Det nye underforum

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
Haze
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 50
Tilmeldt: 16. jan 2011, 14:51
Interesser: Friluftsliv
Geografisk sted: Esbjerg

Det nye underforum

Indlæg af Haze » 7. dec 2011, 06:24

Jeg spurgte en admin om vi kunne få dette nye underforum, da jeg synes bushcraft og overlevelsesmentalitet i naturen er skide spændende og så kan det aldrig skade at lære noget nyt i de baner. Efter en afstemning og lidt snak frem og tilbage er foraet "Bushcraft/Overlevelse" nu blevet stablet på benene.

Tag nu godt imod og hold jer endelig ikke tilbage med at starte nye topics, der passer til denne kategori.
:rock: :rock: :rock:

Slettet bruger

Re: Det nye underforum

Indlæg af Slettet bruger » 7. dec 2011, 09:28

Sådan ! Det skal nok blive spændende :) Der er ikke noget federe end når man er alene i naturen med sit grej !

:goodpost: og :NVFrules:

JMJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 355
Tilmeldt: 10. sep 2010, 15:50
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Det nye underforum

Indlæg af JMJ » 7. dec 2011, 20:37

hej drenge .
ja det er fedt at være i naturen med sit grej , men men men det er federe at være i naturen uden noget grej for så har man fornøjelsen ved at lave det selv
da jeg elsker at arbejde i flint , træ , ben og læder .
Us ranger lærer også at lave våben af sten,ben og træ .
mvh jmj.

Haze
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 50
Tilmeldt: 16. jan 2011, 14:51
Interesser: Friluftsliv
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Det nye underforum

Indlæg af Haze » 8. dec 2011, 10:05

JMJ skrev:hej drenge .
ja det er fedt at være i naturen med sit grej , men men men det er federe at være i naturen uden noget grej for så har man fornøjelsen ved at lave det selv
da jeg elsker at arbejde i flint , træ , ben og læder .
Us ranger lærer også at lave våben af sten,ben og træ .
mvh jmj.
Helt enig.
Jeg drømmer stadig om at prøve at overleve en uge i skoven kun udstyret med det tøj jeg har på, min kniv, et tæppe og min lille bug-out-box (gammel mobiltelefon-æske jeg har fyldt med divese lækkerier).

Problemet er at jeg ville skaffe føde Bla. Vha. fælder, snarere og jagt med primitive våben og her ville lovginingen blive et issue.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Det nye underforum

Indlæg af Marius » 8. dec 2011, 12:55

Haze skrev:Helt enig.
Jeg drømmer stadig om at prøve at overleve en uge i skoven kun udstyret med det tøj jeg har på, min kniv, et tæppe og min lille bug-out-box (gammel mobiltelefon-æske jeg har fyldt med divese lækkerier).

Problemet er at jeg ville skaffe føde Bla. Vha. fælder, snarere og jagt med primitive våben og her ville lovginingen blive et issue.
"Jeg drømmer stadig om at prøve at overleve en uge i skoven kun udstyret med det tøj jeg har på, min kniv, et tæppe og min lille bug-out-box (gammel mobiltelefon-æske jeg har fyldt med divese lækkerier) og min advokat.

Problemet er at jeg ville skaffe føde Bla. Vha. fælder, snarere og jagt med primitive våben og her ville lovginingen blive et issue."

Fixed :mrgreen:
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Det nye underforum

Indlæg af HappyNanoq » 8. dec 2011, 13:34

JMJ skrev:hej drenge .
ja det er fedt at være i naturen med sit grej , men men men det er federe at være i naturen uden noget grej for så har man fornøjelsen ved at lave det selv da jeg elsker at arbejde i flint , træ , ben og læder .
Us ranger lærer også at lave våben af sten,ben og træ .
mvh jmj.
Jeg kender et sted, ca 12km udenfor Qaanaaq, hvor du kan få din lyst styret.


Men jo, jeg foretrækker nu ture i naturen - MED grej.
Jeg er ikke sikker på at jeg kan få en blondine-tyggemaskine til at stå stille, mens jeg snitter en kniv i flint - heck, jeg skal være heldig hvis jeg finder træ, flint eller ben og samtidig kunne få det fri af jorden som er frosset i 8-9 måneder om året dér.


Har set meget "Bear Grylls" og ved godt at det langt hen af vejen kun er et tv-show, men der er mange gode bits indimellem - og det er jo herligt at se.
Dog har der været lidt for meget vægt på de ulækre ting han finder og spiser - og de kunne også tone hans trang til urin-drik lidt ned.

Men derudover er der lidt viden om faunaen som kan hjælpe én.

Den vigtigste del af overlevelse, IMHO, er nok.... accept af naturen som den nu engang er.
Da det bringer én til ro med "Her og nu" samt sin sans for kreative løsninger, altså - man skal se sig omkring, og se muligheder. Ikke se sig omkring og bande over at det ikke er Bilka man er faret vild i.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

JMJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 355
Tilmeldt: 10. sep 2010, 15:50
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Det nye underforum

Indlæg af JMJ » 8. dec 2011, 17:49

hej drenge .
ja der er steder på jorden som ikke er særlig gæstfri , og det sted du henviser happy nonoq lyder som et af dem . Man kan godt finde flint om vinteren i små vandløb som er isfri , jeg tror at det der slår en ihjel er når man giver op , og det skal man ikke selv om det er extrem forhold man er i . hvis man holder hovdet kold er man godt med undtaget i 40 minus grader der skal man holde hovdet varm
mvh jmj.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Det nye underforum

Indlæg af The Yeti » 8. dec 2011, 19:46

Mange dør af uvidenhed, og specielt fordi der ikke tager naturen alvorligt. Når man er alene skal der ikke særligt store fejl til før man ender i en negativ spiral hvor en række af mindre fejl summerer op til noget der pludseligt er farligt.

Type : Jeg kan da sagtens hoppe fra sten til sten... Ups jeg faldt i elven og er våd, og min ankel er da vist forstuvet, og var det virkeligt så vigtigt at pakke vandtæt. Her står man så våd til skindet, og uden mulighed for at tænde ild med de våde tændstikker.

Ja ja men op med teltet så ser der bedre ud i morgen. Føj jeg fryser, det telt skal bare op lige her og lige nu. Når det så blæser op så kommer straffen for at man ikke fandt et sted i læ, og sjuskede med bardunerne.

Nu står man så i regner med et telt der ikke kan holde en tør og heller ikke i læ, og pga den forstuede ankel kan man ikke gå efter hjælp, og så er det at man er fucked selv i sommerfjeldet...

Jeg har mødt min portion af kandidater til ovenstående. Jeg husker fx stadigt fyren, der i et par Ecco sko var på ved op i tågen på Hardanger uden kort og kompas, og alene med udstyr til at overnatte i hytterne (ingen plan B). Og jo han fortsatte, men jeg så måske heller ikke særligt troværdig ud efter en uge solo i fjeldet - lignede nok mest The Yeti, og lugtede nok også sådan. Jeg læst aviserne den næste uges tid og var rigtig glad for at der ikke stod noget om en dansker der var kommet til skade, for så skulle jeg have tumlet med tankerne - "Du kunne godt have gjort mere...". Eller hvad med... Nej I kender dem selv, så flere eksempler er næppe nødvendige, men der er en del.


Sent from my iPad using Tapatalk

Besvar