spiselig mad i naturen på denne årstid. vinter.

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Cmay
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 353
Tilmeldt: 6. jan 2013, 22:11
Interesser: overlevelse i naturen.
Geografisk sted: vejle omegn
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

spiselig mad i naturen på denne årstid. vinter.

Indlæg af Cmay » 9. jan 2013, 08:12

jeg kender lidt til spiselige ting fra naturen og ved noget mere om krydderurter og naturmedicin end om egentligt spiselige ting fra naturen af.

men hvad er der af let tilgængelig føde på vinter årstiden hvis ikke man lige er jæger. jeg ved at man kan lave the af nåletræer og man kan spise bark men har aldrig prøvet det. har tænkt på at forsøge en dag hvis jeg finder et træ som alligevel ikke tager skade af jeg snupper lidt bark fra det.

men det er jo ikke nok til at leve af en hel vinter igennem af . nogen erfaringer og forslag ?

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: spiselig mad i naturen på denne årstid. vinter.

Indlæg af Lasse68 » 9. jan 2013, 08:57

Normalt vil man jo have lagt et forråd op.
Der er ingen der lever i naturen vinteren over, alene på hvad man kan finde. Det bliver man meget sulten og meget fejlernæret af.

Fyrrenålethe og barksuppe...... Det bliver en lang vinter :freak:
Så kom tilbage til virkeligheden. Det andet er noget pladderromantisk snot.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Cmay
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 353
Tilmeldt: 6. jan 2013, 22:11
Interesser: overlevelse i naturen.
Geografisk sted: vejle omegn
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: spiselig mad i naturen på denne årstid. vinter.

Indlæg af Cmay » 9. jan 2013, 09:24

det er jo også det jeg siger "men det er jo ikke nok til at leve af en hel vinter igennem af . nogen erfaringer og forslag ?"

jeg er godt klar over at i stenalder tænkte de lidt frem og ladge forråd. men jeg ved ikke hvordan.

det kan godt være der ingen er som med vilje kaster sig i vandre ture om vinteren uden mad i rygsækken men derfor kender jeg en der har levet som hjemløs i snart ti i de danske skove alligevel. jeg har også selv været hjemløs et par gange her i landet men dog om sommeren.

det er ham som skriver på bladet hus forbi. jeg kender ham ikke personligt men jeg vil da gerne vide hvordan man spæder op eller klare sig hvis man mister lejlighed per den første om vinteren.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7298
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1069 times

Re: spiselig mad i naturen på denne årstid. vinter.

Indlæg af Langenge » 9. jan 2013, 09:29

Supermarkedets affaldscontainer.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3739
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 650 times
Been thanked: 660 times

Re: spiselig mad i naturen på denne årstid. vinter.

Indlæg af BentxBetjent » 9. jan 2013, 10:13

Langenge skrev:Supermarkedets affaldscontainer.
:giggle:

https://www.sites.google.com/site/dansk ... m-vinteren
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Cmay
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 353
Tilmeldt: 6. jan 2013, 22:11
Interesser: overlevelse i naturen.
Geografisk sted: vejle omegn
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: spiselig mad i naturen på denne årstid. vinter.

Indlæg af Cmay » 9. jan 2013, 10:53

BentxBetjent skrev:
Langenge skrev:Supermarkedets affaldscontainer.
:giggle:

https://www.sites.google.com/site/dansk ... m-vinteren
den har ejg læst før. meget burgbar selvom der ikke er så meget information. jeg spørger herinde fordi det kunne jo være nogen havde erfaring med det.

grantræers spirre smager godt. også the lavet på grantræer som jeg også gør her om vinteren. thuja skal man have respekt for da det er gammel abort middel og selvom de nordamerikanske indianer brugte det som the til C vitamin tilskud så indeholder det store mænger thujone som man skade kroppen ved at få for meget af så den vil jeg undgå at bruge hvis jeg kan. kender ikke dosering på den the indianer brugte.

birk må man måske kunne tappe saft fra. ved ikke om man kan det om vinteren. det samme med ahorn. men har aldrig prøvet slåen er der nogen gange i begyndelsen af vintern og de smager godt nok.

ellers er der ikke rigtigt nogen ting som jeg kan komme i tanke om jeg har prøvet selv og jeg ikke prøvet at spise bark fordi jeg vil ikke skade træer unødigt.

og det er sådan set de ting som jeg lige kan komme i tanke om jeg ved er muligheder om vinteren.

Cmay
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 353
Tilmeldt: 6. jan 2013, 22:11
Interesser: overlevelse i naturen.
Geografisk sted: vejle omegn
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: spiselig mad i naturen på denne årstid. vinter.

Indlæg af Cmay » 9. jan 2013, 10:56

BentxBetjent skrev:
Langenge skrev:Supermarkedets affaldscontainer.
:giggle:

https://www.sites.google.com/site/dansk ... m-vinteren
som hjemløs er alt en mulighed. dem jeg kender som har været hjemløs eller landevejsridder har også fået mad på flere forskellige måder udover at snuppe fra affalds container.

jeg har selv været skraldemand i praktik i et par månder og hver gang der var slik i container så fik jeg det med hjem. masser af muligheder i dumpster diving hvis ikke man holder sig ude af byen og søger ind i skoven .

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: spiselig mad i naturen på denne årstid. vinter.

Indlæg af Lasse68 » 9. jan 2013, 10:58

Problemet er at der ikke er nogen kalorier i bark mm. Det er nok muslingevejen man skal gå. Det er nok det eneste sted hvor du får nogle tilgængelige kalorier.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Johs
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 588
Tilmeldt: 30. dec 2004, 17:03
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 23 times

Re: spiselig mad i naturen på denne årstid. vinter.

Indlæg af Johs » 9. jan 2013, 11:16

Der er måske også noget at hente på Kims hjemmeside?

http://horsevad.dk/
– hilsen Johs

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: spiselig mad i naturen på denne årstid. vinter.

Indlæg af HappyNanoq » 9. jan 2013, 11:53

Bare husk en mobiltelefon - så kan du bestille en pizza til udbringning, selvfølgelig med ansjoser, brokkoli og skinke - noget der altid er nok af, også om vinteren. ;)

Nu er det desværre nok ikke en mulighed at tage en salonriffel med på en sådan omgang overlevelse - og uden at bryde loven og lave en slangebøsse, eller fælder, så er småvildt nok ikke en fødevareressource man skal regne med.

Overlevelse om vinteren er svært - og her er det virkelig "Survival of the fattest" (De fedeste overlever, da de har mest at tære på).
Men det burde være muligt, alt efter området, at holde den værste sult fra døren - men ikke i en grad som sikrer overlevelse, tror jeg.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Johs
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 588
Tilmeldt: 30. dec 2004, 17:03
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 23 times

Re: spiselig mad i naturen på denne årstid. vinter.

Indlæg af Johs » 9. jan 2013, 12:58

Kristoffer Clausen der er nordmand ville bo og leve et år i vildmarken, desværre kom han til at snyde en lille smule.

Kristoffers øgenavn er ”En Vill Mann”

Prøv at søge på begge navne.

Et eksempel: http://paulsplanetblog.blogspot.dk/2011 ... -mann.html
– hilsen Johs

Cmay
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 353
Tilmeldt: 6. jan 2013, 22:11
Interesser: overlevelse i naturen.
Geografisk sted: vejle omegn
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: spiselig mad i naturen på denne årstid. vinter.

Indlæg af Cmay » 9. jan 2013, 13:05

@Lasse68
det har du ret i . mange ting er mest for fylde maven . muslinger er nok meget godt hvis man kan få fat i dem. svampe kender jeg ikke godt nok og har ikke godt af dem fordi jeg har en nyresygdom og der skal man altså helst holde sig fra svample. der er ikke næring i og alt i alt når man heller ikke kender ordentligt så skal man nok bare holde sig fra dem og de mætter alligevel heller ikke det store.

@Johs
tak den lkæser jeg lige igennem inden længe.

@HappyNanoq
det er nu de færreste hjemløse der har både mobil og råd til pizza men klart at fortrække. omen at lave snare og skyde med slangebøsse eller kaste en pind efter et eller andet ville kun være op til en evt hjemløs moral og kunne være nødvendigt.

jeg kender en nordmand som et par gange har måtte ty til at lave fælder i norge. men ikke fordi det er den mest dyrevenlige måde at fange dem på.-

jeg ved ikke om man kan fidne en frø der er gået i dvale eller andre smådyr som overvintre men jeg ved at jeg aldrig har fanget en eneste fisk om vinter. det er lidt svære og nok ikke sikkeret man kan ernære sig ret godt på det.

Cmay
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 353
Tilmeldt: 6. jan 2013, 22:11
Interesser: overlevelse i naturen.
Geografisk sted: vejle omegn
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: spiselig mad i naturen på denne årstid. vinter.

Indlæg af Cmay » 9. jan 2013, 13:08

Johs skrev:Kristoffer Clausen der er nordmand ville bo og leve et år i vildmarken, desværre kom han til at snyde en lille smule.

Kristoffers øgenavn er ”En Vill Mann”

Prøv at søge på begge navne.

Et eksempel: http://paulsplanetblog.blogspot.dk/2011 ... -mann.html
ham synes jeg har hørt om før- jeg kender en som er nordmand der kan vandre over fjeldet i flere uger bare med sølvpapir og en lighter og tobak og en stak fiske kroge og lidt snørre og så en kniv. men ikke om vinteren. det tror jeg egentligt heller ikke mange nordmænd gør sådan rent genrelt om vinter men det ville også være farligt deroppe uden en del ekstra udstyr som passer til klimaet.

Cmay
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 353
Tilmeldt: 6. jan 2013, 22:11
Interesser: overlevelse i naturen.
Geografisk sted: vejle omegn
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: spiselig mad i naturen på denne årstid. vinter.

Indlæg af Cmay » 9. jan 2013, 13:13

på min morgen tur med hunden lade jeg mærke til hvad der var rundt omkring.
bark fra træer og grannålke er der masser af.
et par mælke bætter rundt omrkring men ikke mange. der er ikke frost så de er lige til at grave op.
dunhammer men jeg tror ikke der er meget ved dem om vinteren da toppen jo ikke ser til også at kunne spises. rødder kan man dog.
nogle skovjordbær blade. dem kan man da lave the på.

så er der masser af mos. jeg kan ikke huske om man overhovedet kan bruge det til ret meget andet end optænding. men mener altså jeg har læst om medicinks andvendelse.

så er der en del bregner men de er svagt giftige. aner ikke om man kan koge rødder længe nok og så spise dem.

ellers er der ikke meget andet end lidt udtørret slåen og udtørret hyben.

dette er omkring lige uden for hvor jeg går om dagen med hunden og ikke inde i selve skoven.

der er friske mynte blade uden for min dør. de er lidt små men kan sagtens spises.

det er sådan set det jeg ved og kan finde lige her hvor jeg færdes til daglig. og så søen hvor jeg måske kunne fange en fisk hvis jeg var meget heldig og det plejer jeg ikke at være med at fiske desværre. :)

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: spiselig mad i naturen på denne årstid. vinter.

Indlæg af HappyNanoq » 9. jan 2013, 13:22

Cmay skrev:
@HappyNanoq
det er nu de færreste hjemløse der har både mobil og råd til pizza men klart at fortrække. omen at lave snare og skyde med slangebøsse eller kaste en pind efter et eller andet ville kun være op til en evt hjemløs moral og kunne være nødvendigt.
Det er rigtigt nok, og hvis det er en rigtig overlevelsessituation, så kalder man det sjældent "jagt" eller bekymrer sig om det "dyreetiske" i fældefangst m.v. - så må man naturligvis bruge de færdigheder man har til rådighed for at opretholde liv. =o)
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: spiselig mad i naturen på denne årstid. vinter.

Indlæg af Gråskæg » 9. jan 2013, 13:36

Nu lyder det jo mest som et impulsivt tankeeksperiment fra din side og den leg, kan vi godt lege, for jeg tror ikke, at ret mange nogenlunde normale mennesker frivilligt udsætter sig selv for den slags eksperimenter. Stort set alt det du nævner, det kan man ikke leve af. Hvis du går ud i skoven/naturen uden at have så meget som en brødkrumme med, så skal du virkelig have øjnene med dig. Først og fremest så gælder det om at kigge efter dødfundet vildt, og her kan kun det med synlige skader anbefales at indtage, hvis det er tilsyneladene uskadt og selvdødt, så er det nok dødt af sygdom. Fordelen i DK er, at der næsten altid er en beboelse i nærheden, og hvor der er en beboelse, der er der også en skraldespand, i DK er der spiseligt madaffald i de fleste skraldespande. Der er forskellige metoder til at skaffe sig fisk og vildt på, men det kræver nogle forudsætninger og gerne lidt træning.
Jeg har rent faktisk prøvet overlevelseskurser, og det stensikre resultat er et større eller mindre vægttab.

Cmay
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 353
Tilmeldt: 6. jan 2013, 22:11
Interesser: overlevelse i naturen.
Geografisk sted: vejle omegn
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: spiselig mad i naturen på denne årstid. vinter.

Indlæg af Cmay » 9. jan 2013, 14:19

Gråskæg skrev:Nu lyder det jo mest som et impulsivt tankeeksperiment fra din side og den leg, kan vi godt lege, for jeg tror ikke, at ret mange nogenlunde normale mennesker frivilligt udsætter sig selv for den slags eksperimenter. Stort set alt det du nævner, det kan man ikke leve af. Hvis du går ud i skoven/naturen uden at have så meget som en brødkrumme med, så skal du virkelig have øjnene med dig. Først og fremest så gælder det om at kigge efter dødfundet vildt, og her kan kun det med synlige skader anbefales at indtage, hvis det er tilsyneladene uskadt og selvdødt, så er det nok dødt af sygdom. Fordelen i DK er, at der næsten altid er en beboelse i nærheden, og hvor der er en beboelse, der er der også en skraldespand, i DK er der spiseligt madaffald i de fleste skraldespande. Der er forskellige metoder til at skaffe sig fisk og vildt på, men det kræver nogle forudsætninger og gerne lidt træning.
Jeg har rent faktisk prøvet overlevelseskurser, og det stensikre resultat er et større eller mindre vægttab.
nu er det ikke helt bare et tankeeksperiment. der er skam flere grunde til at jeg spørger. punkt et så har jeg prøvet at være hjemløs og det er trussel som hænger over hovedet på mig ofte med min økonomi. aldrig om vinter dog.

jeg intersser mig også for stenalder kulturen og indianske kulture dvs natur mennesker generelt så jeg vil også godt vide hvordan de klaret sig i fortiden. og det også godt at kende til naturen som sådan rent generelt.

dem jeg kender som har faktisk overlevet i flere år i danske som hjemløse har absolut ikke valgt det selv. heller ikke mig da jeg var på den.

jeg har også prøvet vandre tur og kano tur på primitiv vis i sverige og flere teltture rundt omkring her i landet. og været hjemløs to gange hvor erfaring fra førnævnte er meget rart at have med men underernæring er en diagnose som jeg har fået en gang jeg besvimed derhjemme og kom på sygehus under revalidering fordi jeg ganske enkelt ikke havde nok penge at leve for. så det kender jeg også det der med vægtab. over 30 kilo kropvægt på fire månder er alligevel en hel del og det ikke som led i noget kursus eller vandre tur eller noget.

du må ikke tro jeg gider at rende ud i skoven og leve af bark for at lege overleveses ekspert det ville kort og godt tåbeligt. men der altså bare nogen som ikke har så mange penge og ender på gaden og er nødt til det og skulle jeg selv ende en gang til vil det da ikke skade noget at vide lidt mere om det end jeg gør nu.- udover at det er et spændene spørgsmål hvordan vi kom i gennem vintre i gamle dage.

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: spiselig mad i naturen på denne årstid. vinter.

Indlæg af Lasse68 » 9. jan 2013, 14:40

Cmay skrev:....udover at det er et spændene spørgsmål hvordan vi kom i gennem vintre i gamle dage.
Men det spørgsmål er ganske nemt at svare på.

Man lagde forråd op, og håbede på at musene ikke åd for meget af det gennem vinteren.
Hvis man så nåede hen til april - maj før man løb tør for mad, så have man lagt nok forråd op.
Hvis man løb tør i februar så døde man af sult.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: spiselig mad i naturen på denne årstid. vinter.

Indlæg af Scrapper » 9. jan 2013, 15:39

Jeg tror nok man skulle finde ting at spise. Man skal bare være klar til at spise en masse klamme ting:
Orme, snegle og andet godt man kan finde i en rådden træstamme. Men man bliver nok sjældent mæt.
Og ja, så kan man fiske...

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: spiselig mad i naturen på denne årstid. vinter.

Indlæg af Gråskæg » 9. jan 2013, 15:51

Cmay skrev:
Gråskæg skrev:Nu lyder det jo mest som et impulsivt tankeeksperiment fra din side og den leg, kan vi godt lege, for jeg tror ikke, at ret mange nogenlunde normale mennesker frivilligt udsætter sig selv for den slags eksperimenter. Stort set alt det du nævner, det kan man ikke leve af. Hvis du går ud i skoven/naturen uden at have så meget som en brødkrumme med, så skal du virkelig have øjnene med dig. Først og fremest så gælder det om at kigge efter dødfundet vildt, og her kan kun det med synlige skader anbefales at indtage, hvis det er tilsyneladene uskadt og selvdødt, så er det nok dødt af sygdom. Fordelen i DK er, at der næsten altid er en beboelse i nærheden, og hvor der er en beboelse, der er der også en skraldespand, i DK er der spiseligt madaffald i de fleste skraldespande. Der er forskellige metoder til at skaffe sig fisk og vildt på, men det kræver nogle forudsætninger og gerne lidt træning.
Jeg har rent faktisk prøvet overlevelseskurser, og det stensikre resultat er et større eller mindre vægttab.
nu er det ikke helt bare et tankeeksperiment. der er skam flere grunde til at jeg spørger. punkt et så har jeg prøvet at være hjemløs og det er trussel som hænger over hovedet på mig ofte med min økonomi. aldrig om vinter dog.

jeg intersser mig også for stenalder kulturen og indianske kulture dvs natur mennesker generelt så jeg vil også godt vide hvordan de klaret sig i fortiden. og det også godt at kende til naturen som sådan rent generelt.

dem jeg kender som har faktisk overlevet i flere år i danske som hjemløse har absolut ikke valgt det selv. heller ikke mig da jeg var på den.

jeg har også prøvet vandre tur og kano tur på primitiv vis i sverige og flere teltture rundt omkring her i landet. og været hjemløs to gange hvor erfaring fra førnævnte er meget rart at have med men underernæring er en diagnose som jeg har fået en gang jeg besvimed derhjemme og kom på sygehus under revalidering fordi jeg ganske enkelt ikke havde nok penge at leve for. så det kender jeg også det der med vægtab. over 30 kilo kropvægt på fire månder er alligevel en hel del og det ikke som led i noget kursus eller vandre tur eller noget.

du må ikke tro jeg gider at rende ud i skoven og leve af bark for at lege overleveses ekspert det ville kort og godt tåbeligt. men der altså bare nogen som ikke har så mange penge og ender på gaden og er nødt til det og skulle jeg selv ende en gang til vil det da ikke skade noget at vide lidt mere om det end jeg gør nu.- udover at det er et spændene spørgsmål hvordan vi kom i gennem vintre i gamle dage.
OK - så siger vi, at det er et seriøst ment indlæg og jeg vil svare ud fra samme synsvinkel.
1. Naturfolk var meget afhængige af naturens og årstidens luner og skiften, men for jægere var det et must at følge vildtets vandringer, først og fremmest de store græsædere. Ud fra både fund og optegnelser, så var ernæringstilstanden hos de oprindelige nordamerikanske indianere, Inuiter og andre naturfolk temmelig god, og meget bedre end hos nutidens slumbefolkninger og de udstødte i de vestlige industrisamfund, hvis ernæring i høj grad er usund og underlødig. Så der er ikke kun fremskridt.

2. Når det gælder hjem- og arbejdsløse, så er de i høj grad afhængige af, om de er i stand til at strukturere og organisere deres tilværelse eller ikke. Hvis der også er tale om misbrug, så vil disse mennesker være yderligt truede. (Det er kun få narkomaner, der er i stand til at snakke så godt for sig, at de kan blive f.eks. borgmester - men det sker dog i Fredericia).

3. Så længe du har denne lidt forfinede og byagtige holdning til vildtet og naturen, så er det svært at tro, at du har været rigtig sulten, men der kan jeg klart anbefale affaldscontainere uden for supermarkeder, her er et kæmpe-udbud af spiselige fødevarer.

I Danmark døde den sidst registrerede familie af sult i 1934, de boede nede omkring Hårby på Fyn, og var medvirkende til de nye socialreformer. Men hvis du er meget sulten, så er du altid velkommen til et måltid mad hos mig, det rækker Folkepensionen fint til, turen er godt nok lidt lang, men kan tages på stop på et par dage, der er også en seng at sove i.

De bedste hilsener og ønsker for dig.

Cmay
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 353
Tilmeldt: 6. jan 2013, 22:11
Interesser: overlevelse i naturen.
Geografisk sted: vejle omegn
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: spiselig mad i naturen på denne årstid. vinter.

Indlæg af Cmay » 9. jan 2013, 19:58

tak skal du have. det er da ikke fordi jeg dør af sult men jeg spiser da kun engang om dagen og finder ofte tilskud i form af brændenælder osv i naturen.

men jeg synes da det er et seriøst spørgsmål hvis man gerne vil vide mere om naturen og hvordan man klare sig på den her årstid. vi har jo levet som stenalder mænd hvor de var afhængige af jagt og forråd osv og det vil jeg da gerne hvordan de gjorde.

jeg vil da også meget gerne vide hvordan de her veteraner som sidder ude i skoven med post traumatisk stress klare sig og hvordan man som hjemløs klare sig igennem vinteren.

jeg er gammel landbrugs medhjælper og er født og opvokset på landet. jeg er ret vant til at naturens gang betyder meget i dagligdagen men man lære jo alt det som jeg gerne vil vide at flere grunde fordi man færdes i naturen i hele tiden både som arbejde og i fritid .

jeg synes da det er meget interesant spørgsmål jeg stiller men folk reagere da ret meget på det af en eller anden grund og det forstår jeg ikke helt.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: spiselig mad i naturen på denne årstid. vinter.

Indlæg af Gråskæg » 9. jan 2013, 21:12

Cmay skrev:tak skal du have. det er da ikke fordi jeg dør af sult men jeg spiser da kun engang om dagen og finder ofte tilskud i form af brændenælder osv i naturen.

men jeg synes da det er et seriøst spørgsmål hvis man gerne vil vide mere om naturen og hvordan man klare sig på den her årstid. vi har jo levet som stenalder mænd hvor de var afhængige af jagt og forråd osv og det vil jeg da gerne hvordan de gjorde.

jeg vil da også meget gerne vide hvordan de her veteraner som sidder ude i skoven med post traumatisk stress klare sig og hvordan man som hjemløs klare sig igennem vinteren.

jeg er gammel landbrugs medhjælper og er født og opvokset på landet. jeg er ret vant til at naturens gang betyder meget i dagligdagen men man lære jo alt det som jeg gerne vil vide at flere grunde fordi man færdes i naturen i hele tiden både som arbejde og i fritid .

jeg synes da det er meget interesant spørgsmål jeg stiller men folk reagere da ret meget på det af en eller anden grund og det forstår jeg ikke helt.

Jeg tror, at for de fleste danskere, så ligger den problematik lidt fjernt. Det kan godt være, at det kniber for nogle sidst på måneden, men det kan som regel klares med spaghetti og torskerogn på dåse til den første, så kører det igen. Problemet med den slags ting er, at man aldrig kender hele historien, og derfor ikke ved, hvordan folk holder hus med deres penge. Jeg har da set både på fjernsyn og i virkeligheden nogle af disse enlige mødre, der åbenbart gerne stille op og klager over, hvor hårdt det er. Når de så går i supermarked og køber ind, så vælter de store colaflasker ned i kurven og en masse andet både dyrt og usundt, for ikke at glemme smøgerne til sidst. Det kan jeg ikke have respekt for, hvordan køber de så ind, når der ingen vidner og camera er ?

Cmay
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 353
Tilmeldt: 6. jan 2013, 22:11
Interesser: overlevelse i naturen.
Geografisk sted: vejle omegn
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: spiselig mad i naturen på denne årstid. vinter.

Indlæg af Cmay » 9. jan 2013, 22:11

Gråskæg skrev:
Cmay skrev:tak skal du have. det er da ikke fordi jeg dør af sult men jeg spiser da kun engang om dagen og finder ofte tilskud i form af brændenælder osv i naturen.

men jeg synes da det er et seriøst spørgsmål hvis man gerne vil vide mere om naturen og hvordan man klare sig på den her årstid. vi har jo levet som stenalder mænd hvor de var afhængige af jagt og forråd osv og det vil jeg da gerne hvordan de gjorde.

jeg vil da også meget gerne vide hvordan de her veteraner som sidder ude i skoven med post traumatisk stress klare sig og hvordan man som hjemløs klare sig igennem vinteren.

jeg er gammel landbrugs medhjælper og er født og opvokset på landet. jeg er ret vant til at naturens gang betyder meget i dagligdagen men man lære jo alt det som jeg gerne vil vide at flere grunde fordi man færdes i naturen i hele tiden både som arbejde og i fritid .

jeg synes da det er meget interesant spørgsmål jeg stiller men folk reagere da ret meget på det af en eller anden grund og det forstår jeg ikke helt.

Jeg tror, at for de fleste danskere, så ligger den problematik lidt fjernt. Det kan godt være, at det kniber for nogle sidst på måneden, men det kan som regel klares med spaghetti og torskerogn på dåse til den første, så kører det igen. Problemet med den slags ting er, at man aldrig kender hele historien, og derfor ikke ved, hvordan folk holder hus med deres penge. Jeg har da set både på fjernsyn og i virkeligheden nogle af disse enlige mødre, der åbenbart gerne stille op og klager over, hvor hårdt det er. Når de så går i supermarked og køber ind, så vælter de store colaflasker ned i kurven og en masse andet både dyrt og usundt, for ikke at glemme smøgerne til sidst. Det kan jeg ikke have respekt for, hvordan køber de så ind, når der ingen vidner og camera er ?
ja det er da rigtigt nok der er nogen idag som måske burde priotere andeledes. men altså jeg er en af de mennesker i en alder af 37 år har fået udskrevet protein drikker i over et halvt år på grund af en diagnose på underernæring.

jeg har været død alvorlig syg og er førtids pensioneret på grund af min nyresygdom og har været i respirator to gange med totalt svigt i nyre og lever.

så dengang for ti år siden leved jeg på kontant i seks år med cirka 200 kr som skulle alt med den sygdom og tabte mig siundsygt meget og leved i en fugtigt kælder og blev konstant syg og jeg aldrig fået min normal vægt igen. en dag blev jeg indlagt fordi jeg besvimed derhjemme af udmattelse simplethen.

du kan tro jeg har været reelt fattig og de gange jeg har været hjemløs har det ikke været fordi jeg ikke har gidet at betale husleje eller laved ulykker men fordi huset blev solgt den ene gang og jeg ikke kunne finde noget bo i og den anden gang fordi min morbror som jeg boed i den kælder skulle bruge pladsen til hans nye kærste og igen kunne jeg ikke finde noget som jeg reelt havde tåd til.

som barn stak jeg meget af fra børnehjem jeg var på og overnatted i både skoven og på høløfter og hos BZer og narkomaner og hvor man end kunne overnatte også prøvet at sove på en bænk i frost vejr inde i århus i en alder af elleve år.

min interesse i overlevese i naturen er fordi jeg har meget intersse i natur menneskers kultur og vores egen stenalder men jeg er da klar over at jeg skal nok have i baghovedet at næste gang jeg ikke kan få råd til et eller andet er da rart at have viden nok til at også kunne spæde lidt op med noget man finder rundt omkring.

som sagt er det da godt spørgsmål og man kan jo bruge de erfaringer som andre har og man kan jo bruge de svar som man får på mange planer udover teorestisk at man forsøgte at leve af naturen på en telt tur hele vinter igennem.

en af mine bedste venner har været landevejs ridder i over tyve år. men hun ved ikke så meget om at klare sig af naturen alene . men jeg kan da sagtens finde mennesker og udveksle erfaringer med hvordan man klare sig som hjemløs om vinteren inde i byer. men det forstæller mig stadig ikke hvordan stenalder manden ville bære sig eller hvordan man evt kunne finde lidt ekstra kost tilskud på den her årstid hvis man nu har lyst til det.

Brugeravatar
MadsF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 560
Tilmeldt: 20. mar 2012, 18:48
Interesser: Jagt, Fiskeri, Outdoor, Teknik
Geografisk sted: Vesthimmerland
Has thanked: 77 times
Been thanked: 93 times

Re: spiselig mad i naturen på denne årstid. vinter.

Indlæg af MadsF » 9. jan 2013, 22:41

ja det er da rigtigt nok der er nogen idag som måske burde priotere andeledes. men altså jeg er en af de mennesker i en alder af 37 år har fået udskrevet protein drikker i over et halvt år på grund af en diagnose på underernæring.

jeg har været død alvorlig syg og er førtids pensioneret på grund af min nyresygdom og har været i respirator to gange med totalt svigt i nyre og lever.

så dengang for ti år siden leved jeg på kontant i seks år med cirka 200 kr som skulle alt med den sygdom og tabte mig siundsygt meget og leved i en fugtigt kælder og blev konstant syg og jeg aldrig fået min normal vægt igen. en dag blev jeg indlagt fordi jeg besvimed derhjemme af udmattelse simplethen.

du kan tro jeg har været reelt fattig og de gange jeg har været hjemløs har det ikke været fordi jeg ikke har gidet at betale husleje eller laved ulykker men fordi huset blev solgt den ene gang og jeg ikke kunne finde noget bo i og den anden gang fordi min morbror som jeg boed i den kælder skulle bruge pladsen til hans nye kærste og igen kunne jeg ikke finde noget som jeg reelt havde tåd til.

som barn stak jeg meget af fra børnehjem jeg var på og overnatted i både skoven og på høløfter og hos BZer og narkomaner og hvor man end kunne overnatte også prøvet at sove på en bænk i frost vejr inde i århus i en alder af elleve år.

min interesse i overlevese i naturen er fordi jeg har meget intersse i natur menneskers kultur og vores egen stenalder men jeg er da klar over at jeg skal nok have i baghovedet at næste gang jeg ikke kan få råd til et eller andet er da rart at have viden nok til at også kunne spæde lidt op med noget man finder rundt omkring.

som sagt er det da godt spørgsmål og man kan jo bruge de erfaringer som andre har og man kan jo bruge de svar som man får på mange planer udover teorestisk at man forsøgte at leve af naturen på en telt tur hele vinter igennem.

en af mine bedste venner har været landevejs ridder i over tyve år. men hun ved ikke så meget om at klare sig af naturen alene . men jeg kan da sagtens finde mennesker og udveksle erfaringer med hvordan man klare sig som hjemløs om vinteren inde i byer. men det forstæller mig stadig ikke hvordan stenalder manden ville bære sig eller hvordan man evt kunne finde lidt ekstra kost tilskud på den her årstid hvis man nu har lyst til det.
Sender dig lige en varm tanke, og håber du har fået styr på tilværelsen.

Du får lige en PM.
Harald Skrald PCP / .177 / 3-9 x 40
Weirauch HW 77 / .177 / 3-9 x 40 / Ambitextous
CZ 452 /.22 LR / A-Tec dæmper / 4-16 x 44 / Links
Tikka M590 / .308w / 3-18 x 44 / Links
Tikka T3X Roughtech / .223 / 5-25x56 / Links
Khan Elite / 12/76
Miruko / 12/70 / Links
Escort Magnum /12/76 / Links

Cmay
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 353
Tilmeldt: 6. jan 2013, 22:11
Interesser: overlevelse i naturen.
Geografisk sted: vejle omegn
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: spiselig mad i naturen på denne årstid. vinter.

Indlæg af Cmay » 10. jan 2013, 00:22

MadsF skrev:
ja det er da rigtigt nok der er nogen idag som måske burde priotere andeledes. men altså jeg er en af de mennesker i en alder af 37 år har fået udskrevet protein drikker i over et halvt år på grund af en diagnose på underernæring.

jeg har været død alvorlig syg og er førtids pensioneret på grund af min nyresygdom og har været i respirator to gange med totalt svigt i nyre og lever.

så dengang for ti år siden leved jeg på kontant i seks år med cirka 200 kr som skulle alt med den sygdom og tabte mig siundsygt meget og leved i en fugtigt kælder og blev konstant syg og jeg aldrig fået min normal vægt igen. en dag blev jeg indlagt fordi jeg besvimed derhjemme af udmattelse simplethen.

du kan tro jeg har været reelt fattig og de gange jeg har været hjemløs har det ikke været fordi jeg ikke har gidet at betale husleje eller laved ulykker men fordi huset blev solgt den ene gang og jeg ikke kunne finde noget bo i og den anden gang fordi min morbror som jeg boed i den kælder skulle bruge pladsen til hans nye kærste og igen kunne jeg ikke finde noget som jeg reelt havde tåd til.

som barn stak jeg meget af fra børnehjem jeg var på og overnatted i både skoven og på høløfter og hos BZer og narkomaner og hvor man end kunne overnatte også prøvet at sove på en bænk i frost vejr inde i århus i en alder af elleve år.

min interesse i overlevese i naturen er fordi jeg har meget intersse i natur menneskers kultur og vores egen stenalder men jeg er da klar over at jeg skal nok have i baghovedet at næste gang jeg ikke kan få råd til et eller andet er da rart at have viden nok til at også kunne spæde lidt op med noget man finder rundt omkring.

som sagt er det da godt spørgsmål og man kan jo bruge de erfaringer som andre har og man kan jo bruge de svar som man får på mange planer udover teorestisk at man forsøgte at leve af naturen på en telt tur hele vinter igennem.

en af mine bedste venner har været landevejs ridder i over tyve år. men hun ved ikke så meget om at klare sig af naturen alene . men jeg kan da sagtens finde mennesker og udveksle erfaringer med hvordan man klare sig som hjemløs om vinteren inde i byer. men det forstæller mig stadig ikke hvordan stenalder manden ville bære sig eller hvordan man evt kunne finde lidt ekstra kost tilskud på den her årstid hvis man nu har lyst til det.
Sender dig lige en varm tanke, og håber du har fået styr på tilværelsen.

Du får lige en PM.
tak skal du have. jo det går skam fint for det meste. men som sagt så har mit liv vist mig at det kan betale sig at lære så mange forskellige ting så muligt for det er egentligt ikke så meget hvis men når man får brug for det på den ene eller anden måde. .

desuden har jeg stor interesse i især indiansk kultur. og er begyndt at læse om vores stenalder. og grøndlandske inuiter. det er jo en årelang interesse som mest indtil nu har drejet sig om kulturen og ikke så meget de praktiske ting de fortog sig som jagt og samler og værktøj de brugte men mere sociale og spirtituelle side af deres tilværelse. men det er meget spændene og jeg vil også gerne vide mere om deres måder at klare sig på rent praktisk også.

j

Besvar