Hjælp søges til valg af "Arctic gear"

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3610
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 568 times
Been thanked: 1056 times

Hjælp søges til valg af "Arctic gear"

Indlæg af Agamemnon » 6. okt 2012, 15:24

Hej allesammen.

Da jeg regner med at skulle et smut til nogle af denne verdens koldere egne i løbet af de næste par måneder, har jeg nu øjnet muligheden for at lade min indre grejluder få frit løb. Det bør nævnes at der ikke er tale om en jagttur, så udstyret skal ikke bruges til at krybe/kravle/løbe i.

Og da jeg ved at der er flere at dette forums medlemmer der bor/arbejder i, eller ofte frekventerer nogle af de mest ugæstfrie egne, så tænkte jeg at dette var det rigtige sted at spørge.

Kravene til tøjet er at:

-Det skal være egnet til stillestående aktivitet samt bevægelse i 15-30 graders frost. (og det er sgu ret koldt i MIN verden, da jeg er en total frossen-pind)

-Det skal kunne fungere uafhængigt af kemiske eller elektriske varmekilder.


Jeg skal med det samme sige at jeg intet ved om hvilke mærker eller modeller, der er bedst egnede til formålet, men en tur omkring google gav følgende :

Quartz-Nature, Vostock parka

The North Face, McMurdo parka

Canada Goose, Resolute parka

Og lidt lunt til fødderne:

Sorel Glacier

Er dét noget der duer eller er det bare nogle pop-smarte mode-mærker???

Hvis der er nogle af jer der har styr på de arktiske stumper, så modtager jeg meget gerne input :razz:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Hjælp søges til valg af "Arctic gear"

Indlæg af HappyNanoq » 6. okt 2012, 20:35

Sorel GLACIER er rated fra -5 til -70 grader celcius.
Dem kender jeg ikke lige, men Sorel er meget solgt her i Grønland også. Dog er der ikke så mange der køber Glacier modellen til by-fart.
http://www.winterfootwear.com/p2502c138 ... boots.html



Tag evt et kig på BAFFIN støvler også. - http://www.winterfootwear.com/ (De tager 50$ i fragt for første par, samt 10$ for efterfølgende par i samme ordre. Så 3 par koster 50+10+10 i fragt.)

Jeg nyder selv at bruge :

Baffin IMPACT når det er koldest. Støvlerne er rated til -5 til -100 celcius. Jeg har brugt støvlerne i Qaanaaq, og har udført stillestående arbejde i 2+ timer i -36grader og 15-20 sekundmeter vind.
http://www.winterfootwear.com/p2582c100 ... boots.html

Baffin EVOLUTION når det er hylekoldt, men jeg godt kan bruge en kortere støvle. Støvlerne er rated fra -5 til -70 celcius.
Dem her bruger jeg når jeg skal arbejde under lidt højere aktivitetsniveau med megen skiften stilling, dertil kan jeg godt lide en lidt kortere støvle.
http://www.winterfootwear.com/p2960c100 ... boots.html

Både IMPACT og EVOLUTION er lidt "store" i det og kan godt være hæmmende i almindelige personbiler med betjening af pedaler - en bil som Toyota HiLux er der lidt mere plads i, så der gør det ikke så meget.
Men er man opmærksom på det, så er selv de store IMPACT fine i en VW Golf.


Baffin MAPLE som er kortere endnu, og en mere "bypræget" støvle. Støvlerne er rated til -5 til -40 celcius.
Jeg syntes ikke disse har en tendens til at være hæmmende i bil.
http://www.winterfootwear.com/p3101c100 ... boots.html



Jo lavere aktivitetsniveau, jo højere skal du op i klassificering - altså jo lavere temperaturer skal støvlerne være rated til.
Det kan godt ske du kun oplever -40 grader i ren rå målt temperatur - men hvis du står meget stille, eller har lavt aktivitetsniveau, så skal du måske kigge på -5 til -70 grader støvlerne. Og skal du være længe ude, og meget stillestående aktivitetsniveau, så er -5 til -100 grader støvlerne bestemt værd at kigge på.


Vedrørende jakker, der er jeg glad for Helly Hansen.
De passer fint til mig. God lang jakke der går godt ned om bagen og forhindrer kulde mellem overtræksbukser og jakke - de har en dejlig høj halskrave, blødt polstret i halsen og giver en fornemmelse for varme. En god hætte der kan afmonteres.
Dog bruger jeg altid en fleece-halsedisse som kan trækkes lidt op på hagen og til dels dække munden/næse også.

Den jakke sammen med en fleece elefanthue, og en fleece halsedisse og dobbeltlags snebriller... så er man godt hjulpet.

Hvis du skal et sted hen med snestorm som mulighed - så kig efter snebriller med dobbelt-lags glas. (thermo-glas)

Jakken/overtræksbukserne er jeg ikke så bekymret for, idet jeg altid bruger flere lag.
Tshirt, trøje, fleece, jakke.
Standard bukser, eller bukser med foer og overtræksbukserne.

Standard vinterjakke, standard overtræksbukser fra HH og halsedisse, elefanthue, snebriller, gode handsker... har jeg ofte brugt i nordgrønland under forskellige slags vejr.
Har også brugt samme påklædning til at gå udenfor byen og hyggeskyde med riffel - og kan sagtens ligge en halv time i -25 grader og skyde, uden at blive synderlig kold.


Hvis jeg skal hyggeskyde, er det gerne Pinewood bukser med foer, og HH overtræksbukser - langærmet tshirt, bomuldstrøje, fleecetrøje og HH lang jakke.
Støvlerne er gerne Baffin IMPACT med helt almindelige strømper.

Handskerne en god form for windbreaker fleece handsker.



McMurdo og Canada Goose er fede mærker. En smule dyre i det, men ret populære her.
Bare sørg for at det ikke er en kopi.!!! De holder ikke længe, og kan stinke efter nogen tids brug.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Hjælp søges til valg af "Arctic gear"

Indlæg af HappyNanoq » 6. okt 2012, 20:49

Og husk - det er IKKE tøzet at bruge en god fedt-creme i ansigtet.
Det modvirker frysetørring af huden, og det føles tilmed ikke som så koldt heller.


Forresten, både Baffin og Sorel har udtagelige inderstøvler - Baffin i hvert fald, har ekstra "Boot liners" (inderstøvler) så du kan skifte inderstøvler efter behov. Altid have et sæt inderstøvler til tørre. ;)
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3610
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 568 times
Been thanked: 1056 times

Re: Hjælp søges til valg af "Arctic gear"

Indlæg af Agamemnon » 6. okt 2012, 21:32

1000 tak for svaret.

Så er der grundlag for et par timers research :inspect:

Jeg kendte slet ikke "BAFFIN" mærket, så tak for info :razz:

KANON indlæg..... Takker mange gange :numberone:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Hjælp søges til valg af "Arctic gear"

Indlæg af HappyNanoq » 7. okt 2012, 05:43

Snickers arbejdsjakker/vinterjakker er også dejlige - de er også plys-forede i halsen og har ligesom HH en god let foret hætte. =o) Snickers har også gerne en fleece-inderjakke som også er dejlig varm.


Til arktiske forhold, føler jeg ikke man behøver så meget goretex - det er godt hvis man er et sted hvor fugten ikke skal komme IND udefra.
Jeg bliver altid småfugtig i tøjet, da jeg tror kulden er med til at kondensere sveden, før det forsvinder ud gennem jakken. Og hvis der er noget jeg hader, så er det at blive småkold og klam/fugtig - så går det stærkt med at miste varmen.

Jeg tror ikke det er nødvendigt med arktisk expeditionsgear medmindre man skal en tur til nordpolen, eller decideret bjergbestigning.
Vi er mange der klarer os med en helt igennem standard lang vinterjakke, og flere lag tøj underneden, så man kan smide et lag hvis det bliver for varmt. =o)


Men det kommer an på personernes præferencer selvfølgelig.


Forresten, det jeg godt kan lide ved Baffin støvlerne, er at gummiet er dejligt blødt - også selv i streng frost.
Det gør at man står vandvittigt godt fast.

Fodtøj hvor gummisålen bliver bare lidt hård i det, har det med at miste grebet også.

Har bare altid valgt Baffin, da jeg godt kan lide udseendet - og de er dejligt bløde, varme og med den udtagelige indersål =o)


Forresten - også nogle fede jakker du har fundet. =o)
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Besvar