Hikerkøkken Biolite

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
Brugeravatar
Mohabba
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 44
Tilmeldt: 15. jun 2006, 16:54
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Been thanked: 2 times

Hikerkøkken Biolite

Indlæg af Mohabba » 13. jan 2012, 14:23

http://vimeo.com/32822376

"Open wood fires are inefficient, wasting potential energy and creating toxic smoke due to incomplete combustion. Carefully designed stoves that use fans to blow air into the fire can dramatically improve combustion. However, such stoves require small amounts of electricity to power their fans and most people who cook on wood are without grid or battery access. BioLite stoves solve this problem by converting a fraction of the fire’s thermal energy into electricity to power our combustion improvement system. Excess electricity is made available to users for charging small electronic devices such as mobile phones, LED lights, GPS and many others."

Billede
"If it works....fix it!"

Brugeravatar
Pat
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 342
Tilmeldt: 24. mar 2005, 15:48
Interesser: MC, jagt, skydning, fiskeri.
Geografisk sted: Nordsjælland, Vejby
Has thanked: 15 times
Been thanked: 14 times

Re: Hikerkøkken Biolite

Indlæg af Pat » 13. jan 2012, 15:23

Til 129$... Det er faktisk ikke galt. Men jeg er en sucker for sprit. Og det er ligessom også virkbart når der er vådt! Ligessom gas og andre brændstoffer. Men helt sikkert et fint produkt, da den også levere mulighed for tilslutning og opladning af elektroniske dimser.

Brugeravatar
Ledsmoke
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 442
Tilmeldt: 4. nov 2005, 00:07
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vonge
Has thanked: 53 times
Been thanked: 21 times

Re: Hikerkøkken Biolite

Indlæg af Ledsmoke » 19. jan 2012, 22:10

Funky!
Hvis du ikke har brug for lade funktionen kan du spare ca 129USD ved at se på youtube efter rocket stove.
Den første tager 20 minutter at lave og efter du har brugt den 20 minutter så ved du hvordan den næste skal være for at passe dig. Efter et par generationer og en masse sjove små bål har du en model du bare elsker.
Det skal lige siges at alle dem du ser på youtube AFAIK virker fint. Men vi har alle vores ideer til hvordan det bliver perfekt!

EDIT: Det gik lige op for mig at rocket stove også bruges om store ovne som man varmer huse op med. Dem jeg taler om er lavet af et par konservesdåser i stor størrelse som man tilvirker til en ovn til én gryde eller pande og man skal nok have oplevet hvor godt det virker for at forstå det helt. Det er godt.
Mvh Ledsmoke

Et demokrati er kun så godt som de informationer der tilgår dets borgere.

Fakta : Loven gælder kun for dem der bliver fanget!

Brugeravatar
37Webbing
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 25. maj 2010, 00:14
Interesser: Samler / Militærhistorie
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 42 times
Been thanked: 41 times

Re: Hikerkøkken Biolite

Indlæg af 37Webbing » 19. jan 2012, 22:38

Det var da lige godt vildt. Men jeg er mere den traditionelle type. Sprit, eller åbent bål. Vil helst ikke slæbe på for meget :giggle:

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1538
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Hikerkøkken Biolite

Indlæg af Wildlife » 4. feb 2012, 20:54

Ellers kunne en IKEA HOBO stove måske være et bud?

http://www.ikeahackers.net/2011/11/ikea-hobo-stove.html

Enten med http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/30131716/ eller http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/30011832/

Så koster det ikke mange basseører :)
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Synthesis
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11. okt 2008, 11:38
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 15 times

Re: Hikerkøkken Biolite

Indlæg af Synthesis » 4. feb 2012, 21:14

Man laver da sin egen stove. http://www.youtube.com/watch?v=a5Q2-mXk4Bo

Spørg i den lokale pølsevogn efter dåser der er store nok.
"Når ét menneske lider af vrangforestillinger kalder vi det sindssyge - når mange mennesker lider af vrangforestillinger kalder vi det religion" Robert Pirsig

Brugeravatar
Havkat
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 370
Tilmeldt: 3. feb 2006, 17:10
Interesser: Jagt på land og vand.skydning
Geografisk sted: Trekants området.
Has thanked: 32 times
Been thanked: 13 times

Re: Hikerkøkken Biolite

Indlæg af Havkat » 5. feb 2012, 18:02

Det handler vel om at kunne klare sig med det der er ved hånden i en given situation :blink: ,ikke om hvad man kan købe af lækkert grej :shame:
Nå men sådan en Hobo stov tager det kun ca 15 min om at lave fra start til vandet koger eller sneen er smeltet.
Jeg brugte en tom dåse og en kniv til at lave huller med.

Billede
Vaffeldåsen Hmmm.

Billede

Et stk bøjet blik til at sætte kogegrejet på.

Billede

Kedlen med noget sne i.....det er vel overlevelse det drejer sig om :mrgreen:

Billede

Så er der sat vand over til kaffe.

Billede

Det tog ca 15 min fra start til der var varmt vand. :blink:
" Latter er indre jogging"

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Hikerkøkken Biolite

Indlæg af The Yeti » 5. feb 2012, 18:17

Jeg synes at idéen med at brænde små pinde er fin, men når jeg praktiserer det så bruger jeg normalt blot nogle sted som bålsted. Sprit slæbte jeg rundt på i mange år indtil det gik op for mig hvor lidt man får for 'pengene'. Benzin er 3 gange så effektivt og gas 4 gange.

I dag har jeg enten et par pinde med, som jeg så rister maden over. Eller også er mit omnifuel køkken med. De fleste gange har jeg gas med til det, men skal jeg bruge panden foretrækker jeg benzin da gassen selv på lavt blus varmer for meget. Når jeg rejser ved jeg ikke hvad brændstof jeg kan skaffe når jeg kommer frem, og her er det en fordel at kunne kører på alt fra diesel over jetfuel, petroleum, flydende gas (når der er pisse koldt (og nej så er det ikke gas mere, but you get the point)) til gas. En gang jeg var på Svalbard måtte jeg således først kører på gas og senere på petroleum. Krybebirken giver i øvrigt ikke meget træ at brænde...

Gutten her laver nogle fine videoer hvor han bl.a. har leget med små køkkener.

http://www.youtube.com/user/ProfessorHammock

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Hikerkøkken Biolite

Indlæg af Longrifle » 10. feb 2012, 12:49

Jeg lavede en Ikea hobo pot sidste år, og havde den med i Värmland....

Ikke overbevisende! Tager al for lang tid at få vandet i kog.

Så i år tager jeg min Coleman benzinbrænder med igen, og supplerer denne med bål.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Besvar