Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Werecat » 25. okt 2021, 19:09

InMySights skrev:
25. okt 2021, 18:59
I min optik vil de mildere symptomer hos vaccinerede, øge faren for at smitte andre både vaccinerede og ikke vaccinerede, da man måske ikke rigtig opdager det eller afslår det som at være lidt skidtmads. Men jeg er ikke virolog, lyder bare som logik
Ja, det diskuteres en del. Der er en sammenhæng mellem symptomer og virus man spreder, så hvis man har milde symptomer, smitter man ikke så meget. Men "ikke så meget" er jo ikke "ikke".
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2073
Tilmeldt: 21. feb 2008, 12:45
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 100 times
Been thanked: 109 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Topcat » 25. okt 2021, 19:52

Werecat skrev:
25. okt 2021, 18:45
Black Water skrev:
25. okt 2021, 15:52
Den øgede smitte, medfører den ligeså stor sygdom blandt de vaccinerede smittede som de uvaccinerede smittede fra tidligere bølger, eller?

Det er jo et ret væsentligt aspekt.
Nej den giver mildere sygdom, med langt mindre dødelighed. Og kombineret med at vi efterhånden har en del muligheder for behandling, er risikoen for at dø reduceret betragteligt. Det samfundsmæssige problem er når der er nok der bliver indlagt, så tærer det stadig på et efterhånden ganske udpint sygehusvæsen.
Dem der optager hospitalerne lige nu, er det vaccinerede, eller ikke-vaccinerede? Synes ikke rigtigt at kunne finde nogen tal mere.
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Brugeravatar
Herluf
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 581
Tilmeldt: 12. apr 2006, 22:52
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 168 times
Been thanked: 138 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Herluf » 25. okt 2021, 21:44

Topcat skrev:
25. okt 2021, 19:52
Dem der optager hospitalerne lige nu, er det vaccinerede, eller ikke-vaccinerede? Synes ikke rigtigt at kunne finde nogen tal mere.
Man kan se et oversigt her:
https://experience.arcgis.com/experienc ... ge/page_5/

Jeg synes den er ret informativ.

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Werecat » 29. okt 2021, 16:29

Werecat skrev:
25. okt 2021, 19:09
InMySights skrev:
25. okt 2021, 18:59
I min optik vil de mildere symptomer hos vaccinerede, øge faren for at smitte andre både vaccinerede og ikke vaccinerede, da man måske ikke rigtig opdager det eller afslår det som at være lidt skidtmads. Men jeg er ikke virolog, lyder bare som logik
Ja, det diskuteres en del. Der er en sammenhæng mellem symptomer og virus man spreder, så hvis man har milde symptomer, smitter man ikke så meget. Men "ikke så meget" er jo ikke "ikke".
Lancet har i dag en meget interessant artikel netop om smitte fra vaccinerede.
https://www.thelancet.com/journals/lani ... 4/fulltext
[Spoiler] (mine kommentarer i kursiv)

Med deltavarianten så er risikoen for at blive smittet af et COVID-19 positivt familiemedlem HHV 25% hvis du er vaccineret, 38% hvis du ikke er vaccineret.
Det er forventet at vaccinen beskytter, men lidt bekymrende hvor lidt den beskytter når der er gået noget tid, Den relative risikoreduktion er under 50%

Hvis man, som vaccineret, blev smittet med COVID-19 med eksposition fra et COVID-19 positivt familimedlem var mediantiden siden 2. vaccine 101 dage. Hvis man ikke blev smittet var mediantiden siden 2. vaccine 62 dage.
Det bekræfter at vi skal have 3. stik, jo kortere tid siden andet stik jog mindre risiko for at blive smittet

Der var ikke forskel på risikoen for at blive smittet fra et familimedlem der ikke var vaccineret vs et der var vaccineret (25% vs 23%)
Det betyder, at det at være vaccineret ikke gør risikoen for at smitte andre, hvis man bliver positiv, mindre.

Peak viral load (den højeste virusmængde fundet ved daglige podninger igennem sygdomsforløbet (som vi har tolket som en indirekte indikator for hvor meget man smitter)) var ens uanset om man var vaccineret eller ej (uanset vaccinetype eller COVID-19 variant), men var højere jo ældre patienten var.
Lidt træls, men understøtter fundet om at vaccinen ikke beskytter en mod at smitte andre.

Hvis man er vaccineret falder virustallet hurtigere hvis man er vaccineret vs. at være uvaccineret.
Det havde vi nok forventet, men det er rart at få det bekræftet. Bare ærgeligt at den kortere periode man potentielt kan smitte i, ikke betyder noget for risikoen for at smitte videre (forhåbentligt kan det være et udtryk for at studiet er for lille og effekten blot er så lille at studiet ikke har styrke til at påvise en signifikant forskel)

Hvis virustallet stiger hurtigt, vil peak viral load være højere og virustallet falde langsommere end hvis virustallet stiger langsomt.
Igen det havde man nok forventet, men det er altid rart at få det man har rationaliseret sig til understøtte af data.
[/Spoiler]

Samlet set er konklusionen at man skal få 3. vaccine i en ruf, især hvis man fik andet stik for mere end 3-6 måneder siden. Den beskyttende effekt af at være vaccineret er mindre end forventet (et halvt år-ish efter 2. vaccine) så igen det gælder om at få 3. vaccine.

Det kunne være sjovt at se samme studie, når man er kommet godt i gang med 3. vaccine og se hvad man finder da.

Se at få 3. stik hvis i har muligheden! :director:
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 29. okt 2021, 16:58

Werecat skrev:
29. okt 2021, 16:29
... en masse klogt ...
:goodpost:

Tak for en fantastisk update. :numberone:

Som lægmand overrasker det mig meget at vaccination slet ikke reducerer risikoen for at smitte videre.

Mit gæt, efter at have fulgt covid-19 intensivt de seneste 1½ år er, at virus lever "fint" i de øvre luftveje også selv om at man er vaccineret, men at vaccinen beskytter mod at virus sætter sig på lungerne m.m.

Nu anbefaler du, af gode grunde, at vi får 3. stik, men lur mig om vi ikke også får behov for et 4. stik et år senere ...

Covid-19 er en bitch :evil:

Peter

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Scrapper » 30. okt 2021, 12:31

Werecat skrev:
29. okt 2021, 16:29

Samlet set er konklusionen at man skal få 3. vaccine i en ruf, især hvis man fik andet stik for mere end 3-6 måneder siden. Den beskyttende effekt af at være vaccineret er mindre end forventet (et halvt år-ish efter 2. vaccine) så igen det gælder om at få 3. vaccine.

Det kunne være sjovt at se samme studie, når man er kommet godt i gang med 3. vaccine og se hvad man finder da.

Se at få 3. stik hvis i har muligheden! :director:
Jeg har egentlig lidt svært ved at finde den rette grimasse i forhold til de data fra Lancet-artiklen.

Jeg har intet imod at tage det 3. skud, men hvad hvis effekten viser sig at være den samme som vi står med nu, efter 2 stik?

Hedder det så potentielt 4 stik om året, for at holde Covid-19 i skak? Det tror jeg så ikke på vil være gangbart på verdensplan. Eller for mit eget vedkommende, for den sags skyld.

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Werecat » 30. okt 2021, 12:41

Scrapper skrev:
30. okt 2021, 12:31
Jeg har egentlig lidt svært ved at finde den rette grimasse i forhold til de data fra Lancet-artiklen.

Jeg har intet imod at tage det 3. skud, men hvad hvis effekten viser sig at være den samme som vi står med nu, efter 2 stik?

Hedder det så potentielt 4 stik om året, for at holde Covid-19 i skak? Det tror jeg så ikke på vil være gangbart på verdensplan. Eller for mit eget vedkommende, for den sags skyld.
Immunforsvaret er en finurlig ting og vi bliver stadig overraskede i ny og næ. Så der er ingen garanti for at flere vacciner ikke bliver nødvendige (køb pfizer aktier btw(skrevet af en men nul erfaring og viden om aktiemarkedet)), men hvis vi skeler til andre vacciner f.eks. hepatitis B så skal man have 3 vaccinationer for at opnå livslang immunitet. Jeg tror ikke at vi skal forvente livslang immunitet efter 3 vaccine mod covid-19, men man kan formode at immuniteten varer længere end efter 2 vacciner.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Black Water
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 202
Tilmeldt: 25. maj 2021, 13:32
Interesser: Våben, taktik
Geografisk sted: København
Has thanked: 25 times
Been thanked: 36 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Black Water » 6. nov 2021, 20:43

Werecat skrev:
30. okt 2021, 12:41
Scrapper skrev:
30. okt 2021, 12:31
Jeg har egentlig lidt svært ved at finde den rette grimasse i forhold til de data fra Lancet-artiklen.

Jeg har intet imod at tage det 3. skud, men hvad hvis effekten viser sig at være den samme som vi står med nu, efter 2 stik?

Hedder det så potentielt 4 stik om året, for at holde Covid-19 i skak? Det tror jeg så ikke på vil være gangbart på verdensplan. Eller for mit eget vedkommende, for den sags skyld.
Immunforsvaret er en finurlig ting og vi bliver stadig overraskede i ny og næ. Så der er ingen garanti for at flere vacciner ikke bliver nødvendige (køb pfizer aktier btw(skrevet af en men nul erfaring og viden om aktiemarkedet)), men hvis vi skeler til andre vacciner f.eks. hepatitis B så skal man have 3 vaccinationer for at opnå livslang immunitet. Jeg tror ikke at vi skal forvente livslang immunitet efter 3 vaccine mod covid-19, men man kan formode at immuniteten varer længere end efter 2 vacciner.
Hvad med de forskellige vaccine-teknologier, har de indflydelse på hvor længe vaccinen beskytter?

Kan man forestille sig en situation, hvor mRNA-vaccinerne har høj effekt men i kort tid, hvorimod andre typer vaccine-teknologier har mindre effekt men i længere tid?

Ydermere.. Vi hørte meget om, at mRNA-vaccinerne var nemme at lave og tilpasse virus så snart man havde kortlagt viraens DNA (eller er det RNA?). Hvorfor har Pfizer, Moderna osv ikke udkommet med nye opdaterede vacciner, som er tilpasset delta og delta + varianterne?

Tak for dine svar iøvrigt.

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1902
Tilmeldt: 21. feb 2011, 11:29
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 222 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Robse » 6. nov 2021, 21:01

Black Water skrev:
6. nov 2021, 20:43
Ydermere.. Vi hørte meget om, at mRNA-vaccinerne var nemme at lave og tilpasse virus så snart man havde kortlagt viraens DNA (eller er det RNA?). Hvorfor har Pfizer, Moderna osv ikke udkommet med nye opdaterede vacciner, som er tilpasset delta og delta + varianterne?
De er i gang, men "ting tager tid"
Moderna, based in Cambridge, Massachusetts, is recruiting cohorts of 300–500 participants to test new RNA vaccines against Beta, Delta and a combination of Beta and the original strain. The company also plans to test a Beta–Delta multivalent vaccine. The purpose is to submit test cases to the US Food and Drug Administration and “establish a process by which this could happen more quickly in the future”, says Jacqueline Miller, a senior vice-president and head of infectious-disease research at Moderna.
Læs mere her:
https://www.nature.com/articles/d41586-021-02854-3
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 9. nov 2021, 08:35

Seneste update fra de fantastisk Facebook-læger. God at blive klog af :numberone:

https://www.facebook.com/groups/sporgom ... %2CO%2CP-R

Peter

Brugeravatar
Leon
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 308
Tilmeldt: 29. mar 2005, 01:00
Interesser: Dingenoter
Geografisk sted: Jylland
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 120 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Leon » 9. nov 2021, 09:43

Hjorte smittet med COVID-19. Heldigt det ikke er i Danmark, for så var bestanden nok blevet udryddet uden sundhedsfagligt belæg og ganske uhjemlet - :blink: :

https://ekstrabladet.dk/nyheder/vidensk ... sa/8957609
“Exceptionel claims demand exceptional evidence.”
Christopher Hitchens.

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Centurion » 10. nov 2021, 14:05

Fra 8.december skal borgere i Singapore, som selv har fravalgt vaccination, betale for evt.hospitalsindlæggelse og medicin, hvis de bliver syge af Covid-19 og vil hjælpes.
På rigtig mange områder stemmer spillereglerne i Singapore igen-igen overens med, hvad de allerfleste i DK vil opfatte som ret og rimeligt.
Selve vaccinationen er jo gratis her i landet, så hvad forhindrer os i at indføre samme regel for at få de sidste sølvpapirshatte med i kampen?
"In case of panic: don't panic"

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 10. nov 2021, 14:26

Centurion skrev:
10. nov 2021, 14:05
Fra 8.december skal borgere i Singapore, som selv har fravalgt vaccination, betale for evt.hospitalsindlæggelse og medicin, hvis de bliver syge af Covid-19 og vil hjælpes.
På rigtig mange områder stemmer spillereglerne i Singapore igen-igen overens med, hvad de allerfleste i DK vil opfatte som ret og rimeligt.
Selve vaccinationen er jo gratis her i landet, så hvad forhindrer os i at indføre samme regel for at få de sidste sølvpapirshatte med i kampen?
Det faktum at vi i Danmark ikke har tradition for at straffe eller forskelsbehandle folk der ikke har passet på deres egen krop.
Det gælder både alkoholisme, rygning, stofmisbrug og overvægt m.m.

Peter

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 244 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Epae » 10. nov 2021, 14:32

PSindrup skrev:
10. nov 2021, 14:26
Centurion skrev:
10. nov 2021, 14:05
Fra 8.december skal borgere i Singapore, som selv har fravalgt vaccination, betale for evt.hospitalsindlæggelse og medicin, hvis de bliver syge af Covid-19 og vil hjælpes.
På rigtig mange områder stemmer spillereglerne i Singapore igen-igen overens med, hvad de allerfleste i DK vil opfatte som ret og rimeligt.
Selve vaccinationen er jo gratis her i landet, så hvad forhindrer os i at indføre samme regel for at få de sidste sølvpapirshatte med i kampen?
Det faktum at vi i Danmark ikke har tradition for at straffe eller forskelsbehandle folk der ikke har passet på deres egen krop.
Det gælder både alkoholisme, rygning, stofmisbrug og overvægt m.m.

Peter
Præcis - dog har vi tradition for at gøre det dyrt og besværligt for folk der bevist har valgt at f.eks. ryge osv for at få folk til at holde op med lige præcis det.
Så tænker man sagtens kan lave det besværligt og samtidig kræve f.eks. brugerbetaling på coronatest (som så kræves for coronapas) hvis folk nægter af ikke-medicinske årsager at tage imod en gratis vaccine. Virker f.eks. fint i Tyskland.

Men det med at man selv skal betale for hospital osv har ikke lige så meget at gøre i vores samfund helt generelt.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 10. nov 2021, 14:52

Epae skrev:
10. nov 2021, 14:32
PSindrup skrev:
10. nov 2021, 14:26
Centurion skrev:
10. nov 2021, 14:05
Fra 8.december skal borgere i Singapore, som selv har fravalgt vaccination, betale for evt.hospitalsindlæggelse og medicin, hvis de bliver syge af Covid-19 og vil hjælpes.
På rigtig mange områder stemmer spillereglerne i Singapore igen-igen overens med, hvad de allerfleste i DK vil opfatte som ret og rimeligt.
Selve vaccinationen er jo gratis her i landet, så hvad forhindrer os i at indføre samme regel for at få de sidste sølvpapirshatte med i kampen?
Det faktum at vi i Danmark ikke har tradition for at straffe eller forskelsbehandle folk der ikke har passet på deres egen krop.
Det gælder både alkoholisme, rygning, stofmisbrug og overvægt m.m.

Peter
Præcis - dog har vi tradition for at gøre det dyrt og besværligt for folk der bevist har valgt at f.eks. ryge osv for at få folk til at holde op med lige præcis det.
Så tænker man sagtens kan lave det besværligt og samtidig kræve f.eks. brugerbetaling på coronatest (som så kræves for coronapas) hvis folk nægter af ikke-medicinske årsager at tage imod en gratis vaccine. Virker f.eks. fint i Tyskland.

Men det med at man selv skal betale for hospital osv har ikke lige så meget at gøre i vores samfund helt generelt.
Ja, men hvis du feks. forlanger at folk skal betale for at lade sig teste, så er mit bud at der kommer til at virke stik mod hensigten.

Ved du med sikkerhed at det virker fint i Tyskland - eller ved du bare at det er indført?

Peter

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Centurion » 10. nov 2021, 14:55

Nu smitter jo hverken "alkoholisme, rygning, stofmisbrug og overvægt m.m."
i modsætning til Covid-19, så det er noget helt andet, der er tale om.
Covid-19 smitter i omgivelserne, og at udsætte ens medborgere for det er hensynsløst, synes jeg.
"In case of panic: don't panic"

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Werecat » 10. nov 2021, 15:01

Og så er der den lille detalje at hvis du er borger i Danmark, har du allerede betalt for behandlingen. Nogle mere end andre, men principielt.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 244 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Epae » 10. nov 2021, 15:01

PSindrup skrev:
10. nov 2021, 14:52
Epae skrev:
10. nov 2021, 14:32
PSindrup skrev:
10. nov 2021, 14:26
Centurion skrev:
10. nov 2021, 14:05
Fra 8.december skal borgere i Singapore, som selv har fravalgt vaccination, betale for evt.hospitalsindlæggelse og medicin, hvis de bliver syge af Covid-19 og vil hjælpes.
På rigtig mange områder stemmer spillereglerne i Singapore igen-igen overens med, hvad de allerfleste i DK vil opfatte som ret og rimeligt.
Selve vaccinationen er jo gratis her i landet, så hvad forhindrer os i at indføre samme regel for at få de sidste sølvpapirshatte med i kampen?
Det faktum at vi i Danmark ikke har tradition for at straffe eller forskelsbehandle folk der ikke har passet på deres egen krop.
Det gælder både alkoholisme, rygning, stofmisbrug og overvægt m.m.

Peter
Præcis - dog har vi tradition for at gøre det dyrt og besværligt for folk der bevist har valgt at f.eks. ryge osv for at få folk til at holde op med lige præcis det.
Så tænker man sagtens kan lave det besværligt og samtidig kræve f.eks. brugerbetaling på coronatest (som så kræves for coronapas) hvis folk nægter af ikke-medicinske årsager at tage imod en gratis vaccine. Virker f.eks. fint i Tyskland.

Men det med at man selv skal betale for hospital osv har ikke lige så meget at gøre i vores samfund helt generelt.
Ja, men hvis du feks. forlanger at folk skal betale for at lade sig teste, så er mit bud at der kommer til at virke stik mod hensigten.

Ved du med sikkerhed at det virker fint i Tyskland - eller ved du bare at det er indført?

Peter
Må hellere specificere - jeg mener at hvis man kræver coronapas i befolkningen, men den del af befolkningen der nægter vaccinen (igen, af ikke-medicinske årsager), er så 'tvunget' til at blive testet hvis de vil deltage i ting der kræver coronapas. Og så kan man vurdere hvad der skal være inkluderet og ekskluderet.
Vaccinerede skal ikke betale for tests, da de jo generelt set ikke går og lader sig teste med mindre de frygter de er smittede.

ikke-vaccinerede skal så testes hver 3. dag eller hvad det nu er, hvis de vil på restaurent, i biografen (og hvad man nu ellers kan kræve coronapas for).
Men fordi de ikke er vaccineret, så koster testen hvad den nu koster samfundet. er det 170kr?

Det er 'indført' i tyskland - hvor godt det virker med at få folk vaccineret kan jeg ikke svare på nej, men det 'virker' ved at folk der så er uvaccineret af sølvpapirsgrunde enten lader sig teste konstant og betaler for at fravælge vaccinen, eller de holder sig væk fra steder hvor coronapas kræves og derved mindre chance for at de spreder smitten i samfundet.
Da man jo bevist kræver coronapas steder hvor folk er samlet og står/sidder tæt.
Either way er det win-win for at reducere smitte.

Mener det var Sverige der havde et eksperiment (dog et mindre et af slagsen) hvor 1000 personer i 2 grupper blev indkaldt til vaccination. i gruppe 1 blev man tilbudt 200 SEK (ca 150 danske) hvis man tog imod, ved kontrolgruppen var der ingen kontant-bonus.
Forskellen var vist at ca 20% af "nægterne" der tog imod vaccinen fordi der var en mikroskopisk kontant bonus. Det var et lille eksperiment så måske ikke direkte overført til den store befolkning, men hvis en relativt pæn andel af vaccine-nægtere vælger at tage imod vaccinen alligevel med så lille en kontant belønning, så tænker jeg ikke at det er så langt væk at ttro at hvis ikke-vaccinerede skal betale for deres tests for at kunne gå på restaurent osv, så vil i hvert fald en andel af dem hurtigt blive vaccineret bare fordi det er nemmere for dem selv.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Herluf
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 581
Tilmeldt: 12. apr 2006, 22:52
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 168 times
Been thanked: 138 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Herluf » 10. nov 2021, 15:06

Centurion skrev:
10. nov 2021, 14:55
Nu smitter jo hverken "alkoholisme, rygning, stofmisbrug og overvægt m.m."
i modsætning til Covid-19, så det er noget helt andet, der er tale om.
Covid-19 smitter i omgivelserne, og at udsætte ens medborgere for det er hensynsløst, synes jeg.
Rygning, alkohol og stofmisbrug påvirker også dine omgivelser, om du dør eller får livsvarig men af COVID-19 eller af at blive kørt over af en spritbilist eller være udsat for vold af en misbruger forældre gør ikke den store forskel.

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Centurion » 10. nov 2021, 15:48

Herluf skrev:
10. nov 2021, 15:06
Centurion skrev:
10. nov 2021, 14:55
Nu smitter jo hverken "alkoholisme, rygning, stofmisbrug og overvægt m.m."
i modsætning til Covid-19, så det er noget helt andet, der er tale om.
Covid-19 smitter i omgivelserne, og at udsætte ens medborgere for det er hensynsløst, synes jeg.
Rygning, alkohol og stofmisbrug påvirker også dine omgivelser, om du dør eller får livsvarig men af COVID-19 eller af at blive kørt over af en spritbilist eller være udsat for vold af en misbruger forældre gør ikke den store forskel.
Jeg udtrykte mig nok utydeligt. Det drejede sig om at smitte, og det gør f.eks.spritbilisme/stofmisbrug o.s.v. jo ikke, vel? Man bliver heller ikke ryger/alkoholiker af at omgås de mennesker, men måske påvirket i en vis grad. og det er straks noget andet.
"In case of panic: don't panic"

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 10. nov 2021, 16:59

Centurion skrev:
10. nov 2021, 14:55
Nu smitter jo hverken "alkoholisme, rygning, stofmisbrug og overvægt m.m."
i modsætning til Covid-19, så det er noget helt andet, der er tale om.
Covid-19 smitter i omgivelserne, og at udsætte ens medborgere for det er hensynsløst, synes jeg.
Det var kun nævnt i forbindelse med at vi ikke, i Danmark, har tradition for at straffe folk for deres levevis i forbindelse med sundhedsydelser

Peter

Altmuligmand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 110
Tilmeldt: 28. jun 2021, 21:25
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Lolland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 28 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Altmuligmand » 10. nov 2021, 17:19

PSindrup skrev:
10. nov 2021, 14:26
Centurion skrev:
10. nov 2021, 14:05
Fra 8.december skal borgere i Singapore, som selv har fravalgt vaccination, betale for evt.hospitalsindlæggelse og medicin, hvis de bliver syge af Covid-19 og vil hjælpes.
På rigtig mange områder stemmer spillereglerne i Singapore igen-igen overens med, hvad de allerfleste i DK vil opfatte som ret og rimeligt.
Selve vaccinationen er jo gratis her i landet, så hvad forhindrer os i at indføre samme regel for at få de sidste sølvpapirshatte med i kampen?

Det faktum at vi i Danmark ikke har tradition for at straffe eller forskelsbehandle folk der ikke har passet på deres egen krop.
Det gælder både alkoholisme, rygning, stofmisbrug og overvægt m.m.

Peter
Men du skal selv betale for gebisset. Jeg måtte selv betle for to kunstige tænder da de blivende tænder udeblev

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1902
Tilmeldt: 21. feb 2011, 11:29
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 222 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Robse » 10. nov 2021, 17:23

I det mindste er vi da igen med i ligaen af lande der tror de kan det hele.
2 måneder varede festen. Godt gået af alle eksperterne... man kan kun undre sig
over at ingen kunne forudse hvad der ville ske.
https://edition.cnn.com/2021/11/09/euro ... index.html
(CNN)Two months ago, Denmark was riding high. The European nation lifted all remaining domestic coronavirus restrictions as the government declared Covid-19 was no longer "an illness which is a critical threat to society."
With a successful vaccine rollout in their back pocket, Danes essentially returned to pre-pandemic daily life. They visited nightclubs and restaurants without showing a "Covid passport," used public transport without having to wear a mask and met in large numbers without restrictions.
The optimism of mid-September has been short-lived.
Vi er til grin.
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 10. nov 2021, 17:44

Altmuligmand skrev:
10. nov 2021, 17:19
PSindrup skrev:
10. nov 2021, 14:26
Centurion skrev:
10. nov 2021, 14:05
Fra 8.december skal borgere i Singapore, som selv har fravalgt vaccination, betale for evt.hospitalsindlæggelse og medicin, hvis de bliver syge af Covid-19 og vil hjælpes.
På rigtig mange områder stemmer spillereglerne i Singapore igen-igen overens med, hvad de allerfleste i DK vil opfatte som ret og rimeligt.
Selve vaccinationen er jo gratis her i landet, så hvad forhindrer os i at indføre samme regel for at få de sidste sølvpapirshatte med i kampen?

Det faktum at vi i Danmark ikke har tradition for at straffe eller forskelsbehandle folk der ikke har passet på deres egen krop.
Det gælder både alkoholisme, rygning, stofmisbrug og overvægt m.m.

Peter
Men du skal selv betale for gebisset. Jeg måtte selv betle for to kunstige tænder da de blivende tænder udeblev
Og det er også mærkeligt når alt andet er “gratis” (betalt over skatten)

Peter

Taby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 436
Tilmeldt: 8. dec 2006, 08:17
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 66 times
Been thanked: 39 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Taby » 10. nov 2021, 18:06

Centurion skrev:
10. nov 2021, 14:05
Fra 8.december skal borgere i Singapore, som selv har fravalgt vaccination, betale for evt.hospitalsindlæggelse og medicin, hvis de bliver syge af Covid-19 og vil hjælpes.
På rigtig mange områder stemmer spillereglerne i Singapore igen-igen overens med, hvad de allerfleste i DK vil opfatte som ret og rimeligt.
Selve vaccinationen er jo gratis her i landet, så hvad forhindrer os i at indføre samme regel for at få de sidste sølvpapirshatte med i kampen?
Så ville det vel også være ret og rimeligt at man selv betaler hvis man får vaccineskader....

Besvar