Bidt af en flåt

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Woodmarster
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 189
Tilmeldt: 15. okt 2009, 18:00
Interesser: jagt, klubskydning 22 og grov
Geografisk sted: sønderjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 44 times

Re: Bidt af en flåt

Indlæg af Woodmarster » 9. dec 2017, 00:21

Werecat skrev:
PSindrup skrev: Min læge sagde også at hun ikke mente at en blodprøve gav mening, fordi der både var alt for mange falske positiver og alt for mange falske negativer.

Jeg er blevet sat på en antibiotikakur og så skulle alt forhåbentlig være fint igen inden længe.

Peter
:thumbup: Det glæder mig, hold fast i hende, hun er god.
jeg har lige afsluttet en Doxycyclinkur i sidste uge, da jeg har været træt og øm osv. gennem nogle md, er ret glad for lægen tog en blodprøve, ellers kan det åbenbart være svært og spotte da jeg ik har set nogen ring efter bid. skal vente 4 uger og så skal der tjekkes om anti stoffere har ændret sig.. men lyder flippet hvis man ik kan stole på prøverne. kan self godt se det unødig ved symptom med udslæt..

men når det nu nu er fraværende hvad gør man så?

spurte til hvilken type jeg var smittet med, og fik oplyst at det krævet væske fra ryggen, pænt nej tak- så vigtigt var det ik og vide:)
Den tid vi bruger på jagt og fiskeri tæller vor herre ik med i det store regnskab..

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Bidt af en flåt

Indlæg af LapuaMagnum » 9. dec 2017, 12:10

Problemet med blodprøverne er vel at den kan give et positivt udslag for borrelia men hvor der intet er. Det er blevet diskuteret meget at det ikke er en god løsning og slet ikke en sikker løsning. Er der ikke noget med at der er en mulighed for en mere sikker måde at diagnosticere men den metode kke er anerkendt?

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Bidt af en flåt

Indlæg af Martensit » 9. dec 2017, 20:16

LapuaMagnum skrev:Problemet med blodprøverne er vel at den kan give et positivt udslag for borrelia men hvor der intet er. Det er blevet diskuteret meget at det ikke er en god løsning og slet ikke en sikker løsning. Er der ikke noget med at der er en mulighed for en mere sikker måde at diagnosticere men den metode kke er anerkendt?

mvh
Nu bevæger jeg mig væk fra mit gebet og ind på Werecats revir, det kan være han byder ind med noget lidt mere velformuleret og præcist end jeg.

Man kan stille diagnosen "borreliose" klinisk i første stadium, hvor det også kaldes erytema migrans. I dette stadie er det omtrent 50% der er positive for antistoffer mod Borrelia. Går det i centralnervesystemet (2. stadie) er 70% positive efter 2 uger, og efter 8 uger er det nær 100%.
Produktion af antistoffer i centralnervesystemet kan kun diagnosticeres ved at foretage en lumbalpunktur og udhente noget af den væske hjernen ligger og svømmer i og foretage analysen på det.

Som jeg forstår det, er der altså større risiko for at det bliver overset, end at man overdiagnosticerer tilfælde med borreliose, ihvertfald tidlig i forløbet. Statens Serum Institut anbefaler blodprøver hver anden uge hvis der er klinisk mistanke men det ikke er bekræftet i første sæt blodprøver.

Hvis du tænker på analysemetoderne, så bruges der i Danmark primært en metode der kaldes ELISA, som er nogle enzymer og antistoffer der i samspil kan visualisere tilstedeværelsen af forskellige antistoffer. I andre lande ville man bekræfte diagnosen med en metode der kaldes Western Blot, noget med gel-elektroforese jeg lykkelig har glemt alt om. Man har fra Statens Serum Institut, i samråd med en række eksperter, vurderet, at den generation af ELISA analyser der bruges her til lands er tilstrækkelige til at stille diagnosen.

Sikkerhedsmargen på prøverne er lavet sådan, at tester man 100 raske individer, skulle der være maks 3 der er falsk positive.

/Martensit

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Bidt af en flåt

Indlæg af Werecat » 9. dec 2017, 23:34

..... :impatient:
Kender I det når man har siddet og tastet i 2 timer (på sin tablet hvor hvert andet ord har en "fed finger" fejl) og man trykker "preview" men ens mobiltelefon har lukket hotspottet så man ikke har forbindelse og den i stedet komner om med "no connection". Med bævende finger trykker man tilbage og ens lange og gennemarbejdede tekst er forsvundet i limbo og tilbage står kun quoten fra Martinsit...

Jeg prøver at finde tid til at uddybe Martinsits udemærkede forklaring, når jeg kommer hjem fra svigermekanikken uden wifi...
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Bidt af en flåt

Indlæg af Martensit » 10. dec 2017, 19:47

Werecat skrev:..... :impatient:
Kender I det når man har siddet og tastet i 2 timer (på sin tablet hvor hvert andet ord har en "fed finger" fejl) og man trykker "preview" men ens mobiltelefon har lukket hotspottet så man ikke har forbindelse og den i stedet komner om med "no connection". Med bævende finger trykker man tilbage og ens lange og gennemarbejdede tekst er forsvundet i limbo og tilbage står kun quoten fra Martinsit...

Jeg prøver at finde tid til at uddybe Martinsits udemærkede forklaring, når jeg kommer hjem fra svigermekanikken uden wifi...
Det lyder lidt som nogle af mine bekendtes dagligdag i Region Sjælland :cry:
Jeg glæder mig til at læse hvad du har at skrive :razz:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Bidt af en flåt

Indlæg af Refraktorius » 11. dec 2017, 11:21

Werecat skrev:..... :impatient:
Kender I det når man har siddet og tastet i 2 timer (på sin tablet hvor hvert andet ord har en "fed finger" fejl) og man trykker "preview" men ens mobiltelefon har lukket hotspottet så man ikke har forbindelse og den i stedet komner om med "no connection". Med bævende finger trykker man tilbage og ens lange og gennemarbejdede tekst er forsvundet i limbo og tilbage står kun quoten fra Martinsit...

Jeg prøver at finde tid til at uddybe Martinsits udemærkede forklaring, når jeg kommer hjem fra svigermekanikken uden wifi...
Jeg havde det problem en overgang, og endte med helt rutinemæssigt at trykke "marker alt, kopier alt" før jeg trykkede send.
Hvis den så tabte sutten, kunne jeg bare indsætte det kopierede, når der var hul igennem igen.

(Det giver så indimellem overraskende oplevelser, når man har glemt det, sidder med et tekstdokument og trykker "indsæt"....)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Bidt af en flåt

Indlæg af Scrapper » 21. dec 2017, 15:43

En god bekendt af mig har sclerose, i efterhånden ganske svær grad.

Han søger med lys og lygte efter svar og behandlinger, som læger i Danmark ikke kan give.

I følge hans "research" (som selvfølgelig er biased) så er der en sammenhæng mellem borrelia og sclerose senere i livet.
Der skulle være en mulighed for, at selv borrelia der er behandlet, enten medicinsk eller af ens eget immunforsvar, kan ligge i dvale i kroppen. Og så være årsag til, at sclerose bryder ud mange år senere.

Er nogle af jer bekendte med det aspekt ved et flåtbid?

Det skal siges, at der er læger og forskere der har øje på det, så det er altså ikke bare min bekendte det selv har siddet og fundet på det.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Bidt af en flåt

Indlæg af PSindrup » 21. dec 2017, 17:28

Helt uvidenskabeligt vil jeg sige at “normalt” hvis du bliver smittet/inficeret af noget der kan slås ned af antibiotika, så er der ikke noget der kommer tilbage senere i livet hvis det bliver opdaget i tide.

Vi kender alle Mimmi Jacobsen og ved hvor hårdt hun blev ramt af eftervirkninger e ar borealiose, men var det ikke fordi hendes smitte blev opdaget (for) sent?

Peter
Senest rettet af PSindrup 21. dec 2017, 20:10, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Bidt af en flåt

Indlæg af Scrapper » 21. dec 2017, 17:36

Jo, men når man har fået borealiose med fuld tryk, så er det vanvittig svært at få bugt med. Spørg bare Lars Monsen.
Og der er jo visse organismer, som kan kapsle sig inde, og derved være svære at behandle.

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Bidt af en flåt

Indlæg af Werecat » 21. dec 2017, 21:25

Borreliose giver ikke sclerose. Sclerose er en arvelig sygdom, som man dog kan have i meget varierende grader. Det er en inflammationstilstand (irritation, lidt ligesom gigt) i centralnervesystemet. Den har et meget forskelligt forløb, nogle får de første symptomer tidligt og har et aggressigt forløb, andre får det sent og når at dø af alderdom inden de får for slemme mén. De fleste har et stabilt forløb men anfald med forværringer (attacker).
Jeg kan dog forestille mig at en borreliainfektion kan provokere et udbrud (et attack), da andre infektioner også kan, fordi immunforsvaret bliver aktiveret.
Enten har din ven misforstået noget, eller lige så sandsynligt, at der er nogen (læger/forskere) der ikke har gennemskuet at de som får deres første attack ifm. en borreliainfektion, havde sclerose i forvejen, de vidste det bare ikke. Alternativt at ménene efter borreliainfektionen har svækket hjernen, så de der ikke ville have fået symptomer nu får det.

Mimi Jakobsen havde neuroborreliose. Det er en infektion i centralnervesystemet og hjernehinderne, fuldstændig som de unge mænd på Sjælland, der har kørt historier om i medierne, fordi lægerne havde for travlt til at diagnosticere en sygdom, som alle medicinstuderende kender. De unge mænd i medierne havde infektion med bakterien neisseria meningitidis - meningokokker, som har et meget hurtigt forløb med blodforgiftning samtidig med meningitis. Borrelia giver et langsommere forløb uden blodforgiftning, men kan, ligesom meningokokkerne, give svære mén bagefter. Mimi har og havde mén, men selve borreliaspirokæten var død efter 14 dages behandling.

Det drejer sig altså ikke om at infektionen ikke bliver slået ned, men om at centralnervesystemet har fået nogle skader, nogle ar, som kun langsomt bliver bedre.

Borrelia kan ikke blive en kronisk sygdom hvis det behandles. Har man gennemført behandlingen er infektionen behandlet og alle borreliaspirokæter er døde. Man kan stadig have mén, men det er ikke noget antibiotika hjælper på.

Som jeg tidligere har skrevet skorter det ikke på alternative behandlere (herunder desværre også læger) der tilbyder dyre "behandlinger" til desperate personer. Behandlinger der i bedste fald er virkningsløse, i værste fald er farlige. Der har i medierne floreret sager, ligesom jeg selv har kendskab til en, hvor desperate personer har gældsat sig for millioner for at prøve disse behandlinger uden den mindste lindring.

Jeg kan godt forstå at man kan komme dertil, hvis videnskaben kommer til kort, men skammer mig på mit fags vegne, at der er kollegaer der udnytter staklerne.

Pas på at din ven ikke havner i kløerne på sådan nogle "læger".
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Bidt af en flåt

Indlæg af PSindrup » 22. dec 2017, 09:44

Tak for en god og præcis lægefaglig forklaring. :thumbup:

Peter

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Bidt af en flåt

Indlæg af Scrapper » 22. dec 2017, 10:53

Jo, ham jeg kender, som har sclerose, han søger som sagt med lys og lygte efter svar og behandling, da det må være svært at acceptere det endeligt som hans sygdom vil føre til. Han kommer ikke til at dø af alderdom.
Derfor har han brugt store summer på forskellige behandlinger. Både i forhold til at få stillet en borrelia diagnose gennem et laboratorium i Tyskland, men også på stamceller behandling i Costa Rica og udvidelse af blodkar i halsen osv.

Hvad angår borrelia, så lyder det absolut plausibelt, at han har haft en borrelia infektion, som så har fået hans uopdagede sclerose til at træde i karakter i en sådan grad at man opdager den.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Bidt af en flåt

Indlæg af PSindrup » 22. dec 2017, 10:58

Uanset hvor trist det end lyder, og hvor svært det må være at accepterer for din ven, så er jeg 100% overbevist om at han spilder sin tid og sine penge. Der er INGEN kur for sclerose.

Men jeg forstår godt psykologen bag at han gør. Det gør ham desværre også et let offer for diverse kvaksalvere der på det skammeligste udnytter en desperat mand i en desperat situation.

Petrr

Bert100
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 18. jan 2018, 15:37
Interesser: konkurrenceskydning
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 10 times

Re: Bidt af en flåt

Indlæg af Bert100 » 18. jan 2018, 16:22

Jeg blev ramt af TBE i 2014, det var ikke morsomt.

Jeg fik det på bukkejagt nær Stockholm, få dage efter hjemkomst fik jeg "influenca", efter 4 dage med varierende feber kontaktede jeg vagtlægen, jeg forklarede om svensk jagt og mange flåtbid, jeg fik beskeden - hvis ikke du har røde plamager så har du ikke borrelia, tag nogle panodil og bliv rask.
36 timer senere besvimede jeg og vagtlægen kom på besøg om natten, han målte alt hvad han kunne, men blodtryk, iltning, hvilepuls, temperatur(jeg havde taget flere panodil) alt var perfekt, det passede alt sammen med den maraton-form jeg var i - men afsted med ambulance.

På Herning sygehus blev jeg tjekket ind på akutmodtagelsen kl. 04, jeg husker knapt hvor mange forskellige læger der så mig og de fik alle forklaringen om jagt i sverige , men var mest interesserede i MRSA fordi jeg bor i farm-land.
De tog blodprøver i massevis og kl. 9 fik jeg at vide at der manglede kun svaret på een prøve, oversygeplejersken sagde jeg kunne tage hjem og ville høre nærmere hvis der var problemer.
Jeg nåede 15 km væk inden telefonen ringede med besked om at vende tilbage til akutmodtagelsen - pronto, da jeg kom tilbage blev jeg modtaget af overlægen, og der var fuld opmærksomhed - mine hvide blodlegmer var på ca. 10% - imunforsvaret var helt i kælderen - der skulle tages prøve af rygmarvsvæsken for at se om rygmarven producerede hvide legmer nok.
Kl. 17 om eftermiddaggen var svaret - din rygmarv fungerer - du har en virus som kroppen selv skal bekæmpe, søg din egen læge om 7 dage og få målt hvide blodlegmer igen.

Jeg tog hjem og var slemt syg i ca. 10 dage, hvor jeg sov ca. 20 timer i døgnet og kun svarede på spørgsmål med ja og nej, det skal siges at jeg også havde fået en hjernerystelse da jeg besvimede og slog hovedet i toiletkummen, jeg troede al sløjhed stammede derfra.

Efter 7 dage meldte min egen læge - dine hvideblodlegmer er på 25% - det går mod overlevelse - kom igen om 7 dage.

Efter 10 dage var jeg frisk og tog på job, efter nok en uge målte min egen læge nu 50% hvide blodlegmer og så skete det magiske, lægen spurgte
"jeg har ikke hørt dit sygdomsforløb - hvad skete der egentlig"
Jeg gav en forklaring incl. jagttur til sverige, lægen fandt en gammel tyk bog frem, pegede på TBE virus og spurgte - "havde du det sådan her?"

Jep - nøjagtigt, godt så, du er frisk men vi sender en prøve til statens serum, 2 dage efter ringede lægen til mig på mit job og sagde "Statens Serum har dikteret at jeg ganske omgående skal tage kontakt til dig og høre om du er frisk - du har haft menigitis"

Det var rart med en afklaring, men den kommende vinter var imunforsvaret stadig sløjt, jeg blev ramt af alverdens, bihule- lunge- halsbetændelser.

Kort fortalt, TBE er noget pis, men den er sjælden og det er sjældent at man bliver rigtig syg. Statistikken siger at smitten sker for hvert 10-30.000 bid afhængigt af geografi, kun 25% af dem der smittes får "influenca" og kun 25% af de influencaramte bliver rigtigt sløje - dødeligheden er 1-2% af alle smittede, der findes ingen virkemidler hvis du er smittet, så hvis du bliver sløj, så håb på at du er i god fysisk form ellers tager du billetten.

Tillægsinfo

- Når du er frisk igen er du immun, men det er nemmere at lade sig vaccinere inden.

- "smittetiden" er nær nul, dvs. at du er smittet i det øjeblik det lille bæst sætter tænderne i dig.

- Jeg blev tilset af mindst 6 læger som ikke identificerede sygdommen - en 62 årig praktiserende var derimod ikke i tvivl.

- Vagtlægen som var den første der tilså mig ringede 7 dage efter til mig og spurgte hvordan det gik, han synes det var underligt, jeg skrev efterfølgende en forklaring til ham så han kunne identificere kommende tilfælde - jeg hørte ikke fra ham

- jeg skrev til overlæge og oversygeplejersken på akutmodtagelsen i Herning, takkede for deres behandlig og håbede de kunne identificere fremtidige patienter - jeg hørte aldrig fra dem.

- Efter ca. to år ringede Statens Serum til mig - spurgte hvordan det gik og stillede ca. 30 spørgsmål

- Jeg er bloddonor og efter mindst et års karensperiode fik jeg lov at blive tappet igen - men ikke uden samtale med en læge fra blodbanken.

- Jeg har ingen varige men

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Bidt af en flåt

Indlæg af PSindrup » 18. jan 2018, 17:44

Tak for fantastisk beretning newbee.

Mine symptomer var langt mere entydige. 5-5 reglen. En ca. 5 cm rød cirkel efter ca. 5 dage.
10 dages antibiotikakur, med 3 piller om dagen, og så var den slået ned.

Det pudsige var at jeg aldrig så eller mærkede flåten. Kun resultatet af dens bid, som jeg kun opdagede fordi det kløede.

Peter

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Bidt af en flåt

Indlæg af Werecat » 19. jan 2018, 19:43

Bert100 skrev:Jeg blev ramt af TBE i 2014, det var ikke morsomt....
Godt det ikke var værre. Ud fra symptomerner du beskriver lyder det som meningitis, men der er et stort overlap med hjernerystelse i symptombilledet. Og har man influenzasymptomer og hjernerystelse kan man ud fra symptomerne ikke afgøre om deg ef det ene eller andet.

Det undrer mig dog at du nævner at rygmarvsvæsken (det er regelret hjerne og rygmarvsvæsken, eller cerebrospinalvæsken blandt venner, da den laves oppe i hjernen og løber ned i rygmarven) blev taget for at se om der blev lavet nok hvide blodlegemer af rygmarven. Det giver ikke mening, der skal netop ikke være hvide blodlegemer i rygmarvsvæsken, de kommer kun derind hvis man har en infektion i centralnervesystemet (hjerne og rygmarv) (og enkelte andre tilstande).

Hvis man finder hvide blodlegemer i rygmarvsvæsken skal man som læge handle og bestemt ikke sende patienten hjem. Infektioner i hjerne og rygmarv skal sendes til det sygehus der har regionsfunktionen, her Skejby, fordi det er en "højt specialiseret" opgave at behandle.
Hvis man ikke har hvide blodlegemer i rygmarvsvæsken har man definitorisk ikke meningitis (enkelte meget sjældne undtagelser), og så kan man sendes hjem uden yderligere.

Ud fra forløbet du beskriver gætter jeg på at de tog rygmarvsvæskeprøven netop for at udelukke meningitis og prøven var uden hvide blodlegemer, for ellers ville de ikke have sendt dig hjem igen.

Sagen med TBE er at det kun er ca. en fjerdedel (nok reelt betragteligt mindre da vi sjældent bestiller prøven for TBE og der nok også er en del der aldrig går til lægen så vi ikke har chancen for at tage prøven) af dem der får en TBE-infektion der får meningitis. De andre har bare influenzasymptomer.

Så igen ud fra det du beskriver tror jeg ikke at du har haft meningitis. Jeg tror at din egen diagnose var næsten rigtig. Dine influenzasymptomer var TBE-infektionen, mens dine symptomer fra hovedet var hjernerystelse.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Bidt af en flåt

Indlæg af PSindrup » 20. jan 2018, 10:02

Denne tråd er ved at udvikle sig til en større medicinsk afhandling - og mange tak for det. Super spændende læsning. :razz:

Jeg kan i øvrigt oplyse at mit behandlingsforløb gik helt problemfrit. Jeg fik ikke engang problemer med maven, som ellers er meget normalt ved en antibiotikabehandling.

Dog undrer det mig lidt at den røde plamage rundt om bidstedet stadig kan ses. Den er klart aftagende, men dog stadig tydelig. Skaderne på huden minder lidt (meget lidt) om det man ser ved forkølelsessår.

Peter

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Bidt af en flåt

Indlæg af Werecat » 9. apr 2021, 14:52

Jeg ved godt at det er lidt nekro-revival, men jeg vil lige lave en skamløs reklame for en kort podcast(12 minutter)https://podcast24.dk/episoder/ouh-talks ... fDw41F02YP , hvor en af mine nære kollegaer fortæller om flåter og borrelia. Sæsonen nærmer sig jo :getout:
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Bidt af en flåt

Indlæg af Bofhenator » 9. apr 2021, 18:21

Werecat skrev:
9. apr 2021, 14:52
Jeg ved godt at det er lidt nekro-revival, men jeg vil lige lave en skamløs reklame for en kort podcast(12 minutter)https://podcast24.dk/episoder/ouh-talks ... fDw41F02YP , hvor en af mine nære kollegaer fortæller om flåter og borrelia. Sæsonen nærmer sig jo :getout:
Jeg fik lige læst hele tråden igen, det var heller ikke dumt. Og podcasten er røget i køen til lytning.

Det er altså fedt du gider bruge din fritid på at guide os, det har jeg stor respekt for!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Bidt af en flåt

Indlæg af Raptor357 » 9. apr 2021, 20:23

Bofhenator skrev:
9. apr 2021, 18:21
Werecat skrev:
9. apr 2021, 14:52
Jeg ved godt at det er lidt nekro-revival, men jeg vil lige lave en skamløs reklame for en kort podcast(12 minutter)https://podcast24.dk/episoder/ouh-talks ... fDw41F02YP , hvor en af mine nære kollegaer fortæller om flåter og borrelia. Sæsonen nærmer sig jo :getout:
Jeg fik lige læst hele tråden igen, det var heller ikke dumt. Og podcasten er røget i køen til lytning.

Det er altså fedt du gider bruge din fritid på at guide os, det har jeg stor respekt for!
+1
Jeg var ikke klar over at flåten skulle sidde længe, for at man kunne få borrelia, hun siger 16 timer...
Jeg bliver helt glad, over at man ikke smittes efter en hel dag i naturen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Bidt af en flåt

Indlæg af 10-22 » 10. apr 2021, 10:17

Sæsonener er startede her på Sjælland, har for et dage siden fjernet tre store flåter fra ansigtet på vores ene kat.
De må godt nok være sultende for hele sidste år fjernet jeg ikke en flåt fra ham.
10-22

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Bidt af en flåt

Indlæg af Kleth » 10. apr 2021, 17:22

Det har netop vist sig at min svoger det sidste års tid har lidt af borellia :cry:
Og jeg pillede tre flåter af flapsevapsen efter en tur i Nordskoven i dag, de havde ikke nået at sætte sig.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Bidt af en flåt

Indlæg af Bofhenator » 10. apr 2021, 20:12

Det er en skam man ikke kan få braveco (er det ikke det de hedder, de der antiflåtgodbidder) til mennesker.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Bidt af en flåt

Indlæg af Kleth » 10. apr 2021, 21:14

Bofhenator skrev:
10. apr 2021, 20:12
Det er en skam man ikke kan få braveco (er det ikke det de hedder, de der antiflåtgodbidder) til mennesker.
Jeg har pillet semi-levende skovflåter af FlapseVapsen selv om han får Bravecto, de kan desværre til tider sidde længe nok til potentielt at overføre Borrelia. Bayvantic giver IMHO bedre afvisning, men med to hunde må de ikke slikke på hinanden og det kan vi pt ikke helt styre
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Monas
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 26
Tilmeldt: 26. jan 2021, 19:43
Interesser: riffeljagt, natur, fluefiskeri
Geografisk sted: østlige midtjylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 11 times

Re: Bidt af en flåt

Indlæg af Monas » 11. apr 2021, 00:16

Kleth skrev:
10. apr 2021, 21:14
Bofhenator skrev:
10. apr 2021, 20:12
Det er en skam man ikke kan få braveco (er det ikke det de hedder, de der antiflåtgodbidder) til mennesker.
Jeg har pillet semi-levende skovflåter af FlapseVapsen selv om han får Bravecto, de kan desværre til tider sidde længe nok til potentielt at overføre Borrelia. Bayvantic giver IMHO bedre afvisning, men med to hunde må de ikke slikke på hinanden og det kan vi pt ikke helt styre
Flåterne skal vel i princippet ha et måltid mad (blod) for at blive forgiftet og slået ihjel. Kanske der er en forskel på om antiflåtmidlet gives flydende i nakken eller som en tablet i munden. Navnlig på mere langhårede katte kan de kravle rundt i mange timer for at finde sig et sted og drikke - nogen af dem ender på gulvet - og mig.

monas

Besvar