Nye støvler til vandretur i Grønland?

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
Mikkel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 92
Tilmeldt: 19. apr 2012, 09:22
Interesser: Diverse
Geografisk sted: København
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Nye støvler til vandretur i Grønland?

Indlæg af Mikkel » 1. maj 2012, 14:14

Hej alle sammen,

Jeg skal på en tur til Grønland, hvor jeg skal vandre med nogle venner med fuld oppakning i 2 uger (20-25 kg). Jeg har ikke noget passende fodtøj eller viden herom, så derfor vil jeg gerne bede om jeres råd til, hvad jeg skal købe!

Mvh.
DD

Slettet bruger

Re: Nye støvler til vandretur i Grønland

Indlæg af Slettet bruger » 1. maj 2012, 14:58

Du skal vælge dem der passer dig.
Der er lige så stor forskel på fødder som på mennesker.

Et er dog sikkert. Når du møder den over ivrige fodtøjs-sælger som kommenterer "De skal bare lige gås til!"
Så har du min fulde opbakning til at losse ham/hende så hårdt i løgposen at de himler.
Det er dine fødder som bliver gået til. Moderne støvler er så stive at de ikke giver sig mange millimeter.

Selv bruger jeg en "Mammut Mt. Cascade GTX"
Det er en MEGET stiv støvle men da jeg er velproportioneret syntes jeg at det er rart.
Sokkerne er "Thorlo LTH Light Hiker Coolmax".
De er efter min mening om ikke mere så i hvert tilfælde lige så vigtige som støvlerne.
Et par dyre støvler med en billig/dårlig sok er i min optik som at hælde 92 Oktan på en ferrari.

Der ud over sørg for at dine fødder er i god form. Brug et par minutter hver dag før sengetid på at fjerne lakridserne mellem tæerne, massere tæerne og hele foden.
Sørg for at SKÆRE hård hud væk. Hold alt hvad der hedder og ligner fod-file langt væk fra dine fødder. De lave bare mere hård hud og det vil du gerne undgå. Du vil have stærk og sund hud.
Tag et langt fodbad med salt og hele baduljen, og skær så den hvide hårde hud bort med en skarp kniv.
Det kræver lidt træning, men du mærker hurtigt hvis du tager for meget.
Giv derefter fødderne en god gang olie. Her er oliven olie eller en god dansk raps-olie god.

Og så kom i gang med at gå - nu.
Få nogle kilometer i benene og få prøvet dine nye stumper af. Forsøg dig frem med forskellige måder at snøre dine nye støvler på.
Gå op og ned, frem og tilbage, hen og langs i alle typer terræn.
Prøv i våde støvler og våde sokker men tørre støvler og hvad du nu selv kan hitte på.

Men husk - det skal være sjovt :)

God tur.

Mikkel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 92
Tilmeldt: 19. apr 2012, 09:22
Interesser: Diverse
Geografisk sted: København
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Nye støvler til vandretur i Grønland

Indlæg af Mikkel » 1. maj 2012, 15:08

[quote="Excubitor"]
........quote]

Tak for et super fedt indlæg! Det er klart en "sticky" værd! :) :NVFrules:

Det som jeg egentlig gerne ville med indlægget var, at få nogle fif til at sortere det værste salgsgas fra, når jeg er inde i en butik. Jeg er godt klar over, at et par sko, der sidder godt på dig, ikke nødvendigvis sidder godt på mig :)

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7727
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Nye støvler til vandretur i Grønland

Indlæg af T-REX » 1. maj 2012, 15:35

Top posting fra Excubitor.

Jeg har slidt et par Hanwag Grünten fra Spejdersport op. og dem var jeg rigtig glad for.

Nu bruger jeg Meindl Perfekt, da jeg ville have en stivere støvle.
Denne er dog noget tungere, men jeg synes at den øgede stivhed gør det lettere at færdes i knoldet tærren, men sværere på god vej.
Nu er der så lidt langt mellem gode veje heroppe.....

Hvis det er sommer/efterårstur du skal på, så et par støvler der passer godt, som er vandtætte, så du slipper for sop, når du skal gennem lave elve, og som ikke er for varme. Og evt, som tørrer hurtigt, når du HAR fået sop.

Hvis det er til vinter med HÅRD frost, så læder uden membran, da membranerne har det med at knække, ved hård frost.

Husk: Hold føderne tørre, hold fødderne tørre. hav masser af skiftesokker med.
Min nødløsning ved våde støvler er en plastikpose udenom tørre sokker, og så ned i den våde støvle.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Nye støvler til vandretur i Grønland

Indlæg af HappyNanoq » 1. maj 2012, 15:39

En "SAFETY RAZOR" er faktisk ganske god til at fjerne hård hud med - den gamle barbérmaskine med almindelige barberblade virker fint som "hård hud høvl" og holder man en meget skarp vinkel, så er der ringe risiko for at barberbladet "hugger i".

Men personligt ville jeg selv vælge en "mellem stiv" støvle.
Har nogle Viking HUNTER GTX som er MEGET stive, men de er næsten for stive til vandring for mig, så der har jeg brændt næsen lidt.


Men kan også konstatere at det er IKKE tøzet at passe godt på sine fødder med dels fjernelse af hård hud - prøve nogle gode strømper og liners - gode støvler m.v. Det kan sågar være forskellen mellem en rigtig møgtur og en pragtfuld tur.


Husk også kompas og kort som backup for GPS.!!!!!

Hvis man render tør for strøm på GPS'en og ikke kan finde hjem til aftalt tid - og bliver forsinket, hvortil der laves en eftersøgning... så hænger man på regningen for eftersøgningen, hvis ikke man har kort/kompas med.! De sender ikke regning for eftersøgningen, hvis man kan basis landkending/kortlæsning samt har kompas med.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

NBP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 9. aug 2008, 18:58
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midt/Sydsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Nye støvler til vandretur i Grønland

Indlæg af NBP » 1. maj 2012, 18:51

Da jeg midt i 80'erne skulle have min kone med på vandretur i Grønland, havde hun samme problem.
Hun nævnte det på sit arbejde, hvor en af hendes kollegaer(mand) foreslog, at hun købte et par støvler på det militære overskudslager og fik nye såler under. Hendes svar var 'det lyder godt, tror du, at de har dem i str 36'? Dengang var der vist ikke piger i trøjen :giggle:
Et lille tip fra en gammel rensdyrjæger. Når du skal, så få det gjort. Jeg har prøvet at springe et par dage over aht. myggene. Det er en dårlig ide, få det overstået før det tager for lang tid :oops:

Mikkel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 92
Tilmeldt: 19. apr 2012, 09:22
Interesser: Diverse
Geografisk sted: København
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Nye støvler til vandretur i Grønland

Indlæg af Mikkel » 1. maj 2012, 21:12

Mange tak for jeres svar JRexA, HappyNanoq og NBP!

Jeg har lige været i brusebad, og brugte efterfølgende et par minutter med et Gillette barberblad, og det fungerede faktisk ok. Jeg kan i hvert fald mærke en stor forskel. Jeg får tit hård hud under fødderne samt vabler fra squash, så der var lidt at pille i. Fødderne skal hel klart have massere af kærlighed det næste stykke tid! :)

Jeg har prøvet et par Salomon Quest 4D GTX, som jeg syntes sad rigtig behageligt på mine fødder. Har I nogle kommentarer til den sko? Jeg prøvede den selvfølgelig med ordentlige trekking-sokker (som jeg også skal have købt nogle stykker af). Jeg kunne klart mærke, at den støttede godt omkring anklen og var lidt fleksibel ude ved tæerne/trædepuderne, så den var ret behagelig at gå rundt med. Der er selvfølgelig forskel på 30 meter rundt i butikken og 20 km tur over flere timer...

Mvh.
DD

KB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 54
Tilmeldt: 13. feb 2005, 06:42
Interesser: Jagt/Fiskeri/MC
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 15 times

Re: Nye støvler til vandretur i Grønland?

Indlæg af KB » 12. jun 2012, 13:11

Jeg har en hel del Grønlandsture bag mig. Ikke deciderede vandreture, men mest jagt/fiskeri (primært endagsture).
Mine fødder er ikke glade for meget stive støvler (ála Meindl Perkeft ol.).
Jeg har brugt et par Ecco støvler (der var lige bløde nok) og de sidste par år en halvstiv Le Chameau støvle der passer mig perfekt ! Det vigtigste er efter min opfattelse (som andre også nævner) at få nogle km i stængerne før man tager afsted + fornuftig fodhygiene.
Du vil komme til at gå en del på klipper/blokke næsten ligegyldigt hvor i Grønland du skal hen og det er derfor rart hvis ens ankler er i nogenlunde træning (særligt hvis du vælger en blød/halvblød støvle.
Ellers er det bare at glæde sig - det er et helt fantastisk land !

Brugeravatar
Briol
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 27
Tilmeldt: 8. dec 2011, 13:15
Interesser: IPSC og feltskydning GV
Geografisk sted: Himmerland

Re: Nye støvler til vandretur i Grønland?

Indlæg af Briol » 16. jun 2012, 20:08

Hej
Var på vandring i Grønland i 2010 og havde et par nye Ecco Xpedition på og det er nogle særdeles gode støvler. Vandrede i 5 dage gennem ødemarken med ca 20 kg på ryggen og ingen problemer.

mvh Ole

Besvar