DK bullets får fine anmeldelser, men hvorfor er der ingen plastspids?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
AHL
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 272
Tilmeldt: 11. feb 2013, 10:30
Interesser: jagt/ våben
Geografisk sted: jylland
Geografisk sted: Harlev j
Has thanked: 31 times
Been thanked: 137 times
Kontakt:

Re: DK bullets får fine anmeldelser, men hvorfor er der ingen plastspids?

Indlæg af AHL » 15. mar 2023, 18:27

Sierra13 skrev:
14. mar 2023, 13:45
AHL skrev:
4. dec 2021, 18:37
KKA skrev:
27. nov 2021, 20:44
Så en fin kritik af DKbullets i det nye nr af JÆGER, pånær den ballistiske koefficient:
Men hvorfor anbringes der ikke en plastspids, som så mange andre?
Vil det influere på de øvrige egenskaber?
KKA
der er ikke plast spis i DK-Bullets for så vil du ikke have sikker expansion ned til 400 m/s
vi har testet flere forskellige snuder og er kommet frem til at dem vi laver virker ned til samme hastighed som "gamle" blyholdige projektiler
lige så snart der kommer en spids i så stiger hastigheden hvor der er sikker expansion med mellem 100-200 m/s
mvh
Anders ejer af dkbullets.dk
Hej Anders,
Overholder DKbullets projektilerne de nuværende krav der er til blyfrie projektiler, med et blyindhold på mindre end 2% ?
For så lyder det umiddelbart fornuftigt med ekspansion ned til 400 m/s.

ja der er under 2% i vores projektiler ....... men det er jo ikke godt nok for den kære minister vammelin hun er jo forgangs kvinde og valgte at der kun må være 1% ...... og da der er 1,6% i den legering vi bruger lige nu er den kun blyfri i EU som har sat en grænse på 3%
men der er nye modeller på ven med man udvikler ikke bare noget nyt på 5 mdr ....desværre

Har du nogen form for anbefaling/tommelfinger regel, for hvor meget det vil give mening at gå ned i vægt, kontra et tradionelt blyprojektil?
Mvh
AHL

Brugeravatar
Theredmist
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 489
Tilmeldt: 23. feb 2010, 14:16
Interesser: ww2 våben, M89, hjemmeladning
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 40 times
Been thanked: 65 times

Re: DK bullets får fine anmeldelser, men hvorfor er der ingen plastspids?

Indlæg af Theredmist » 15. mar 2023, 20:48

458hunter skrev:
5. dec 2021, 19:01
Lars M. L. skrev:
4. dec 2021, 17:57
KKA skrev:
27. nov 2021, 20:44
Så en fin kritik af DKbullets i det nye nr af JÆGER, pånær den ballistiske koefficient:
Men hvorfor anbringes der ikke en plastspids, som så mange andre?
Vil det influere på de øvrige egenskaber?
Den lette løsning er at vælge Sonic Hunt i stedet. Pånær messingspidsen er projektilerne er tilsyneladende så ens, at producenterne ikke kan blive enige om, hvem, der har kopieret hvem…
Jeg har kun erfaring med Sonic Hunt. Meget tilfredsstillende præcision og korte flugtstrækninger på råvildt, dåvildt, kronvildt og vildsvin.
Dbh Lars
Hvilken kaliber lader du Sonic Hunt i? Efter at jeg ikke rigtig kan få FOX til at gå godt i min 308, overvejer jeg dem lidt.
Jeg kunne heller ikke få dem til at gå godt i min... (165 grains)
Prøvede Norma.... Duede ikke... Prøvede vihtavuori n-140 og flere andre.... Intet duede.... Så rodede jeg lidt med quickload en aften og fik fiflet mig frem til en ladning med vihtavuori n-133....
38 grains og en OAL på 70mm med en meget let crimp..
Pludselig sad de oven i hinanden 😁👍
"If guns are outlawed, only the government will have guns. Only the police, the secret police, the military, only the government --and a few outlaws. I intend to be among the outlaws."

PabloPistolas
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 142
Tilmeldt: 20. jan 2023, 09:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 46 times
Been thanked: 17 times

Re: DK bullets får fine anmeldelser, men hvorfor er der ingen plastspids?

Indlæg af PabloPistolas » 15. mar 2023, 21:24

AHL skrev:
15. mar 2023, 18:27
ja der er under 2% i vores projektiler ....... men det er jo ikke godt nok for den kære minister vammelin hun er jo forgangs kvinde og valgte at der kun må være 1% ...... og da der er 1,6% i den legering vi bruger lige nu er den kun blyfri i EU som har sat en grænse på 3%

Betyder det, at jeg fra 2024 kun må bruge mine DK Bullets i Sverige og ikke i Danmark? :freak:

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: DK bullets får fine anmeldelser, men hvorfor er der ingen plastspids?

Indlæg af 458hunter » 15. mar 2023, 22:16

PabloPistolas skrev:
15. mar 2023, 21:24
AHL skrev:
15. mar 2023, 18:27
ja der er under 2% i vores projektiler ....... men det er jo ikke godt nok for den kære minister vammelin hun er jo forgangs kvinde og valgte at der kun må være 1% ...... og da der er 1,6% i den legering vi bruger lige nu er den kun blyfri i EU som har sat en grænse på 3%

Betyder det, at jeg fra 2024 kun må bruge mine DK Bullets i Sverige og ikke i Danmark? :freak:
I teorien ja, men hvem skulle kunne konstatere at indholdet er for højt i en praktisk situation.

Hvis situationen overhovedet kommer hvor nogen får tjekket ammo, tænker jeg at man visuelt inspicerer - og man kan jo ikke se forskel.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: DK bullets får fine anmeldelser, men hvorfor er der ingen plastspids?

Indlæg af Sierra13 » 15. mar 2023, 22:29

458hunter skrev:
15. mar 2023, 22:16
PabloPistolas skrev:
15. mar 2023, 21:24
AHL skrev:
15. mar 2023, 18:27
ja der er under 2% i vores projektiler ....... men det er jo ikke godt nok for den kære minister vammelin hun er jo forgangs kvinde og valgte at der kun må være 1% ...... og da der er 1,6% i den legering vi bruger lige nu er den kun blyfri i EU som har sat en grænse på 3%

Betyder det, at jeg fra 2024 kun må bruge mine DK Bullets i Sverige og ikke i Danmark? :freak:
I teorien ja, men hvem skulle kunne konstatere at indholdet er for højt i en praktisk situation.

Hvis situationen overhovedet kommer hvor nogen får tjekket ammo, tænker jeg at man visuelt inspicerer - og man kan jo ikke se forskel.
Men der vil handles i ond tro, ved at vide den er gal, og aktivt vælge at fortsætte da man ved det kan være svært at gennemskue for den gængse kontrollør. Så kunne du reelt ligeså godt anbefale at fortsætte med at anvende bly, lovligheden er den samme, altså ej lovlig.

Der kan ligeså godt blot være orden i sagerne.

Og tak til AHL for ærlighed, og rettelsen, det var selvfølgelig 1% i den danske lovgivning, jeg tænkte på.
Jeg krydser fingre for det lykkes med en legering der må benyttes i danmark i fremtiden.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: DK bullets får fine anmeldelser, men hvorfor er der ingen plastspids?

Indlæg af Ras.Killing » 16. mar 2023, 01:00

Sierra13 skrev:
15. mar 2023, 22:29
458hunter skrev:
15. mar 2023, 22:16
PabloPistolas skrev:
15. mar 2023, 21:24
AHL skrev:
15. mar 2023, 18:27
ja der er under 2% i vores projektiler ....... men det er jo ikke godt nok for den kære minister vammelin hun er jo forgangs kvinde og valgte at der kun må være 1% ...... og da der er 1,6% i den legering vi bruger lige nu er den kun blyfri i EU som har sat en grænse på 3%

Betyder det, at jeg fra 2024 kun må bruge mine DK Bullets i Sverige og ikke i Danmark? :freak:
I teorien ja, men hvem skulle kunne konstatere at indholdet er for højt i en praktisk situation.

Hvis situationen overhovedet kommer hvor nogen får tjekket ammo, tænker jeg at man visuelt inspicerer - og man kan jo ikke se forskel.
Men der vil handles i ond tro, ved at vide den er gal, og aktivt vælge at fortsætte da man ved det kan være svært at gennemskue for den gængse kontrollør. Så kunne du reelt ligeså godt anbefale at fortsætte med at anvende bly, lovligheden er den samme, altså ej lovlig.

Der kan ligeså godt blot være orden i sagerne.

Og tak til AHL for ærlighed, og rettelsen, det var selvfølgelig 1% i den danske lovgivning, jeg tænkte på.
Jeg krydser fingre for det lykkes med en legering der må benyttes i danmark i fremtiden.
Ond tro og ond tro... Miljøet lidet næppe nogen overlast ved en 1.6% legering frem for 1%.

Selvfølgelig skal man bestræbe sig på at overholde lovgivningen... Men 0.6% ?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: DK bullets får fine anmeldelser, men hvorfor er der ingen plastspids?

Indlæg af 458hunter » 16. mar 2023, 09:18

Sierra13 skrev:
15. mar 2023, 22:29
458hunter skrev:
15. mar 2023, 22:16
PabloPistolas skrev:
15. mar 2023, 21:24
AHL skrev:
15. mar 2023, 18:27
ja der er under 2% i vores projektiler ....... men det er jo ikke godt nok for den kære minister vammelin hun er jo forgangs kvinde og valgte at der kun må være 1% ...... og da der er 1,6% i den legering vi bruger lige nu er den kun blyfri i EU som har sat en grænse på 3%

Betyder det, at jeg fra 2024 kun må bruge mine DK Bullets i Sverige og ikke i Danmark? :freak:
I teorien ja, men hvem skulle kunne konstatere at indholdet er for højt i en praktisk situation.

Hvis situationen overhovedet kommer hvor nogen får tjekket ammo, tænker jeg at man visuelt inspicerer - og man kan jo ikke se forskel.
Men der vil handles i ond tro, ved at vide den er gal, og aktivt vælge at fortsætte da man ved det kan være svært at gennemskue for den gængse kontrollør. Så kunne du reelt ligeså godt anbefale at fortsætte med at anvende bly, lovligheden er den samme, altså ej lovlig.

Der kan ligeså godt blot være orden i sagerne.

Og tak til AHL for ærlighed, og rettelsen, det var selvfølgelig 1% i den danske lovgivning, jeg tænkte på.
Jeg krydser fingre for det lykkes med en legering der må benyttes i danmark i fremtiden.
Lov er lov - men at sammenligne med at bruge ren bly er i mine øjne som at sammenligne dem der kører 140 på motorvejen med dem der kører 250kmt. Projektilerne er jo købt som blyfri.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: DK bullets får fine anmeldelser, men hvorfor er der ingen plastspids?

Indlæg af Flugteren » 16. mar 2023, 09:33

458hunter skrev:
16. mar 2023, 09:18

Lov er lov - men at sammenligne med at bruge ren bly er i mine øjne som at sammenligne dem der kører 140 på motorvejen med dem der kører 250kmt. Projektilerne er jo købt som blyfri.
I praksis vil loven jo nok "kun" have den effekt, at en producent som dkbullets ikke kan markedsføre det nuværende produkt som blyfrit, og dermed kan fremtidige købere af projektilerne ikke lovligt anvende dem til jagt, medmindre dkbullets (som AHL har indikeret, at man gør) ændrer legeringen.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: DK bullets får fine anmeldelser, men hvorfor er der ingen plastspids?

Indlæg af Sierra13 » 16. mar 2023, 10:01

Ras.Killing skrev:
16. mar 2023, 01:00
Sierra13 skrev:
15. mar 2023, 22:29
458hunter skrev:
15. mar 2023, 22:16
PabloPistolas skrev:
15. mar 2023, 21:24
AHL skrev:
15. mar 2023, 18:27
ja der er under 2% i vores projektiler ....... men det er jo ikke godt nok for den kære minister vammelin hun er jo forgangs kvinde og valgte at der kun må være 1% ...... og da der er 1,6% i den legering vi bruger lige nu er den kun blyfri i EU som har sat en grænse på 3%

Betyder det, at jeg fra 2024 kun må bruge mine DK Bullets i Sverige og ikke i Danmark? :freak:
I teorien ja, men hvem skulle kunne konstatere at indholdet er for højt i en praktisk situation.

Hvis situationen overhovedet kommer hvor nogen får tjekket ammo, tænker jeg at man visuelt inspicerer - og man kan jo ikke se forskel.
Men der vil handles i ond tro, ved at vide den er gal, og aktivt vælge at fortsætte da man ved det kan være svært at gennemskue for den gængse kontrollør. Så kunne du reelt ligeså godt anbefale at fortsætte med at anvende bly, lovligheden er den samme, altså ej lovlig.

Der kan ligeså godt blot være orden i sagerne.

Og tak til AHL for ærlighed, og rettelsen, det var selvfølgelig 1% i den danske lovgivning, jeg tænkte på.
Jeg krydser fingre for det lykkes med en legering der må benyttes i danmark i fremtiden.
Ond tro og ond tro... Miljøet lidet næppe nogen overlast ved en 1.6% legering frem for 1%.

Selvfølgelig skal man bestræbe sig på at overholde lovgivningen... Men 0.6% ?
Uden at skulle være den trælse type, så er det i min optik vigtigt, at vi i jægerstanden tager reglerne alvorligt og ikke blot sløser igennem

Loven foreskriver 1% som efter Bekendtgørelse om våben og ammunition der må anvendes til jagt m.v. §3, stk. 3, der tages ikke hensyn til hvorvidt der er tale om 1,6% eller 100%, der binært er tale om under 1% eller større/lig med 1% med udgangspunkt i den dato der nu engang er fastsat i 2024.
En person kan have købt projektilerne i god tro som værende "blyfri projektiler", så ville et evt skyldsspørgsmål kunne ifalde producenten, men når vedkommende der benytter projektilerne er blevet gjort opmærksom på at legeringen ikke overholder det danske regelsæt, men blot det i det øvrige europa, så vil der i min optik, klart være mulighed for benytte de sanktionsmuligheder som loven foreskriver, for den type af overtrædelse.
Særligt hvis personen er gjort opmærksom på, at det er et produkt som for det blotte øje fremstår som værende blyfrit, men reelt ikke er det.

Potentielt vil en bødestraf for overtrædelse af Bekendtgørelse om våben og ammunition der må anvendes til jagt m.v. kunne betyde at det ikke er muligt at opretholde sit jagttegn/vandelsgodkendelse.
Udgiften til retshjælp, er lynhurtigt sparet ved blot at benytte projektiler der efter skifte-datoen, er under den krævede 1% bly i legeringen.

Var jeg tilgengæld producent, så havde jeg sørget for at sende en mail til de kunder der er kontaktoplysninger på, samt lavet en officiel melding om at den nuværende legering ikke overholder de kommende krav i Danmark til blyfrie projektiler, såfremt at der på salgstidpunktet var produktomtale af en karakter, hvor forbrugeren måtte kunne forvente at der reelt var tale om blyfrie projektiler.
Og ikke for det skal gå udover Anders/DKbullets, jeg er overbevidst om Sonic har samme problem, men med en udtalelse på hjemmesiden som DK Bullets er homogene jagtprojektiler fremstillet i messinglegering. Så vil meget umiddelbart kunne tale for, at forbrugeren/lægmand har tillid til der er tale om et produkt som ikke har et problematisk indhold af bly.

EDIT: Fra Sonics hjemmeside - Sonic Ballistic Hunt er fragmenterende blyfri messingprojektiler til jagt. Projektilerne består af ren messing. husker jeg korrekt, så var det også fremme et sted at Sonics projektiler ligeledes indeholder mere end 1% bly i legeringen. Er det korrekt, kan det potientielt være problematisk.

DJØF typer er træls, de læser loven som fanden læser biblen, men netop af den grund er man nød til at være på forkant, for at undgå problemer.

EDIT for producenter: Jeg er faktisk i tvivl om forbrugerombudsmanden stadig tilbyder den 'service' at de vil kigge på om markedsføringen umiddelbart overholder lovgivningen. Det kunne være værd at afprøve.
For skulle en utilfreds kunde ende med at køre en sag igennem eks. forbrugerombudsmanden om vildledende markedsføring, så er det med kæmpe risiko for producenten, og med minimal til ingen risiko for forbrugeren.
Som forbruger kontakter man blot ombudsmanden, tilsender dem relevante materiale, og så har de et hold jurister der står for resten. Jeg ville nødig stå i modtagende ende af den omgang, hvis jeg var producent.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: DK bullets får fine anmeldelser, men hvorfor er der ingen plastspids?

Indlæg af Krung » 16. mar 2023, 10:45

Sierra13 skrev:
16. mar 2023, 10:01
Uden at skulle være den trælse type, så er det i min optik vigtigt, at vi i jægerstanden tager reglerne alvorligt og ikke blot sløser igennem
Vi bliver nødt til at overholde lovene. Der kan ikke være valgfrihed overfor hvilke love vi vælger at overholde.

Der er dog 2 modstridende ting. Alkoholfrie øl må indeholde 0,5% alkohol. Der er det forbrugerens opgave at vide at det ikke er 0. Det samme kan dog ikke siges om blyfri patroner.

Jeg blev dog selv taget med skægget i postkassen, da jeg købte stort ind af Sonic Hunt for så senere at få svar fra Sonic om at de ikke var lovlige. Svaret var at jeg havde nogle gode projektiler jeg kunne bruge til jagt de næste 18 måneder, men jeg får sgu ikke lige brugt 50 stk jagtprojektiler i .366 på 18 måneder, når jeg hele tiden har trænet med andre projektiler. Det gjorde mig lidt bitter.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: DK bullets får fine anmeldelser, men hvorfor er der ingen plastspids?

Indlæg af Sierra13 » 16. mar 2023, 11:01

Krung skrev:
16. mar 2023, 10:45
Sierra13 skrev:
16. mar 2023, 10:01
Uden at skulle være den trælse type, så er det i min optik vigtigt, at vi i jægerstanden tager reglerne alvorligt og ikke blot sløser igennem
Vi bliver nødt til at overholde lovene. Der kan ikke være valgfrihed overfor hvilke love vi vælger at overholde.

Der er dog 2 modstridende ting. Alkoholfrie øl må indeholde 0,5% alkohol. Der er det forbrugerens opgave at vide at det ikke er 0. Det samme kan dog ikke siges om blyfri patroner.

Jeg blev dog selv taget med skægget i postkassen, da jeg købte stort ind af Sonic Hunt for så senere at få svar fra Sonic om at de ikke var lovlige. Svaret var at jeg havde nogle gode projektiler jeg kunne bruge til jagt de næste 18 måneder, men jeg får sgu ikke lige brugt 50 stk jagtprojektiler i .366 på 18 måneder, når jeg hele tiden har trænet med andre projektiler. Det gjorde mig lidt bitter.
Jeg skal blankt indrømme at marketing ikke er min stærke side.
Men jeg kan umiddelbart godt sætte mig ind i det dilemma som producenterne har, de har på udviklingstidpunktet samt fremstillingstidspunktet, tænkt at det de var ved at lave var efter loven blyfrie projektiler. Men som kunde, særligt i lidt større/eksotiske kalibre, som ikke tjener som den mest velegnede skydebane kaliber, at det er usædvanlig træls at få kastet i hovedet at det man købte som værende blyfrit, reelt ikke er det, og ikke længere overholder den lovgivning der kommer på området.

Det havde været kundeservice af Irma karakter, at ombytte dem til nogle der reelt var blyfrie, (jeg har lige luret på Sonics hjemmeside, at de nu har "blyfrie" og nogle blyfrie der er særligt mærket som værende under 1% bly indhold). Men det ville være en potentiel kæmpe udgift de stod overfor, hvis bare 10% af kunderne kom og ville have ombyttet.

Men omvendt, så er det måske også ved et punkt som dette hvor man overvejer om man hellere vil handle et andet sted næste gang.

Forskellen på eksemplet med øllen og projektilet, er at på øllet skal der være tydeligt påtrykt alkohol procenten, også for de øl som falder under kategorien 'alkoholfri'. Så der er det for forbrugeren muligt at se det reelle indhold af alkohol. Galt samme for projektiler var problemet mindre, hvis der fulgte en seddel med hvor det reelle blyindhold var påtrykt og garanteret for.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: DK bullets får fine anmeldelser, men hvorfor er der ingen plastspids?

Indlæg af C-X » 16. mar 2023, 12:16

Jeg synes også det er et træls dilemma, hvor både kunde og producent er ramt.

Projektilerne er blyfri i EU, men ikke DK. Der er næppe nogen der kunne forudse den udvikling, og reelt kan man kun takke woke proaktive kræfter i Danmarks Jægerforbund for, at lave så meget lort i den, uden at få noget som helst for ulejligheden. Jeg er selv medlem og mener man bør være det, hvis man har et jagttegn, men ideen var dum og elendigt eksekveret. Man har totalt spildt sine muligheder for indflydelse, og prøver stadig at sælge det som en sejr. Det er tåkrummende pinligt.

Derfor må man også kalde det en form for force majeure, idet man har projektiler der reelt er brugbare - også selvom det ikke er hvor man måske ønsker at bruge dem.

Jeg har en del bly ammunition liggende, og det må så bare invitere mig til andre lande, hvor det kan blive brugt. Det regner jeg hverken for værdiløst, eller ringere end det tidligere har været.

Omvendt, skulle man argumentere for at producenterne skulle bære ansvaret og omkostningerne, så forvent at den udgift kommer på fremtidige produkter, eller at producenterne i værste fald lukker ned.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: DK bullets får fine anmeldelser, men hvorfor er der ingen plastspids?

Indlæg af Ras.Killing » 16. mar 2023, 17:00

Sierra13 skrev:
16. mar 2023, 10:01
Ras.Killing skrev:
16. mar 2023, 01:00
Sierra13 skrev:
15. mar 2023, 22:29
458hunter skrev:
15. mar 2023, 22:16
PabloPistolas skrev:
15. mar 2023, 21:24
AHL skrev:
15. mar 2023, 18:27
ja der er under 2% i vores projektiler ....... men det er jo ikke godt nok for den kære minister vammelin hun er jo forgangs kvinde og valgte at der kun må være 1% ...... og da der er 1,6% i den legering vi bruger lige nu er den kun blyfri i EU som har sat en grænse på 3%

Betyder det, at jeg fra 2024 kun må bruge mine DK Bullets i Sverige og ikke i Danmark? :freak:
I teorien ja, men hvem skulle kunne konstatere at indholdet er for højt i en praktisk situation.

Hvis situationen overhovedet kommer hvor nogen får tjekket ammo, tænker jeg at man visuelt inspicerer - og man kan jo ikke se forskel.
Men der vil handles i ond tro, ved at vide den er gal, og aktivt vælge at fortsætte da man ved det kan være svært at gennemskue for den gængse kontrollør. Så kunne du reelt ligeså godt anbefale at fortsætte med at anvende bly, lovligheden er den samme, altså ej lovlig.

Der kan ligeså godt blot være orden i sagerne.

Og tak til AHL for ærlighed, og rettelsen, det var selvfølgelig 1% i den danske lovgivning, jeg tænkte på.
Jeg krydser fingre for det lykkes med en legering der må benyttes i danmark i fremtiden.
Ond tro og ond tro... Miljøet lidet næppe nogen overlast ved en 1.6% legering frem for 1%.

Selvfølgelig skal man bestræbe sig på at overholde lovgivningen... Men 0.6% ?
Uden at skulle være den trælse type, så er det i min optik vigtigt, at vi i jægerstanden tager reglerne alvorligt og ikke blot sløser igennem

Loven foreskriver 1% som efter Bekendtgørelse om våben og ammunition der må anvendes til jagt m.v. §3, stk. 3, der tages ikke hensyn til hvorvidt der er tale om 1,6% eller 100%, der binært er tale om under 1% eller større/lig med 1% med udgangspunkt i den dato der nu engang er fastsat i 2024.
En person kan have købt projektilerne i god tro som værende "blyfri projektiler", så ville et evt skyldsspørgsmål kunne ifalde producenten, men når vedkommende der benytter projektilerne er blevet gjort opmærksom på at legeringen ikke overholder det danske regelsæt, men blot det i det øvrige europa, så vil der i min optik, klart være mulighed for benytte de sanktionsmuligheder som loven foreskriver, for den type af overtrædelse.
Særligt hvis personen er gjort opmærksom på, at det er et produkt som for det blotte øje fremstår som værende blyfrit, men reelt ikke er det.

Potentielt vil en bødestraf for overtrædelse af Bekendtgørelse om våben og ammunition der må anvendes til jagt m.v. kunne betyde at det ikke er muligt at opretholde sit jagttegn/vandelsgodkendelse.
Udgiften til retshjælp, er lynhurtigt sparet ved blot at benytte projektiler der efter skifte-datoen, er under den krævede 1% bly i legeringen.

Var jeg tilgengæld producent, så havde jeg sørget for at sende en mail til de kunder der er kontaktoplysninger på, samt lavet en officiel melding om at den nuværende legering ikke overholder de kommende krav i Danmark til blyfrie projektiler, såfremt at der på salgstidpunktet var produktomtale af en karakter, hvor forbrugeren måtte kunne forvente at der reelt var tale om blyfrie projektiler.
Og ikke for det skal gå udover Anders/DKbullets, jeg er overbevidst om Sonic har samme problem, men med en udtalelse på hjemmesiden som DK Bullets er homogene jagtprojektiler fremstillet i messinglegering. Så vil meget umiddelbart kunne tale for, at forbrugeren/lægmand har tillid til der er tale om et produkt som ikke har et problematisk indhold af bly.

EDIT: Fra Sonics hjemmeside - Sonic Ballistic Hunt er fragmenterende blyfri messingprojektiler til jagt. Projektilerne består af ren messing. husker jeg korrekt, så var det også fremme et sted at Sonics projektiler ligeledes indeholder mere end 1% bly i legeringen. Er det korrekt, kan det potientielt være problematisk.

DJØF typer er træls, de læser loven som fanden læser biblen, men netop af den grund er man nød til at være på forkant, for at undgå problemer.

EDIT for producenter: Jeg er faktisk i tvivl om forbrugerombudsmanden stadig tilbyder den 'service' at de vil kigge på om markedsføringen umiddelbart overholder lovgivningen. Det kunne være værd at afprøve.
For skulle en utilfreds kunde ende med at køre en sag igennem eks. forbrugerombudsmanden om vildledende markedsføring, så er det med kæmpe risiko for producenten, og med minimal til ingen risiko for forbrugeren.
Som forbruger kontakter man blot ombudsmanden, tilsender dem relevante materiale, og så har de et hold jurister der står for resten. Jeg ville nødig stå i modtagende ende af den omgang, hvis jeg var producent.
Det er muligt at jeg er lidt farvet af, at jeg i forvejen syntes at blyforbuddet er noget hysteri.

Men jeg er helt på linje med 458hunter. Det er kun et problem på papiret.

Først og fremmest skal man stå i en situation, hvor en betjent kontrollerer en på sin jagt. Det er selvfølgelig ikke umuligt, men jeg vil vove at påstå, at det i sig selv høre til sjældenhederne.

Herefter skal betjenten tage stilling til om ens projektiler indeholder mere end 1% bly, hvilket han ikke har en kinamands chance for at vurdere... Så på hvilket grundlag skal han sigte en?

Jeg kan ikke forestille mig andet, end betjenten vil konkludere at der er tale om et projektil i messing, og alt er i den skønneste orden.

Alternativt skal betjenten konfiskere din ammunition, med mistanke om at du har brudt loven og projektilet kan indeholde for meget bly. Herefter skal betjenten indsende det til en teknisk analyse, for at kunne bestemme det præcise indhold af bly, og så tage stilling til om man skal sigtes for at have overskredet blyindholdet med 0.6%.

Og selv hvis det skulle komme så vidt (hvilket jeg ikke finder realistisk), så skal en dommer være enig med betjenten i, at man skal straffes for sin forbrydelse... Og det tror jeg ikke kommer til at ske på bagrund af en "overskridelse" på 0.6%.

DET SAGT!


Så er jeg enig med dig i, at det ikke skal markedsføres som blyfrit, hvis det ikke lever op til lovgivningen.

Så er det blot et projektil i messing og ikke blyfrit.

Og så noget helt andet.

Nu er AHL jo ærlig og spiller med åbne kort... Men hvordan forholder det sig for de andre producenter? Og her tænker jeg specielt de udenlandske.

Hvis andre EU lande går med 3% som grænsen for blyindholdet, så tror jeg der vil være en del blyfrie projektiler, som ikke lever op til den danske lovgivning.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 244 times

Re: DK bullets får fine anmeldelser, men hvorfor er der ingen plastspids?

Indlæg af Epae » 16. mar 2023, 17:11

Man kan jo se kompositionen af et projektil ved at kikke på fabrikantens MSDS. CAS numrene fremgår for alle stoffer.
Der skal det jo også fremgå hvis det indeholder stoffer af sundhedsskadelig eller miljøskadelig karakter som f.eks. bly.
Nu kiggede jeg lige på et MSDS for de Nosler E-tip jeg bruger og der er sket ikke opgivet noget indhold af bly, kun kobber zink og plast som et eksempel.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: DK bullets får fine anmeldelser, men hvorfor er der ingen plastspids?

Indlæg af Ras.Killing » 16. mar 2023, 17:23

Epae skrev:
16. mar 2023, 17:11
Man kan jo se kompositionen af et projektil ved at kikke på fabrikantens MSDS. CAS numrene fremgår for alle stoffer.
Der skal det jo også fremgå hvis det indeholder stoffer af sundhedsskadelig eller miljøskadelig karakter som f.eks. bly.
Nu kiggede jeg lige på et MSDS for de Nosler E-tip jeg bruger og der er sket ikke opgivet noget indhold af bly, kun kobber zink og plast som et eksempel.
Jeg har overvejet SAKO Powerhead Blade som mit blyfrie alternativt.

Den beskrives som 100% kobber.

... Det tror jeg slet ikke er muligt :biggrin:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: DK bullets får fine anmeldelser, men hvorfor er der ingen plastspids?

Indlæg af Krung » 17. mar 2023, 08:12

Ras.Killing skrev:
16. mar 2023, 17:00
Men jeg er helt på linje med 458hunter. Det er kun et problem på papiret.

Først og fremmest skal man stå i en situation, hvor en betjent kontrollerer en på sin jagt. Det er selvfølgelig ikke umuligt, men jeg vil vove at påstå, at det i sig selv høre til sjældenhederne.

Herefter skal betjenten tage stilling til om ens projektiler indeholder mere end 1% bly, hvilket han ikke har en kinamands chance for at vurdere... Så på hvilket grundlag skal han sigte en?

Jeg kan ikke forestille mig andet, end betjenten vil konkludere at der er tale om et projektil i messing, og alt er i den skønneste orden.

Alternativt skal betjenten konfiskere din ammunition, med mistanke om at du har brudt loven og projektilet kan indeholde for meget bly. Herefter skal betjenten indsende det til en teknisk analyse, for at kunne bestemme det præcise indhold af bly, og så tage stilling til om man skal sigtes for at have overskredet blyindholdet med 0.6%.

Og selv hvis det skulle komme så vidt (hvilket jeg ikke finder realistisk), så skal en dommer være enig med betjenten i, at man skal straffes for sin forbrydelse... Og det tror jeg ikke kommer til at ske på bagrund af en "overskridelse" på 0.6%.
Jeg tror desværre at situationen kunne være en helt anden:

1) Når det blyfrie krav træder i kraft, vil der nok være noget opfølgning på det, som der sikker var da vi gik væk fra bly i hagl.
2) Betjentene kan være udstyret med en black list over hvilke projektiler, der ikke er under grænsen og hvis de er mistanke om din patron er på den, tager de lige et eksemplar til nærmere undersøgelse.
3) Det er ikke en overskridelse på 0,6%, det er 60% over grænseværdien.

Ras.Killing skrev:
16. mar 2023, 17:00
Hvis andre EU lande går med 3% som grænsen for blyindholdet, så tror jeg der vil være en del blyfrie projektiler, som ikke lever op til den danske lovgivning.
Det her er præcis det mest dumme ved det hele. EUs store formål er at gøre regler fornuftige hen over grænserne. Nu gik Væmmelin enegang og direkte modarbejder det EU skulle være eksempel på. Det er så dumt. Jeg vidste ikke hun var EU modstander/modarbejder.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: DK bullets får fine anmeldelser, men hvorfor er der ingen plastspids?

Indlæg af Krung » 17. mar 2023, 08:13

Ras.Killing skrev:
16. mar 2023, 17:23
Jeg har overvejet SAKO Powerhead Blade som mit blyfrie alternativt.
Med den præcision og med den virkning i vildtet, som jeg hører om fra bekendte, så er der slet ikke tvivl om at det bliver mit jagtprojektil.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: DK bullets får fine anmeldelser, men hvorfor er der ingen plastspids?

Indlæg af Sierra13 » 17. mar 2023, 10:03

Krung skrev:
17. mar 2023, 08:12
Ras.Killing skrev:
16. mar 2023, 17:00
Men jeg er helt på linje med 458hunter. Det er kun et problem på papiret.

Først og fremmest skal man stå i en situation, hvor en betjent kontrollerer en på sin jagt. Det er selvfølgelig ikke umuligt, men jeg vil vove at påstå, at det i sig selv høre til sjældenhederne.

Herefter skal betjenten tage stilling til om ens projektiler indeholder mere end 1% bly, hvilket han ikke har en kinamands chance for at vurdere... Så på hvilket grundlag skal han sigte en?

Jeg kan ikke forestille mig andet, end betjenten vil konkludere at der er tale om et projektil i messing, og alt er i den skønneste orden.

Alternativt skal betjenten konfiskere din ammunition, med mistanke om at du har brudt loven og projektilet kan indeholde for meget bly. Herefter skal betjenten indsende det til en teknisk analyse, for at kunne bestemme det præcise indhold af bly, og så tage stilling til om man skal sigtes for at have overskredet blyindholdet med 0.6%.

Og selv hvis det skulle komme så vidt (hvilket jeg ikke finder realistisk), så skal en dommer være enig med betjenten i, at man skal straffes for sin forbrydelse... Og det tror jeg ikke kommer til at ske på bagrund af en "overskridelse" på 0.6%.
Jeg tror desværre at situationen kunne være en helt anden:

1) Når det blyfrie krav træder i kraft, vil der nok være noget opfølgning på det, som der sikker var da vi gik væk fra bly i hagl.
2) Betjentene kan være udstyret med en black list over hvilke projektiler, der ikke er under grænsen og hvis de er mistanke om din patron er på den, tager de lige et eksemplar til nærmere undersøgelse.
3) Det er ikke en overskridelse på 0,6%, det er 60% over grænseværdien.

Ras.Killing skrev:
16. mar 2023, 17:00
Hvis andre EU lande går med 3% som grænsen for blyindholdet, så tror jeg der vil være en del blyfrie projektiler, som ikke lever op til den danske lovgivning.
Det her er præcis det mest dumme ved det hele. EUs store formål er at gøre regler fornuftige hen over grænserne. Nu gik Væmmelin enegang og direkte modarbejder det EU skulle være eksempel på. Det er så dumt. Jeg vidste ikke hun var EU modstander/modarbejder.
Jeg er meget enig med dig Krung.
Man kan basalt opdele problematikken i to dele, teoritisk lovgivning og hvad man ved, kontra process og hvad der kan bevises
Vi kender alle eksemplet med "alle ved" X har gjort noget, men at det ikke kan bevises, det er lidt det samme her.

En blacklist, med billeder, navne, numre, var en delvis løsning, etaten er suckers for action cards :giggle: . Eller indkøb af udstyr som kan måle blyindholdet. Force Technology har tidligere leveret håndholdte apparater der kan måle blyindholdet i maling, der er påmalet en væg. Det kunne tænkes man kunne få noget tilsvarende der kunne måle blyindholdet i legeringer, men her må vi have refraktourius eller et andet klogt hoved på banen. Men jeg tænker måske røntgenfluorescensanalyse/spektroskopi kunne være værd at kigge på, hvad det har af evner i et håndholdt apparat.

Om man er for eller imod blyforbuddet, så tænker jeg langt de fleste vil være enige i, at det er dumt at Danmark ikke følger de gængse EU regler der foreskriver 3%, det havde været langt det nemmeste, og givet en god standardisering.

Det bliver spændende at se om vi kommer til at se kontroller foretaget i praksis. Særligt fordi man gerne må være i besiddelse af blyprojektiler, de dog blot ikke må medtages på jagt. Det kunne der hurtigt komme nogle sager ud af.

Luminous ham
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 112
Tilmeldt: 21. apr 2015, 08:57
Interesser: Purschjagt
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 27 times

Re: DK bullets får fine anmeldelser, men hvorfor er der ingen plastspids?

Indlæg af Luminous ham » 17. mar 2023, 10:41

Ofte er det ikke tilladt at have særlige danske regler der er strammere end EU reglerne, det vil kunne fortolkes som en teknisk handelshindring. Så måske vil nogen af de større producenter køre en sag så de ikke skal have seperate produktionslinjer.

Besvar