Overnatte i naturen - Hvor og Hvordan.

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
Brugeravatar
Lingard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 81
Tilmeldt: 25. apr 2010, 23:08
Interesser: Jagt, fiskeri, natur, våben
Geografisk sted: Jylland

Overnatte i naturen - Hvor og Hvordan.

Indlæg af Lingard » 26. feb 2012, 21:52

Hej

Vi er et par stykker der igennem de sidste par år, har snakket en del om at tage på en hiking tur til sverige.
Jeg mener dog ikke vi er klar, da vi er relativt uerfarne - og gider ikke havne i en eller anden kedelig situation fordi man ikke er forberedt.

Mine egne erfaringer ligger tilbage fra en tid som spejder (nogen år siden) - Og så ser jeg alt der har med outdoor/survival jeg kan komme i nærheden af, plus læst en go del bøger om emnet. Og jeg vil tro jeg er den med "mest" erfaring :wall:

Men alle skal jo starte et sted, så min ide var at tage et par dage ud i den danske natur og overnatte. Lige så meget for at få nogle af de basic ting på plads såsom at bygge shelter, brug af ildstål og rensing af vand, og så afprøvet nogle teknikker.

Mit spørgsmål er så - Er der mulighed for den slags herhjemme ? Findes der noget statsejet skov hvor vi må slå lejer og tænde bål - Og som ikke er alt for overrendt af mennesker ?
Og hvordan er reglerne - har ladet mig fortælle at man ikke må slå lejer for mere end en nat/døgn eller lign, for ikke at "mærke" naturen for meget. Ved dog ikke om det er sandt?

Håber der er nogen der kan hjælpe mig, er ret ivrig efter at komme ud og prøve noget af udstyret af, men vil helt ikke risikere at bryde nogen love/regler.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Overnatte i naturen - Hvor og Hvordan.

Indlæg af Gråskæg » 26. feb 2012, 21:58

Der er efterhånden en hel del shelters rundt omkring i landet. Søg på Nettet og find pladserne og læs om reglerne.

Brugeravatar
Lingard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 81
Tilmeldt: 25. apr 2010, 23:08
Interesser: Jagt, fiskeri, natur, våben
Geografisk sted: Jylland

Re: Overnatte i naturen - Hvor og Hvordan.

Indlæg af Lingard » 26. feb 2012, 22:00

Tak det vil jeg prøve.

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 87 times
Been thanked: 150 times

Re: Overnatte i naturen - Hvor og Hvordan.

Indlæg af Kode1303 » 26. feb 2012, 22:31

Jeg synes at udfordringen ved at campere i naturen er at holde sint grej tørt og fuldtalligt, at holde sig selv tør, at få noget ordentligt/varmt at spise og at få en god søvn.
Jeg synes, at mange har rigtig mange, smarte ting med - jeg ser det som lidt af en sport at have så lidt som muligt. For mig betyder det en god kniv, en lille økse, en lille spade, en lygte, kogegrej samt en æske med ekstra tændstikker, snor, plaster mm. Jeg synes også, det er vigtigt at have en lille moralbooster med til når det pisser ned og man mærker vandet sive ind, hvor det ikke burde - chokolade er godt; sprut OK, hvis man ikke er FOR kold (falsk varmefornemmelse) og ellers ikke kommer til at drikke sig stiv.

Der findes mange såkaldt primitive lejrpladser, hvor man må lave bål og overnatte i telt og bivuak. Man må ikke slå telt op på stranden eller i skoven, men så vidt jeg ved, må man gerne overnatte - så for mig betyder det, at det ofte går an at slå en lille bivuak op.
Make mine a carbine.

Brugeravatar
Lingard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 81
Tilmeldt: 25. apr 2010, 23:08
Interesser: Jagt, fiskeri, natur, våben
Geografisk sted: Jylland

Re: Overnatte i naturen - Hvor og Hvordan.

Indlæg af Lingard » 26. feb 2012, 22:37

Kanon, tak for det link - det ligner klart noget der kan bruges.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Overnatte i naturen - Hvor og Hvordan.

Indlæg af The Yeti » 27. feb 2012, 08:16

Man kan finde vandrestier over alt i Sverige, de såkaldte leder. I kan fx finde information om Skåneleden her:

http://www.skaneleden.se

Skovelev
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 83
Tilmeldt: 21. jul 2008, 16:38
Geografisk sted: Nordjylland
Been thanked: 3 times

Re: Overnatte i naturen - Hvor og Hvordan.

Indlæg af Skovelev » 27. feb 2012, 09:59

på nedenstående link kan der læses mere om hvordan man kan gribe tingene an. Go tur. :biggrin: :biggrin: :biggrin:

http://udinaturen.naturstyrelsen.dk/udinaturen/

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 599 times

Re: Overnatte i naturen - Hvor og Hvordan.

Indlæg af Marius » 27. feb 2012, 10:49

Lingard skrev:Hej

Vi er et par stykker der igennem de sidste par år, har snakket en del om at tage på en hiking tur til sverige.
Jeg mener dog ikke vi er klar, da vi er relativt uerfarne - og gider ikke havne i en eller anden kedelig situation fordi man ikke er forberedt...
http://www.netdoktor.dk/sunderaad/fakta/skovflaat.htm

Så læs hellere lige op på skovflåter :blink:
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Lingard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 81
Tilmeldt: 25. apr 2010, 23:08
Interesser: Jagt, fiskeri, natur, våben
Geografisk sted: Jylland

Re: Overnatte i naturen - Hvor og Hvordan.

Indlæg af Lingard » 27. feb 2012, 16:20

Uha en masse godt - tak for links :blink:
Og tak for den med flåten, troede jeg vidste alt der var værd at vide om dem, men der tog jeg fejl.

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 87 times
Been thanked: 150 times

Re: Overnatte i naturen - Hvor og Hvordan.

Indlæg af Kode1303 » 27. feb 2012, 18:38

Jeg kan ikke lade være med lige at komme med et par fif - de fleste vil nok sige, det er almen viden, og du har sikkert også læst det. Men hvis nu du ikke ved det, er det synd.

Tag støvler og overtøj af om natten, men tag det med i posen. Hvis du fryser uden overtøj, er din pose ikke varm nok. Der er ikke noget værre end at stå op og tage en kold og klam jakke på. Tag også vanddunken med, hvis det er rigtig koldt, så den ikke fryser til.

Hvis I vil lave mad over bål, synes jeg, det er rart, hvis man har et lille 'ildsted' med. Man kan lave det af kraftig ståltråd. Jeg synes, det kan være overraskende svært at finde noget at balancere sit kogekar på. Jeg har med fordel brugt en konservesdåse med huller i - små stykker træ brænder rigtig godt i sådan en dåse, og man bruger minimalt med brændsel. Hvis det er vinter, kan det være svært at finde brændsel. Visne brændenælder, der stadig står ret op, er tit tørre, hvis det ikke lige øser ned - de er gode at tænde op med. Birkebark er også godt. Sørg for at have kløvet en masse helt tynde pinde før du tænder op - forberedelse er den halve kunst i at tænde bål.

Pak alt i plastikposer. Ikke tynde affaldsposer, men kraftige poser - gule nettoposer er perfekte, for de kan ses i meget svagt lys. Lidt af hvert i flere poser - så kan man hurtigt komme ned i bunden af rygsækken og pakke igen, og ens pikpak er tørt.

I forsvaret havde vi bivuakker. Jeg synes, de er perfekte, for de behøver ikke et fladt underlag uden forstyrrende grene osv. De kan nærmest flettes sammen med tæt buskads og lignende (hvis man nu ikke vil ses af for mange). De rigtige bivuakduge er mega dyre - måske kan man bruge billige presenninger, men de larmer som et tordenvejer, hvis man ikke har dæmpet med grene osv., og det blæser bare lidt.

Det var bare det - god tur (jeg får selv helt lyst til at tage afsted). :snu:
Make mine a carbine.

Brugeravatar
Thomas E
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 253
Tilmeldt: 10. aug 2008, 14:38
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Syd øst DK (+Nord øst Finland)
Has thanked: 30 times
Been thanked: 11 times

Re: Overnatte i naturen - Hvor og Hvordan.

Indlæg af Thomas E » 27. feb 2012, 19:48

hvor er du/I fra? her i området hvor jeg bor (kolding) er der flere fornuftige overnatningspladser... Nogle med shelters og nogle uden...
Har hverken plads eller penge til alt det jeg "mangler"

Brugeravatar
Lingard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 81
Tilmeldt: 25. apr 2010, 23:08
Interesser: Jagt, fiskeri, natur, våben
Geografisk sted: Jylland

Re: Overnatte i naturen - Hvor og Hvordan.

Indlæg af Lingard » 27. feb 2012, 20:55

Planen er at vi selv tager noget dug/presening med, vi vil helst ikke benytte os af div. shelters. Så sider Pt. og scanner kortet efter nogle naturskønne pladser nær færskvand, hvor der ligger 1-2 andre pladser inden for gå afstand, da vi gerne vil skifte placering (hvilket vist også er påkrævet da man ikke må være det samme sted i længere tid).

Er fra vejle/give egnen.

Med hensyn til bivuak regnede jeg med at købe et stykke tarp ? det kan fåes til overkommelige penge.

Er der forresten nogen der ved hvordan det fungere med fiskeri i div. større søer hvis breden støder op til statsejet jord ? Skal man bare have sit fisketegn, eller er der lokale fiskekort til alt efterhånden ? - :oops: ved at være en del år siden jeg har fisket i andet end put&take :giggle:

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 87 times
Been thanked: 150 times

Re: Overnatte i naturen - Hvor og Hvordan.

Indlæg af Kode1303 » 1. mar 2012, 20:13

Her er lige et link: 417armyvarer.dk. Bivuak-dug fra forsvaret for 250 kr. Der er også andet surplus.
Make mine a carbine.

Brugeravatar
Lingard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 81
Tilmeldt: 25. apr 2010, 23:08
Interesser: Jagt, fiskeri, natur, våben
Geografisk sted: Jylland

Re: Overnatte i naturen - Hvor og Hvordan.

Indlæg af Lingard » 3. mar 2012, 12:39

Tak for linket, det er yderst overkommelige priser... Lige det jeg søger :)

KimCar
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 34
Tilmeldt: 15. sep 2006, 09:52
Interesser: jagt fiskeri outdoor natur våb
Geografisk sted: Sorø

Re: Overnatte i naturen - Hvor og Hvordan.

Indlæg af KimCar » 5. mar 2012, 13:57

Tjek skov og naturstyrelsens hjemmeside, det er for kort tid siden blevet lovligt at slå telt op og overnatte i de offentlige skove - mener det er højst 2 overnatninger på samme plads
Kan du ikke afværge skandalen ?, så stil dig i spidsen for den - det er alligevel der alt det sjove sker

Besvar