Forebyggelse af vabler ?

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Brugeravatar
Foto
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 168
Tilmeldt: 20. okt 2010, 21:31
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 7 times
Been thanked: 4 times

Re: Forebyggelse af vabler ?

Indlæg af Foto » 29. sep 2012, 22:11

Militærlægens metode:
1. Tynd indersok, tyk ydersok (kunststof eller uld, aldrig bomuld), herved foregår friktionen imellem de to sokker og imellem ydersokken og støvlen, ikke imellem huden og sokken.
2. Klippede negle (skal på fødderne klippes lige, ikke klippe hjørnerne af).
3. Ikke fjerne hård hud, da gud har skabt denne for at mindske risikoen for vabler. Hård hud fjernes hvis man vil have pæne fødder på stranden.
4. Man kan evt supplere med tensoplast, men ovenstående 3 principper er de vigtigste.

MVH Dr Foto
Jeg er også afhængig. Af riffelskydning.

Brugeravatar
Knifelover
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 171
Tilmeldt: 27. sep 2009, 21:05
Interesser: Knive, buer, luftvåben,pistol
Geografisk sted: area Skanderborg
Has thanked: 44 times
Been thanked: 19 times

Re: Forebyggelse af vabler ?

Indlæg af Knifelover » 30. sep 2012, 15:36

Foto skrev:Militærlægens metode:
1. Tynd indersok, tyk ydersok (kunststof eller uld, aldrig bomuld), herved foregår friktionen imellem de to sokker og imellem ydersokken og støvlen, ikke imellem huden og sokken.
2. Klippede negle (skal på fødderne klippes lige, ikke klippe hjørnerne af).
3. Ikke fjerne hård hud, da gud har skabt denne for at mindske risikoen for vabler. Hård hud fjernes hvis man vil have pæne fødder på stranden.
4. Man kan evt supplere med tensoplast, men ovenstående 3 principper er de vigtigste.

MVH Dr Foto
Må gi Foto ret, de 3 punkter hjælper, men ellers er det vist indregnet erhvervsrisiko :biggrin: selvfølgelig alt efter hvor langt man bliver ved.
Personligt gøre jeg ikke det store ved fusserne, og har også gået dødsmarcher og hærvejen samt løbet/løber ultraløb over 200 km (nonstop)
For mit vedkommende er de vabler store som små, røde eller hvide det mindste problem når der virkelig hænges i, alle mulige smerte signaler fra andre steder på kroppen fjerner fokus fra de vabler, som jeg ikke altid kan se sammenhængen i hvornår de kommer. Løb tværs over jylland sidste år (134 km) via kyst til kyst stien, i et hug :biggrin: som er en rute igennem marker, tæt krat og knæ høj græs, den tur gav ingen vabler :rock: Hvor foden ellers konstant glider rundt inde i skoen, pga. manglende plan underlag.

Men når de så kommer, for det gør de :razz: Så gør jeg ikke noget ved dem, ej heller bagefter. Jeg venter til de selv popper. Har prøvet lige efter at punktere, men syntes at huden efter en dags tid sætter sig igen og dermed lavede et panser. Venter heller til de selv punktere, og lader så huden få luft, så kan man efter nogle dage flå skinnet af.


H
Senest rettet af Knifelover 30. sep 2012, 19:12, rettet i alt 3 gange.
Weihrauch WH97k - 177 cal. Nikko Stirling Gold Crown Airking 4-12x42 Mil-Dot.
Tunet af ham sjelv

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Forebyggelse af vabler ?

Indlæg af Bofhenator » 30. sep 2012, 16:14

Læste for flere år siden om en fyr, måske fra Ecco, der havde målt temperatur i støvlerne på folk der gik langt (han havde vist fået lov at låne en flok soldater). Han fandt ud af at det ikke kun var slid/mekanisk påvirkning der kunne give vabler. Temperaturen i en støvle kunne komme ganske højt op, så højt man kunne få noget der mindede om skoldninger af varme og våde fødder.

Min google-fu er svag lige nu, så kan ikke finde den. Ser om den dukker op, så kommer der lige et link.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Re: Forebyggelse af vabler ?

Indlæg af Refraktorius » 30. sep 2012, 22:11

Knifelover skrev:......løbet/løber ultraløb over 200 km (nonstop) ........... Løb tværs over jylland sidste år (134 km) via kyst til kyst stien, i et hug :biggrin: ....................

H

Nøøøøøøøøj!
:respekt:

(Og jeg synes at marathon er rigeligt langt...... men ret hyggeligt når man kan løbe dem sammen med Fruen)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Re: Forebyggelse af vabler ?

Indlæg af Langenge » 30. sep 2012, 22:40

Refraktorius skrev:
Knifelover skrev:......løbet/løber ultraløb over 200 km (nonstop) ........... Løb tværs over jylland sidste år (134 km) via kyst til kyst stien, i et hug :biggrin: ....................

H

Nøøøøøøøøj!
:respekt:

(Og jeg synes at marathon er rigeligt langt...... men ret hyggeligt når man kan løbe dem sammen med Fruen)
Uha da. Sikke nogle mennesker jeg er havnet i forum med :shock:
Da jeg i 1988 sagde min kontrakt med hæren op, svor jeg en hellig ed. Aldrig løbe mere i mit liv.
Jeg har dog ikke holdt det. Nøden har tvunget mig 2 gange. Jeg måtte løbe næsten 50 meter i sommeren 1991 og omkring 30 meter i efteråret 1998. Har dog ikke haft nøde at løbe siden.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1538
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Forebyggelse af vabler ?

Indlæg af Wildlife » 30. sep 2012, 22:49

Knifelover skrev:Løb tværs over jylland sidste år (134 km) via kyst til kyst stien, i et hug :biggrin: som er en rute igennem marker, tæt krat og knæ høj græs, den tur gav ingen vabler :rock: Hvor foden ellers konstant glider rundt inde i skoen, pga. manglende plan underlag.
:respekt:

Hmm, jeg gør mig ingen forhåbninger om at kunne løbe 134 km i et hug, men 3-4 km kan jeg da overkomme.

Til gengæld kunne det vist være fedt at gå turen på en forlænget weekend på et tidspunkt... Det skal jeg vist lige finde et par fridage til.. :biggrin:
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Knifelover
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 171
Tilmeldt: 27. sep 2009, 21:05
Interesser: Knive, buer, luftvåben,pistol
Geografisk sted: area Skanderborg
Has thanked: 44 times
Been thanked: 19 times

Re: Forebyggelse af vabler ?

Indlæg af Knifelover » 1. okt 2012, 09:14

2-3 km, Marathon eller en tur tværs over Jylland, dosent matter, bare man kommer afsted :giggle:

Kan varmt anbefale Kyst til Kyst stien, tværs over Jylland. Vi startede Blåvands Huk fyret kl 08.00 lørdag morgen, og fulgte så stien som er særdels godt afmærket omkring de større byer, andre steder ikke eksisterende, men natten til søndag og efter 18 timers uafbrudt løb, stod vi på havnen i Vejle :razz: Skal siges at den langsomme tid, skyldes de mange pløjmarker samt el hegn som skulle passeres, samt mange stop for at kort navigere + 4 store stop ved byerne for at fylde camelbak'en op.

Men selvfølgelig får man testet lidt mind control, over de lange marcher/ultra ture -
og tror egentlig at de vabler bare er små-udfordringer :rolf: som ikke behøver at forstyrre ens oplevelse af march turen.

Og hvis man kunne få fruen med, så er hun der jo også til at stryge en let på kinden, når der går Joe Snoffy i den :what:
Weihrauch WH97k - 177 cal. Nikko Stirling Gold Crown Airking 4-12x42 Mil-Dot.
Tunet af ham sjelv

Besvar