Et et trangia 25-1 nu det helt rigtige til mit behov?

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Et et trangia 25-1 nu det helt rigtige til mit behov?

Indlæg af Kleth » 25. jan 2018, 16:34

C-X skrev: Hvor meget vand tilsættes der til alm husholdningssprit, for at undgå sod?
Omkring 10% vand vil reducere men ikke fjerne sodningen.
C-X skrev: Jeg har også investeret en flaskebon i en Kina-gasbrænder, der er ret omtalt i hiking kanaler på tuben.
WP_20180125_15_46_46_Pro.jpg
Er der forskellige gevind på gasdåserne og er der en renheds-% opgivet, som man kan gå efter?
Jeg har uden problemer brugt ren butan (sommer) og div EN417 dåser fra byggemarkeder bl.a. vha en adapter med EN521 gevind.
Jeg vil tro at din brænder også har et EN521 gevind. Gasdåser med EN521 gevind er så vidt jeg ved de mest udbredte ventildåser i DK.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Et et trangia 25-1 nu det helt rigtige til mit behov?

Indlæg af C-X » 25. jan 2018, 16:44

:bowdown:

Ø10 mm måler den i rynkehullet, hvis det kan bruges til noget. Modellen hedder BRS-3000T.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Et et trangia 25-1 nu det helt rigtige til mit behov?

Indlæg af Kleth » 25. jan 2018, 16:54

C-X skrev::bowdown:

Ø10 mm måler den i rynkehullet, hvis det kan bruges til noget. Modellen hedder BRS-3000T.
Jeg prøver lige at måle en af dåserne der hjemme, når jeg lander, men det lyder af EN521 de er i flere byggemarkeder opgivet som “10mm” dem bruger jeg også til ukrudtsbrænderen. De høje slanke dåser er dog uegnede til en topmonteret brænder.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Et et trangia 25-1 nu det helt rigtige til mit behov?

Indlæg af C-X » 25. jan 2018, 17:04

7/16" er rundt regnet 10 mm, så må en tur i Biltema.
http://www.biltema.dk/da/Fritid/Friluft ... 000020058/

Eller Thansen, måske...
https://www.thansen.dk/camping-marine-f ... 040802113/
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Et et trangia 25-1 nu det helt rigtige til mit behov?

Indlæg af Kleth » 25. jan 2018, 17:28

Min gaslampe har et hul på 10,15mm. Jeg når ikke lige i skuret før vi skal til skydning.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Et et trangia 25-1 nu det helt rigtige til mit behov?

Indlæg af Kleth » 26. jan 2018, 17:51

Kleth skrev:Min gaslampe har et hul på 10,15mm. Jeg når ikke lige i skuret før vi skal til skydning.
En af mine gasdåser har jeg målt til 10,6mm på ydersiden af gevindet.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Et et trangia 25-1 nu det helt rigtige til mit behov?

Indlæg af C-X » 26. jan 2018, 17:56

Tusind tak!

7/16" eller 10kommaetellerandet, hvilken EN standard var det så?

Den anden, hvad måler den cirkus i metrisk?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Et et trangia 25-1 nu det helt rigtige til mit behov?

Indlæg af Hønsetyv » 27. jan 2018, 03:56

Der er en de facto standdard der hedder 7/16" Lindal EN417.
https://en.wikipedia.org/wiki/EN_417
Alt fra ukrudtsbrændere til Coleman, Primus, Jetboil og meget andet (kina) skrammel passer gevind og gasdåser.

Alt med gevind er den standard og kun Campingaz har vovet at lave deres egen standard med click systemet og de er ikke ret populære.

Igen var det Franske Campingaz der var pionerer indenfor feltet og startede lige efter freden brød ud i slutningen af 1940'erne.
I gamle dage var det ren butan der var i dåserne og allerede ved 8 grader er gastrykket 0 og skidtet holder helt op med at virke. I dag ser man typisk en 70/30 Butan/Propan blanding som standard (virker stadig ved -18grader) men der findes special mix til arktiske forhold (Isobutan mix, MAPP gas og andet).

Edmund Hillary brugte et modificeret Trangia sæt på sin Everest ekspedition. Der var lavet risere og holder til en Primus Pederoleum Roar brænder. 1 liter vand koger efter ca. 8minutter i kedlen uden skærm + vindfang og efter 3:40 med, så virker gør det skidtet ;-)
DSCN0513 s.jpg
DSCN0513 s.jpg (42.67 KiB) Vist 10519 gange
DSCN0514 s.jpg
DSCN0514 s.jpg (48.57 KiB) Vist 10519 gange

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Et et trangia 25-1 nu det helt rigtige til mit behov?

Indlæg af Hønsetyv » 28. jan 2018, 02:23

Jeg blev så inspireret af dette indlæg at jeg har bestilt en 27-21 Duossal.

Brugeravatar
Skovtrolden
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 403
Tilmeldt: 10. jul 2007, 16:28
Interesser: Bueskydning
Geografisk sted: Hornsyld
Geografisk sted: Hornsyld
Has thanked: 148 times
Been thanked: 26 times

Re: Et et trangia 25-1 nu det helt rigtige til mit behov?

Indlæg af Skovtrolden » 30. jan 2018, 08:59

C-X skrev:7/16" er rundt regnet 10 mm, så må en tur i Biltema.
http://www.biltema.dk/da/Fritid/Friluft ... 000020058/

Eller Thansen, måske...
https://www.thansen.dk/camping-marine-f ... 040802113/
Harald Nyborg, https://www.harald-nyborg.dk/p6149/universalgas-450gr er ret billig
Mojn
Skovtrolden
----------------------------
User - a technical term used by computer pros. See idiot.

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Et et trangia 25-1 nu det helt rigtige til mit behov?

Indlæg af Hønsetyv » 30. jan 2018, 10:57

Der foregår noget skummelt med den Harald N dåse!
På deres www siger de propan/butan blanding men i sikkerhedsbladet siger de butan/isobutan.
Og på www siger de Made in Korea men på den dåse jeg har i hånden siger de Made in Albania.

Ikke som sådan et problem før en stakkel forsøger at lave mad i -15 grader hvor gassen så ikke længere gider forlade dåsen.
Så pas på med noname shitbrand billig billig dåser, der er måske ikke det i som i forventer.

For de der gider studere emnet yderligere:
http://zenstoves.net/Canister.htm

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Et et trangia 25-1 nu det helt rigtige til mit behov?

Indlæg af Kleth » 30. jan 2018, 11:25

Hønsetyv skrev:Ikke som sådan et problem før en stakkel forsøger at lave mad i -15 grader hvor gassen så ikke længere gider forlade dåsen.
Så pas på med noname shitbrand billig billig dåser, der er måske ikke det i som i forventer.
Man skal altid huske at ryste gasdåsen godt før brug, da propanen ellers vil gasse af hurtigt og så kan man opleve at brænderen kan blive svære at tænde da damptrykket falder meget hurtigere når det relative propan-indhold falder.

Skal man bruge gassen kolde steder, så er Trangia-brænderen genial, da den kan brænde flydende gas - den har et forgasningsrør - ved at vende gasdåsen på hovedet. Det skal dog gøres noget forsigtigt, da den blusser godt op når man gør det.

Det er vældig sur bagdel at stå på et plateau i xxxxm højde og ikke kunne lave hverken mad eller varmt at drikke, fordi der ikke er tryk nok på gassen til at den vil opretholde en flamme :wall: - Et nød-træk er at man kan smække en håndvarmer f.eks. en gel-klik eller en engangs på gasdåsen, hvis man ikke kan brænde flydende gas.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Et et trangia 25-1 nu det helt rigtige til mit behov?

Indlæg af Refraktorius » 11. feb 2018, 10:04

Og som indledende test kan man give dåse og brænder en tur i fryseren, og se om man kan tænde den når den er -18 grader.

Teorier og indholdsfortegnelser er OK, men det er virkeligheden der har ret i den sidste ende.



Min erfaring er, at billige gasdåser ofte stopper dyserne til i blæselamper.
De kan åbnes igen ved at pille dysen ud og presse lidt acetone gennem den med en sprøjte.
Mit gæt er, at der er opløst noget paraffin i gassen, og det er den der fælder ud i dysen.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Et et trangia 25-1 nu det helt rigtige til mit behov?

Indlæg af C-X » 12. feb 2018, 19:37

Kom i Thansen i dag og fik købt 2x240 g og 2x440 g Coleman dåser, til den lille brænder. Så må der være til et stykke tid.

Har lige lavet min aftensmad på gas og nøj, det var sjovt. Det skal nok blive fint til skovturen. Jeg laver nok en tråd, om mit sammensatte the- og turkøkken, når det har et par ture på bagen.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Et et trangia 25-1 nu det helt rigtige til mit behov?

Indlæg af Kleth » 13. feb 2018, 06:15

Refraktorius skrev:Min erfaring er, at billige gasdåser ofte stopper dyserne til i blæselamper.
De kan åbnes igen ved at pille dysen ud og presse lidt acetone gennem den med en sprøjte.
Mit gæt er, at der er opløst noget paraffin i gassen, og det er den der fælder ud i dysen.
Spøjst! Det har jeg 7-9-13 aldrig oplevet. Og jeg har brugt ikke så få af alt fra de helt billige gasdåser uden ventil (vha adapter med ventil) til Coleman/Primus gas og dåser til ukrudtsbrændere i fire forskellige gasbrændere, to blæselamper og en gaslygte.
Måske heldet bare følger de tossede :giggle:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Et et trangia 25-1 nu det helt rigtige til mit behov?

Indlæg af Cpt » 13. feb 2018, 14:16

Hønsetyv skrev:Der er en de facto standdard der hedder 7/16" Lindal EN417.
https://en.wikipedia.org/wiki/EN_417
Alt fra ukrudtsbrændere til Coleman, Primus, Jetboil og meget andet (kina) skrammel passer gevind og gasdåser.

Alt med gevind er den standard og kun Campingaz har vovet at lave deres egen standard med click systemet og de er ikke ret populære.

Igen var det Franske Campingaz der var pionerer indenfor feltet og startede lige efter freden brød ud i slutningen af 1940'erne.
I gamle dage var det ren butan der var i dåserne og allerede ved 8 grader er gastrykket 0 og skidtet holder helt op med at virke. I dag ser man typisk en 70/30 Butan/Propan blanding som standard (virker stadig ved -18grader) men der findes special mix til arktiske forhold (Isobutan mix, MAPP gas og andet).

Edmund Hillary brugte et modificeret Trangia sæt på sin Everest ekspedition. Der var lavet risere og holder til en Primus Pederoleum Roar brænder. 1 liter vand koger efter ca. 8minutter i kedlen uden skærm + vindfang og efter 3:40 med, så virker gør det skidtet ;-)

DSCN0513 s.jpg
DSCN0514 s.jpg
Er du glad for den Kelly du har? Jeg overvejer at skaffe mig trekker modellen til vandreture :)

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Et et trangia 25-1 nu det helt rigtige til mit behov?

Indlæg af Hønsetyv » 13. feb 2018, 18:48

Min Kelly er rustfri og vejer derefter!
Sandt at sige så købte jeg den mest for sjov og i forhold til min 0,6l kedel fra Trangia og en mikro gasbrænder+lille gasdåse, finder jeg at Kelly'en er alt for stor og alt for tung for bare at kunne koge en kedel vand.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Et et trangia 25-1 nu det helt rigtige til mit behov?

Indlæg af Kleth » 13. feb 2018, 19:23

Jeg har en lille Kelly Kettle i alu, den er handy og koger knapt 1/2l vand på lidt græs og et par kogler. Selv om den er fiks og let at anvende, så erstatter den ikke et grydesæt, men Kelly Kettle kan ikke pakkes med gryderne som en Trangia-kedel.
Hvis man på en tur kan nøjes med kogende vand og hvad der kan spiddes på en pind, så er Kelly Kettle fortrinlig omend den er lidt bulky.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Et et trangia 25-1 nu det helt rigtige til mit behov?

Indlæg af C-X » 16. feb 2018, 12:28

Hvordan ser det ud mht udluftning og brug af gasser?
Jeg har mest erfaring med metangas...
Coleman_performance_gas.jpg
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Et et trangia 25-1 nu det helt rigtige til mit behov?

Indlæg af Kleth » 16. feb 2018, 12:59

C-X skrev:Hvordan ser det ud mht udluftning og brug af gasser?
Jeg har mest erfaring med metangas...
Det er en god ide med et vindue på klem også for at ventilere fugten, ellers er der ikke grund til den store bekymring, det er jo ikke ligefrem en kuglegril :smile:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Et et trangia 25-1 nu det helt rigtige til mit behov?

Indlæg af Wildlife » 20. feb 2018, 13:23

Refraktorius skrev:Og som indledende test kan man give dåse og brænder en tur i fryseren, og se om man kan tænde den når den er -18 grader.

Teorier og indholdsfortegnelser er OK, men det er virkeligheden der har ret i den sidste ende.
Jeg har aldrig oplevet ikke at kunne tænde gassen - Men på de helt kolde ture lå gasflasken også i bunden af soveposen sammen med støvlerne. :biggrin:

Til gengæld var vækkeurets batteri frosset så uret var gået i stå midt om natten og vi kom derfor ikke op til tiden, men hvad pokker, det sker jo. :wall:
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Besvar