Størrelse på en god bushcraftkniv?

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
Joe_Archer
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 14. aug 2018, 18:15
Interesser: Bushcraft
Geografisk sted: Jylland

Størrelse på en god bushcraftkniv?

Indlæg af Joe_Archer » 14. aug 2018, 19:30

Hej, kiggede de første mange sider igennem efter emnet, men fandt ikke lige en passende diskussion. Både min kone og jeg er jægere og vi bruger meget tid i naturen. Vi har fået lyst til at prøve lidt mere bushcraft/overlevelses-agtige ture og i den forbindelse vil jeg gerne have en lidt større kniv med. Jeg har i forvejen en Bark River i 3V stål jeg bruger til jagt og andre formål, når jeg er ude med langbuen. Kniven har aldrig svigtet mig, så det er helt sikkert en Bark River i 3V stål jeg kigger på. Men hvor stor?

Jeg har kigget på to modeller: Bravo 1.5 (ca 15.2cm blad) og Bravo Survivor (18.1 cm blad). Begge har kraftige klinger. Vil desuden medbringe en mindre kniv til finere opgaver, men vil gerne kniven kan bruges til det meste, der ikke kræver stor finesse. Hvad tænker de mere erfarne her om størrelsen på en god primær bushcraftkniv, der er støttet af en mindre til fint arbejde?

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Størrelse på en god bushcraftkniv?

Indlæg af Oscar123 » 14. aug 2018, 19:43

Hej Joe

Jeg benytter selv en Lionsteel M5 G10, som jeg er rigtig glad for og som fint løser de ”forefaldne” opgaver man støder på i naturen. Den er ikke så stor med en klingelængde lige under de 12 cm – men klingen er rimelig tung og kraftig og giver en god og solid fornemmelse under brug.

Den kan absolut anbefales til ”bushcraft” og er også god som jagtkniv – dog måske ikke lige til affangning af mindre vildt. Dér skal man nok bruge andere metoden…

:razz:
Oscar123
Lionsteel M5 G10.jpg
Lionsteel M5 G10.jpg (35.03 KiB) Vist 15866 gange
On scene - but unseen

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Størrelse på en god bushcraftkniv?

Indlæg af Scrapper » 14. aug 2018, 20:08

En decideret bushcraftkniv vil typisk være en del mindre end det du beskriver der.
En god bushcraft kniv burde egentlig ikke blive støttet af en mindre kniv. Snarere kunne du have en sav og en økse til de større opgaver.
Selve kniven behøver ikke være så tyk, for jo tykkere din kniv er, jo dårligere skærer den i træ. Og netop arbejde med træ, er ret centralt for bushcraft.

Den type kniv du beskriver der, er nok er nok snarere en god kniv til lejrliv, hvor du flækker kævler med den, afgrener stammer og andre grove opgaver.

De fleste "ægte bushcraftere" vil gyse ved tanken om en kniv der er større end 10 cm i bladet. De samme "ægte bushcraftere" vil pr. refleks anbefale dig at købe en Mora.

Mange "ægte bushcraftere" har også lært fra Youtube, at en bushcraftkniv skal være scandi-grind.
Men det behøver den ikke være. Personligt bryder jeg mig ikke om scandi-grind. Den er ikke så god til madlavning. Og æggen er relativt sårbar.

En god bushcraftkniv fra Bark River kunne være deres Gunny model. Jeg ville foretrække den slebet konveks.

Når det er sagt, så er det slet ikke dumt at tænke "stor kniv i samarbejde med lille kniv".
Det fungerer rigtig fint. Bruger selv den kombination i vid udstrækning. De ægte bushcraftere vil bare ikke give dig mange point.

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Re: Størrelse på en god bushcraftkniv?

Indlæg af PeptoBizmo » 14. aug 2018, 20:29

Joe_Archer skrev:
14. aug 2018, 19:30
Jeg har kigget på to modeller: Bravo 1.5 (ca 15.2cm blad) og Bravo Survivor (18.1 cm blad). Begge har kraftige klinger. Vil desuden medbringe en mindre kniv til finere opgaver, men vil gerne kniven kan bruges til det meste, der ikke kræver stor finesse. Hvad tænker de mere erfarne her om størrelsen på en god primær bushcraftkniv, der er støttet af en mindre til fint arbejde?
I det budget og den størrelse går jeg selv og venter på Spyderco Province:
https://www.lamnia.com/da/p/37888/knive ... vince-kniv
Billede

Og den vil jeg med god samvittighed bruge til det du beskriver :smile:

Edit: Det virker måske lidt sjovt at nævne et andet mærke, nu du har lagt dig fast på Bark River, men det var lige så meget pga dit indlæg i tråden om knivloven :smile:
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Joe_Archer
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 14. aug 2018, 18:15
Interesser: Bushcraft
Geografisk sted: Jylland

Re: Størrelse på en god bushcraftkniv?

Indlæg af Joe_Archer » 14. aug 2018, 20:46

Jeg foretrækker nok en stor/lille knivkombo, så jeg kan vælge alt efter formål. Sav og økse vil være at foretrække i mange tilfælde, så uanset tror jeg det ville være at presse citronen at skulle overleve udelukkende med en enkelt kniv som værktøj. Til nogle opgaver vil jeg foretrække at arbejde med en større kniv i stedet for sav eller økse. Jeg har selv flere moraknive, der er rigtig gode til snittearbejde og meget billige. Til min primære kniv foretrækker jeg Bark Rivers slibning, der i min erfaring er solid og pålidelig, men kræver lidt tålmodighed samt øvelse at slibe, når det ind imellem er nødvendigt.

Det er en spændende verden. Vores “vildmarksture” har været på touristniveau, så det er helt nyt for os at kigge på den lidt mere seriøse survival/bushcrafting. Har kigget på gryder og foretrækker støbejern, men den har ikke ligefrem vægten med sig.prioteringen af grej bliver ikke på om kniven vejer +/-100g, men nok mere på at alt det vi med rimelighed selv kan lave og bygge bliver sorteret fra. Vores plan er at tage på ture som vi plejer og så prøve at blive klar til lidt mere til foråret. Men der er nu noget særligt ved at være ude om vinteren og lave mad over bål :)

Har ingen erfaring med spyderco eller 4V stål, men den kniv ser rigtig fin ud. 4V er måske ovre i et lidt mere rustresistent stål med egenskaber i stil med s30v? Rigtig fin kniv, der er nu noget særligt ved en kniv, der også har udseendet med sig 😂

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Re: Størrelse på en god bushcraftkniv?

Indlæg af PeptoBizmo » 14. aug 2018, 21:15

Joe_Archer skrev:
14. aug 2018, 20:46
Har ingen erfaring med spyderco eller 4V stål, men den kniv ser rigtig fin ud. 4V er måske ovre i et lidt mere rustresistent stål med egenskaber i stil med s30v? Rigtig fin kniv, der er nu noget særligt ved en kniv, der også har udseendet med sig 😂
Det skulle være gevaldig populært til "BladeSports" i.e konkurrence-hugning :biggrin:
Jeg skal primært bruge den til jagt, og et bål i ny og næ og der vil jeg aldrig for alvor udfordre det stål.
Modsat dig, har jeg lidt erfaring med Spyderco, har 6 af deres foldeknive, og nu vil jeg prøve en dolk.
Og den her har ganske rigtigt udseendet med sig :smile:
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Joe_Archer
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 14. aug 2018, 18:15
Interesser: Bushcraft
Geografisk sted: Jylland

Re: Størrelse på en god bushcraftkniv?

Indlæg af Joe_Archer » 14. aug 2018, 21:22

Jeg tror også når man har prøvet en kniv der bare føles helt rigtig, så er det svært at prøve noget andet 😁

Så er det nok mere i stil med 3V, der er meget stærkt stål. Har et par ældre jagtknive i 440 (hc måske) og de virker da, så noget af det er nok også bare kniv/stål-nørderi 😏

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Størrelse på en god bushcraftkniv?

Indlæg af Scrapper » 14. aug 2018, 21:31

Langt hen af vejen, så er det stålnørderi resultatet af snedig markedsføring fra diverse producenter af knive.

Hvis man kan se ud over behovet for det nyeste og fineste, så er klassisk O1 stål for eksempel rigtig fint.
Det samme med 440C.

Joe_Archer
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 14. aug 2018, 18:15
Interesser: Bushcraft
Geografisk sted: Jylland

Re: Størrelse på en god bushcraftkniv?

Indlæg af Joe_Archer » 14. aug 2018, 21:47

Ja det er jeg enig i. 440 er nem at slibe og vedligeholde, så det er bestemt funktionelt. Jeg tror det er lidt naturligt, når man begynder at nørde lidt dybere med ting. Det er klart at markedsføring har kørt nogle typer stål frem som superstål, der kan alt. Hvis man dykker ned i det, så tror jeg man kommer lidt ud over markedsføringen og indser at sådan et stål ikke findes, men at man kan finde noget, der både praktisk og teoretisk passer til en :)

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Størrelse på en god bushcraftkniv?

Indlæg af Sort » 17. aug 2018, 00:09

Økse hvis man skal noget rigtigt, altid en god lille kniv sådan i 6-8cm klingelængde fordi det har man i lommen.

De der store knive under machete størrelse er til at lukke op og skide i 99% af tiden, de er ikke til at skære fint med, holde ordentligt på, hugge noget i smadder eller på anden vis smarte. Heller ikke særligt rare at gå med i bæltet.
Dog har en god tveægget kampkniv en vis berettigelse bare fordi den er pisse provokerende at handle i netto med på vej ud i naturen under uopsætteligt bajerindkøb.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Størrelse på en god bushcraftkniv?

Indlæg af Scrapper » 17. aug 2018, 10:54

Det er rigtig svært at lukke en stor kniv op og skide i den.

En stor kniv er så fin at have med sig, hvis man ikke har planer om at vandre alverden.
Men der er da rigtigt mange, som ikke forstår værdien i en stor kniv.

I rigtig mange tilfælde, så vil jeg foretrække en god sav og en kniv på 12-15 cm, frem for at nappe en økse med.
Ikke at det er dumt med en økse, for det er da heller ikke sjældent, at jeg tager den med. Især hvis jeg ved at jeg skal producere gode mængder brænde.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Størrelse på en god bushcraftkniv?

Indlæg af C-X » 17. aug 2018, 13:18

Jeg har det lige modsat af Sort.

Selvom jeg samler på økser, så er det oftest min Skrama der kommer med i rygsækken, da den outperformer de fleste mindre økser, der fylder og vejer mere. Førend en økse har et skaft i armslængde, så giver den ikke ret meget cost/benefit, da den simpelthen er for tung at slæbe med, i forhold til det arbejde man producerer med den. Den store kniv kan det meste af, hvad den lille økse kan og så meget mere!
Deciderede macheter har en begrænset effekt til, til danske forhold, da de oftest er lavet til en anden vegetation, eller til at nedfælde veganere med.

Knive til mad og snit (f.eks. Mora Kansbol og std. Mora), Skrama og en foldesav, det løser fint størstedelen af mine tur-opgaver. Det er alligevel sjældent man kan tillade sig, at fælde større træer end Ø200 mm.

Mit svar, på det oprindelige spørgsmål, er en kort kniv, der kan snitte OG evt bruges til fødevarer, hvis man har det behov. Jeg køber dog ikke præmissen om kun én kniv, da en ekstra Mora ikke vejer mange hundrede gram. Har ofte 2-5 knive med, foldere og MT inklusive.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Joe_Archer
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 14. aug 2018, 18:15
Interesser: Bushcraft
Geografisk sted: Jylland

Re: Størrelse på en god bushcraftkniv?

Indlæg af Joe_Archer » 17. aug 2018, 23:40

Tak for de gode svar med forskellige perspektiver. Jeg hælder også til en stor Kniv og en lille kniv samt en sav.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Størrelse på en god bushcraftkniv?

Indlæg af Sort » 19. aug 2018, 17:34

Hvis du dropper en 600-800g økse for at få 2-5 knive med, har du vist ikke vejet knivene.

jo hvis man bare lige skal campere i baghaven, så er økse måske i overkanten, en god sav, evt bare commandosav er altid godt. Men det der med at sidde og daske med en stor kniv til ting blev jeg træt af for længe siden.

Men det handler også om stil, givet fuldstændigt frie hænder ville jeg smadre mig frem uden det store hensyn til fældning og genetablering. Jeg ville på den anden side aldrig snitte noget andet end af absolut nød, hvilket vil sige måske en fastklinget kniv og så et let multitool plus økse eller foldespade (rigtig NATO model med træskæfte).
Tiden ville gå med bueskydning og fiskeri og brænde bliver kortere helt af sigselv hvis der er ild i den ene ende, det er alene et spørgsmål om at starte stort nok, så er kløvning overflødigt og der er mere tid til at fiske og skyde.
(forstå mig ret jeg efterlader ikke et spor af væltede træer, skam klipper juletræer og starter skovbrande når jeg bare hyggecamperer på andres jord, men hvis det kom til at være vigtigt en dag, ryger det meste fintføleri altså overbord)

Andre har en mere harmonisk grundtanke og har glæde ved at snitte ting man kunne have haft med hjemmefra, fifle med at lave ild på 8 forskellige måder osv. Hvilket jo er nyttigt nok at kunne om ikke andet fordi man kan lide det, det er bare ikke rigtigt mig og derfor skal jeg ikke rigtigt bruge fire specialknive til alt muligt.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Størrelse på en god bushcraftkniv?

Indlæg af C-X » 19. aug 2018, 18:26

Jo, knivene er skam vejet.

Det kunne f.eks. være den faste pulje:

Foldekniv, f.eks. Spiderco SpyDK, der næsten altid er med, bare fordi ...
Mora Kansbol, til min mad, og den vejer ikke meget.
Terävä Jääkkäripukko 110 eller Lionsteel M3, til generelle formål.
Terävä Skrama, i stedet for øksen.

Totalt ikke mere end en fornuftig størrelse alene. Økser der vejer mindre end en lægtehammer er alligevel specialværktøj eller en joke.

Og så måske-knivene:

MT kun hvis jeg ved jeg får brug for de andre værktøjer.
Hultafors arbejdskniv, hvis jeg skal snitte, for at snitte (vejer meget lidt).

Jeg laver gerne lidt mad, når jeg er på udflugt, og til det har jeg brug for brændsel. Min brænder er en lille stål-folde-konstruktion til kviste og mindre grene, men selv til træ i armstykkelse er stor kniv bedre.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar