Skal det være Sauer 404 eller 505?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
High Standard
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Skal det være Sauer 404 eller 505?

Indlæg af High Standard » 7. feb 2024, 07:45

Hej,

Jeg går i tanker om at få mig en Sauer og kan lige så godt indrømme at det var lanceringen af den nye 505 som triggede det hele. Der er ikke tale om noget egentligt behov og jeg skal da også af med min Tikka T3 før der er plads i skabet, men reklamens magt er stor og jeg er ved at erkende at jeg simpelthen må have en Sauer. Nu er spørgsmålet så om der er nogen der har erfaringer med enten 404'eren eller den nye 505 gerne i elegance modellen? Jeg gider ikke rigtigt flere plastic skæfter :blink:

Mvh

High Standard

Brugeravatar
CKN
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt,skydning, genladning
Geografisk sted: Fjerritslev
Been thanked: 13 times

Re: Skal det være Sauer 404 eller 505?

Indlæg af CKN » 8. feb 2024, 23:16

Nu har jeg godtnok ikke hverken 404 eller 505, har dog haft begge i hånden (har en kammarat som har 3 stk 404) og har selv 2 stk 202.
Skal det være 404, skal du huske at det skal være med stålhus, og det koster.
404 kan du skifte bundstykke hoved på, så du kan skifte imellem medium og magnum patroner, på 505 er det et nyt bundstykke.
505 har rent plastic magasin.
505 bruger Blaser montager, 404 har sin egen montage, begge meget gode montager og prismæssigt er der ikke den store forskel, og ringene er de samme, det er kun underdelen der er forskellig.

Mvh.
Carsten

LJ
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Indlæg af LJ » 9. feb 2024, 00:03

3 stk. 404?
Det var alligevel noget.
Er ideen ikke at de har vekselpiber og bundstykkehoveder der kan skiftes? :smile:

@TS
Jeg synes du skulle give bøssemager Brian Lauridsen et kald og få en Steel Action i hånden, inden du handler Sauer.
Hvis du da ikke allerede har kigget på en med fingrene før :smile:

High Standard
Gold Member
Gold Member

Indlæg af High Standard » 9. feb 2024, 07:25

Hej Carsten og LJ,

Til Carsten
Tusinde tak for info, jeg var først lige i går blevet opmærksom på at huset på i alt fald nogle 404'ere var i aluminium, hvilket jeg studsede lidt over og nu hører jeg den samme reservation fra dig. Lad os bare sige at det trækker ikke i den rigtige retning. De bærende elementer i en riffel skal i min optik være stål, men det er nok bare mig der er gammeldags. :oops:

Du nævner selv at du har et par 202'ere - er det noget du er tilfreds med? Kan der skiftes pibe på dem?

Til LJ

Helt enig i at 3 404'ere lyder voldsomt, men jeg har det selv med at gå lidt over gevind med våben engang i mellem, så jeg kan sagtens forstå det :blink:

Steel Action havde jeg ikke hørt om før, og det er ikke voldsomt meget Brian skriver om dem på hjemmeside og facebook. Er det noget du kan sige lidt mere om?

Jeg skal helt klart ud og kigge med fingrene og tænker i første omgang at tage ud til Kr. O. Skov i første omgang, de har altid tidligere givet god og ærlig rådgivning - måske har de en steel action stående også, så jeg kan se hvad det er for noget.

Hilsen

High Standard

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Indlæg af Flugteren » 9. feb 2024, 08:29

Låseknasterne låser direkte i løbet på en Sauer 404, så selve låsestolen er ikke et trykbærende element.

Æ-Vendelbo
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagt-riffel-feltskydning-.22
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 28 times
Been thanked: 39 times

Indlæg af Æ-Vendelbo » 9. feb 2024, 09:39

Flugteren skrev:
9. feb 2024, 08:29
Låseknasterne låser direkte i løbet på en Sauer 404, så selve låsestolen er ikke et trykbærende element.
Hej
Skæfteskruerne er vel iskruet låsestolen? så den er vel i princippet trykbærende, eller hva :inspect:
Knæk og bræk.
Knud.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Indlæg af Krung » 9. feb 2024, 09:50

Æ-Vendelbo skrev:
9. feb 2024, 09:39
Flugteren skrev:
Hej
Skæfteskruerne er vel iskruet låsestolen? så den er vel i princippet trykbærende, eller hva :inspect:
Knæk og bræk.
Knud.
Det kommer an på hvad der menes med trykbærende. Skruerne tager ikke trykket fra krudtgasserne, men tager da kræfterne under rekyl. Men der er godt nok nogle newton til forskel.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Indlæg af Flugteren » 9. feb 2024, 10:09

Æ-Vendelbo skrev:
9. feb 2024, 09:39
Flugteren skrev:
Hej
Knæk og bræk.
Knud.
Alt er jo trykbærende, hvis vi holder om noget med hånden og trykker lidt til, men de færreste af os vil definere pistolgrebet som en trykbærende del af våbnet. Jeg definerer trykbærende som de dele, der er essentielle for våbnets strukturelle integritet - og når låsestolen i dette tilfælde ikke skal gøre andet end at holde bundstykket på plads ud for piben og kammeret, så er det ikke essentielt for våbnets strukturelle integritet.

Det havde været noget andet, hvis bundstykket låste i låsestolen, men så havde Sauer formodentligt aldrig produceret våbnet med en aluminiumslåsestol.

LJ
Platin Member
Platin Member

Indlæg af LJ » 9. feb 2024, 11:04

High Standard skrev:
9. feb 2024, 07:25
Hej Carsten og LJ,

Til Carsten
Tusinde tak for info, jeg var først lige i går blevet opmærksom på at huset på i alt fald nogle 404'ere var i aluminium, hvilket jeg studsede lidt over og nu hører jeg den samme reservation fra dig. Lad os bare sige at det trækker ikke i den rigtige retning. De bærende elementer i en riffel skal i min optik være stål, men det er nok bare mig der er gammeldags. :oops:

Du nævner selv at du har et par 202'ere - er det noget du er tilfreds med? Kan der skiftes pibe på dem?

Til LJ

Helt enig i at 3 404'ere lyder voldsomt, men jeg har det selv med at gå lidt over gevind med våben engang i mellem, så jeg kan sagtens forstå det :blink:

Steel Action havde jeg ikke hørt om før, og det er ikke voldsomt meget Brian skriver om dem på hjemmeside og facebook. Er det noget du kan sige lidt mere om?

Jeg skal helt klart ud og kigge med fingrene og tænker i første omgang at tage ud til Kr. O. Skov i første omgang, de har altid tidligere givet god og ærlig rådgivning - måske har de en steel action stående også, så jeg kan se hvad det er for noget.

Hilsen

High Standard
Alle 404´ere leveres som standard med reciever i aluminium. Reciever i stål er altid tilvalg til den fyrstelige sum af ca. 4500,- dkk.

Sauer 202 har vekselpibe.

Hvis vekselpibe er et kriterie er Steel Action ikke interessant, da de ikke leveres med dette.

En SA er bygget helt i stål.
Det er en rettrækker men med det tætteste man kommer en "almindelig" bolt. Bolten kører fantastisk og som med visse andre rettrækkere kan man repetere overordentligt hurtigt.

Der står pænt med info på denne side:
http://steel-action.dk/

Jeg stiftede første gang bekendtskab med riflen på en messe i Sverige for ca. 8 år siden, hvor der netop var kommet svensk agentur.
Bernd (ikke længere ansat) var til stede som repræsentant for Steel Action DE og vi fik en lang snak om teknikken og våbnet. Der blev også hentet nogle eksemplarer med rigtig pæne stykker træ frem til inspektion.
Hvis man har en svaghed for våben bygget i træ og metal, med noget nær optimal ergonomi og funktion bør man overveje en Steel Action.
De fåes naturligvis også med skæfte i komposit.
Jeg har skudt med en i 30-06, let opgraderet træ og 56 cm pibe. Ingen dæmper. Det mærkes tydeligt at man har brugt tid på ergonomi/rekyloptag.
Låsegangen er fornem. Aftrækket er perfekt (justeret til ca. 650 gram på riflen jeg prøvede)
Hele den generelle funktion på riflen fungerer bare, intuitivt.
Skulle jeg ud og købe en riffel i morgen, som eneste fremtidige riffel (gud forbyde det), ville det blive en Steel Action i 30-06.

Bemærk i øvrigt at den i alle kalibrer, som standard har plads til en patron mere i magasinet, i forhold til 404`eren og at SA i øvrigt altid leveres med to magasiner.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Indlæg af C-X » 9. feb 2024, 19:30

youtu.be/c-u_trv7TiQ

Snup en 505 og du kan undvære høreværnet! :nolisten:

En ting jeg har bemærket ved Sauer, er at deres .30 piber, alle er i 1-11". Det synes jeg altså er lidt fjollet, i en moderne verden.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

LJ
Platin Member
Platin Member

Indlæg af LJ » 13. feb 2024, 14:58

@High Standard

Er du der?

Boryx
Gold Member
Gold Member
Interesser: Riffelskydning.
Has thanked: 172 times
Been thanked: 265 times

Indlæg af Boryx » 13. feb 2024, 19:06

Det er pudsigt - jeg blev også lidt tiltrukket af 505’eren da jeg fik den i hænderne, men har efterrationaliseret..

Hmm - hvor skal jeg starte….

Rifler med vekselpibe:

Jeg har haft Blaser R8, R93 Sauer STR og Mauser M03 som alle havde vekselpibe. I min verden, så er Blasers system med montagen på piben alle de andre systemer overlegne.
Og alligevel har jeg ikke (p.t.) nogen Blaser.

Senest havde jeg bestemt mig for at have en Blaser R8 til det HELE. En pibe i 7x64 til alt jagt, en 6,5x55 til feltskydning og et 22lr. sæt til træning.
Jeg havde en kikkert til hver pibe så det bare var at skifte.

Men synes altid det var den forkerte pibe der sad på. Hvis jeg ville skyde en krage i et træ i haven sad 7x64’eren på eller hvis jeg havde mulighed for at træne lidt, så blev jeg doven og gad ikke skift til 22lr.

Kort sagt, det ville for mig være mere optimalt med tre individuelt opsat rifler. Jeg var tæt på at købe to ekstra Blaser systemer, piberne havde jeg jo og kikkerterne ligeså.
Men synes det blev for mange penge og så synes jeg Blaseren har en lille svaghed ved at sikringen er svær at skubbe frem.
Når jeg sidder på trykjagt og ser vildt komme mod mig, så lægger jeg riflen på kanten af tårnet og venter med at afsikre til få sekunder før jeg vil slippe skuddet.
Det er ikke så nemt med en Blaser, Mauser, Sauer 404 etc. som det er med fx. en Sako 85.
Men til gengæld er Blaserens sikring genial fx. på pürsch eller i Skotland. Der har jeg prøvet at ved at gå igennem tæt sitka-tykning, at sikringen på min Sako var blevet skubbet frem af en gren. Det ville aldrig være sket på Blaser.

Nå men jeg nåede så frem til at jeg ville ha’ tre (+ lidt andre) i skabet.
En riffel altid indskudt til blyfri i et kaliber som kan skyde alt i EU og som er med en kikkert der kan løse alle opgaver.
En riffel til Feltskydning i 6,5x55 (Lasse har rigeligt godtgjort for kaliberet) som også kan bruges til ræveregulering med mulighed for længere skud. Kan også bruges til fx Skotland med hundyr.
En kaliber 22lr. til træning og gerne så tæt på identisk med de to andre ift. aftræk, sikring, vægt osv.

Havde to Sako’er, en i 308 og en i 6,5x55 og en CZ 457 i 22lr.

Synes ikke det var optimalt - alle rifler var gode hver for sig, men ville gerne have de var mere ens.

Så nu er jeg på en løsning der før mig i retning af dit spørgsmål.

Jeg har 3x Sauer 202 - altså rifler med vekselpiber, men det er ikke derfor jeg har købt dem. For hver riffel har sin kikkert og piben bliver ikke byttet ud.

Har en der er opsat med en 7x64 pibe og en kikkert der kan tryk/drivjagt og anstand/pürsch.

Så har jeg en i 6,5x55 med en tyk pibe til Feltskydning og en kikkert og skæfte der egner sig til det.

Og så har jeg en 202 i 22lr. med samme kikkert og skæfte som 6,5x55eren.

Ligesom dig var jeg betaget af 505’eren (og 404) udseende. Jeg har købt en 202’er, fået den højglanspoleret, bruneret - monteret flot fast stålmontage og fået monteret en custom rilleteret ladearmskugle.
Næste projekt er et custom skæfte i flot træ til den - og altsammen til samme pris som en ny 505’er.

Sådan her håber jeg den ender med at se ud med det nye skæfte:
Vedhæftede filer
E0C15C9B-C303-40EC-8BA5-3A43B4A01723.jpeg

Brugeravatar
CKN
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt,skydning, genladning
Geografisk sted: Fjerritslev
Been thanked: 13 times

Indlæg af CKN » 13. feb 2024, 21:29

Ja
Jeg er tilfreds med mine 202'ere
Og har flere vekselpiber dertil.
Lidt forklaring dertil, en med medium låsestol, og 4 piber dertil.
22 LR -25-06 og 308 samt 35 wheelen
Og en med magnum låsestol i 7 mm RM, samt 458 lott
Dertil har jeg en R93 og en R8, med 2 piber til hver.
Blaserne har jo montagen fastgjort på piben og holder altid indskydning ved pibeskifte(såfremt man ikke har indskudt til anden pibe)
Sauerne sætter typisk 1 skud indenfor 3 cm fra indskydning ved pibe og kikkertskifte, og efterfølgende skud indenfor 15 mm, og jeg bruger altid monentnøgle, når jeg monterer pibe..
De fleste piber bliver brugt jævnligt, men der er dog også et par stykker som nok skal videre.

Mvh.
Carsten

High Standard
Gold Member
Gold Member

Indlæg af High Standard » 14. feb 2024, 08:38

Hej LJ, Carsten og Boryx,

Tusinde tak for indblik i jeres overvejelser og sikke en flot riffel du ender med at få Boryx - er det Per der skal lave skæftet?

Ja, jeg har været i tænke boks siden mit første indlæg og allerede inden jeg så jeres sidste indlæg var jeg begyndt at hælde mere og mere til 202'eren af flere årsager. Det skal indledningsvis siges at jeg er handikappet, idet jeg ikke har haft hverken 404'eren eller 505'eren i hånden endnu, men det sker på fredag, hvor jeg så kan se om mine gætterier holder stik :smile:
To ting taler for mig imod de to nyest Sauere. Jeg har flere steder set folk beklage sig over at sikringen på både 404 og 505 går meget stramt og det duer ikke for mig til f.eks. drivjagt. Her tænker jeg at sikringen på 202'eren virker ret genial, men det skal selvfølgelig prøves. Den næste er prisen, hvor jeg er usikker på hvor meget jeg betaler for markedsføring og for det faktum at det er seneste eller næst seneste model. Jeg vil gerne bruge penge på en riffel, men det skal være på riflen og ikke reklame. Her er det så at 202'eren kommer ind i billedet og hvor jeg tænker at kan få en vel gennemprøvet riffel til en god pris, ikke mindst fordi brugt-markedet er en reel mulighed her.

Jeg har bestemt heller ikke afskrevet Steel Action muligheden, alt hvad du siger LJ lyder super godt og som du siger til en absolut rimelig pris. Min plan var faktisk at gå efter en 30.06. Har en i forvejen Tikka T3 men i plast skæfte så den slår temmelig meget igen, når jeg skyder, og på den lange bane duer det ikke for mig - jeg er simpelthen bange for at få rekylskræk og dermed forringet skydning. Her lyder det til at din oplevelse med Steel Action har været rigtig positiv. Måske har de en stående hos Skov, men ellers må jeg jo tage turen til Skjern.

Nu vil jeg som sagt tage en tur til Kr. O. Skov på fredag og få set på mulighederne samt med lidt held komme af med en af mine Tikka T3'ere og min Marlin leveraction, de skal ud af skabet hvis der skal være plads til noget nyt :giggle:

Fortsættelse følger.

Hilsen

High Standard

LJ
Platin Member
Platin Member

Indlæg af LJ » 14. feb 2024, 08:53

@High Standard

:thumbup:

Der plejer at være mulighed for at handle hos Skov, samt rigeligt med fristelser :biggrin:

High Standard
Gold Member
Gold Member

Indlæg af High Standard » 14. feb 2024, 09:13

Det satser jeg på, de plejer at være super service mindede og samtidig har de tit noget som ingen andre har :smile:

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Indlæg af T-REX » 14. feb 2024, 12:43

C-X skrev:
9. feb 2024, 19:30

En ting jeg har bemærket ved Sauer, er at deres .30 piber, alle er i 1-11". Det synes jeg altså er lidt fjollet, i en moderne verden.
Det er et kompromis, så man benytter samme stigning til alle .30" piber.
Sako og Tikka gør det samme, på langt de fleste af deres modeller.

Oprindeligt er 308 med 1-12 Stigning og 30-06 samt 300 Win Mag med 1-10 stigning.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

SBFP
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Hagl & Riffel jagt
Geografisk sted: Kolding
Has thanked: 41 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af SBFP » 16. feb 2024, 13:49

Jeg går selv og drømmer om en ny riffel og er totalt forelsket i en Blaser R8, pga sikringen, og mulighed for flere piber og kikkerter der ikke skal indskydes efter skift. Jeg er kommet frem til at der er rigtig mange andre gode bud på rifler, hvor du nærmest kan få flere komplette rifler i stedet for at købe veksel systemer til Blaseren - som flere også skriver så er det måske en bedre option.

Jeg selv er interesseret i at komme til at skyde mere i form af jagtfelt, måske prc, men helt sikkert også noget 22LR. Der syntes jeg det kunne være super fedt med en riffel til det hele, og så blot skifte pibe+optik. Eller 2/3 ens rifler der opfylder samme behov. Så det opleves ens altså alt det jeg træner på banen kan overføres til mit jagtbrug efterfølgende.

Jeg har fundet frem til at det er et ufravigeligt krav at sikringen af min kommende riffel/rifler er af samme type som 404,505 og Blaser R8'eren (ved ikke om det har et officielt navn). At man først spænder slagstiften ved afsikring. Jeg syntes simpelthen at det er uacceptabelt at man kan "komme" til at afsikre sin riffel med en gren eller andet utilsigtet.
Browning B525 Sporter 12/76
Browning X-Bolt Composite Stalker 30.06, Meopta R1r 3-12x56

Boryx
Gold Member
Gold Member
Interesser: Riffelskydning.
Has thanked: 172 times
Been thanked: 265 times

Indlæg af Boryx » 16. feb 2024, 16:47

SBFP skrev:
16. feb 2024, 13:49
Jeg går selv og drømmer om en ny riffel og er totalt forelsket i en Blaser R8, pga sikringen, og mulighed for flere piber og kikkerter der ikke skal indskydes efter skift. Jeg er kommet frem til at der er rigtig mange andre gode bud på rifler, hvor du nærmest kan få flere komplette rifler i stedet for at købe veksel systemer til Blaseren - som flere også skriver så er det måske en bedre option.

Jeg selv er interesseret i at komme til at skyde mere i form af jagtfelt, måske prc, men helt sikkert også noget .22LR. Der syntes jeg det kunne være super fedt med en riffel til det hele, og så blot skifte pibe+optik. Eller 2/3 ens rifler der opfylder samme behov. Så det opleves ens altså alt det jeg træner på banen kan overføres til mit jagtbrug efterfølgende.

Jeg har fundet frem til at det er et ufravigeligt krav at sikringen af min kommende riffel/rifler er af samme type som 404,505 og Blaser R8'eren (ved ikke om det har et officielt navn). At man først spænder slagstiften ved afsikring. Jeg syntes simpelthen at det er uacceptabelt at man kan "komme" til at afsikre sin riffel med en gren eller andet utilsigtet.
Jeg er meget enig i mange af dine overvejelser og har været der - vær obs på, at det er lidt mere besværligt end at skifte pibe. Der skal også skiftes magasinindsats og bundstykkehoved.

- vedr. sikringen - så er modellen med at spænde slagstiften ved afsikring som udgangspunkt meget sikkert.
Jeg har desværre oplevet for mange gange at folk synes den er stram og afsikrer når de er kommet på post. Og derved går fidusen lidt af konceptet.
Det er også set, at man laver en “Bubber”.

- ingen sikringer er “sikre”, den på mine 202’ere får også kritik for at sidde sammen med aftrækkeren og sådan kan man kritisere de fleste sikringer.

Danø
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Aalborg
Been thanked: 7 times

Indlæg af Danø » 18. feb 2024, 09:45

Jeg har også været vidt omkring og har pt en Blaser R8 Pro med kolbeforhøjer. Ja den er lækker på mange områder men den har også sine begrænsninger.
1. Magasinet har kun plads til 4 patroner. Ikke optimalt hvis man vil skyde feltskydning hvor man ofte skyder 2x5 skud på 2-3 minutter. Prøvede det i Brahetrolleborg i 2023 og der gik det fint men der var det også kun 2x4 skud
2. Man kan ikke bare ligge en patron ind ovenpå magasinet hvis det er tomt fordi man hurtigt skal have et ekstra skud. Patronen skal enten trykkes ned i magasinet eller hældes mindst halvvejs ind i kammeret for at kunne lukke bundstykket. For mig er det pænt irriterende. Min gamle S&L og Sako virkede perfekt der. Der kastede du bare patronen ind og smækkede bundstykket i.
3. Man skal huske at repetere friskt. Hvis ikke man gør det så risikerer man at bundstykket mangler en mm eller to for at være helt lukket. Og så siger den altså klik i stedet for at skyde. Det sker af og til for mig og jeg kan læse på diverse forums (Facebook) at andre har samme problem. Det er ikke en fejl men sådan en Blaser R8 bare er konstrueret. Våbensmeden har også bekræftet at sådan er det. Så vil den friske læser nok bare sige at jeg må lære at repetere som en mand😀.
4. Sikringen er både genial men også lidt træls. På en drivjagt en kold vinterdag hvor man har handsker på der kan det altså godt drille. Det er sket for mig flere gange. Det er specielt hvis kikkerten er monteret lavest muligt. Så rammer tommelfingeren okkularet og kan forhindre dig i at afsikre
5. Aftrækket er rigtig godt men du skal bestemme dig på forhånd hvad det skal være når du køber riflen fra ny. Det kan nemlig ikke indstilles. Maks vægt er vist 1,1 kg.
6. Det er fint man kan lade den fra oven men fx en Sako 85 er meget nemmere at lade fra oven. Specielt de lange patroner som fx 30.06 er lidt bøvlet at trykke i fra oven. Der skal bruges lidt kræfter i tommelfingeren og man skal trykke det rigtige sted ca på midten.
7. Med de lange patroner som 30.06, 6.5x55 osv er vandringen på bundstykket så langt at du risikerer at ramme kinden. Dvs. Hvis du repeterer med riflen i anslag. Har prøvet at få noget af kinden i klemme mellem skæfte og bundstykke. Det gjorde lidt ondt😀. De korte patroner som 308 har kortere vandring og dermed ikke problemet.

Af ovenstående årsager overvejer jeg også en Sauer 505 eller den gamle 202. Kan bare ikke finde ud af om jeg kan affinde mig med sikringen på 202 og det faktum at man ikke kan lukke bundstykket i sikret tilstand

High Standard
Gold Member
Gold Member

Indlæg af High Standard » 19. feb 2024, 07:54

Hej Igen,

Så har jeg været hos Kr. O. Skov og det var som altid en rigtig god oplevelse. Jeg kom af med både Tikkaen og min Marlin og fik købt både en Sauer, to montager og en Aimpoint H30 til en rigtig fin byttepris. Det endte med en 404'er i 30.06 med grade 5 træ. Jeg spurgte ind til den potentielle udfordring med en alu låsestol, men deres melding var at de aldrig havde haft reklamationer i forhold til slid i forbindelse med af og påsætning af kikkert eller for den sags skyld revner i låsestolen. Havde det været i visse andre butikker, ville jeg have afvist det som salgsgas, men ikke hos Skov, dem har jeg ret stor tillid til.

Nu er det så bare at vente på Onkel Blå så jeg tænker at der går et halvt års, tid inden jeg har den hjemme, men hvem ved måske er jeg heldig at få tilladelsen før :giggle:

Igen, tusinde tak for de mange gode råd og kommentarer jeg har fået herinde selvom man ikke altid følger dem, så er det rart at få vendt alle relevante overvejelser inden et køb. :NVFrules:

Hilsen

High Standard

NB Skal nok lægge billeder op, når jeg får den hentet.

LJ
Platin Member
Platin Member

Indlæg af LJ » 19. feb 2024, 11:42

Tillykke med nyerhvervelsen! :smile:

Jeg håber den kommer til at tjene dig godt. Hvis du er heldig, når du lige at få den inden bukkejagten.
High Standard skrev:
19. feb 2024, 07:54
Igen, tusinde tak for de mange gode råd og kommentarer jeg har fået herinde selvom man ikke altid følger dem, så er det rart at få vendt alle relevante overvejelser inden et køb. :NVFrules:
...og det er jo nemlig den store værdi :thumbup:

Vi ser frem til billeder af vidunderet :smile:

Denzen
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt

Indlæg af Denzen » 27. feb 2024, 07:27

Super fedt med alle de erfaringer der bliver givet i den her tråd.

Jeg endte med at kigge med fingrene og faldt for Sauer 505. Jeg går også og afventer PAC nu, men hold op jeg glæder mig til at komme på skydebanen med den.

High Standard
Gold Member
Gold Member

Indlæg af High Standard » 27. feb 2024, 07:58

Hej Denzen,

Tillykke med købet, der er ikke noget som når man finder lige præcis det man har ledt efter :smile: Jeg gik ind i butikken med den faste overbevisning at jeg ville have en 505'er men endte alligevel med en 404'er - syntes ikke at der var den helt store forskel på dem i praksis, men det afhænger jo i høj grad af hvad det er man lægger vægt på, og der er vi heldigvis forskellige. Endte du med en træ-udgave eller gik du syntetisk? Og kaliber, hvad endte du med? Jeg gik selv trævejen og en 30,06 men er efterfølgende blevet i tvivl om om jeg skulle have taget en 9.3X62 da den også skal bruges til drivjagt. Heldigvis er der jo råd for det, man kan bare købet et ekstra løb :giggle:

Hilsen

High Standard

Besvar