Begynder i friluftsliv, hjælp med grej.

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
Brugeravatar
Theis
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 149
Tilmeldt: 5. jun 2008, 16:59
Interesser: jagt og militæret.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1 time

Begynder i friluftsliv, hjælp med grej.

Indlæg af Theis » 9. jan 2012, 19:12

Hej alle NVF'ere.. Nu har vi jo fået det her dejlige buschcraft forum.. så vil jeg da lige stille et spørgsmål eller to..

Jeg har længe gået og leget med tanken om at komme ud i noget rå natur, men har aldrig haft modet på at komme afsted.... men har besluttet at nu skal det sku til at være her til forår/sommer/efterår alt efter hvordan det lige passer med arbejdet jo..

og da en hel månedsløn nok ikke rækker til alt det grej jeg skal have købt ind for at kan komme igang så er jeg vel nødt til at begynde i god tid at kigge og ligeså stille samle stumper ind hvilket slet ikke passer dårligt for en lille grejluder under oplæring som mig :biggrin:

så mit spørgsmål går på, hvad er absolut need to have, hvad er allerhelvedes rart men ikke nødvendigt. og den bedste del, nice to have?

Og regner med at mine mål bliver skandinavien. ikke længere væk end at jeg kan kommunikere mig ud af det hvis jeg står i lort til halsen pludselig... drengerøvs drømme som Canada, Alaska og den slags venter jeg lige nogle år med. :giggle:

Håber nogen kan hjælpe mig :biggrin:
Who dares wins. /SAS.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Begynder i friluftsliv, hjælp med grej.

Indlæg af Refraktorius » 9. jan 2012, 19:52

Padjelanta Nationalpark kunne være et sted at starte.

Forholdsvis civiliseret, men ikke mere end at der dør et par tyske turister om året deropppe.

Du kan tage toget derop til den ene ende af din rute, og så tage toget hjem fra den anden.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Begynder i friluftsliv, hjælp med grej.

Indlæg af The Yeti » 9. jan 2012, 20:12

Refraktorius skrev:Padjelanta Nationalpark kunne være et sted at starte.

Forholdsvis civiliseret, men ikke mere end at der dør et par tyske turister om året deropppe.

Du kan tage toget derop til den ene ende af din rute, og så tage toget hjem fra den anden.
Hvis han skal så højt op kan han passende starte på den anden side af grænsen i Rago, som er en norsk nationalpark.

Som begynder ville jeg dog begynde på fx Skåneledan, eller hvis det skal være lidt mere natur Hardangervidda. I DK kan man nu også finde nogle fine skove med naturlejerpladser, så det er ikke nødvendigt at rejse udenlands for at få lov at overnatte under åben himmel. Vil du rejse let, og i lavlandet, så kan du overveje at anskaffe en hængekøje. Skal du højere op så er et telt et must.

Skal du prioriterer udstyret, så må det være noget i stil med:

Støvler
Kniv
Dagstursrygsæk
Kogegrej - evt. grej til mad over bål
Rygsæk
Telt, underlag og sovepose


Men nogle af tingene hænger lidt sammen. En længere tur kræver fx alle tingene.

Nu håber jeg ikke at Batman kommer efter mig, men inde på www.opdagverden.dk kan du også finde lidt idéer.

Husk i øvrigt at du ikke skal ret langt ind i ødemarken før din GSM telefon ikke rækker. Så enten rejs sammen med nogen, hav meget klare aftaler så nogen leder efter dig rimeligt hurtigt, eller overvej en nødsender. Sommerfjeldet kan sagtens være lidt tricky. Sne kan komme i alle måneder, selvom midt juli og august ud er rimeligt sikre. JEg har i juni fået 15 cm sne i løbet af en nat. Så bliver alting hvidt, og kan man ikke gå efter højdekurverne på kortet er man rimeligt solgt. So come prepared.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9705
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2158 times
Kontakt:

Re: Begynder i friluftsliv, hjælp med grej.

Indlæg af Bofhenator » 9. jan 2012, 20:44

Jeg har brugt Skåneleden på flere ture når det har været sammen med uerfarne føljesvende, mest ifm med arbejdet (jeg arbejder med socialt belastede børn og unge). Det er langt nok væk til ungerne ikke er i tvivl om de er kommet ud i vildnisset og stadig inden for gsmdækning hvis noget skulle gå galt.

Der er glimrende kort over alle ruterne, med angivelser af shelters, vandposter osv. Det er til at komme til og fra med tog og området byder på rigtig flot terræn! Der er en masse oplysninger her: http://www.skaneleden.se/ Der kan man bla se om der er vandposter der er i udu, oplysninger om de enkelte ruter osv osv. Vær især opmærksom på om der er vand i brøndende alt efter årstiden (det er ofte frosset om vinteren).

Der er oftest brænde ved shelters og det er god stil at efterlade noget til de næste :-) Jeg har en lille gerber økse med, men der er tit en økse hvis du ender i et shelter. En ordentlig kniv! Det er der mange meninger om, jeg har en gerber foldekniv og en glock feltkniv. Det er ikke verdens fedeste, men de kan holde og de koster ikke en formue hvis de forsvinder.

Kluns i Fjällrävens G-1000 stof er jeg rigtig glad for, jeg har et par grå Greenland (tror jeg de hedder) og en anorak uden foer og så kan man fylde på inden under. Og en bivvy eller et teltflag hvis du skal alene afsted. En sovepose er tung hvis den skal kunne holde dig varm når det er koldt, men det kommer jo an på årstiden! Jeg bruger et lille trangiasæt med en multibrænder eller laver mad over bål. Frysetørret mad er ikke så tungt at gå med på ryggen som dåser og dåsemad er håbløst tungt hvis du skal være væk ret længe.

/bofh
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Thomas E
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 253
Tilmeldt: 10. aug 2008, 14:38
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Syd øst DK (+Nord øst Finland)
Has thanked: 30 times
Been thanked: 11 times

Re: Begynder i friluftsliv, hjælp med grej.

Indlæg af Thomas E » 9. jan 2012, 22:56

- Foruden et godt yderlag (bukser og jakke) + en kasket eller bøllehat plejer min pakkeliste at indeholde:

- Gode støvler
- En god rygsæk (husk: det er bedre at have ekstra plads i tasken end at skulle spænde ekstra ting på siderne og risikere at ødelægge balancen)
- Kompas + kort
- Gaiters
- Lange underbukser
- Fleece
- En eller anden form for halstørklæde
- En hue
- Handsker
- Kniv
- Pandelampe
- En lille økse eller machete
- Noget til at starte et bål (ved længere ture er der et stormkøkken med)
- drikkedunk og/eller "drikkepose" i rygsækken (afhænger af årstiden)
- Sovepose (hellere for varm end for kold)
- liggeunderlag
- Teltflage + barduner og pløkker
- mindst 10m 6mm nylonreb (kan bruges tll meget godt)

Den korte version er jo nok, at grejet varierer efter hvad formålet med turen er og hvilken årstid der er tale om...
Har hverken plads eller penge til alt det jeg "mangler"

KimH
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1821
Tilmeldt: 16. apr 2006, 08:38
Interesser: Håndvåben - 2.ww våben
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 33 times

Re: Begynder i friluftsliv, hjælp med grej.

Indlæg af KimH » 10. jan 2012, 10:27

http://www.spejdersport.dk/warmpeace-fo ... herre.aspx

Denne er et rigtig godt alternativ til fleecen. Fylder ingenting og er bare smaddervarm

http://www.apotekeren.dk/produkter/pers ... MPE-1.aspx

Dette er et must, hvis du ikke har mulighed for at kunne vaske dine hænder.

Derudover bør du lave dig et lille apotek bestående af:

Plaster
Hovedpinepiller
Diarré piller
osv....

Myggenet til ansigtet.
Du kan også købe soveposer hvor det er indbygget.
Masser at små frostposer, da du ikke ved om du kommer til at skulle leve en uge i regnvejr. Så er det dejligt at ting som mobil - gps og andet elektronik kan holdes tørt.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Begynder i friluftsliv, hjælp med grej.

Indlæg af Marius » 10. jan 2012, 11:42

hmm.. need to have
Som de andre: skaltøj, varmt tøj, undertøj, støvler
Gode sokker, indersok + ydersok, de er dyre, men du sparer på vabelplaster.
Godt underlag, dyrt, men du er sikrere på fødderne og i hovedet, hvis du er udhvilet.
Regnslag, der kan dække rygsækken. Giver mulighed for friere jakkevalg og tarp mulighed.
Foldespade/håndskovl, til æh.. toilette. Foldespade kan indeholde sav, men fungerer ikke som økse.
Håndsæbe.
Solhat, du sparer på solcreme.
Tørklæde, kan bruges både som beskyttelse mod varme (skygge+gøres vådt) og kulde.
Toiletpapir i frysepose (rullen kan lige være der og resten af posen stoppes ned i hullet, vådt toiletpair er meget ærgerligt)
Pincet.
Lille slibesten.
Lommespejl.
3-i-ener

Mad
Figenstænger for hurtig energi, der ikke fiser af med det samme(figenpålæg er billigst), tørrede pølser (fås pakket enkeltvis i Netto, masser af krudt i dem som snacks/frokost). Lidl har billigste tørfoder (men skal koge længe). Tortillas som brød (billige, knækker ikke/tørrer ikke/mugner ikke/smuldrer ikke). Trekantsmøreoste (billige, kan holde sig rimeligt længe). Tørrede bær. Havregryn.

Nice to have
Whisky. Pulverkaffe. Chokolade. Et stykke pressening at sidde/ligge på.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9705
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2158 times
Kontakt:

Re: Begynder i friluftsliv, hjælp med grej.

Indlæg af Bofhenator » 10. jan 2012, 13:09

Marius skrev:
Nice to have
Whisky. Pulverkaffe. Chokolade.
Rigtig god post! Men ovenstående er da vist ikke kun nice to have ;-)

/bofh
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Begynder i friluftsliv, hjælp med grej.

Indlæg af Marius » 10. jan 2012, 14:32

bofhenator skrev: Rigtig god post! Men ovenstående er da vist ikke kun nice to have ;-)

/bofh
My mistake :mrgreen:
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
AffeMitWaffe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 112
Tilmeldt: 6. maj 2009, 16:38
Interesser: Jagt, mili. Og skydegrej.
Geografisk sted: Kjøvenhavn
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Begynder i friluftsliv, hjælp med grej.

Indlæg af AffeMitWaffe » 16. jan 2012, 08:24

Et par trekking sko!! lavet i noget mesh/net. De har et utal af formål.. Skal du lige over noget vand der er lidt dybt er de rare at skifte til så du ik skal vade videre i våde støvler.
Finder du ud af du vil bade lidt er de rare at ta på så du ik lige får skåret fødderne på sten eller hvad der nu ellers kan ligge af skarpe genstende..
Og ikke mindst når du camper kan du skifte fra støvler til sko så fødderne kan slappe lidt af og få luft!

Stadium har nogle gode Reebok på tilbud til 199,- i øjeblikket! DET ER BILLIGT!!
AffeMitWaffe
Eksiljyde på djævleøen...

Brugeravatar
OverSjanten
This member is
This member is
Indlæg: 513
Tilmeldt: 15. jan 2007, 09:54
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 81 times
Been thanked: 131 times

Re: Begynder i friluftsliv, hjælp med grej.

Indlæg af OverSjanten » 16. jan 2012, 09:34

Marius skrev:Toiletpapir i frysepose (rullen kan lige være der og resten af posen stoppes ned i hullet, vådt toiletpair er meget ærgerligt)
Når vi nu ER ved "Nice To Have", så er jeg blevet så gammel, og har erhvervet grej i så mange år, at når jeg har lyst til at shoppe, så skal jeg lede grundigt efter undskyldingerne som bare med en anelse fornuft kan retfærdiggøre en ny grej-stump's berettigelse.
Denne her var netop en af den slags ting jeg tænkte bare var "lidt-for nice-to-have-skråstreg-lidt-over-kanten"
http://www.spejdersport.dk/sea-to-summi ... older.aspx
Alligevel købte jeg den, og har efterfølgende opdaget at det er en rigtig praktisk ting. Så praktisk at det lidt negativet klingene "Nice-To-Have" bliver gjort til skamme, og at jeg skulle have haft sår'n en fra starten af.
Nu er jeg jo mest kanomand, og da citatet ovenfor med "vådt toiletpair er meget ærgerligt" er yderst sandt, så vil jeg da lige nævne at plastikposer, fryseposer og lignende, altså IKKE KAN lukkes vandtætte så de holder tørt i mere end blot ganske få sekunder under en komplet neddykning.
Af samme årsag sværger jeg til ALTID at have ALT mit grej i vandtætte sække. (Det skal jo alligevel sorteres i nowed i rygsækken)
Da toiletpapirsholderen er lukket som en vandtæt sæk, så ER den vandtæt.
Desuden har det flere gange vist sig yderst praktisk at udformningen holder papiret tørt under brug når det regner, da det er gemt oppe i holderen. (Som man iøvrigt bare kan lade hænge ved latrinet hvis man er flere afsted.)
(Og til 119,- så kan det da ikke gå helt galt. Udover det tøj du har på, og en god kniv, så er lokumspapir jo nok det eneste du med sikkerhed har på pakkelisten til ALLE ture, UANSET destination, aktivitet eller varighed)

MBH
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 288 times
Been thanked: 1073 times

Re: Begynder i friluftsliv, hjælp med grej.

Indlæg af Langenge » 19. feb 2012, 16:40

MIN erfaring, både som spejder (mange, mange år siden), som soldat, og som "for sjov ødemark og fjeldvandrer":
I prioriteret rækkefølge:

1. Støvler (gå i dem et par måneder inden du skal på tur).
2. Tøj, der passer til årstid og hvad du skal foretage dig.
3. Vanddunk.
4. Mobiltelefon.
5. Medicin.
6. Et par lighterer i skrigende farver.
7. Let kogegrej.
8. Kniv (man kommer langt med en af de små røde lommeknive, der er IKKE brug for en Rambo-kniv).
9. Gaffatape.
10. Toiletpapir.
11. En rulle plasticposer.
12. Rygsæk.
13. Sovepose.
14. Liggeunderlag.
15. Kompas og kort (Dette afhænger meget af hvor du går hen, og i hvor lang tid)
16. Telt.
17. Og SÅ kommer alt gejlet :-)

Men det afhænger meget af HVOR, i hor LANG TID du vi være ude, samt HVORFOR du vil være ude!
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Begynder i friluftsliv, hjælp med grej.

Indlæg af Raptor357 » 19. feb 2012, 17:16

Den her er universel og kan bruges over det meste

Støvler og sokker. massere af sokker.
Vanddunk/flaske. en lille at drikke fra og en i tasken du opbevarer vandet i. opbevaringen skal være på mindst 2l.
1, hjælps forpakning med alt hvad du skal bruge, lige fra kondomer over plaster til Penicillin og satur sæt.
Noget at lave ild med. tændstikker dyppet i stearin brænder bedre og er vandfaste. Gerne en pakke storm tændstikker også.
Trangia eller lignende til madlavning.
Sovepose med vandtæt overtræk.

Tag så lige en mere med på turen. at rende rundt alene er ikke tilrådeligt for nogen. men slet ikke for en førstegangs rejsende.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
SIBs
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 83
Tilmeldt: 27. okt 2011, 16:22
Interesser: pistolskydning, og naturen
Geografisk sted: Fynsland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: Begynder i friluftsliv, hjælp med grej.

Indlæg af SIBs » 29. feb 2012, 13:12

Du når langt ved at læse et par gode bøger først! "Survive!" af Les "Surviorman" Stroud, er ikke det dårligste sted at begynde. Han giver dig også nogle gode retningslinier i at sikre dig du kommer hjem igen... (Går ud fra det er prioritet nr.1)

I mine øjne er det vigtigste dit fodtøj. Sørg for de er gået til, men ikke slidt op!
Theis skrev:Jeg har længe gået og leget med tanken om at komme ud i noget rå natur, men har aldrig haft modet på at komme afsted.... men har besluttet at nu skal det sku til at være her til forår/sommer/efterår alt efter hvordan det lige passer med arbejdet jo..

og da en hel månedsløn nok ikke rækker til alt det grej jeg skal have købt ind for at kan komme igang så er jeg vel nødt til at begynde i god tid at kigge og ligeså stille samle stumper ind hvilket slet ikke passer dårligt for en lille grejluder under oplæring som mig :biggrin:

så mit spørgsmål går på, hvad er absolut need to have, hvad er allerhelvedes rart men ikke nødvendigt. og den bedste del, nice to have?

Og regner med at mine mål bliver skandinavien. ikke længere væk end at jeg kan kommunikere mig ud af det hvis jeg står i lort til halsen pludselig... drengerøvs drømme som Canada, Alaska og den slags venter jeg lige nogle år med. :giggle:

Håber nogen kan hjælpe mig :biggrin:
Ellers så start i det små! Find en weekend oppakning der passer dig og test det i haven, lær at bruge dit grej i haven når det regner, slå din hængekøje op når det regner eller er mørkt (ja hængekøje http://hennessyhammock.com/catalog/spec ... _asym_zip/ kan kun anbefales!), det vil spare dig for en del ærgrelser når du kommer på "rigtig" tur. Gucci-grej/gear er fedt at have men kun hvis du ved hvordan det skal bruges!
Der er faktisk en del "primitive" campingpladser i Danmark, start med en weekend tur eller to. Har du en makker med så er det altså alt andet end lige sjovere når man er to! Holder du dig herhjemme er du på relativ sikker grund. Du har mulighed for at finde fejl og mangler ved dit gear-opsætning inden du giver dig i kast med Nationalparker i udlandet.
Langenge skrev: 8. Kniv (man kommer langt med en af de små røde lommeknive, der er IKKE brug for en Rambo-kniv).
Delvist enig! IKKE en Rambo-kniv men en god dolk med fuld tange er et must! Tager du afsted primitivt er en lommekniv på nice-to-have listen og fuldtange dolken på absolute-must-haves! Særligt med den danske lovgivning der forbyder lommeknive med låsbar klinge! :evil:
"Nothing is more destructive of respect for the government and the law of the land than passing laws which cannot be enforced." -Albert Einstein

Thedalitz
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 13. apr 2011, 10:25
Interesser: Udendørsaktiviteter med mere
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 2 times

Re: Begynder i friluftsliv, hjælp med grej.

Indlæg af Thedalitz » 29. feb 2012, 14:29

SIBs skrev: Særligt med den danske lovgivning der forbyder lommeknive med låsbar klinge! :evil:
Er det ikke enhåndsfoldeknive der er :asswipe: og alm låsbare er ok så længe der er "Anerkendelses værdigt formål" :what:

Og så er en fuldtange da langt det rareste at have med anyhow

Brugeravatar
SIBs
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 83
Tilmeldt: 27. okt 2011, 16:22
Interesser: pistolskydning, og naturen
Geografisk sted: Fynsland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: Begynder i friluftsliv, hjælp med grej.

Indlæg af SIBs » 1. mar 2012, 15:30

Thedalitz skrev:
SIBs skrev: Særligt med den danske lovgivning der forbyder lommeknive med låsbar klinge! :evil:
Er det ikke enhåndsfoldeknive der er :asswipe: og alm låsbare er ok så længe der er "Anerkendelses værdigt formål" :what:

Og så er en fuldtange da langt det rareste at have med anyhow
Er "Anerkendelses værdigt formål" ikke bare en gummiparagraf i lovgivningen? Det eneste en ikke låsbar kniv kan bruges til er at smøre leverpostejsmadder med, måske skrælle et æble eller skære pølse med. Desværre tror jeg at argumentet "Det er det sikkerhedsmæssigt mest forsvarligt" ikke "anerkendelses værdigt" nok, hvis man vil bære kniv i hverdagen! :mad:
"Nothing is more destructive of respect for the government and the law of the land than passing laws which cannot be enforced." -Albert Einstein

Thedalitz
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 13. apr 2011, 10:25
Interesser: Udendørsaktiviteter med mere
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 2 times

Re: Begynder i friluftsliv, hjælp med grej.

Indlæg af Thedalitz » 1. mar 2012, 20:29

Mener der er et svar fra en minister el. lign her et sted på NFV der siger noget om det.
Ellers så er en tur ud i naturen jo ikke det samme som til hverdag

Besvar