Hvad skal jeg forvente af mine Meindl Gore-tex støvler?

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
Brugeravatar
Irminsûl
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 409
Tilmeldt: 1. apr 2009, 13:05
Interesser: Våben og natur
Geografisk sted: Nordsjælland.
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Hvad skal jeg forvente af mine Meindl Gore-tex støvler?

Indlæg af Irminsûl » 26. jun 2012, 13:09

Her forleden dag da det regnede kraftigt valgte jeg at gå en tur i den lokale skov for hyggens skyld og for at teste noget nyt beklædning jeg havde købt. jeg har et par Meindl Island pro MFS som efter gåturen, på godt 1.3 timer i regnvejr og en del vandpøler på 10cm var temmeligt fugtige inde ved tærne på indersiden ved folderne omkring spidsen. jeg har haft dem siden oktober sidste år men har kun gået nogle små vandreture med dem en gang i ugen ca. jeg giver dem dog jævnligt noget overfladebehandling som hedder C rangers G-wax for at holde læderet ved lige men ved folden i spidsen skal der næsten intet til før det er gennemblødt og der perler vand frem overalt når jeg bukker støvlen efter at have gået i regnvejr/vådt græs, samt at vandet ikke perler af ved folden men bliver suget direkte ind.

Er det bare sådan det er med Gore-tex støvler eller er det noget jeg skal klage over? jeg har et par bundeswehr m2000 læderstøvler som jeg har gået med i en å i en halv times tid uden de lækkede vand på indersiden. og de er endda uden gore-tex og var 4 år gamle og velbrugte.

her et et billed jeg tog efter gåturen hvor man kan se folden.
Vedhæftede filer
meindl spidser.jpg
meindl spidser.jpg (92.2 KiB) Vist 8237 gange
Senest rettet af Irminsûl 26. jun 2012, 14:51, rettet i alt 1 gang.
Please help me represent gun owners/shooters as 99% of us ARE: just regular folks who enjoy guns instead of golf.

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: Hvad skal jeg forvente af mine Meindl Gore-tex støvler?

Indlæg af Fredericianer » 26. jun 2012, 14:48

Gore-tex'en er under læderet. Blev dine fødder våde? Hvis ikke, så er dine støvler fine.
Never confuse verbosity with veracity.

Brugeravatar
Irminsûl
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 409
Tilmeldt: 1. apr 2009, 13:05
Interesser: Våben og natur
Geografisk sted: Nordsjælland.
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: Hvad skal jeg forvente af mine Meindl Gore-tex støvler?

Indlæg af Irminsûl » 26. jun 2012, 14:53

jeg mente inden ved tæerne. har editeret det så det lettere forståes,

og tæerne og sokkerne var sådan dunstige og foret var temmeligt fugtigt.
Please help me represent gun owners/shooters as 99% of us ARE: just regular folks who enjoy guns instead of golf.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Hvad skal jeg forvente af mine Meindl Gore-tex støvler?

Indlæg af Raptor357 » 26. jun 2012, 16:31

Det er svært at svare på, for membranen kan ikke transportere fugt fra dine fod ud hvis der er vådt udenfor. så jeg tror det kommer fra dine fødder.
Jeg har en hel gortex dragt og jeg bliver da også fugtig og klam hvis det regner. men jeg bliver ikke våd.
Jeg kan se min membran hedder 2L Gore-Tex® men det virker ok.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Skovelev
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 83
Tilmeldt: 21. jul 2008, 16:38
Geografisk sted: Nordjylland
Been thanked: 3 times

Re: Hvad skal jeg forvente af mine Meindl Gore-tex støvler?

Indlæg af Skovelev » 26. jun 2012, 16:37

Jeg har de samme meindel støvler både i en "civil" og i en arbejds udgave med skære indlæg og sikkerheds snude osv. Og begge støvler blir fødderne en andelse fugtige når vejret er vådt. Men jeg er overbevist om det er sved. I et par andre gl daws læder støvler blir fødderne rigtig våde. Ens fødder sveder mere end man umiddelbart tror. Og i Vådt vejr tører de bare ikke... Tror ikke dine støvler fejler noget. Bare sørg for de blir vedligeholdt med voksen... :biggrin:

Brugeravatar
Irminsûl
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 409
Tilmeldt: 1. apr 2009, 13:05
Interesser: Våben og natur
Geografisk sted: Nordsjælland.
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: Hvad skal jeg forvente af mine Meindl Gore-tex støvler?

Indlæg af Irminsûl » 26. jun 2012, 17:00

Hmm ja det kunne sådan set godt være det. Men fugten var kun lige der ved folden og i det område. resten af støvlen var kun småfugtig fra sved mens det var temmeligt slemt ved folden.

kan evt prøve at lukke af for lufthullerne og ved åbningen med tape og gå en lang tur så der dannes en masse sved og se hvordan det samler sig der.

Edit: det giver så mening at det er fugtigt ved folden der da gore tex membranen ikke kan komme af med fugten i det område hvor læderet over det er gennemblødt.
Please help me represent gun owners/shooters as 99% of us ARE: just regular folks who enjoy guns instead of golf.

Brugeravatar
Cordes
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 450
Tilmeldt: 17. jul 2009, 16:17
Interesser: Alt der siger Bang
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Hvad skal jeg forvente af mine Meindl Gore-tex støvler?

Indlæg af Cordes » 18. jul 2012, 22:35

Giv lædret Snowseal.
Varm støvlen op med en hårtørrer og giv den så meget som lædret kan suge.
Two hands working can do more than a thousand clasped in prayer - Unknow

Brugeravatar
FrederikR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 183
Tilmeldt: 6. jan 2007, 10:24
Interesser: IPSC og hagljagt
Geografisk sted: Kolding
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: Hvad skal jeg forvente af mine Meindl Gore-tex støvler?

Indlæg af FrederikR » 19. jul 2012, 06:19

Det sted du viser er typisk det sted de kan gå i stykker. Mine gjorde det samme, men de var også ti år gamle.

Hvis du vil være sikker, venter du til de er helt tørre (kan godt tage nogle dage) fylder du dem med vand og holder øje med dem. Der må ikke komme fugtige områder på læderet.

Hvis der kommer fugtige områder, er de i stykker. De skal være 100% vandtætte. hvis de ikke er det vil der kommet lidt vand ind når du bruger dem. og qua sin goretex, vil det være svært at komme af med igen - og så kommer du til at gå rundt med våde/kolde fødder.
Mvh
Frederik

Brugeravatar
Dragoman
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 86
Tilmeldt: 26. aug 2008, 16:24
Geografisk sted: Amager
Been thanked: 5 times

Re: Hvad skal jeg forvente af mine Meindl Gore-tex støvler?

Indlæg af Dragoman » 28. jul 2012, 17:44

En af årsagerne til at forsvaret udleverer både ydersokker og transporterende indersokker er for at holde fødderne tørre (længere) i situationer, hvor støvlerne er så fugtige, at membranen ikke fungerer.

Teknikken fungerer også i støvler uden membran.

Et forslag til at reducere fordampningen fra fødderne: Vask i aluminiumklorid, det lukker svedporerne.
og hvad ville Jeff Cooper så sige til det?

Brugeravatar
Irminsûl
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 409
Tilmeldt: 1. apr 2009, 13:05
Interesser: Våben og natur
Geografisk sted: Nordsjælland.
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: Hvad skal jeg forvente af mine Meindl Gore-tex støvler?

Indlæg af Irminsûl » 28. jul 2012, 17:57

Ja jeg synes også det virker godt med tolags systemet med de udleverede. det bliver dog ret trængt i tåkassen i mine meindl støvler når jeg har de sokker på i dem. ellers tak for rådene.
Please help me represent gun owners/shooters as 99% of us ARE: just regular folks who enjoy guns instead of golf.

Besvar