmærksom på, at man kan kun skyde et dyr 100% dødt. Der er 0 points for "overkill", så hvis ikke du ved, at du absolut får brug for den ekstra energi i en 30.06'er fordi du allerede nu står med invitationen til at gå på jagt efter noget stort og skudstærkt, så overvej igen, om ikke 308'eren er tilstrækkelig. Bevares, der er intet galt med en 30.06'er, men hvis man gerne vil træne, og skyde 50-60 skud for en formiddag, så kan man altså godt mærke forskel - særligt hvis man ikke bruger lyddæmper.

Jeg har selv brugt 308Win til jagt lige fra rålam til kronhjort - begge dele har lagt sig i med det samme, så havde jeg skudt med noget større ville det det kun have været mig, der havde glæde af rekylet.
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 662
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 410 times
Been thanked: 203 times

Re: Nyjæger: valg af riffel hjælp

Indlæg af NWF » 19. nov 2021, 10:20

Thobiam skrev:
18. nov 2021, 13:42
De forskellige riffler jeg har kigget på har henholdsvis været noget | Ruger American | Ruger M77 hawkeye | eller en | Winchester Xpr Stealth|
Den sidst nævnte er den jeg kan finde mindst om på nettet(går ud fra fordi den er nyest).

Min spørgsmål lyder så på hvad ville i gøre i min situation. Har et budget på max 7000kr KUN til riffel. Det skal lige tilføjes at jeg også har været på udkig efter brugte, dog uden held.
Få pillet ved riflerne - se hvorfor en af dem som føles lækkerst for dig... hvordan føles aftrækket, hvordan føles sikringen, hvordan føles det at skuldre den, virker magasinet solidt osv. - køber du en riffel med plastikskæfte så få en fornemmelse af hvor solid det er, bank lidt på det... vil tro at Hunters House har dem alle liggende vist det er...

Har du mulighed herfor, så tag en ven i hånden som ved lidt mere end dig selv, pil evt ved hans/hendes våben og få en fornemmelse af det - alle os herinde er lettere farvet og har forskellige holdninger - det bliver man ikke altid klogere af at læse :)

Jeg kigger ikke selv ret meget på aftermarket dele så det er ikke et parameter for mig - men som mange andre har jeg købt noget til at starte med og solgt det igen da jeg fandt ud at jeg vil noget andet.... både med riffel og kikkert.... så derfor kan der være en god ide ikke at købe alt for dyrt til at starte med...

Jeg ville f.eks. have en rettrækker til at starte med - det fandt jeg så ud af ikke var mig - og også en kikkert med stort lysindtag som så var tung... min perfekte kikkert idag ville nok være 1,7-10x42 da jeg anser den for at være allround, og jeg ikke skyder på jagt med zoom oppe op 12-15x alligevel.

Men den Vangaurd som der også er linket til, det ville jeg bestemt ikke være bange for at købe, og prisen er fornuftig - er satme glad for min i .223. - og så smække en fornuftigt kikkert på som måske koster det samme som riflen, og så komme igang og få kortlagt dine behov og ønsker.

Har du et budget på 7000 alene til riffel og ønsker nyt, så kig efter i denne retning - ville tage denne anyday over Ruger American eller XPR

https://huntinglife.dk/webshop/46-rifle ... agtriffel/
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Gerdson39
This member is
This member is
Indlæg: 493
Tilmeldt: 22. maj 2021, 11:36
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 111 times

Re: Nyjæger: valg af riffel hjælp

Indlæg af Gerdson39 » 19. nov 2021, 20:03

Værsgo
https://www.guloggratis.dk/sport/jagt-o ... -model-700
Jeg vil også anbefale 308.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

Brugeravatar
Sako75
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 980
Tilmeldt: 18. okt 2004, 21:28
Interesser: Jagt,dykning, skydning etc
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 11 times

Re: Nyjæger: valg af riffel hjælp

Indlæg af Sako75 » 19. nov 2021, 21:22

Har sendt dig en PB
"The only way of discovering the limits of the possible is to venture a little way past them into the impossible."

Razzer47
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 30
Tilmeldt: 7. mar 2021, 13:03
Interesser: Halggevær
Geografisk sted: Nordjylland
Been thanked: 7 times

Re: Nyjæger: valg af riffel hjælp

Indlæg af Razzer47 » 21. nov 2021, 14:43

Jeg købte fornylig en brugt 30.06 som min første riffel. Jeg solgte den så igen da jeg simpelthen synes at den lige var voldsom nok til mig. Så nu jeg på udkig efter en 308 med lyddæmper. Husk hvis du køber brugt så for tjekket hvor slidt løbne er. Den fejl gjorde jeg. Da jeg så jeg så ville have lyddæmper på kunne det slet ikke svare sig og få det lavet og sat på.
Personligt med min næste riffel vil jeg heller vente til pengene sider der til en ny riffel med et godt sigte.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Nyjæger: valg af riffel hjælp

Indlæg af KKA » 22. nov 2021, 19:25

Razzer47 skrev:
21. nov 2021, 14:43
Jeg købte fornylig en brugt 30.06 som min første riffel. Jeg solgte den så igen da jeg simpelthen synes at den lige var voldsom nok til mig. Så nu jeg på udkig efter en 308 med lyddæmper. Husk hvis du køber brugt så for tjekket hvor slidt løbne er. Den fejl gjorde jeg. Da jeg så jeg så ville have lyddæmper på kunne det slet ikke svare sig og få det lavet og sat på.
Personligt med min næste riffel vil jeg heller vente til pengene sider der til en ny riffel med et godt sigte.
Har skudt med både 30.06 og 308w, og kan reelt ikke mærke forskel på rekylen( gad vide om nogen kan det i en ,,blindtest”?)
Men 30.06. er jo gammeldags ift 308w: De har stort set det samme potentiale; men 308w er hurtigere at repetere og nok verdens mest udbredte jagtkaliber…..

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Nyjæger: valg af riffel hjælp

Indlæg af Raptor357 » 22. nov 2021, 20:02

Med tanke på at fremtiden er blyfri, så syntes jeg .30-06 lyder glimrende. Hvis lovgivningen ikke ændres.
Ikke så meget grundet det ekstra energi, men grundet den typiske stigning i piben på 1:10

Med dæmper på riflen føles rekylet meget mildt og bør ikke være noget man tænker på. Meget kraftigere kalibre kommer under rekylet for en 6,5x55 med dæmper på. .410 rigby f.eks.

Med tanke på at lovgivningen nok ændres, så lad dig ikke begrænse.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Nyjæger: valg af riffel hjælp

Indlæg af Flugteren » 22. nov 2021, 20:34

Raptor357 skrev:
22. nov 2021, 20:02
Med tanke på at fremtiden er blyfri, så syntes jeg .30-06 lyder glimrende. Hvis lovgivningen ikke ændres.
Ikke så meget grundet det ekstra energi, men grundet den typiske stigning i piben på 1:10
Der er absolut ingen grund til at vælge .30-06, når de fleste .308Win kommer med 1:10 stigning nu om dage. Man får marginalt mere hastighed (hvis man vælger et langt løb, og tendensen går mod kortere løb, som .308Win bedre kan håndtere) og mere rekyl samt nødvendigheden af en lang lås.

.30-06 må skyde nøjagtigt det samme vildt som .308Win, så du får intet ud af at vælge den førstnævnte kaliber udover mindre udvalg af ammunition i blyfri, dyrere ammunition generelt (omend marginalt) og et mindre udvalg af våben.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Nyjæger: valg af riffel hjælp

Indlæg af Raptor357 » 22. nov 2021, 20:44

Flugteren skrev:
22. nov 2021, 20:34
Raptor357 skrev:
22. nov 2021, 20:02
Med tanke på at fremtiden er blyfri, så syntes jeg .30-06 lyder glimrende. Hvis lovgivningen ikke ændres.
Ikke så meget grundet det ekstra energi, men grundet den typiske stigning i piben på 1:10
Der er absolut ingen grund til at vælge .30-06, når de fleste .308Win kommer med 1:10 stigning nu om dage. Man får marginalt mere hastighed (hvis man vælger et langt løb, og tendensen går mod kortere løb, som .308Win bedre kan håndtere) og mere rekyl samt nødvendigheden af en lang lås.

.30-06 må skyde nøjagtigt det samme vildt som .308Win, så du får intet ud af at vælge den førstnævnte kaliber udover mindre udvalg af ammunition i blyfri, dyrere ammunition generelt (omend marginalt) og et mindre udvalg af våben.
:oops:

Min hoved pointe som jeg glemte, find en brugt riffel, man får meget mere for pengene.
Få gerne en "skydetosse" her inde fra til at gennemgå den for dig.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar