Hvad ville i så vælge?
Bergara
https://polyware.dk/produkter/3-rifler/ ... HMR-links/
Savage
https://guntex.dk/produkter/savage-impu ... n?GroupID=
Håber i kan hjælpe (eller gøre mig mere forvirret

Vh. Niller73
Jagt og baneStrongDad1 skrev: ↑2. okt 2023, 23:35Du beskriver ikke i hvilken sammenhæng du forventer at skulle bruge din riffel (jagt, bane, begge dele...). Dog blev jeg selv klogere da jeg skulle vælge riffel af blandt andet denne tråd:
viewtopic.php?f=70&t=93768
Landede i øvrigt selv på en Tikka T3x CTR, som er i samme prisleje som den du bevæger dig i. Var til obligatorisk riffelforløb et par dage efter jeg fik den udleveret og gik til riffelprøve et par uger senere og bestod uden problemer (og jeg har ikke skudt med riffel i rigtig mange år), så den kan anbefales herfra.
/StrongDad1
Krav er at riflen kan leveres i links, uden merudgift (der er jeg lidt principfast
Fair nok,LJ skrev: ↑3. okt 2023, 12:15Jeg har samme oplevelse af Savage Impulse som Krung. Der skal de nok lige have tid til at øve sig lidt mere på den hos Savage.
Desuagtet at Bergara måske laver gode piber og har et stort eftermarked har de alle (så vidt jeg husker) 90 graders boltløft og er der noget jeg absolut afskyer er det 90 graders boltløft.
De rifler fra Bergara jeg har håndteret har efterladt et indtryk af "discount hypet og markedsført op til noget det ikke er"
Så mit valg ville være absolut ingen af dem.
Så hellere en Sauer 100 eller en Mauser M18.
Tikka kommer man ikke udenom, både alm. T3x og CTR er fantastiske rifler til prisen.
Jeg er forbavset over at du har overset dem. Man kunne næsten fristes til at sige at du fortjener en Bergara som straf for så mangelfuld research![]()
Super fint og sagligt svar. Savage'en er hermed ude af opløbet.Krung skrev: ↑3. okt 2023, 10:58Bergara har været på noget af et reklamefremstød i USA og det smitter af på Europa, da vi oplever verden gennem YouTube (nogle af os i hvert fald).
Bergaras piber skulle være gode. De har et Remington 700 footprint, hvilket gør det nemt at finde aftermarket grej: chassis, aftræk, etc.
Straight pull er spændende, men du bør prøve at have Savages riffel i hånden inden du vælger den. Den er noget svær at repetere og det er langt fra en elegant oplevelse, men nok ikke ubrugeligt. Jeg opsøgte selv riflen på en messe, da jeg skulle se hvad det var for noget. Der er langt fra Savage til de rettrækkere vi kender til her i Europa. Men det afspejler prisen sådan set også. Jeg vil ikke fraråde den riffel, for Savage er sådan set hæderlig når man tænker på et amerikansk produkt, og man kan vist selv skifte piben ud hvis man skyder så meget. Rettrækkere er dog noget mere komplicerede, og når selv CZ ikke magter at lave et vekselpibesystem, som ikke skal trækkes tilbage fra markedet, kunne man være bange for at Savage skulle gøre nogle ting bedre til version 2.
Jeg ville klart vælge Bergara, men der får man jo heller ikke rettrækker, så det nok nødvendigheden af det, der er det store spørgsmål.
Og du har jo kørt en del Toyota FrederikFrederikF skrev: ↑3. okt 2023, 21:01Det kedelige svar er “Det er nærmest pisse ligegyldigt”.
Herinde er der lige så mange meninger som der er hmm navler.
Jeg ville købe brugt og i så god en kvalitet som overhovedet muligt. For mig er kvalitet noget det er formet af primært menneskehænder og i et (klassisk) design, der har vist sin udholdenhed gennem årtier.
Skal det være metervarer, så ville jeg tage en Sako 75. Skal det være klassisk og uforgængeligt en Rigby mMauser ibet klassisk kaliber. Skal det være tysk overenginered, så en Mauser mod 66s.
Men disse fåes sikkert ikke spejlvendt.
Men skal det bare virke og være præcist og billigt, så køb en Tikka. Det gør den typiske Toyota mand.
Okay Frederik, klar taleFrederikF skrev: ↑3. okt 2023, 21:01Det kedelige svar er “Det er nærmest pisse ligegyldigt”.
Jeg ville købe brugt og i så god en kvalitet som overhovedet muligt. For mig er kvalitet noget det er formet af primært menneskehænder og i et (klassisk) design, der har vist sin udholdenhed gennem årtier.
Skal det være metervarer, så ville jeg tage en Sako 75. Skal det være klassisk og uforgængeligt en Rigby mMauser ibet klassisk kaliber. Skal det være tysk overenginered, så en Mauser mod 66s.
Men skal det bare virke og være præcist og billigt, så køb en Tikka. Det gør den typiske Toyota mand.
LandCruiser 80 i 5 år. Hvis ikke loven forbød mig at køre hjem til mig selv fra 1/10 i år, så havde jeg den stadigLJ skrev: ↑3. okt 2023, 21:14Og du har jo kørt en del Toyota FrederikFrederikF skrev: ↑3. okt 2023, 21:01Det kedelige svar er “Det er nærmest pisse ligegyldigt”.
Men skal det bare virke og være præcist og billigt, så køb en Tikka. Det gør den typiske Toyota mand.![]()
skulle jeg have en Tikka, så blev det en som denne.LJ skrev: ↑3. okt 2023, 21:19Det her er et godt bud på en fin riffel.
https://www.guloggratis.dk/annonce/60b3 ... 612b74b384
Med den detalje at man kender våbnets historie, man ved hvor mange skud det har skudt. Om det er blevet smidt vådt i en taske efter en træls jagt osv osv.
Og reklamationsret, hvis ellers forhandleren ved hvad det er. Masser af grunde til at købe nyt.Bofhenator skrev: ↑4. okt 2023, 07:19Med den detalje at man kender våbnets historie, man ved hvor mange skud det har skudt. Om det er blevet smidt vådt i en taske efter en træls jagt osv osv.
Jeg har masser af våben jeg har købt brugt. Men ovenstående, når man har købt nyt, kan jeg godt lide. Og jeg er helt klar over at effekten af den viden har stort set ingen praktisk betydning på et våben der skyder godt...
Jeg forstårFrederikF skrev: ↑4. okt 2023, 07:08LandCruiser 80 i 5 år. Hvis ikke loven forbød mig at køre hjem til mig selv fra 1/10 i år, så havde jeg den stadigLJ skrev: ↑3. okt 2023, 21:14Og du har jo kørt en del Toyota FrederikFrederikF skrev: ↑3. okt 2023, 21:01Det kedelige svar er “Det er nærmest pisse ligegyldigt”.
Men skal det bare virke og være præcist og billigt, så køb en Tikka. Det gør den typiske Toyota mand.![]()
![]()
Eeelskede den bil![]()
Men har ikke en Tikka - selvom jeg ikke har en rationel grund til det.
Min smag i biler er lidt bredere end i våben, selvom jeg primært har kørt w123 coupe, w124, Alpina og Bmw (alle meget gamle som jeg selv.
Jeg skyder sikkert for lidt (eller har for mange rifler). Jeg har aldrig ødelagt noget. Der har været slidrelaterede ting i aftræk og sikringer (til priser på under en kasse patroner i udbedring) men ingen behov for reklamation. Jeg har (i modsætning til biler o.lign.) meget meget svært ved at se det med en reklamationsret som et argument. Jeg har rendt en del rundt hos v.mekker i et par år og set hvad der kom ind af våben, der var blevet behandlet latterligt hårdt af de værnepligtige, end ikke her var der tale om større udskrivninger hvor en mulig reklamationsret ville have kommet til sin ret.Krung skrev: ↑4. okt 2023, 08:36Og reklamationsret, hvis ellers forhandleren ved hvad det er. Masser af grunde til at købe nyt.Bofhenator skrev: ↑4. okt 2023, 07:19Med den detalje at man kender våbnets historie, man ved hvor mange skud det har skudt. Om det er blevet smidt vådt i en taske efter en træls jagt osv osv.
Jeg har masser af våben jeg har købt brugt. Men ovenstående, når man har købt nyt, kan jeg godt lide. Og jeg er helt klar over at effekten af den viden har stort set ingen praktisk betydning på et våben der skyder godt...
Der er masser af problemer, som kan kræve reklamationsret.FrederikF skrev: ↑4. okt 2023, 13:53Jeg har (i modsætning til biler o.lign.) meget meget svært ved at se det med en reklamationsret som et argument. Jeg har rendt en del rundt hos v.mekker i et par år og set hvad der kom ind af våben, der var blevet behandlet latterligt hårdt af de værnepligtige, end ikke her var der tale om større udskrivninger hvor en mulig reklamationsret ville have kommet til sin ret.
Jeg har rifler der har skudt piben ud uden at der nogensinde har været behov for en mekaniker.
Hvis man køber nyt og "fancy"/uafprøvet, så er der muligvis tale om andre situationer (nedbrudt kunststof, fejl i letvægtsmaterialer etc - men klassiske rifler af stål og træ i en høj gennemprøvet kvalitet - som flere af de der her er nævnt i tråden - incl gammel Tikka, hvis den ved afprøvning kan ramme selvfølgelig, der kan jeg ikke se at en reklamationsret har en praktisk værdi overhovedet - samme med brugte haglvåben.
Mvh Frederikf
Det er godt nok nogle ret forskellige kandidater, du har kig på. Hvad skal den bruges til?Niller73 skrev: ↑2. okt 2023, 22:39Mit budget siger at valget står mellem Bergara B14 HMR Links og Savage Impulse (Straight pull) begge i .308 (kan laves om til links)
Hvad ville i så vælge?
Bergara
https://polyware.dk/produkter/3-rifler/ ... HMR-links/
Savage
https://guntex.dk/produkter/savage-impu ... n?GroupID=
Håber i kan hjælpe (eller gøre mig mere forvirret)
Vh. Niller73