Riffel twist. Hvordan virker det og hvordan påvirkes det

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Riffel twist. Hvordan virker det og hvordan påvirkes det

Indlæg af Frantz » 11. maj 2022, 19:16

Nu har jeg læst rigtig mange steder om twist på rifler. Jeg har ok styr på et det er hvor meget rotation riflingen sætter i kuglen.
Men hvordan den påvirker hvad og hvordan det aner jeg ikke.
Nogen snakker om 1 til 8 mod 1 til 10.
Er der nogen måder at forklare optimeringen på rotation, kuglevægt, krudt/tryk. Osv.
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Riffel twist....... hvordan virker det og hvordan påvirkes det

Indlæg af Bofhenator » 11. maj 2022, 19:27

Frantz skrev:
11. maj 2022, 19:16
Nu har jeg læst rigtig mange steder om twist på rifler. Jeg har ok styr på et det er hvor meget rotation riflingen sætter i kuglen.
Men hvordan den påvirker hvad og hvordan det aner jeg ikke.
Nogen snakker om 1 til 8 mod 1 til 10.
Er der nogen måder at forklare optimeringen på rotation, kuglevægt, krudt/tryk. Osv.
Twistrate er hvor mange tommer (oftest, man kan naturligvis også måle det i cm) der skal til før riflingen har været en hel gang rundt.

Twistrate 1:10 betyder man skal 10" ud af piben, så har projektilet drejet en omgang.

Nå et projektil skal stabiliseres skal der snurre hurtigt nok ift sin længde. Jo længere projektil jo hurtigere skal det snurre. Dog med det forbehold at hvis det snurre for hurtigt kan det flå sig selv i stykker eller over stabilisere så spidsen ikke følger banen.

Berger har lavet en beregner:
https://bergerbullets.com/twist-rate-calculator/

Kuglevægten er ligegyldig ift twist, det er længden af projektilet der er spændende.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Riffel twist....... hvordan virker det og hvordan påvirkes det

Indlæg af T-REX » 11. maj 2022, 19:50

Problemet er også, at hvis balancen i kuglen ikke er perfekt, så vil en høj twistrate give større ustabilitet, og dermed dårlig præcision.
Derfor har man historisk set, kørt med lavest mulige Twistrate, der stabiliserer kuglen. Ex 1:20 for en 45/70 og 1:16, for en 22LR.

Med moderne produktionsmetoder, så er ubalance, i projektilet, meget sjældent, et problem.
Ligesom det heller ikke er et problem, at en kappet kugle, "eksploderer" pga. for hurtig twist rate

Med en 223 Rem, der startede man med 1:12 Twist, men når man vil benytte 90 grains VLD kugler, i denne kaliber, så skal man på 1:7 twist.

Jo hurtigere twist, des større stabilitet, men du bruger også energi, på at få projektilet, til at rotere, så teoretisk, får du en større hastighed, hvis twist, er langsommere. Dette er vist MEGET teoretisk.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3582
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Riffel twist....... hvordan virker det og hvordan påvirkes det

Indlæg af Agamemnon » 11. maj 2022, 20:06

Bofhenator skrev:
11. maj 2022, 19:27
Frantz skrev:
11. maj 2022, 19:16
Nu har jeg læst rigtig mange steder om twist på rifler. Jeg har ok styr på et det er hvor meget rotation riflingen sætter i kuglen.
Men hvordan den påvirker hvad og hvordan det aner jeg ikke.
Nogen snakker om 1 til 8 mod 1 til 10.
Er der nogen måder at forklare optimeringen på rotation, kuglevægt, krudt/tryk. Osv.
Twistrate er hvor mange tommer (oftest, man kan naturligvis også måle det i cm) der skal til før riflingen har været en hel gang rundt.

Twistrate 1:10 betyder man skal 10" ud af piben, så har projektilet drejet en omgang.

Nå et projektil skal stabiliseres skal der snurre hurtigt nok ift sin længde. Jo længere projektil jo hurtigere skal det snurre. Dog med det forbehold at hvis det snurre for hurtigt kan det flå sig selv i stykker eller over stabilisere så spidsen ikke følger banen.

Berger har lavet en beregner:
https://bergerbullets.com/twist-rate-calculator/

Kuglevægten er ligegyldig ift twist, det er længden af projektilet der er spændende.
Dét er nemlig rigtigt.

Hvilken twist rate der kræves afhænger af længden på et projektil af en given kaliber.

Nuvel... Længde og vægt hænger ofte sammen.
Men det er længden, der afgør stabiliseringsbehovet.

Når vi fx. snart pålægges at gå over til blyfrie (og typisk lettere) materialer, så skal vi have hurtigere/kortere twist rates, for at stabilisere et blyfrit projektil, end et blyprojektil med identisk vægt, alene fordi det blyfrie projektil (generelt) vil være længere, grundet lavere densitet.

Så dét at afklare hvor lange, blyfrie projektiler ens pibe kan stabilisere, bliver meget snart relevant, da man enten kan blive tvunget til at anvende relativt korte, lette, blyfrie projektiler eller investere i en ny pibe med en hurtigere/kortere twist rate.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 214 times

Re: Riffel twist....... hvordan virker det og hvordan påvirkes det

Indlæg af FBN » 11. maj 2022, 21:17

Og nogle rifler skyder mere præcis nu nærmere
Stabiliseringstallet er på 1 og andre når de ligger
på 1,5 eller højere osv

Så der er tommelfingerenregler og der er undtagelser
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Riffel twist....... hvordan virker det og hvordan påvirkes det

Indlæg af Frantz » 11. maj 2022, 22:18

Ok så fik jeg lige banket de ting på plads.
Jeg kan godt se det er en større videnskab.
Men det virker logisk at ho mere tvist jo mere af end kraft bliver overført til rotation .... teoretisk.


Når præcisions skytter nørder i den bedste patron til deres specifikke våben så er der ganske enkelt en bestemt længde der er bedt til dette våbens rotation.
Går man op i længden eller ned i længden skal man så skrue på nogle andre parameter for at få det optimale?

Jeg ved ikke om det kan sammenlignes med inden for foto har man jo 3 haner at skrue på for at få det optimale billed.
Lukketid, blænde og ISO. ......... er det det samme for den perfekte patron? Der har man også 3 haner........ tryk (krudt), vægt/størrelse, og rotation?


Kan det passe at tvist er høj på en 1873 revolver? Jeg hørte en engang der sagde at tvistet i løbet var designet til en langsommere cowboy load evt sortkrud end en 357 magnum, selv om revolveren var godkendt til det. Han sagde at 357 magnum bar upræcise i en 1973
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Riffel twist....... hvordan virker det og hvordan påvirkes det

Indlæg af Bofhenator » 11. maj 2022, 22:44

Frantz skrev:
11. maj 2022, 22:18
...
Går man op i længden eller ned i længden skal man så skrue på nogle andre parameter for at få det optimale?
...
Til det grove arbejde bruger man feks bergers beregner, men skal man skrue på marginalerne i den forbindelse kan man gøre det med mundingshastigheden (mere eller mindre krudt i patronen/sættedybde).

Jeg vil dog vove den påstand at hvis man som udgangspunkt ikke vælger en marginal kugle (meget lang eller meget kort) og ikke skal skyde på ekstreme afstande, så kommer man rigtig langt med en kugle der ligger mellem 1.5 og 2.0 i stabilitet.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Riffel twist....... hvordan virker det og hvordan påvirkes det

Indlæg af T-REX » 12. maj 2022, 02:16

Frantz skrev:
11. maj 2022, 22:18

Kan det passe at tvist er høj på en 1873 revolver? Jeg hørte en engang der sagde at tvistet i løbet var designet til en langsommere cowboy load evt sortkrud end en 357 magnum, selv om revolveren var godkendt til det. Han sagde at 357 magnum bar upræcise i en 1973
Twist rate i .357" Revolver piber, er kaliber afhængig, men også Fabrikant afhængig
Og som det ses, så er Twist Rate faktisk hurtigere, i en Colt, end Ruger og S&W.
Så Colt er bedst, med tunge/lange projektiler og langsomme ladninger, hvor S&W skal have mere knald på, til de tunge drenge.

Her er en forklaring, på de forskellige Twist Rates, for Colt, Ruger og S&W i 38/357:
https://forum.castbulletassoc.org/thread/7460-rate-of-rifleing-twist-in-38-357-revolvers/?order=all#comment-5a9e7069-68e6-44b6-83d0-526fdf1cb5b9 skrev:Ed Harris posted this 06 June 2011

You are correct that Colt is one turn in 14,” because that's what their old tooling was and it's always been that way... The Colts give the best accuracy with wadcutters and 158-gr. lead.

Ruger single-action .357s are 16” and button rifled, because that is what the standard twist is on .35 cal. rifle bores from the people who grind the button rifling heads, and they bought the buttoned blanks from various makers and that's what was available.

Ruger double-action .38 / .357s, Security Six, Police Service Six, Speed Six, GP100 and SP101 are 18-3/4” twist, as are S&W. Reason Ruger went with 18-3/4 inch twist on the DAs is because this is the pitch on the rifling broach cutters and there is only one company that makes them. The 18-3/4 twist gives better accuracy with the lighter +P jacketed loads, 110-125 grain. which most people shoot. For good 50-yard grouping with wadcutters you may need to drive bullets a bit faster than factory to maintain stability.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Riffel twist....... hvordan virker det og hvordan påvirkes det

Indlæg af Bofhenator » 12. maj 2022, 07:23

JRexA skrev:
12. maj 2022, 02:16
Frantz skrev:
11. maj 2022, 22:18

Kan det passe at tvist er høj på en 1873 revolver? Jeg hørte en engang der sagde at tvistet i løbet var designet til en langsommere cowboy load evt sortkrud end en 357 magnum, selv om revolveren var godkendt til det. Han sagde at 357 magnum bar upræcise i en 1973
Twist rate i .357" Revolver piber, er kaliber afhængig, men også Fabrikant afhængig
Og som det ses, så er Twist Rate faktisk hurtigere, i en Colt, end Ruger og S&W.
Så Colt er bedst, med tunge/lange projektiler og langsomme ladninger, hvor S&W skal have mere knald på, til de tunge drenge.

Her er en forklaring, på de forskellige Twist Rates, for Colt, Ruger og S&W i 38/357:
https://forum.castbulletassoc.org/thread/7460-rate-of-rifleing-twist-in-38-357-revolvers/?order=all#comment-5a9e7069-68e6-44b6-83d0-526fdf1cb5b9 skrev:Ed Harris posted this 06 June 2011

You are correct that Colt is one turn in 14,” because that's what their old tooling was and it's always been that way... The Colts give the best accuracy with wadcutters and 158-gr. lead.

Ruger single-action .357s are 16” and button rifled, because that is what the standard twist is on .35 cal. rifle bores from the people who grind the button rifling heads, and they bought the buttoned blanks from various makers and that's what was available.

Ruger double-action .38 / .357s, Security Six, Police Service Six, Speed Six, GP100 and SP101 are 18-3/4” twist, as are S&W. Reason Ruger went with 18-3/4 inch twist on the DAs is because this is the pitch on the rifling broach cutters and there is only one company that makes them. The 18-3/4 twist gives better accuracy with the lighter +P jacketed loads, 110-125 grain. which most people shoot. For good 50-yard grouping with wadcutters you may need to drive bullets a bit faster than factory to maintain stability.
Lige med 1873eren tror jeg det handler om twist er for langsom til almindelige 357mag kugler, den er lavet til cowboy loads og har "bare" 357 kammer. Jeg tror Hunters House har noget tekst om det på deres side.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Riffel twist....... hvordan virker det og hvordan påvirkes det

Indlæg af Frantz » 12. maj 2022, 07:23

Bofhenator skrev:
11. maj 2022, 22:44
Frantz skrev:
11. maj 2022, 22:18
...
Går man op i længden eller ned i længden skal man så skrue på nogle andre parameter for at få det optimale?
...
Til det grove arbejde bruger man feks bergers beregner, men skal man skrue på marginalerne i den forbindelse kan man gøre det med mundingshastigheden (mere eller mindre krudt i patronen/sættedybde).

Jeg vil dog vove den påstand at hvis man som udgangspunkt ikke vælger en marginal kugle (meget lang eller meget kort) og ikke skal skyde på ekstreme afstande, så kommer man rigtig langt med en kugle der ligger mellem 1.5 og 2.0 i stabilitet.
Ja det er nok ikke lige foreløbig jeg kommer til at lege med de ekstrem lange afstande
Og min ladning kommer nok til at køre mere eller mindre efter standarderne indtil jeg har fået mere erfaring og viden inden for området. Desværre lære man intet på et genladnings kursus man for fremvist tingen piller lidt ved dem og det er det. Hvor ville jeg ønske der fandtes et udvidet "nørde" kursus i hvordan man arbejde med de forskellige komponenter i en patron og hvordan de påvirker balestik, stabilitet osv.
Det eneste jeg vil være nød til at skue på med det samme i min genladning er mine 9 mm til IPSC. De standard formler der ligger på 9 mm passer med powerfaktor i en pistol. Men da jeg skal bruge den i en revolver overholder de ikke minimum powerfaktor pga gastrisk tab mellem cylinder og løb. Heldigvis har jeg lokket opskriften ud af Danmarks bedste revolver IPSC skytte, da han også skyder 9 mm i samme model som min (929) så har jeg i værtfald et udgangspunkt Punk at starte i.
Lige siden jeg så Rasmuses videoer med små justeringer og krudt typer og hvordan det påvirker rekulet i en open pistol med mundings bremse har jeg været lidt fascineret af nørderriet om genladning.
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Riffel twist....... hvordan virker det og hvordan påvirkes det

Indlæg af Bofhenator » 12. maj 2022, 07:35

Frantz skrev:
12. maj 2022, 07:23
Bofhenator skrev:
11. maj 2022, 22:44
Frantz skrev:
11. maj 2022, 22:18
...
Går man op i længden eller ned i længden skal man så skrue på nogle andre parameter for at få det optimale?
...
Til det grove arbejde bruger man feks bergers beregner, men skal man skrue på marginalerne i den forbindelse kan man gøre det med mundingshastigheden (mere eller mindre krudt i patronen/sættedybde).

Jeg vil dog vove den påstand at hvis man som udgangspunkt ikke vælger en marginal kugle (meget lang eller meget kort) og ikke skal skyde på ekstreme afstande, så kommer man rigtig langt med en kugle der ligger mellem 1.5 og 2.0 i stabilitet.
Ja det er nok ikke lige foreløbig jeg kommer til at lege med de ekstrem lange afstande
Og min ladning kommer nok til at køre mere eller mindre efter standarderne indtil jeg har fået mere erfaring og viden inden for området. Desværre lære man intet på et genladnings kursus man for fremvist tingen piller lidt ved dem og det er det. Hvor ville jeg ønske der fandtes et udvidet "nørde" kursus i hvordan man arbejde med de forskellige komponenter i en patron og hvordan de påvirker balestik, stabilitet osv.
Genladningskurset er som at tage kørekort, erfaringen får man først efter...

Jeg hægtede mig på en gammel rotte i min forening da jeg var ny genlader og sugede til mig. Det gjorde jeg i et par år inden jeg begyndte at bevæge mig ret langt ud over standard opskrifter. Det kan være du kan finde en at plage også?

Men bortset fra det kunne det være sjovt med et udvidet genladekursus, vi gør noget der ligner i den ene forening jeg er medlem af, prøv at spørge der hvor du kommer om der er andre der vil være med.
Det eneste jeg vil være nød til at skue på med det samme i min genladning er mine 9 mm til IPSC. De standard formler der ligger på 9 mm passer med powerfaktor i en pistol. Men da jeg skal bruge den i en revolver overholder de ikke minimum powerfaktor pga gastrisk tab mellem cylinder og løb. Heldigvis har jeg lokket opskriften ud af Danmarks bedste revolver IPSC skytte, da han også skyder 9 mm i samme model som min (929) så har jeg i værtfald et udgangspunkt Punk at starte i.
Lige siden jeg så Rasmuses videoer med små justeringer og krudt typer og hvordan det påvirker rekulet i en open pistol med mundings bremse har jeg været lidt fascineret af nørderriet om genladning.
Det er fedt at genlade og skyde med sin egen ammunition! Det er fedt når man nedlægger sit første stykke vildt med en patron man selv har lavet eller laver en lækker gruppe fordi skidtet bare spiller! Og det er ikke raket videnskab, men man skal sgu huske at holde koncentrationen og til en start, følge opskriften.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Riffel twist....... hvordan virker det og hvordan påvirkes det

Indlæg af Frantz » 12. maj 2022, 11:04

Bofhenator skrev:
12. maj 2022, 07:35
Frantz skrev:
12. maj 2022, 07:23
Bofhenator skrev:
11. maj 2022, 22:44
Frantz skrev:
11. maj 2022, 22:18
...
Går man op i længden eller ned i længden skal man så skrue på nogle andre parameter for at få det optimale?
...
Til det grove arbejde bruger man feks bergers beregner, men skal man skrue på marginalerne i den forbindelse kan man gøre det med mundingshastigheden (mere eller mindre krudt i patronen/sættedybde).

Jeg vil dog vove den påstand at hvis man som udgangspunkt ikke vælger en marginal kugle (meget lang eller meget kort) og ikke skal skyde på ekstreme afstande, så kommer man rigtig langt med en kugle der ligger mellem 1.5 og 2.0 i stabilitet.
Ja det er nok ikke lige foreløbig jeg kommer til at lege med de ekstrem lange afstande
Og min ladning kommer nok til at køre mere eller mindre efter standarderne indtil jeg har fået mere erfaring og viden inden for området. Desværre lære man intet på et genladnings kursus man for fremvist tingen piller lidt ved dem og det er det. Hvor ville jeg ønske der fandtes et udvidet "nørde" kursus i hvordan man arbejde med de forskellige komponenter i en patron og hvordan de påvirker balestik, stabilitet osv.
Genladningskurset er som at tage kørekort, erfaringen får man først efter...

Jeg hægtede mig på en gammel rotte i min forening da jeg var ny genlader og sugede til mig. Det gjorde jeg i et par år inden jeg begyndte at bevæge mig ret langt ud over standard opskrifter. Det kan være du kan finde en at plage også?

Men bortset fra det kunne det være sjovt med et udvidet genladekursus, vi gør noget der ligner i den ene forening jeg er medlem af, prøv at spørge der hvor du kommer om der er andre der vil være med.
Det eneste jeg vil være nød til at skue på med det samme i min genladning er mine 9 mm til IPSC. De standard formler der ligger på 9 mm passer med powerfaktor i en pistol. Men da jeg skal bruge den i en revolver overholder de ikke minimum powerfaktor pga gastrisk tab mellem cylinder og løb. Heldigvis har jeg lokket opskriften ud af Danmarks bedste revolver IPSC skytte, da han også skyder 9 mm i samme model som min (929) så har jeg i værtfald et udgangspunkt Punk at starte i.
Lige siden jeg så Rasmuses videoer med små justeringer og krudt typer og hvordan det påvirker rekulet i en open pistol med mundings bremse har jeg været lidt fascineret af nørderriet om genladning.
Det er fedt at genlade og skyde med sin egen ammunition! Det er fedt når man nedlægger sit første stykke vildt med en patron man selv har lavet eller laver en lækker gruppe fordi skidtet bare spiller! Og det er ikke raket videnskab, men man skal sgu huske at holde koncentrationen og til en start, følge opskriften.
Jeg har har da fundet et par enkelte som jeg suger råd og viden ud af. Og så er det jo også dette fantastiske forum.
En af de klubber jeg er medlem af har lige udklægget 17 nye genlader, da der var en af de nye skytter der tog et initiativ og fik stillet et hold op i vores klublokaler. Og det lyder fra samling 17 at de syns kursuset var for lidt lærene. Altså at de kun fik det grundlæggende og måske lovpligtige men at kurset ikke fik klædt folk på til at begynde at genlade ud over de har fået en tilladelse. Så et udvidet genladnings kursus hvor man går mere i dybden er jeg sikker på ville kunne trække mange til.
Vi har snakket om at få en af de gamle erfarene genlader til det, men så vil det blive uofficielt, da vi har erfaret at man ikke bare må medbringe genladnings udstyr og genlade sammen med andre i feleskab for at skabe erfaring. For det først skal lokalet godkendes til genladning og må kun bruges til genladning og intet anden (i følge den lokale shirif) dernæst skal vi søge om tilladelse til at genlade i det lokale vi bruger, eller hvis det er hjemme privat skal vi søge om genladnings tilladelse til den adresse kursuset skal holdes i. På en genladnings tilladelse står der hvor man genlader, og så har man kun tilladelse til at genlade på den adresse (ifølge den lokale shirif) så at tage over til en kammerat og side at genlade sammen på hans udstyr er forbudt..... officielt....... desværre
Men ud over det så har du ret i set med den tilfredsstillende følelse det et at bruge sit hjemme rullet ammo. Jeg har godt nok kun lavet sortkrudt 38sp indtil vidre. Men er stille og roligt ved at sætte op til 9 mm og 32 sp...... nå ja og så haglpatroner den har jeg genladt i sortkridt også.
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Riffel twist....... hvordan virker det og hvordan påvirkes det

Indlæg af Bofhenator » 12. maj 2022, 11:17

Frantz skrev:
12. maj 2022, 11:04
....
Vi har snakket om at få en af de gamle erfarene genlader til det, men så vil det blive uofficielt, da vi har erfaret at man ikke bare må medbringe genladnings udstyr og genlade sammen med andre i feleskab for at skabe erfaring. For det først skal lokalet godkendes til genladning og må kun bruges til genladning og intet anden (i følge den lokale shirif) dernæst skal vi søge om tilladelse til at genlade i det lokale vi bruger, eller hvis det er hjemme privat skal vi søge om genladnings tilladelse til den adresse kursuset skal holdes i. På en genladnings tilladelse står der hvor man genlader, og så har man kun tilladelse til at genlade på den adresse (ifølge den lokale shirif) så at tage over til en kammerat og side at genlade sammen på hans udstyr er forbudt..... officielt....... desværre
...
Man må kun genlade på den adresse der står på tilladelsen og lokalet skal naturligvis overholde de regler der står på tilladelsen, medmindre der står på tilladelsen man skal være alene i rummet så er det ikke noget den lokale sherif skal have en holdning til.

Så du må gerne sidde hjemme ved en erfaren kammerat og se hvad han laver (men DU må naturligvis kun genlade der hvor der står på DIN tilladelse den gælder).

Hvis du spørger politiet om du må noget andet end det der står på din tilladelse siger de naturligvis nej ;-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Riffel twist....... hvordan virker det og hvordan påvirkes det

Indlæg af T-REX » 12. maj 2022, 12:42

Bofhenator skrev:
12. maj 2022, 07:23

Lige med 1873eren tror jeg det handler om twist er for langsom til almindelige 357mag kugler, den er lavet til cowboy loads og har "bare" 357 kammer. Jeg tror Hunters House har noget tekst om det på deres side.
En Winchester 1873 Riffel, i 44/40 havde oprindeligt en twist Rate, på 1:36

Jeg ved ikke, om det er den, du tænker på?
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Riffel twist....... hvordan virker det og hvordan påvirkes det

Indlæg af Bofhenator » 12. maj 2022, 13:23

JRexA skrev:
12. maj 2022, 12:42
Bofhenator skrev:
12. maj 2022, 07:23

Lige med 1873eren tror jeg det handler om twist er for langsom til almindelige 357mag kugler, den er lavet til cowboy loads og har "bare" 357 kammer. Jeg tror Hunters House har noget tekst om det på deres side.
En Winchester 1873 Riffel, i 44/40 havde oprindeligt en twist Rate, på 1:36

Jeg ved ikke, om det er den, du tænker på?
Revolver, colt single action army
https://da.wikipedia.org/wiki/Colt_Single_Action_Army

Men jeg kan ikke finde det jeg synes at huske fra HHs side.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Riffel twist....... hvordan virker det og hvordan påvirkes det

Indlæg af T-REX » 12. maj 2022, 13:50

Bofhenator skrev:
12. maj 2022, 13:23
JRexA skrev:
12. maj 2022, 12:42
Bofhenator skrev:
12. maj 2022, 07:23

Lige med 1873eren tror jeg det handler om twist er for langsom til almindelige 357mag kugler, den er lavet til cowboy loads og har "bare" 357 kammer. Jeg tror Hunters House har noget tekst om det på deres side.
En Winchester 1873 Riffel, i 44/40 havde oprindeligt en twist Rate, på 1:36

Jeg ved ikke, om det er den, du tænker på?
Revolver, colt single action army
https://da.wikipedia.org/wiki/Colt_Single_Action_Army

Men jeg kan ikke finde det jeg synes at huske fra HHs side.
Jeg kender udmærket Colt SAA 1873, men tænkte, vedr. Twist Rate, om det kunne være Winchesteren, du havde læst om.

Twist Rate på ex. 38-55 i en riffel,er 1:18, kan desværre ikke finde Twist for 38 S&W.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Riffel twist....... hvordan virker det og hvordan påvirkes det

Indlæg af Bofhenator » 12. maj 2022, 13:57

JRexA skrev:
12. maj 2022, 13:50
Bofhenator skrev:
12. maj 2022, 13:23
JRexA skrev:
12. maj 2022, 12:42
Bofhenator skrev:
12. maj 2022, 07:23

Lige med 1873eren tror jeg det handler om twist er for langsom til almindelige 357mag kugler, den er lavet til cowboy loads og har "bare" 357 kammer. Jeg tror Hunters House har noget tekst om det på deres side.
En Winchester 1873 Riffel, i 44/40 havde oprindeligt en twist Rate, på 1:36

Jeg ved ikke, om det er den, du tænker på?
Revolver, colt single action army
https://da.wikipedia.org/wiki/Colt_Single_Action_Army

Men jeg kan ikke finde det jeg synes at huske fra HHs side.
Jeg kender udmærket Colt SAA 1873, men tænkte, vedr. Twist Rate, om det kunne være Winchesteren, du havde læst om.
...
Naturligvis gør du det og det er helle ikke nemt at læse mine tanker ;-) og det gav mening i konteksten det skulle være en riffel.

Men det var en eller anden afart af en replika af en Colt SAA, men jeg kan sgu ikke finde det igen...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Riffel twist....... hvordan virker det og hvordan påvirkes det

Indlæg af Frantz » 12. maj 2022, 14:52

Bofhenator skrev:
12. maj 2022, 11:17
Frantz skrev:
12. maj 2022, 11:04
....
Vi har snakket om at få en af de gamle erfarene genlader til det, men så vil det blive uofficielt, da vi har erfaret at man ikke bare må medbringe genladnings udstyr og genlade sammen med andre i feleskab for at skabe erfaring. For det først skal lokalet godkendes til genladning og må kun bruges til genladning og intet anden (i følge den lokale shirif) dernæst skal vi søge om tilladelse til at genlade i det lokale vi bruger, eller hvis det er hjemme privat skal vi søge om genladnings tilladelse til den adresse kursuset skal holdes i. På en genladnings tilladelse står der hvor man genlader, og så har man kun tilladelse til at genlade på den adresse (ifølge den lokale shirif) så at tage over til en kammerat og side at genlade sammen på hans udstyr er forbudt..... officielt....... desværre
...
Man må kun genlade på den adresse der står på tilladelsen og lokalet skal naturligvis overholde de regler der står på tilladelsen, medmindre der står på tilladelsen man skal være alene i rummet så er det ikke noget den lokale sherif skal have en holdning til.

Så du må gerne sidde hjemme ved en erfaren kammerat og se hvad han laver (men DU må naturligvis kun genlade der hvor der står på DIN tilladelse den gælder).

Hvis du spørger politiet om du må noget andet end det der står på din tilladelse siger de naturligvis nej ;-)
Jeps det var det han sagde. Men i samme åndedrag sagde han også at man bare skulle søge på den adresse men også ville genlade på..... og så blev vi begge enig om at det var tosset biograti og så længe begge havde en genladnings tilladelse og adressen det forgik på også var givet tilladelse på, så syns han personligt ikke det ville være noget problem, men som han gjorde opmærksom på så siger loven noget andet
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Besvar