Hvilken magasin type skal jeg vælge? Fast, løst eller hængslet?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Carraro
Newbie
Newbie
Indlæg: 17
Tilmeldt: 12. nov 2015, 17:21
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nibe
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Hvilken magasin type skal jeg vælge? Fast, løst eller hængslet?

Indlæg af Carraro » 29. jul 2022, 09:07

Jeg er ved endelig at ligge an til at købe min første riffel. Jeg er dog kommet i tvivl med hensyn til magasinet.

Hvad er fordelene ved løst magasin i stedet for et hængslet?

Bliver man ekstra lykkelig for det løse? Forestillet mig at et hængslet bliver irriterede at tømme og fylde hele tiden.
Senest rettet af Agamemnon 29. jul 2022, 11:55, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinje rettet, for at afspejle indhold.. Læs venligst vejledningen i small talk, inden du starter din næste tråd.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Magasin type

Indlæg af Senserazer » 29. jul 2022, 09:16

Det kommer meget an på hvad du skal bruge den til.
Hvis udelukkende til jagt ville jeg vælge et hængslet.
Hvis du skal skyde bane så er det lækkert med et løst magasin.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Magasin type

Indlæg af C-X » 29. jul 2022, 09:41

Der hængslede bliver ikke væk, det efterfyldes ovenfra, det rasler ikke og du kan holde eller bære riflen på balancepunktet, uden problemer.

Det løse kan have højere kapacitet, du kan have flere og det er lettere at aflade.

Hvis løse magasiner kun er 3-5 skud, vil jeg foretrække hængslet. Jeg har et par standard Remington M700 og holdt op imod standard Tikka T3, med enkeltrække magasiner, så savner jeg ikke noget.

Af rifler med løst magasin, så imponerer Tikka T3x CTR mig, med sit dobbeltrækkede 10 skuds magasin, der kun går ned til bunden af aftrækkerbøjlen.
Det er i øvrigt et rigtig godt bud, på en første riffel.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
RasKrog
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 508
Tilmeldt: 12. nov 2012, 23:02
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Skanderborg'ish
Has thanked: 57 times
Been thanked: 108 times

Re: Magasin type

Indlæg af RasKrog » 29. jul 2022, 10:29

C-X skrev:
29. jul 2022, 09:41
Der hængslede bliver ikke væk, det efterfyldes ovenfra, det rasler ikke og du kan holde eller bære riflen på balancepunktet, uden problemer.

Det løse kan have højere kapacitet, du kan have flere og det er lettere at aflade.

Hvis løse magasiner kun er 3-5 skud, vil jeg foretrække hængslet. Jeg har et par standard Remington M700 og holdt op imod standard Tikka T3, med enkeltrække magasiner, så savner jeg ikke noget.

Af rifler med løst magasin, så imponerer Tikka T3x CTR mig, med sit dobbeltrækkede 10 skuds magasin, der kun går ned til bunden af aftrækkerbøjlen.
Det er i øvrigt et rigtig godt bud, på en første riffel.
Enig, min 30-06'er også en Remington 700 med hængslet magasin, jeg har endnu ikke haft behov for at skyde mere end 10 skud hurtigere end jeg kan nå toppe op, hverken på jagt eller skydebane.
Det er ganske nemt både at lade, sker oppe fra, og aflade.
Jeg er fan af det hængslede magasin..
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Magasin type

Indlæg af Raptor357 » 29. jul 2022, 10:45

Jeg syntes det hængslede magasin er lettest at lade og aflade. Men man kan ikke have et nyt parat når man er på banen og man kan/må heller ikke lade op hjemmefra med et hængslet.

For at fylde et hængslet hælder man patronerne på fra oven og maser dem ned. For at tømme, trykker man på knappen forneden, så vælter de alle ud gennem bunden.

Fordelen ved aftsgeligt magasin ligger et helt andet sted for mig. Man behøves ikke at skulle til med fingrene gennem låsen og låsen kan laves stærkere.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hvilken magasin type skal jeg vælge? Fast, løst eller hængslet?

Indlæg af T-REX » 29. jul 2022, 15:54

På Jagt med løst magasin følger jeg følgende Filosofi:

1 magasin = intet magasin (Når du nu taber det)
2 magasiner = 1 magasin

Så har ALTID 2 magasiner med, minimum.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Hvilken magasin type skal jeg vælge? Fast, løst eller hængslet?

Indlæg af FrederikF » 29. jul 2022, 20:55

Enig med ovenstående.
Til jagt er et hængslet der kam tippes op klart det bedste.
Tabte/glemte/sandede-mudrede magasiner er bare noget lort på jagt.
På skydebane er aftagelige at foretrække, men kun hvis man skyder rigtig mange skud. Jeg har rifler med begge dele og skyder også bane. En riffel har 5 magasiner, men skuder jeg under 100 skud, så plejer jeg faktisk kun at have to magasiner med - men for mig er der så også vigtigt med små pauser i skydningen, hvor fingrene har lidt at arbejde med.

Det med at kunne “toppe op” er fedt, omend det er ekstremt sjældent at man får brug for de ekstra skud. Men når man har sendt 3 skud efter grisen og vader hen for at se om den er død, så er det rart at der er fuldt hus og rart ikke på noget tidspunkt at stå med et våben uden magasin i.

LHL
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 483
Tilmeldt: 14. feb 2017, 22:57
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 105 times
Been thanked: 65 times

Re: Hvilken magasin type skal jeg vælge? Fast, løst eller hængslet?

Indlæg af LHL » 30. jul 2022, 20:17

First shot placement.the rest is bullshit.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvilken magasin type skal jeg vælge? Fast, løst eller hængslet?

Indlæg af C-X » 30. jul 2022, 20:21

LHL skrev:
30. jul 2022, 20:17
First shot placement.the rest is bullshit.
Det udelukker bare rigtig mange typer af jagt. Så hvad vil du opnå med den ytring?
Ingen problemer med kiplauf og andre enkeltskydere, men de begrænser mulighederne en del.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

LHL
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 483
Tilmeldt: 14. feb 2017, 22:57
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 105 times
Been thanked: 65 times

Re: Hvilken magasin type skal jeg vælge? Fast, løst eller hængslet?

Indlæg af LHL » 30. jul 2022, 20:35

Langt de fleste danske jagt situationer er bedst tjent med et skud.jeg vil ikke give eksempler på direkte livsfarlige skud jeg har været vidne til.....og jeg er ikke pivet....mht grisejagt er det hunde det reder dagen og dit liv.men indrømmet et fuldt magasin er da rart at have.

LHL
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 483
Tilmeldt: 14. feb 2017, 22:57
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 105 times
Been thanked: 65 times

Re: Hvilken magasin type skal jeg vælge? Fast, løst eller hængslet?

Indlæg af LHL » 30. jul 2022, 20:40

Og nu lader vi lige den med at skyde en rå og to lam hvile,ik :cry:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvilken magasin type skal jeg vælge? Fast, løst eller hængslet?

Indlæg af C-X » 30. jul 2022, 20:47

Hvad skyder du med?

Enkeltlader, fast magasin, hængslet magasin eller løst magasin?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hvilken magasin type skal jeg vælge? Fast, løst eller hængslet?

Indlæg af LJ » 30. jul 2022, 20:47

Jeg ville lade andre parametre være mere afgørende for valg af riffel og betragte magasintype som mindre væsentligt. Jeg har haft begge dele og kan se fordele og ulemper ved begge, ikke mindst afhængig af anvendelse.

Efter at have solgt fra ( :shock: ) er jeg nu nede på kun 2 rifler, begge med aftagelige magasiner.

Har du andre krav/ønsker som ligger fast mht. valg af riffel?

LHL
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 483
Tilmeldt: 14. feb 2017, 22:57
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 105 times
Been thanked: 65 times

Re: Hvilken magasin type skal jeg vælge? Fast, løst eller hængslet?

Indlæg af LHL » 30. jul 2022, 20:51

C-X skrev:
30. jul 2022, 20:47
Hvad skyder du med?

Enkeltlader, fast magasin, hængslet magasin eller løst magasin?
Mauser 98.og flere af dem.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hvilken magasin type skal jeg vælge? Fast, løst eller hængslet?

Indlæg af LJ » 30. jul 2022, 20:59

FrederikF skrev:
29. jul 2022, 20:55
Enig med ovenstående.
Til jagt er et hængslet der kam tippes op klart det bedste.
Tabte/glemte/sandede-mudrede magasiner er bare noget lort på jagt.
På skydebane er aftagelige at foretrække, men kun hvis man skyder rigtig mange skud. Jeg har rifler med begge dele og skyder også bane. En riffel har 5 magasiner, men skuder jeg under 100 skud, så plejer jeg faktisk kun at have to magasiner med - men for mig er der så også vigtigt med små pauser i skydningen, hvor fingrene har lidt at arbejde med.

Det med at kunne “toppe op” er fedt, omend det er ekstremt sjældent at man får brug for de ekstra skud. Men når man har sendt 3 skud efter grisen og vader hen for at se om den er død, så er det rart at der er fuldt hus og rart ikke på noget tidspunkt at stå med et våben uden magasin i.
Det tager mig lige nøjagtig 2 min. at adskille og rense mine magasiner men derudover fungerer de fint selv med en vis mængde natur i :smile:

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Hvilken magasin type skal jeg vælge? Fast, løst eller hængslet?

Indlæg af FrederikF » 30. jul 2022, 21:02

LJ skrev:
30. jul 2022, 20:59
FrederikF skrev:
29. jul 2022, 20:55
Enig med ovenstående.
Til jagt er et hængslet der kam tippes op klart det bedste.
Tabte/glemte/sandede-mudrede magasiner er bare noget lort på jagt.
På skydebane er aftagelige at foretrække, men kun hvis man skyder rigtig mange skud. Jeg har rifler med begge dele og skyder også bane. En riffel har 5 magasiner, men skuder jeg under 100 skud, så plejer jeg faktisk kun at have to magasiner med - men for mig er der så også vigtigt med små pauser i skydningen, hvor fingrene har lidt at arbejde med.

Det med at kunne “toppe op” er fedt, omend det er ekstremt sjældent at man får brug for de ekstra skud. Men når man har sendt 3 skud efter grisen og vader hen for at se om den er død, så er det rart at der er fuldt hus og rart ikke på noget tidspunkt at stå med et våben uden magasin i.
Det tager mig lige nøjagtig 2 min. at adskille og rense mine magasiner men derudover fungerer de fint selv med en vis mængde natur i :smile:
Nogle rifler med fine tolerancer accepterer ikke natur i maskineriet og kvitterer med et sippet “no thank you - to dirty”. Mine m98 er mere dirty i det (men har så ikke løst magasin).

LHL
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 483
Tilmeldt: 14. feb 2017, 22:57
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 105 times
Been thanked: 65 times

Re: Hvilken magasin type skal jeg vælge? Fast, løst eller hængslet?

Indlæg af LHL » 30. jul 2022, 21:49

Vil anbefale trådstarter løst/stik magasin.det er bare så meget nemmere end mine elskede 98'ere.på en jagt med flere såter i løbet af dagen vil du værdsætte løst magasin.til "bukkejagt"er det i min verden ligegyldigt med mere end 3 patroner i magasinet.som første riffel ville jeg holde mig fra roterende magasiner.uhhhh ja en mannlicher Schöenauer eller en steyr lux er da fine,men mekanikken er følsom

Brugeravatar
Halvautomat
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 567
Tilmeldt: 19. nov 2004, 20:35
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 42 times

Re: Hvilken magasin type skal jeg vælge? Fast, løst eller hængslet?

Indlæg af Halvautomat » 30. jul 2022, 22:15

Det nemmeste er et løst magasin. Når man er på jagt over nogle dage slipper man for afladning hele tiden.... Man lader jo ikke riflen stå ladt i hytten...Et 5 skuds Sako magasin er bare så lækkert at isætte og tage ud og komme i lommen... :mrgreen:
På jagtfeltskydning bruger jeg også løst magasin med 10 skud.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Hvilken magasin type skal jeg vælge? Fast, løst eller hængslet?

Indlæg af KKA » 31. jul 2022, 12:57

Køb en Blaser R8:
1.Aftageligt magasin og aftrækker.
2. Dette kan låses med et enkelt tryk, så det alternativt kan fødes med patroner fra ,,toppen”
Your choice!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hvilken magasin type skal jeg vælge? Fast, løst eller hængslet?

Indlæg af HR » 31. jul 2022, 19:02

LJ skrev:
30. jul 2022, 20:47
Jeg ville lade andre parametre være mere afgørende for valg af riffel og betragte magasintype som mindre væsentligt….
Bingo. Den ene eller anden magasintype er ikke det der afgør valget af riffel. Jeg har én med løst magasin, to med fast (plus en enkeltledere). Der er situationer hvor det ene eller andet er en marginal fordel. Men det er ude i detaljerne.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Carraro
Newbie
Newbie
Indlæg: 17
Tilmeldt: 12. nov 2015, 17:21
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nibe
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Hvilken magasin type skal jeg vælge? Fast, løst eller hængslet?

Indlæg af Carraro » 25. sep 2022, 21:24

At dømme ud fra de forskellige svar er der for og imod de forskellige typer. Jeg har dog udsat handlen indtil videre da der alligevel ikke er en seriøs tidshorisont på en tilladelse i år. Så jeg afventer og ser brugtmarkedet an når der kommer skub i PAC Jeg har ikke kigget på et bestemt mærke eller model af riffel da det er funktionalitet over mærke for mig derfor er magasinet umiddelbart det vigtigste i mine øjne, eneste krav er faktisk at det er en 308 gerne syntetisk skæfte ellers er der ingen krav fra min side

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Hvilken magasin type skal jeg vælge? Fast, løst eller hængslet?

Indlæg af Kenned » 26. sep 2022, 10:32

Carraro skrev:
25. sep 2022, 21:24
At dømme ud fra de forskellige svar er der for og imod de forskellige typer. Jeg har dog udsat handlen indtil videre da der alligevel ikke er en seriøs tidshorisont på en tilladelse i år. Så jeg afventer og ser brugtmarkedet an når der kommer skub i PAC Jeg har ikke kigget på et bestemt mærke eller model af riffel da det er funktionalitet over mærke for mig derfor er magasinet umiddelbart det vigtigste i mine øjne, eneste krav er faktisk at det er en 308 gerne syntetisk skæfte ellers er der ingen krav fra min side
Ligesom andre har været ude i så vil jeg mene at som helt almindelig jæger, så er magasintype én af de mindst interessante forhold ved en riffel - der er 1000(ok, knap 1000 :biggrin: ) ting der er vigtigere end magasintypen.

Hvis du ikke er som 'alle os andre' så er det naturligvis dit specielle behov du skal tage højde for.

Hvis det er din første riffel så køb for guds(og din) skyld en brugt og få erfaring først. min opfattelse er at LANGT de fleste ændrer idé om hvad der er den perfekte riffel(for dem) efter få års jagt. Du kan så sælge den brugte riffel for mere eller mindre hvad du har givet for den, og så købe drømmeriflen.

Mvh Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Hvilken magasin type skal jeg vælge? Fast, løst eller hængslet?

Indlæg af Krung » 26. sep 2022, 10:41

Her er min mening:
Kenned skrev:
26. sep 2022, 10:32
Hvis det er din første riffel så køb for guds(og din) skyld en brugt og få erfaring først. min opfattelse er at LANGT de fleste ændrer idé om hvad der er den perfekte riffel(for dem) efter få års jagt.
(strike through indsat af krung)

Der er så meget der ændrer sig. Jeg gik fra klassisk træskæfte-riffel til alu PRS skyder ... og nu drømmer jeg om en let drivjagtsriffel med træskæfte.

Jeg har tabt magasin på jagt. Men de løse magasiner er fede på banen. Svigerfars 98er har virket i alle situationer. Nem at tømme når man sætter sig ind i bilen hos Polakken, nem at fylde når man sidder i tårnet.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Besvar