rent vand?

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4083
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 565 times
Been thanked: 369 times

Re: rent vand?

Indlæg af Caspian1911 » 19. feb 2012, 21:34

HappyNanoq skrev:
Caspian1911 skrev: Det er fuldstændig rigtigt, men hvorfor så bruge en RO membran, som er mange gange dyrere end et microfilter. Det giver ingen mening.
Hvorfor bruger nogen en toptunet 1911 9mm eller .45, når en seksløber i cal kunne gøre det.?

Same difference.!
Vis mig et vandrensningssystem, hvor det er dokumenteret RO, uden der skal fjernes salte, så er jeg overbevist. Indtil da vil jeg holde på det ikke eksisterer.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: rent vand?

Indlæg af HappyNanoq » 19. feb 2012, 21:43

Caspian1911 skrev: Det er fuldstændig rigtigt, men hvorfor så bruge en RO membran, som er mange gange dyrere end et microfilter. Det giver ingen mening.
Hvis du researcher emnet lidt, finder du at du sagtens kan få RO-filtre med membraner ned til 0.1 nanometer i filtreringsgrad - men du kan også få filtre med 5.000 nanometer i filtreringsgrad.

Partikkelfiltrering er gerne 1 micrometer eller større som filtreres bort.
Microfiltrering defineres ved 50 nanometer eller større som filtreres bort.
Ultrafiltrering defineres som noget nær 3-5nanometer eller større som filtreres bort.
Til slut ligger de fineste RO-membraner i 0.1nanometer klassen, som er hyperfiltrering.

Under alle omstændigheder kan man vælge en RO membran til det ønskede formål, men korrekt - er det bildæk og cykelstyr man ønsker at filtrere væk, så er RO nok lige fint nok.

Det er udelukkende et spørgsmål om hvilken filtreringsgrad man ønsker - så kan man få et RO filter/membran til det.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2368 times

Re: rent vand?

Indlæg af Refraktorius » 19. feb 2012, 21:49

Lasse68 skrev: Som drikkevand er det dog i praksis ubrugeligt da vand der er fuldstændigt afsaltet er giftigt i større mængder. Hvis man drikker det vil det til sidst afsalte ens krop så man dør.
Nu går det lidt off topic, men kan du give mig en pålidelig reference på det?

Jeg vil vove det postulat, at det er en røverhistorie!
Såfremt man indtager en almindelig afbalanceret kost, så kan man uden problemer drikke al det destillerede vand man gider.
Hvis andet var tilfældet, så var den grønlandske befolkning for længst uddød af at drikke smeltet sne.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: rent vand?

Indlæg af HappyNanoq » 19. feb 2012, 21:54

Caspian1911 skrev:
HappyNanoq skrev:
Caspian1911 skrev: Det er fuldstændig rigtigt, men hvorfor så bruge en RO membran, som er mange gange dyrere end et microfilter. Det giver ingen mening.
Hvorfor bruger nogen en toptunet 1911 9mm eller .45, når en seksløber i cal kunne gøre det.?

Same difference.!
Vis mig et vandrensningssystem, hvor det er dokumenteret RO, uden der skal fjernes salte, så er jeg overbevist. Indtil da vil jeg holde på det ikke eksisterer.
Har allerede smidt et link til Ciklideklubben. Men den kører ikke med dit elskede tryk på 80 bar, så den tror du ikke på.

Søg på akvarie-forretninger, og hør dem om ROanlæg til akarier.
Nånej, de kører heller ikke med så højt tryk.

Der findes RO-anlæg til installering i både, som godt nok ikke har behov for at RO behandle saltvand, idet man RO-behandler vand som man får tanket på når man ligger til kaj.
I mange mindre udviklede lande kan man ikke stole helt på vandkvaliteten, så derfor vælger man at RO-behandle det vand man får i tanken, før man bruger det.
Altså RO-behandler allerede leveret drikkevand som en ekstra sikkerhed.


Jeg kan ikke se hvordan man kan overbevise dig, når du ikke vil acceptere det der bliver linket til - eller at det rent faktisk bruges mange andre steder, og ikke nødvendigvis kun til at fjerne salt fra havvand.

RO er en filtreringsmetode som på linie med almindelig filtrering, kan varieres alt efter hvad man ønsker at filtrere væk. Altså hvor man planlægger at komme i en nødsituation.


Personligt er jeg ligeglad med salt-fjernelse i den løsning jeg evt skal vælge, fordi jeg planlægger at fare vild i Grønland.

Jeg kan tage sne, isskosser/indlandsis, vand fra elve m.v. hvor der ikke er salte i, så det er ikke min bekymring og dermed har jeg ikke BRUG for et anlæg i rustfast stål, og pumper der kan trykforøge til 80 bar - men der kan stadig være brug for filtrering af det vand jeg finder, og her er RO filtrering da også en brugbar metode - men jeg kan nøjes med at vælge en lavere filtreringsgrad.

RO filtrering skaber et vandspild, hvor koncentratet skylles ud med de frafiltrerede ting man ikke ønsker - men dermed slipper man for mange mellemliggende filterskift, som hvis man havde valgt traditionelle filtre.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: rent vand?

Indlæg af HappyNanoq » 19. feb 2012, 21:58

Et sidste forsøg : http://en.wikipedia.org/wiki/Reverse_osmosis
Rain water collected from storm drains is purified with reverse osmosis water processors and used for landscape irrigation and industrial cooling in Los Angeles and other cities, as a solution to the problem of water shortages.

In industry, reverse osmosis removes minerals from boiler water at power plants. The water is boiled and condensed repeatedly. It must be as pure as possible so that it does not leave deposits on the machinery or cause corrosion. The deposits inside or outside the boiler tubes may result in under-performance of the boiler, bringing down its efficiency and resulting in poor steam production, hence poor power production at turbine.

It is also used to clean effluent and brackish groundwater. The effluent in larger volumes (more than 500 cu. meter per day) should be treated in an effluent treatment plant first, and then the clear effluent is subjected to reverse osmosis system. Treatment cost is reduced significantly and membrane life of the RO system is increased.

The process of reverse osmosis can be used for the production of deionized water.

RO process for water purification does not require thermal energy. Flow through RO system can be regulated by high pressure pump. The recovery of purified water depends upon various factors including membrane sizes, membrane pore size, temperature, operating pressure and membrane surface area.

In 2002, Singapore announced that a process named NEWater would be a significant part of its future water plans. It involves using reverse osmosis to treat domestic wastewater before discharging the NEWater back into the reservoirs.
Car washing

Because of its lower mineral content, reverse osmosis water is often used in car washes during the final vehicle rinse to prevent water spotting on the vehicle. Reverse osmosis is often used to conserve and recycle water within the wash/pre-rinse cycles, especially in drought stricken areas where water conservation is important. Reverse osmosis water also enables the car wash operator to reduce the demands on the vehicle drying equipment, such as air blowers.

Og var det ikke et dansk forskerhold der gjorde det muligt for NASA at genbruge astronauternes tis til drikkevand - også med RO.?


Kig dig omkring.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 87 times
Been thanked: 150 times

Re: rent vand?

Indlæg af Kode1303 » 19. feb 2012, 22:06

Refraktorius skrev:
Lasse68 skrev: Som drikkevand er det dog i praksis ubrugeligt da vand der er fuldstændigt afsaltet er giftigt i større mængder. Hvis man drikker det vil det til sidst afsalte ens krop så man dør.
Nu går det lidt off topic, men kan du give mig en pålidelig reference på det?

Jeg vil vove det postulat, at det er en røverhistorie!
Såfremt man indtager en almindelig afbalanceret kost, så kan man uden problemer drikke al det destillerede vand man gider.
Hvis andet var tilfældet, så var den grønlandske befolkning for længst uddød af at drikke smeltet sne.
Der findes mange links ved en googling - om det ER en røverhistorie, ved jeg ikke.

Historie fra DR

Historie fra Politiken

Politiken skriver bl.a. :
Vandforgiftning kan finde sted, når kroppens balance bliver forstyrret af store mængder vand. Det kan få hjernen til at hæve og lukke af for vejrtrækningen.
Make mine a carbine.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: rent vand?

Indlæg af HappyNanoq » 19. feb 2012, 22:12

Og for at støtte Lasse68, så jo, omvendt osmose bruges også til autoklaver - for at fjerne mineraler/kemikalier fra det vand der bruges til dampsterilisering af de operations-instrumenter der køres igennem processen.
Det findes på dels Getinge og 3M autoklaver i forskellige modeller.

Mineraler, eller kemikalier som klor m.v. vil kunne misfarve/skade de instrumenter efter autoklaveringen og kan give grobund for bakterier.


Det bruges også til skop-vaskemaskiner, som skyller endoskoper, laryngoskoper og orthoskopet med rent vand efter det er blevet skyllet igennem af en uhyrlig giftig rensevæske der æder alt i bakterier/vira og hvad der end måtte kunne risikere at gemme sig i de små "værktøjskanaler" i skopet efter en operation i form af "menneskelige rester".

RO anlæg bruges også af og til, til at rense vand til laboratoriet - oftest bruges dog ionbyttet vand, men RO anlæg findes til formålet også.
Her behandles almindeligt drikkevand, til decideret testvand.


HOH Vandteknik : http://www.hoh.dk/07_sektorer/sundhed.htm

Det skal lige siges, at ikke alle bruger RO til AFSALTNING !!!!
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4083
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 565 times
Been thanked: 369 times

Re: rent vand?

Indlæg af Caspian1911 » 19. feb 2012, 22:24

HappyNanoq skrev: Men den kører ikke med dit elskede tryk på 80 bar, så den tror du ikke på.
I fortsætter bare uden mig.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: rent vand?

Indlæg af Lasse68 » 19. feb 2012, 22:58

Jeg kan se på den HOH-hjemmeside som polarbamsen linker til, at der er en reference til "mit" anlæg på jobbet.
Det er sådan et her vi snakker om. Jeg har bare 2x2 af de hvide rør med membran inden i. Inden det når til membranerne er vandet kørt gennem 3 sand/kulfiltre med hver ca 3 tons sand/kul i. Den hvide 100 ltr. beholder man ser på billedet indeholder en slags sæbe som tilsættes når systemet renser membranerne. Sandfiltrene returskylles på traditionel vis.

Som en lille sidegevinst kan jeg fortælle at det er lidt nice at have den slags IK3-behandlet vand i hanerne. Det er super til batterier, hjemmelavet sprinklervæske og meget andet.
Vedhæftede filer
osmose.jpg
osmose.jpg (19.02 KiB) Vist 9091 gange
Senest rettet af Lasse68 19. feb 2012, 23:15, rettet i alt 1 gang.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
CharlieMike
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 344
Tilmeldt: 13. apr 2009, 22:26
Interesser: Skydning, jagt og nørderi
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: rent vand?

Indlæg af CharlieMike » 19. feb 2012, 23:04

Kode1303 skrev:
Refraktorius skrev:
Lasse68 skrev: Som drikkevand er det dog i praksis ubrugeligt da vand der er fuldstændigt afsaltet er giftigt i større mængder. Hvis man drikker det vil det til sidst afsalte ens krop så man dør.
Nu går det lidt off topic, men kan du give mig en pålidelig reference på det?

Jeg vil vove det postulat, at det er en røverhistorie!
Såfremt man indtager en almindelig afbalanceret kost, så kan man uden problemer drikke al det destillerede vand man gider.
Hvis andet var tilfældet, så var den grønlandske befolkning for længst uddød af at drikke smeltet sne.
Der findes mange links ved en googling - om det ER en røverhistorie, ved jeg ikke.

Historie fra DR

Historie fra Politiken

Politiken skriver bl.a. :
Vandforgiftning kan finde sted, når kroppens balance bliver forstyrret af store mængder vand. Det kan få hjernen til at hæve og lukke af for vejrtrækningen.
Dødsfaldet ved høj indtagelse af vand er sikkert sandt, det er i hvert fald muligt. Lidt googling afslører at LD50 er 7,2 liter for en mand på 80 kg, hvis han ellers reagerer som rotter. Hvis man drikker vand helt uden salt, vil det sikkert være lidt lavere. Vi spiser i forvejen dobbelt så meget salt som vi burde, så afsaltningsdøden (køkkensalt) virker ikke så truende... :popkorn:
Til gengæld bør man vist huske sin vitaminpille, eller leve som diætisterne foreskriver, hvis man insisterer på at leve af renset vand: http://en.wikipedia.org/wiki/Purified_w ... fied_water

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2368 times

Re: rent vand?

Indlæg af Refraktorius » 20. feb 2012, 08:48

Kode1303 skrev: Der findes mange links ved en googling - om det ER en røverhistorie, ved jeg ikke.

Historie fra DR

Historie fra Politiken

Politiken skriver bl.a. :
Vandforgiftning kan finde sted, når kroppens balance bliver forstyrret af store mængder vand. Det kan få hjernen til at hæve og lukke af for vejrtrækningen.
Jamen det er noget helt andet de refererer til!
Der er tale om at indtage voldsomme mængder helt almindeligt vand, og i så fald "skyller" man (primært) salt ud af kroppen.
Det er det samme der sker hvis folk sveder voldsomt, og kun indtager almindeligt vand.
Det er yderst velbeskrevet og der er ingen tvivl om at man kan blive alvorligt syg eller dø af at indtage overdrevne mængder vand.
Her fødevarestyrelsens udmelding.

Røverhistorien er: "Drikker du demineraliseret/destilleret vand, så dør du!"

Og den har jeg aldrig kunnet finde nogen bekræftelse på (og som før nævnt: Tusindvis af grønlændere har bevist det modsatte!)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: rent vand?

Indlæg af Lasse68 » 20. feb 2012, 10:43

Når man først begynder at søge lidt på vand, er det egentlig skræmmende hvor meget plat der findes.

Her er der en der taler om at vandmolekylerne i vandværksvand klumper sammen og de derfor ikke kan trænge ind i vores celler, med mindre vi køber en af hendes magneter.

http://www.klinik-terapia.dk/12972191

Her er der så en der mener at kunne give vandet helbredende egenskaber hvis bare det først stilles ind i en pyramide. Der er iøvrigt nogle betragtninger om pyramidernes oprindelse, som er grebet ud af luften. Fakta i den forbindelse er at man ved ALT om pyramidernes tilblivelse. Selv hvad de forskellige arbejdere hed og hvem de var gift med. Egypterne skrev alt ned. Så der ikke noget mystisk i pyramidernes tilblivelse (ud over hvad der fik egypterne til at gå fuldstændig bananas over Djosers trinpyramide og de næste 4 generationers forsøg på at overgå dette).

http://www.krystalkuglen.dk/index.php?o ... iew&id=459

Men så bliver man mere rolig og får genetableret sin tro på naturens orden og menneskenes skepsis, når man ser denne hjemmeside.

http://skeptica.dk/artikler/?p=3724


Jeg har idag konfronteret de 3 maskinmestre her på stedet med vores diskusion om det farlige ved at drikke RO-behandlet vand.

Den tekniske chef: "Det skal man bestemt ikke. Det smager heller ikke godt...." Men mere ved han ikke, viser det sig.

2. Maskinmester: "Uha det er jo frygteligt aggresivt. Det æder rørende". Konfronteret med det faktum at cola er meget surere, erkender han at det ved han nok heller ikke noget om.

1. Maskinmester, som er ham der har det daglige ansvar for vandbehandlingsanlægget, trækker på skuldrene og siger at det jo bare er kalken der er fjernet. Det smager af lort men kan sagtens drikkes.

Konklusionen må derfor være at Refrak (igen) har ret og at jeg endnu engang har bragt et ellers godt rygte til torvs. Jeg kan så bare sige at jeg ikke er den eneste der har troet på det. Jeg har kolleger der igennem 25 år har troet det samme, og de har arbejdet med det hver eneste dag :wall:
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 87 times
Been thanked: 150 times

Re: rent vand?

Indlæg af Kode1303 » 20. feb 2012, 12:15

Refraktorius skrev: Jamen det er noget helt andet de refererer til!
Der er tale om at indtage voldsomme mængder helt almindeligt vand, og i så fald "skyller" man (primært) salt ud af kroppen.
men det var jo afsaltning ved store mægder, der først blev henvist til :snu:
Lasse68 skrev: Som drikkevand er det dog i praksis ubrugeligt da vand der er fuldstændigt afsaltet er giftigt i større mængder. Hvis man drikker det vil det til sidst afsalte ens krop så man dør.
Make mine a carbine.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: rent vand?

Indlæg af HappyNanoq » 20. feb 2012, 12:52

Refraktorius skrev:
Og den har jeg aldrig kunnet finde nogen bekræftelse på (og som før nævnt: Tusindvis af grønlændere har bevist det modsatte!)
Har lige snakket med en kollega her på kontoret - RO anlæg bruges i 8-10 bygder rundt om på Grønland.
Ved ikke om de bruges på fuld tid, eller om de har RO som backup.

Fælles er dog, at der er altid sandfilter før et RO anlæg, samt kalk-filter efter anlægget for at hæve pH værdien.
RO-behandlet vand har meget lav pH i forhold til hvad der er "behageligt" at drikke.

Vand er godt nok "neutralt" som sådan, når det er helt rent og det er det stort set umiddelbart efter RO behandlingen. Men uden mineraler/kalk m.v., er det måske nok friskt at drikke, så længe det er koldt - men det ER sku ikke det bedste. Der skal en smule kalk i, og man ender oppe nær 8-8.5 i pH efter kalkbehandlingen, hvilket giver en langt bedre smag.

Vand med meget lav pH værdi føles underligt "tørt" på tænderne og kan til tider give en følelse af at det smager metallisk.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
GregPCP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 79
Tilmeldt: 11. jan 2009, 14:49
Interesser: PCP, jagt ,6,5x55 , .270win
Geografisk sted: Kolding

Re: rent vand?

Indlæg af GregPCP » 26. feb 2012, 11:55

PerNielsen skrev:Nu når vi snakker vandrensning, så er der en meget simpel dansk opfindelse her
http://www.vestergaard-frandsen.com/lifestraw
det fungerer meget godt :rock:
dead men tell no tales

Brugeravatar
Alan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 16. mar 2008, 12:29
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: rent vand?

Indlæg af Alan » 27. feb 2012, 19:37

Når der efterspørges til en simpel rense metode, så oplevede jeg denne som benyttes af skovarbejderne i rumænien, "rent" vand direkte fra flasken. :blink:

Billede
If we shoot a boar three times with a 308 and it runs off, we blame the caliber. If we shoot a boar three times with a 9.3 and it runs off, we credit the boar. Just the way men's minds work.

Brugeravatar
SIBs
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 83
Tilmeldt: 27. okt 2011, 16:22
Interesser: pistolskydning, og naturen
Geografisk sted: Fynsland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: rent vand?

Indlæg af SIBs » 2. mar 2012, 18:01

Katadyn pocket. Halv peberet, but the only way to go! Filteret garanteret 20 år holdbarhed eller 50K L.... Whatever comes first!
"Nothing is more destructive of respect for the government and the law of the land than passing laws which cannot be enforced." -Albert Einstein

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: rent vand?

Indlæg af Freezion » 6. mar 2012, 11:19

hvis man ikke vil bruge penge på at købe alle de forskellige systemer, så kan man sagtens lave et godt filter ved at lægge et stykke stof i bunden og derefter ligge sand og groft/fint knust trækul (koks/stenkul viker også) i lag, evt. brug en kasse eller flaske som beholder.

GhostInTheDark
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 2. jun 2012, 10:34
Interesser: Overlevelse, mindre jagt.
Geografisk sted: Ans City, Midtjylland
Has thanked: 1 time

Re: rent vand?

Indlæg af GhostInTheDark » 2. jun 2012, 10:58

Du kan lave teknikken med at grave et hul i jorden - eller andet bundmateriale - der er 1m x 1m x 1m (1m3).

Derefter skal der rigelig med vegetation i bunden af hullet (vegetationen skal være så saftig som muligt). Det vil være en fordel at knække grenene!
Derefter stiller du en gryde, kop, er krus eller lignende i midten/centrum af hullet.

En pressening eller plastiksække over hullet. Jord hele vejen rundt i kanten, så der er lukket fuldstændig tæt!
På midten af presseningen - lige over gryden - skal der ligges en sten, eller andet materiale der får presseningen til at 'bule nedad'.

Og så er det ellers bare tålmodighed.

Det bedste er at udføre dette et sted hvor der er sol! Det giver mere vand i gryden!

Og så er det bare at vente...

Hvad er det så der sker?:

Det der sker er at vandet inde i vegetationen begynder at fordampe.
Dampen stiger op på presseningen, og fortættes, og bliver til vand der, fordi man har lagt en sten på presseningen, løber ned af presseningen, og drypper ned i gryden, som står under stenen.

For at dette skal ske er der følgende ting der er gode at huske:

Det er en fordel at knække vegetationen, for at få så mange 'udgange' for væsken som muligt!

Man skal sørge for at overdækningen ikke er er hullet som en schweizerost! Pas også på når der lægges et materiale oven på presseningen.

Der skal være fuldstændig tæt!

Gryden skal selvfølgelig stå lige under stenen! (Jeg hader personligt spildt arbejde!!)

Man skal passe på når man fjerner presseningen igen. Jord i drikkevandet er ikke godt! :puke:



Dette trick er både godt og skidt.

Godt hvis man er ét sted i lang tid, så man kan bruge det igen og igen.

Dårligt hvis man IKKE er det ét sted i lang tid!

Tricket kræver meget energi, da man skal grave, og rende rundt efter grene osv.

Så det er nok en smagssag hvor vidt det er brugbart :argue: :blink:

Brugeravatar
Jozef inf11b
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 204
Tilmeldt: 15. aug 2010, 22:17
Interesser: luftgeværer og rifler
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: rent vand?

Indlæg af Jozef inf11b » 7. jun 2012, 13:51

@ GhostInTheDark, jeg så/læste om den metode første gang i US army SERE manualen. Skulle være rimelig effektiv ved brug i de varmere kontinenter/lande. Metoden fungerer også uden grenene og planterne, men så skal solen skinne igennem.
HW77k V-MACH, 5,5mm, åbne sigter.

GhostInTheDark
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 2. jun 2012, 10:34
Interesser: Overlevelse, mindre jagt.
Geografisk sted: Ans City, Midtjylland
Has thanked: 1 time

Re: rent vand?

Indlæg af GhostInTheDark » 7. jun 2012, 15:52

Jozef inf11b skrev:@ GhostInTheDark, jeg så/læste om den metode første gang i US army SERE manualen. Skulle være rimelig effektiv ved brug i de varmere kontinenter/lande. Metoden fungerer også uden grenene og planterne, men så skal solen skinne igennem.
Den virker i hvertfald :razz:

Faktisk kan man også benytte urin...

Hvis man stiller det i en anden beholder - langt væk fra 'opsamlingsskålen' i midten - nede i hullet.

Det er en okay - og også lidt blæret - måde at finde vand på :alcohol:

Brugeravatar
Isak
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 13. aug 2012, 21:33
Interesser: Skydning, crypto, jagt
Geografisk sted: Jylland

Re: rent vand?

Indlæg af Isak » 14. sep 2012, 23:49

Som drikkevand er det dog i praksis ubrugeligt da vand der er fuldstændigt afsaltet er giftigt i større mængder. Hvis man drikker det vil det til sidst afsalte ens krop så man dør.
Mon ikke udfordringen er det manglende natrium indhold i vandet(se evt. http://ing.dk/artikel/101997-er-det-far ... seret-vand). Jeg har haft en kemi lærer der altid lavede kaffe på demineraliseret vand, da han ikke gad at afkalke kaffemaskinen, jeg tror ikke der er farer for saltmangel hvis man bor i vesten.

Givet at det er overlevelse:
Hvis man nu kombinerer regnvand med en frisk kop dyreblod(jf lofty, under afsnittet Salt), mon det så ikke går nogenlunde lige op.

Salt:
Det er selvfølgelig meget nemmere hvis der ikke er langt til havet - eller til den nærmeste gård hvor dyrene har en saltsten.

Hvis man var i Nordamerika kunne man koge rødderne på et hickory https://da.wikipedia.org/wiki/Hickory træ så skulle der komme nogle sorte salt krystaller når vandet er væk. Nogen der kender til noget tilsvarende i Skandinavien?
ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: rent vand?

Indlæg af Senserazer » 17. sep 2012, 21:33

Vand i en klar plastflaske, ud i solen, i hvert fald i en situation hvor man har en 2-3 godt store flasker og skal være samme sted over længere tid. TEOTWAWKI :biggrin:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2368 times

Re: rent vand?

Indlæg af Refraktorius » 18. sep 2012, 10:48

Isak skrev:
Som drikkevand er det dog i praksis ubrugeligt da vand der er fuldstændigt afsaltet er giftigt i større mængder. Hvis man drikker det vil det til sidst afsalte ens krop så man dør.
Mon ikke udfordringen er det manglende natrium indhold i vandet(se evt. http://ing.dk/artikel/101997-er-det-far ... seret-vand). Jeg har haft en kemi lærer der altid lavede kaffe på demineraliseret vand, da han ikke gad at afkalke kaffemaskinen, jeg tror ikke der er farer for saltmangel hvis man bor i vesten.

Givet at det er overlevelse:
Hvis man nu kombinerer regnvand med en frisk kop dyreblod(jf lofty, under afsnittet Salt), mon det så ikke går nogenlunde lige op.
Jamen vi tager den da igen:
"Der er intet problem i at drikke destilleret eller demineraliseret vand i forbindelse med normal kost og opførsel"

Hvis man drikker overdrevent meget vand (uanset hvilken type) eller udfører fysisk hårdt arbejde i høj temperatur, så kan det være nødvendigt at supplere med ekstra salt for at holde elektrolytbalancen i kroppen på plads.
"Kalk" er ikke et argument. I Danmark har vi grotesk meget kalk i vores drikkevand, men alle de steder i verden hvor vandet stort set er kalkfrit, lever folk fint.
Vand fra smeltet sne er reelt destilleret vand, og det lever folk også af i månedsvis uden at få problemer af den grund.

Jeg ved ikke hvor den røverhistorie stammer fra, men det kan måske skyldes at man ofte har haft bakterieproblemer i ionbytteranlæg, at det destillerede vand har været dyrt og at det er dårlig laboratoriepraksis at drikke vand fra laboratoriet (man ved aldrig hvad andre galninge har smurt vandhanen ind i).
:???:


Det man skal være bekymret for ved fremskaffelse af vand er forureninger med smittekim eller giftige stoffer.
Smittekim kan klares ved opvarmning til tilstrækkelig høj temperatur tilstrækkelig længe (CDC anbefaler kogning i mindst 1 minut).
Giftstoffer kan man ikke umiddelbart gøre noget sikkert ved med improviserede midler.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar